juoko teillä lapset kahvia?
Tuli vaan mieleen, kun näin fb- ssä tutulla 11-vuotiaan lapsen aamiaisella muumikupillisen kahvia. Siis täh? Ei tulis mieleenkään antaa. Meillä ei kyllä teinit juurikaan litki edes kokista. Tai joo, todella harvoin ja vähän.
Oonko ihan yksinäni?
Kommentit (109)
Minun 12-vuotiaani on aina ollut kahvin perään. Annan hänelle sitä vain kahdeksan aamuina, ja silloinkin puolet kahvia ja puolet maitoa.
Minä itse aloitin kahvin juonnin 7-vuotiaana, ja vielä näin 47-vuotiaana olen hengissä. Kohtuus kaikessa.
Jos haluaa juoda, niin mikäs siinä (kohtuudella ja vain aamuisin). Tuputtamaan en kuitenkaan ryhtyisi. Olikos siinä kahvissa mitään muita ku terveysvaikutteita?
Todellakin saa jos 5v sitä joskus harvoin pyytää. Itsekin juonut pikkulapsesta.
5v haluaa välillä aamulla. Eli 1/4 kahvia ja loput maitoa :)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:16"]
Todellakin saa jos 5v sitä joskus harvoin pyytää. Itsekin juonut pikkulapsesta.
[/quote]
Kahvi on portti kovempiin huumeisiin!
Tyttäreni 11-v saa halutessaan puoli mukia kahvia aamulla, tykkää juoda mustana. Joskus juhlissa on saanut iltapäiväkahvin mutta silloin on ihan selvästi ollut levoton illalla. Itse join alle 10-vuotiaana toisinaan kahvia ja useammin teetä. Olen terve aikuinen, en suurkuluta kahvia vaan juon sitä kupillisen päivässä.
Eivät juo. Kuitenkin jossain määrin koukuttava aine. Viikonloppuisin juovat limsaa ja kokista. Itse juon vain aamuisin koska olen ollut sellainen kahvikissa että oli ihan pakko juoda että pysyy tolpillaan. Mummu opetti juomaan kahvia 3-vuotiaana.
Meidän lapsille kahvi on alkanut maistua vasta lähempänä kahdeksaatoista.
Ovat saaneet juoda varmaan noin 5 vuotiaasta asti ja ihan normi kahvia (ei siis puolet maitoa puolet kahvia tms)paitsi että meillä käytetään laihaa kahvia. (7 vettä ja 4 pientä mitallista kahvia kun ohjeiden mukaan pitäisi olla 7-8 mitallista).
Ei juo 16 ja 14 veet. Itse join tosi pienenä. Join nokkamukista kahvia, sen muistan. Lopetin 3. luokalla mahavaivojen vuoksi. Aloitin uudestaan vasta 30-vuotiaana.
Tuntuu, että kahvia aika monet lapset juovat, joten ei ihme että vanhemmat antavat lastensa litkiä energiajuomiakin.
Itse en ikinä antaisi. En ymmärrä, mihin lapsi tarvitsee piristeitä.
Mun kavereitten lapsista ei kukaan juo kahvia kuten ei energiajuomiakaan. Luulin että kaikki vanhemmat nykyisin tietää kofeiinin haitallisuuden lapsille.
Järkyttynyt ap täällä pyörittelee silmiään. En oikeesti tiennyt että noin moni antaa. Kukin tavallaan tietty. Ihmettelen vaan, että miksi? Ei se varmasti tapakaan, niinkuin joku sanoi, muttei varmasti ole niin hyväkskään. Itse olen sitä mieltä, että jos aamulla on vaikea nousta kouluun, kun väsyttää, vaan pitää silloin mennä aikaisemmin nukkumaan illalla. Energiajuomat ovat meidän perheessä kiellettyjä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:44"]
Mun kavereitten lapsista ei kukaan juo kahvia kuten ei energiajuomiakaan. Luulin että kaikki vanhemmat nykyisin tietää kofeiinin haitallisuuden lapsille.
[/quote]
Tyttärelläni alkoi migreenit n 11v iässä. Neurologi kehoitti kokeilemaan hoidoksi kahvia. Kahvihan joillakin migreenipotilailla voi saada kohtauksen haviämään. (Itselläni tämä ei tosin auta)
Meillä on fiksut lapset. Ne ymmärtää ettei kahvi ole lasten juoma. Samoin kuin ei energiajuomatkaan. En anna muutenkaan lapsille kaikkea mitä haluavat tai pyytävät.
6 vastaa. Kyllä meidän lapsella päivä lähtee käyntiin ilman kahviakin. Hänestä on hauskaa juoda kun aikuisetkin juo. Juo usein myös kofeiinitonta teetä. Limuja tai mehuja meillä ei juoda. Ja janojuomana on aina vesi. Karkkeja,suklaata,pullaa,leivoksia, jätskiä jne on harvemmin kuin kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:49"]
[/quote]
Tyttärelläni alkoi migreenit n 11v iässä. Neurologi kehoitti kokeilemaan hoidoksi kahvia. Kahvihan joillakin migreenipotilailla voi saada kohtauksen haviämään. (Itselläni tämä ei tosin auta)
[/quote]
Vau... minun pojallani on migreeni. Ehkä se auttaa sellaiseen orastavaan pääkipuun, koska hän niin haluaa kahvia? Minulle itselleni kahvi myös auttaa.
Kiitos paljon tiedosta.
3
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:52"]
[/quote]
[/quote]
Vau... minun pojallani on migreeni. Ehkä se auttaa sellaiseen orastavaan pääkipuun, koska hän niin haluaa kahvia? Minulle itselleni kahvi myös auttaa.
Kiitos paljon tiedosta.
3
[/quote]
Juu, kannattaa ehdottomasti kokeilla. Ei heti jos alkaa tuntua että tulee migreeni niin kupillinen kunnon kahvia (vähän maitoa saa toki olla). Välttämättä ei vie koko kipua mutta voi ainakin helpottaa huomattavasti. Niin ja eipä se ny vaarallista ole jos tuota mutaman kerran kokeilee. Tyttärelläni tehosi suht hyvin kunhan ehti saada kahvinsa ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 10:52"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos paljon tiedosta.
3
[/quote]
Juu, kannattaa ehdottomasti kokeilla. Ei heti jos alkaa tuntua että tulee migreeni niin kupillinen kunnon kahvia (vähän maitoa saa toki olla). Välttämättä ei vie koko kipua mutta voi ainakin helpottaa huomattavasti. Niin ja eipä se ny vaarallista ole jos tuota mutaman kerran kokeilee. Tyttärelläni tehosi suht hyvin kunhan ehti saada kahvinsa ajoissa.
[/quote] Piti olla että ELI heti ei EI heti. Anteeksi kun puuttuu L ja vääristää koko lauseen.
Saa suoda. Hengissä ovat vielä. Yleensä kahvi on alkanut enemmän maistua n 12-13v.
(Lapsia 7 kpl. Vanhin 26v.)