Miksi vastustat sterilisaation suojaikärajan laskemista?
Ei oikein mahdu minun kaaliini, että monissa keskusteluissa suomitaan rankasti miehiä ja naisia, joille lapsiperhe-elämä ei sovi, ja kehotetaan "laittamaan piuhat poikki", mutta sitten ei kuitenkaan kannateta sterilisaation suojaikärajan laskemista niin, että kalle olmekymppiset voisivat itse päättää omasta lisääntymiskyvystään. Missä logiikka? Olisihan se kaikkien edun mukaista, ettei kukaan ryhdy tai tule huijatuksi vanhemmuuteen, jos ei halua ja valmiuksia löydy. Sterilisaation purkuja ei käytännössä julkisella tehdä, joten mihinkään veronmaksuagumenttehin ei tässä voi vedota.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:22"]
Tatskan ottaminen ja sterilisaatio on hieman eri suuruusluokan asia. Itse en kannata 18 vuoden ikärajaa, koska ihmiset eivät muutenkaan keskimäärin siinä vaiheessa vielä ajattele lasten hankkimista. 18 vuotias on niin nuori, että pahimmillaan on vasta selvinnyt pahimmasta murrosiästä. Toisekseen voi olla hyvin vaikutuksille altis ja mennä tekemään peruuttamattoman päätöksen jota myöhemmin katuu. Toki näin voi käydä kolmekymppisellekin, mutta ehkä kuitenkin harvemmin. Minun puolestani 25 on sopiva ikä.
Sinusta eräs lainsäädännön tehtävistä tulee olla estää ihmisiä tekemään päätöksiä, jotka eivät vaikuta negatiivisesti kehenkään muuhun. Minun mielestäni lainsäädännöllä ei pitäisi olla tällaista tehtävää. Elän mieluummin yhteiskunnassa, jossa ihmisillä on vapaus päättää itse omasta elämästään. -ap
Kun on olemassa lähes sterilisaation veroinen ehkäisymuoto eli hormonikierukka, en näe asiassa näin suurta ongelmaa.
Tein abortin kierukan petettyä ja olen joidenkin mielestä murhaaja, vaikka tein kaikkeni että olisin saanut sterilisaation kun ehkäisyt sopivat niin huonosti. Seksitön avioliitto on aborttivastustajien mielestä kai realistinen vaihtoehto kun eihän seksiä sovi harrastaa ollenkaan jos lapsi olisi katastrofi. Kyllä sterilisaatio on niin iso ja kamala juttu tuollaisten asioiden rinnalla...
Vierailija kirjoitti:
Eli ensin naiset surmaavat lapsia aborteilla, sitten vastasyntyneitä ja pieniä lapsia muilla keinoin ja nyt vielä naiset haluavat kaikille sterillioinnin jotta yhtään lasta ei syntyisi? Myöntäkää vain suoraan, että te naiset ette pidä lapsista. Toivottavasti naisilta evätään kohta oikeus saada lapsia kokonaan ja annetaan miesten huolehtia jälkikasvusta.
Surkea provohan tämä on, mutta yleensä se on mies joka on pakottamassa naista aborttiin. Naiset ovat tappaneet vastasyntyneitä lapsiaan ihan vain siksi, että ne ovat "äpäriä". "Äpärä" on sekin oikeastaan vain patriarkaalisen yhteiskunnan keksintö, sillä naiselle oli pitkään häpeällistä saada lapsi jos ei ollut naimissa. Eli lapsien tappaminen oli pohjimmiltaan miesten syy. Ja mihin tämä maailma menisi, jos kaikenmaailman mieslapset ja juopot laiskurit jätettäisiin huolehtimaan lapsista?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:33"]
Voi ap, miksen minä saa käyttää piriä ja morfiinia ja kannabista, kun kuitenkin jotkut muut saavat ja vielä valtion kustannuksella? Ehkä naapuria häiritsisi toisinaan piribileeni, mutta kyllä minuakin häiritsee hänen ryyppäjäisensä! Tai miksei annettaisi 10-vuotiaiden ottaa tatuointeja omin lupineen, voihan sitä 18-vuotiaanakin otettua tatuointia katua myöhemmin. Samoin en näe syytä, miksei 7-vuotiaat voisi ottaa pikavippejä, kun täysi-ikäisetkään ei niiden kanssa pärjää, kenelläkään ei ole kohta muutenkaan luottotietoja, niin ihan sama kai. Jne.
Kuinka moni vaikkapa 23-vuotias tietää, mitä haluaa elämältään? Itse olen parikymppinen, ja tilastollisesti epäuskottavan moni ystävistäni "ei halua koskaan synnyttää lapsia tähän syöpäiseen maailmaan" (minä mukaanlukien). Tällainen puhe on myös "trendikästä" tietyissä piireissä, ja luulenpa, että näissä piireissä saatettaisiin kokea painetta sterilisaatioon. "Kerta et halua lapsia, oletko käynyt sterilisaatiossa? Etkö? Mikset? Ehkä kuitenkin alitajuisesti haluat sitten lapsia, vai?" Ja tämä on vain yksi skenaarioista, joissa toimitaan peruuttamattoman tyhmästi.
Pidän enemmän kuin mahdollisena, että surullisen usea steriloitu nuori tulisi katumapäälle, ja alkaisi miettiä, miten niitä lapsia nyt sittenkin saisi. Aikaa, vaivaa ja rahanmenoa kaikille osapuolille, vain siksi, ettei maltettu odottaa ja harkita rauhassa.
[/quote]
Jos sinun tuttavapiirissäsi toimitaan"trendien" ja painostuksen perusteella,päättelet että tämä koskee kaikkia ihmisiä,tai ainakin kaikkia parikymppisiä? Eiköhän tuollaiset isommat päätökset elämän suhteen tehdä ihan itse ja tarkan harkinnan jälkeen,ei taida kolmekymppisetkään saada sterilaatiota hetken mielijohteesta. Lisäksi nuo mainitsemasi esimerkit ovat huonoja. On eri asia holhota lapsia kuin aikuisia,täysi-ikäisen pitäisi saada itse päättää asioistaan.En myöskään ymmärrä miten onnistut rinnastamaan huumeiden käytön lääketieteelliseen operaatioon,joka ei kosketa muita kuin sen kohdetta itseääne,eikä siitä ole vahinkoa kenellekään.(Jos esimerkiksi käytät sitä piriä tai morfiinia,se voi tuottaa mielipahaa läheisillesi,on omalle terveydellesi haitallista jne.)