Miksi vastustat sterilisaation suojaikärajan laskemista?
Ei oikein mahdu minun kaaliini, että monissa keskusteluissa suomitaan rankasti miehiä ja naisia, joille lapsiperhe-elämä ei sovi, ja kehotetaan "laittamaan piuhat poikki", mutta sitten ei kuitenkaan kannateta sterilisaation suojaikärajan laskemista niin, että kalle olmekymppiset voisivat itse päättää omasta lisääntymiskyvystään. Missä logiikka? Olisihan se kaikkien edun mukaista, ettei kukaan ryhdy tai tule huijatuksi vanhemmuuteen, jos ei halua ja valmiuksia löydy. Sterilisaation purkuja ei käytännössä julkisella tehdä, joten mihinkään veronmaksuagumenttehin ei tässä voi vedota.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:33"]
Ihminen kasvaa aikuiseksi vasta lasta kasvattaessaan, joten alle 30 vuotias lapseton on aivan liian kakara päättämään tuollaisia asioita.
[/quote]
Aikuisseksi kasvamisella ja lastenteolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa
Mitä todella huonoa hormonikierukasta seuraa? Jos vaihtoehtona on raskaus?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:26"]
Jos sterilointi tehdään hyvin nuorelle ihmiselle, voi käydä niin, että hän tuleekin jossakin vaiheessa, vaikka 3-kymppisenä katumapäälle.
[/quote]
Entä sitten? Eikö sinusta ihmisellä pidä olla oikeus tehdä myös päätöksiä, joita hän katuu? Tuolla logiikalla pitäisi kieltää kaikki sellainen, jossa voi valita jonkun mielestä väärän vaihtoehdon. Myös lasten hankkiminen pitäisi kieltää alle kolmikymppisiltä. Lapsiakin kun voi katua.
Sterilisaatiolainsäädäntö on noin vanhakantainen ja rajoittava, koska valtio harjoittaa syntyvyyttä edistävää ja lisääntymistä arvostavaa politiikkaa. Lakia ei ole suunniteltu turvaamaan vapaaehtoisesti lapsettomien oikeuksia vaan saattamaan mahdollisimman monet naiset raskaaksi. -ap
[/quote]
Mietin tässä nyt juuri sitä että mitä kaikkea ihminen ylipäätään voi tehdä laillisesti. Strelisaatiossa on ikäraja. Lävistyksiä ja kielihalkiota yms. saa myös tehdä. Saisiko laillisesti poistaa sormen, käden tai silmän?
Kokemuksesta vain tiedetään että aika moni sano nuorena että ei koskaan tee lapsia, mutta haluaa kuitenkin myöhemmin tehdä.
Valtion tehtävänä on jossain määrin myös suojata ihmisiä omalta ajattelemattomuudeltaan.
Ehkäisykeinoja on kuitenkin paljon tarjolla ja on myös jälkiehkäisyä.
[/quote]
Ei ole mitään varmaa ehkäisykeinoa. Miehelle ei ole oikeasti mitään ehkäisy keinoa.
Millä valtio estää lapsien teon ihmisiltä jotka ei niitä kykene kasvattamaan? Miksi valtio ei puutu heidän lisääntymiseensä?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 13:02"]
[/quote]
Joillekin hormonaalinen ehkäisy ei sovi sen sivuvaikutusten takia. Kierukan laittaminen lapsettomalle naiselle ei ole yksinkertainen juttu, eikä ehkäisytehokaan ole yhtä hyvä. Miehille kierukasta ei ole mitään apua, eikä naistenkaan pitäis joutua sellaista käyttämään, kun tarjolla pysyvän ja luotettavan ehkäisytehon antava pieni päiväkirurginen operaatio.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:59"]
Lapsettomuus voi olla masennuksen syy, ja masennuksen hoito maksaa yhteiskunnalle aika paljon. Ei tätä voi ihan täysin sivuuttaa. Ymmärrän kyllä ap:n pointin muuten.
[/quote]
Lapsen saaminen vaikka ei halua on myös masennuksen syy. Jos itse valitsee lapsettomuuden niin ei siitä masennu
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:59"]
Lapsettomuus voi olla masennuksen syy, ja masennuksen hoito maksaa yhteiskunnalle aika paljon. Ei tätä voi ihan täysin sivuuttaa. Ymmärrän kyllä ap:n pointin muuten.
[/quote]
Niin voi lapsiperhearjen rankkuus tai pelkkä synnyttäminenkin olla, eikä valtio tee silti mitään estääkseen nuoria aikuisia hankkimasta lapsia. Vanhemmathan ovat lapsettomia alttiimpia masennukselle, joten en oikein hahmota logiikkaasi. -ap
[/quote]
Esim. hormonihäiriöitä
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:55"]
Kertokaapa muuten, kun te kerran luotettavista ehkäisykeinoista niin paljon tiedätte, mihin mies voi laittaa hormonikierukan, ja minkä pillerin mies voi ottaa kondomin pettämisen jälkeen, jottei nainen tule raskaaksi? -ap
[/quote]
Tämä kiinnostaisi edelleen. -ap
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:13"]
Mikä olisi ap mielestäsi sopiva ikäraja? 18 vai korkeampi, vai jopa 16, joka on seksin suojaikäraja? Mietin sitä, että kun perheenperustamisesta ja lasten hankkimisesta päättämistä siirretään nykyisin siihen 30 tienoille, voi olla että mielipide asiasta ei ole muodostettu vielä kovin nuorena. Sitten voi kovasti kaduttaa jos sterilisaatio on tehty parikymppisenä, ja voi seurata mielenterveysongelmia. Mitä mieltä olet tästä?
[/quote]
Minulle on tullut mielenterveysongelmia siitä etten voi päättää omasta kehostani. Olen 24-v ja ollut jo kymmenen vuotta sitä mieltä etten koskaan hanki lapsia. Raskaudenpelko on kova ja vaikeuttaa seksistä nauttimista.
Jos sterilointi tehdään hyvin nuorelle ihmiselle, voi käydä niin, että hän tuleekin jossakin vaiheessa, vaikka 3-kymppisenä katumapäälle. Steriloinnin purkaminen on tietääkseni aika vaikeaa.
Luotettavia ehkäisymenetelmiä voi käyttää. On myös katumuspillereitä.
[/quote]
Okei, eli mitäs vaihtoehtoja minulla on? En voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, kondomia tai ehkäisyvaahtoa, tai pessaaria vulvodynian takia. raskaus olisi suuri kriisi, en halua koskaan raskaaksi, mutta en pysty eettisistä syistä tekemään aborttia. Kuparikierukkaa en voi käyttää kuukautiskipujen takia.
[/quote]
Itse en voi hormonikierukkaa käyttää terveydellisistä syistä.
Mä kannatan... Itselläni ongelma, jonka takia syntymätön lapsi voi olla vaarassa. Käsittääkseni siltikään ei ole helppoa saada sterilisaatiota, jos on alle 30-vuotias?
Jos lapset on jo tehtyinä alle 30-vuotiaana, eikä halua enempää, niin eiköhän kanna vastuun mahdollisesta mielenmuutoksesta ja sen seurauksista myöhemmin. Jos mä esim. menisin sterilisaatioon ja myöhemmin jostain kumman syystä tahtoisin lapsen, niin eipä sille sitten enää mitään voisi. Joko olisin ilman uutta lasta tai hoitaisin asian itse, esim. menisin koeputkihedelmöitykseen. Parempi sekin kuin ei-haluttu tai vammainen tai abortoitu lapsi.
Jos sterilisaatioon pääsisi nuorempana, niin mies, joka ei ole vielä 30, voisi mennä sinne sen sijaan, että nainen, joka on jo 30, joutuisi menemään (kun se on miehille helpompaa ja mies sitä haluaisi).
Kun on olemassa lähes sterilisaation veroinen ehkäisymuoto eli hormonikierukka, en näe asiassa näin suurta ongelmaa.
[/quote]
Paitsi ehkä niille, joille ei mikään hormonaalinen ehkäisy sovi...
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 14:07"]
Kun on olemassa lähes sterilisaation veroinen ehkäisymuoto eli hormonikierukka, en näe asiassa näin suurta ongelmaa.
[/quote]
Tai niille jotka eivät voi eettisestä syystä käyttää ehkäisyä joka estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohdun seinään.
Paitsi ehkä niille, joille ei mikään hormonaalinen ehkäisy sovi...
[/quote]
Eli ensin naiset surmaavat lapsia aborteilla, sitten vastasyntyneitä ja pieniä lapsia muilla keinoin ja nyt vielä naiset haluavat kaikille sterillioinnin jotta yhtään lasta ei syntyisi? Myöntäkää vain suoraan, että te naiset ette pidä lapsista. Toivottavasti naisilta evätään kohta oikeus saada lapsia kokonaan ja annetaan miesten huolehtia jälkikasvusta.
Vihreät taitaa olla ainoa puolue, oka tätä muutosta ajaa?
Niin, kyllä se saattaisi aborttien määrääkin laskea, jos ehkäisy ei pettäisi. Mä luulen että aika marginaalinen olisi se määrä naisia jotka haluaisivat hyvin nuorina sterilisaation, kuitenkin. Itse olen teettänyt Essuren kun lapsiluku tuli täyteen, se tuntui ihan itsestäänselvältä.
Minä ainakin kannatan ikärajan laskua.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:05"]
Niin, kyllä se saattaisi aborttien määrääkin laskea, jos ehkäisy ei pettäisi. Mä luulen että aika marginaalinen olisi se määrä naisia jotka haluaisivat hyvin nuorina sterilisaation, kuitenkin. Itse olen teettänyt Essuren kun lapsiluku tuli täyteen, se tuntui ihan itsestäänselvältä.
[/quote]
Kyllä. Suomalaisten ei tarvitse pelätä, että vapaaehtoinen lapsettomuus äkkiä räjähdysmäisesti yleistyisi. Tämä asia on tärkeä aika harvalle, mutta heille, joille tämä asia on tärkeä, se on erittäin tärkeä. -ap
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:22"]
Tatskan ottaminen ja sterilisaatio on hieman eri suuruusluokan asia. Itse en kannata 18 vuoden ikärajaa, koska ihmiset eivät muutenkaan keskimäärin siinä vaiheessa vielä ajattele lasten hankkimista. 18 vuotias on niin nuori, että pahimmillaan on vasta selvinnyt pahimmasta murrosiästä. Toisekseen voi olla hyvin vaikutuksille altis ja mennä tekemään peruuttamattoman päätöksen jota myöhemmin katuu. Toki näin voi käydä kolmekymppisellekin, mutta ehkä kuitenkin harvemmin. Minun puolestani 25 on sopiva ikä.
[/quote]
Sinusta eräs lainsäädännön tehtävistä tulee olla estää ihmisiä tekemään päätöksiä, jotka eivät vaikuta negatiivisesti kehenkään muuhun. Minun mielestäni lainsäädännöllä ei pitäisi olla tällaista tehtävää. Elän mieluummin yhteiskunnassa, jossa ihmisillä on vapaus päättää itse omasta elämästään. -ap
[/quote]
[/quote]
Hormonikierukkaa ei ole varma ja se on terveydelle todella huono. Miksi ihmisen pitäisi tunkea kroppaansa jotain hormoneja? Miestä tuo ei myöskään lämmitä yhtään