Mistä vaimoni käytöksessä voi olla kyse?
Laitan linkin alle, koska siten on helpompaa selittää. Vaimoni käytökseen sopii tuo sinisellä laitettu "jäänviileä tunneulottuvuus". Hän myös valehtelee usein eikä myönnä mitään, edes omaa senhetkistä käytöstään, ellei ole pakko. Pyytää anteeksi ilman katumusta, vain lopettaakseen suuttumukseni. Pahoittaa mieleni ja sitten aloittaa riidan alkamalla väittää vastaan, kun kerron tunteistani. Jne jne. Mistä voi olla kyse? Hän on myös hyvin välinpitämätön ja tilanteissa, joissa aidosti tuon omat tunteet ja ajatukset esille hän tuntuu usein vain sanovan mitä tilanne edellyttää. Valehtelukin usein liittyy siihen. Yrittää myös siirtää aina asiat ja tunnetilat minun syykseni, jopa sen etten luota jos hän itse on menettänyt luottamukseni. Auttakaa, olen neuvoton.
Kommentit (87)
On vain vähemmän sensitiivinen mitä tulee ilmaisukykyyn ja muutenkin. Ehkä traumoja molemmilla..?
Vaimosi kuulostaa eräältä entiseltä ystävältäni. Pisti siis välit poikki kaikkiin kavereihin, kun uskoi että kaikki haluavat poikaystävänsä sänkyynsä. Ja kerran keskustelin tästä aiheesta hänen kanssaan, ennen kuin hän muutti poikaystävänsä(nykyisen miehensä) kanssa toiselle paikkakunnalle. Hän pelkäsi kuollakseen että häntä petetään ja sanoi itsekin tietävänsä ettei mies koskaan ole antanut syytä pelätä. Silti sai ihan fyysisiä oireita stressistä pelätessään pettämistä. Tosiaan "rankaisi" kylmyydellä ja riitelyllä jo siis nuorena miestä pettämisestä, mitä ei siis koskaan kukaan tiedä tapahtuneen. Voisiko olla samaa ongelmaa teillä? Ystäväni häpesi tätä jo silloin kovasti, kun tiesi ettei se ihan normaalia ole. Ja mies aina vaikuttanut todella rakastavalta ja lempeältä. Voimia sinulle ja yritä selvittää olisiko taustalla samaa ongelmaa, eli syyttää sinua jostain vaikka itsekin tietää että olet todennäköisesti syytön. Voi ottaa hetken ennen kuin pystyy myöntämään jos asia on näin.
Luepa välttelevästä kiintymyssuhteesta, jospa siitä löytyisi syy käytökseen?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:22"]Luepa välttelevästä kiintymyssuhteesta, jospa siitä löytyisi syy käytökseen?
[/quote] Täytyy lukea. Kiitos. AP
Sieltä löytyi, samalla tajusin, miksi hän on niin etäinen...itseeni verrattuna ainakin. Kuinka takertuva ja tunteensa näyttävä ihminen voisi olla toimivassa suhteessa toisen kanssa, kun itse joutuu suorastaan pakottamaan vastahakoisen puolison ristiriitojen selvittämiseen ja kumpikin kokee asiat niin eri tavalla? AP
Haluan vielä lisätä, että itse hän kuitenkaan ei kestä tai kestäisikään samaa käytöstä minulta monellakaan tavoin. Tuon kyllä nämä asiat esille jopa niiden ollessa käsillä hänen toistaessaan samoja käytösmalleja, mutta se ei tunnu auttavan. Toivoisin vain harmoniaa, avoimuutta ja hyvää tahtoa. Tarkoitukseni ei ole pohimmillaan minkään aseiden hankiminen häntä vastaan, vaan ratkaisujen löytäminen. AP
Passiivis-aggressiivisuutta ja sulkeutuneisuus ainakin. Tosin olen huono näissä.
Tulee heti mieleen millainen lapsuus vaimollasi on...millaista tunteiden näyttämistä on ollut...onko joutunut lapsena tai aikuisena välinpitämättömyyden kohteeksi..onko kokenut väkivaltaa?
siellä on lukkoja, joihin vaimollasi ei ole avainta. Välittämisen kautta voi saada yhteyden niihin asioihin. Hienoa, että osoitatt tunteitasi ja puhut tunteitasi.
olretteko jutelleet siitä, että haluaako vaimo muuttua tai kokeeko itse noita asioita häiritseviksi.
minusta kuullostaa, että hänen pitää suojella sisintään joltakin, eikö ole vielä tarpeeksi vahva kohtaamaan niitä painavia juttuja, joita on joutunut kokemaan...ja siitä lukot.
tämä tällainen puoskarin arvio.
Ehkä joku psykologi tai vertaisryhmä...ja sinun tukesi on tosi törkeä.
onko vaimosi alkoholistiperheessä? Tai onko perheessä ollut muuta ikävää? Al anon on sellaisiin hyvä aloittaa.
...anteeksi kirjoitusvirhe...kone väänteli...SINUN APUSI ON TOSI TÄRKEÄ! ...eikä törkeä...mitä siellä luki
.
Hän on ollut koulukiusattu ainakin. Olen ollut hänen kanssaan nuoresta asti, monen monta vuotta jo. On ollut hyvin vaikeaa myös saada keskusteltua asioista, tai saatua sellaista ajatusmallia, että voisimme olla samalla puolella ilman syyttelyyn lähtemistä. Tuonkin osoittaminen on vienyt vuosia. Olen aivan lopussa ja voimani tuntuvat menevän tähän suhteeseen jatkuvasti. Itsekin olen vain ihminen enkä voi venyä loputtomasti, rajani alkavat tulla vastaan. AP
Tuo ihan mieleen yhden työkaverini. Enkä tosiaankaan tiedä mikä häntäkin vaivaa.
Meillä on perhe, eikä tapanani ole muutenkaan luovuttaa. Välitän myös oikeasti hänestä ja perheestäni tietenkin, nyt vain tunnen olevani tunnetasolla kuin kuiviin imetty. Tissiposkeksi nimittely ei liikuta tosin muutenkaan, eihän parisuhteessa pitäisikään olla ideana kummankaanpuolinen päteminen, vaan nimenomaan tuo "nössömäinen" toisesta välittäminen joskus itsensä uhratenkin ja ylpeytensä niellen. Tai siihen ainakin luulisi olevan tarkoitus pyrkiä. AP
Tunneilmaisun vaikeus, vai ihan oikea tunnekylmyys? Jotakin siellä taustalla on oltava, joka tuon aiheuttaa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 07:03"]
Meillä on perhe, eikä tapanani ole muutenkaan luovuttaa. Välitän myös oikeasti hänestä ja perheestäni tietenkin, nyt vain tunnen olevani tunnetasolla kuin kuiviin imetty. Tissiposkeksi nimittely ei liikuta tosin muutenkaan, eihän parisuhteessa pitäisikään olla ideana kummankaanpuolinen päteminen, vaan nimenomaan tuo "nössömäinen" toisesta välittäminen joskus itsensä uhratenkin ja ylpeytensä niellen. Tai siihen ainakin luulisi olevan tarkoitus pyrkiä. AP
[/quote]
Kyllä olet joo aika selkeästi tuonut esille mitä parisuhteelta haluat. Kirjoituksestasi paistaa alentuva sävy ja itsekeskeinen klangi noin muutenkin. Tiedätkö edes mistä hän pitää?
Niin, minun mielestäni sinun kannattaisi yrittää ottaa selville mikä asia on kyseessä juuri tuon yhden osa-alueen kohdalla sen toteutuessa, jos ei muita piirteitä ilmene. Tarkoitan tuota laittamasi linkin takaa löytyvää kartoitusta. Tietääkö joku, miksi sellaista kutsutaan? Vaikkakaan en osaa sanoa, olisiko siitäkään tiedosta hyötyä tässä sen kummemmin, mutta voihan se auttaa edes vähän.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 07:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 07:03"]
[/quote]
Kyllä olet joo aika selkeästi tuonut esille mitä parisuhteelta haluat. Kirjoituksestasi paistaa alentuva sävy ja itsekeskeinen klangi noin muutenkin. Tiedätkö edes mistä hän pitää?
[/quote]
Haluaisitko avata jotenkin, mitä tarkoitat väitteilläsi? Ei sillä, että olisin niin täydellinen. Vastasin tuolla lainaamallasi kommentilla vain siihen tissiposki-heittoon. En vain tiedä, miten tuokaan kommentti auttaa tässä mitenkään. Alentuva sävy voi johtua siitä, että olen ollut neuvoton ja väsynyt tilanteeseen jo niin pitkään. Kuten sanoin, olen minäkin vain ihminen (epätäydellinen siis). AP
Harmi, jos ei täältäkään tämän enempää apua löytynyt. Tässä ei nyt ole kyse minusta, vaan siitä, että yritän löytää vastauksia ja toivoin ulkopuolista näkökulmaa aiheeseen. Sain kuitenkin paria rakentavaa kommenttia lukuun ottamatta vain samaa syyllistämistä, kuin muualtakin. Haluaisin vain yrittää ymmärtää, mistä voi olla kyse. On nimittäin paljon muutakin, jota en sen tarkemmin tuonut tässä esille. AP
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:01"]Ei välttämättä mitään psykopatiaa, ehkä vaan syvälle juurtuneita tunnelukkoja. Sopiiko joku näistä hyvin vaimoosi: http://www.tunnelukkosi.fi/tunnelukot/index.htm
ps. suosittelen tuon kirjan lukemista, jokaiselle. Auttaa ymmärtämään sekä itseä että muita paremmin.
[/quote] Tuntuu siltä, että ap:n vaimon olisi itse hyvä löytää lukkonsa ja miettiä niitä. Kommunikoinnissa ja vastaanottopuolella siinä tuntuisi nyt olevan suurimmat ongelmat. Kukaan ei voi avata toiselta tunnelukkoja etenkään väkisin.