Miksi vastustat sterilisaation suojaikärajan laskemista?
Ei oikein mahdu minun kaaliini, että monissa keskusteluissa suomitaan rankasti miehiä ja naisia, joille lapsiperhe-elämä ei sovi, ja kehotetaan "laittamaan piuhat poikki", mutta sitten ei kuitenkaan kannateta sterilisaation suojaikärajan laskemista niin, että kalle olmekymppiset voisivat itse päättää omasta lisääntymiskyvystään. Missä logiikka? Olisihan se kaikkien edun mukaista, ettei kukaan ryhdy tai tule huijatuksi vanhemmuuteen, jos ei halua ja valmiuksia löydy. Sterilisaation purkuja ei käytännössä julkisella tehdä, joten mihinkään veronmaksuagumenttehin ei tässä voi vedota.
Kommentit (63)
Tatskan ottaminen ja sterilisaatio on hieman eri suuruusluokan asia. Itse en kannata 18 vuoden ikärajaa, koska ihmiset eivät muutenkaan keskimäärin siinä vaiheessa vielä ajattele lasten hankkimista. 18 vuotias on niin nuori, että pahimmillaan on vasta selvinnyt pahimmasta murrosiästä. Toisekseen voi olla hyvin vaikutuksille altis ja mennä tekemään peruuttamattoman päätöksen jota myöhemmin katuu. Toki näin voi käydä kolmekymppisellekin, mutta ehkä kuitenkin harvemmin. Minun puolestani 25 on sopiva ikä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:22"]
Tatskan ottaminen ja sterilisaatio on hieman eri suuruusluokan asia. Itse en kannata 18 vuoden ikärajaa, koska ihmiset eivät muutenkaan keskimäärin siinä vaiheessa vielä ajattele lasten hankkimista. 18 vuotias on niin nuori, että pahimmillaan on vasta selvinnyt pahimmasta murrosiästä. Toisekseen voi olla hyvin vaikutuksille altis ja mennä tekemään peruuttamattoman päätöksen jota myöhemmin katuu. Toki näin voi käydä kolmekymppisellekin, mutta ehkä kuitenkin harvemmin. Minun puolestani 25 on sopiva ikä.
[/quote]
Sinusta eräs lainsäädännön tehtävistä tulee olla estää ihmisiä tekemään päätöksiä, jotka eivät vaikuta negatiivisesti kehenkään muuhun. Minun mielestäni lainsäädännöllä ei pitäisi olla tällaista tehtävää. Elän mieluummin yhteiskunnassa, jossa ihmisillä on vapaus päättää itse omasta elämästään. -ap
Jos sterilointi tehdään hyvin nuorelle ihmiselle, voi käydä niin, että hän tuleekin jossakin vaiheessa, vaikka 3-kymppisenä katumapäälle. Steriloinnin purkaminen on tietääkseni aika vaikeaa.
Luotettavia ehkäisymenetelmiä voi käyttää. On myös katumuspillereitä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:26"]
[/quote]
Sinusta eräs lainsäädännön tehtävistä tulee olla estää ihmisiä tekemään päätöksiä, jotka eivät vaikuta negatiivisesti kehenkään muuhun. Minun mielestäni lainsäädännöllä ei pitäisi olla tällaista tehtävää. Elän mieluummin yhteiskunnassa, jossa ihmisillä on vapaus päättää itse omasta elämästään. -ap
[/quote]
Kun on olemassa lähes sterilisaation veroinen ehkäisymuoto eli hormonikierukka, en näe asiassa näin suurta ongelmaa.
Jos sterilointi tehdään hyvin nuorelle ihmiselle, voi käydä niin, että hän tuleekin jossakin vaiheessa, vaikka 3-kymppisenä katumapäälle.
[/quote]
Kyllä näin voi käydä, samoin voi käydä niin että lapsen alle 30-vuotiaana tehnyt tulee katumapäälle ja tappaa lapsensa. Lapsen tekoa ei kuitenkaan olla kieltämässä alle 30-vuotiailta, miksi ei? Miksi laki on kovempi niille jotka eivät tahdo lapsia kuin niille jotka tahtovat? Miksei jokaiselle aikuiselle anneta yhtäläistä vastuuta omasta lisääntymiskyvystään?
Jos sterilointi tehdään hyvin nuorelle ihmiselle, voi käydä niin, että hän tuleekin jossakin vaiheessa, vaikka 3-kymppisenä katumapäälle.
[/quote]
Entä sitten? Eikö sinusta ihmisellä pidä olla oikeus tehdä myös päätöksiä, joita hän katuu? Tuolla logiikalla pitäisi kieltää kaikki sellainen, jossa voi valita jonkun mielestä väärän vaihtoehdon. Myös lasten hankkiminen pitäisi kieltää alle kolmikymppisiltä. Lapsiakin kun voi katua.
Sterilisaatiolainsäädäntö on noin vanhakantainen ja rajoittava, koska valtio harjoittaa syntyvyyttä edistävää ja lisääntymistä arvostavaa politiikkaa. Lakia ei ole suunniteltu turvaamaan vapaaehtoisesti lapsettomien oikeuksia vaan saattamaan mahdollisimman monet naiset raskaaksi. -ap
Ihminen kasvaa aikuiseksi vasta lasta kasvattaessaan, joten alle 30 vuotias lapseton on aivan liian kakara päättämään tuollaisia asioita.
Lapsenmurhat ei kuulu asiaan nyt kyllä mitenkään. Nyt meni maku ap susta.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:30"]
Kun on olemassa lähes sterilisaation veroinen ehkäisymuoto eli hormonikierukka, en näe asiassa näin suurta ongelmaa.
[/quote]
Hormonikierukka ei sovi ehkäisykeinoksi yli puolelle ihmisistä. Se ei ole myöskään mikään peruste evätä täysi-ikäiseltä oikeutta päättää omista asioistaan ja omasta kehostaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:33"]
Lapsenmurhat ei kuulu asiaan nyt kyllä mitenkään. Nyt meni maku ap susta.
[/quote]
Lapsenmurhat? -ap
Ihminen kasvaa aikuiseksi vasta lasta kasvattaessaan
[/quote]
Tämä selittääkin, miksi ihmiset hankkivat lapsia. He ovat ovat itse lapsia: naiiveja, impulsiivisia ja itsekkäitä.
[/quote]
Entä sitten? Eikö sinusta ihmisellä pidä olla oikeus tehdä myös päätöksiä, joita hän katuu? Tuolla logiikalla pitäisi kieltää kaikki sellainen, jossa voi valita jonkun mielestä väärän vaihtoehdon. Myös lasten hankkiminen pitäisi kieltää alle kolmikymppisiltä. Lapsiakin kun voi katua.
Sterilisaatiolainsäädäntö on noin vanhakantainen ja rajoittava, koska valtio harjoittaa syntyvyyttä edistävää ja lisääntymistä arvostavaa politiikkaa. Lakia ei ole suunniteltu turvaamaan vapaaehtoisesti lapsettomien oikeuksia vaan saattamaan mahdollisimman monet naiset raskaaksi. -ap
[/quote]
Mietin tässä nyt juuri sitä että mitä kaikkea ihminen ylipäätään voi tehdä laillisesti. Strelisaatiossa on ikäraja. Lävistyksiä ja kielihalkiota yms. saa myös tehdä. Saisiko laillisesti poistaa sormen, käden tai silmän?
Kokemuksesta vain tiedetään että aika moni sano nuorena että ei koskaan tee lapsia, mutta haluaa kuitenkin myöhemmin tehdä.
Valtion tehtävänä on jossain määrin myös suojata ihmisiä omalta ajattelemattomuudeltaan.
Ehkäisykeinoja on kuitenkin paljon tarjolla ja on myös jälkiehkäisyä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:13"]
Mikä olisi ap mielestäsi sopiva ikäraja? 18 vai korkeampi, vai jopa 16, joka on seksin suojaikäraja? Mietin sitä, että kun perheenperustamisesta ja lasten hankkimisesta päättämistä siirretään nykyisin siihen 30 tienoille, voi olla että mielipide asiasta ei ole muodostettu vielä kovin nuorena. Sitten voi kovasti kaduttaa jos sterilisaatio on tehty parikymppisenä, ja voi seurata mielenterveysongelmia. Mitä mieltä olet tästä?
[/quote]
Jokainen kantakoot vastuun itse. Jos 18 vuotias saa mennä kauneusleikkauksiin, muuttaa maasta tai tehdä lapsia niin kyllä se saa tuollaisestakin kantaa vastuun.
Asiaa, ap! Minulle ei käy mikään muu ehkäisy kuin kondomi. Kokeiltu on! Sekin on hankala pitkässä parisuhteessa. Olisin onneni kukkuloilla, jos saisin sterilisaation. Olen 24v nainen ja aina tiennyt että lapsia en halua. Minulla on myös perinnöllisiä sairauksia ja olen assi. En jaksaisi ikipäivänä hoitaa lapsia. En ymmärrä, miksi ikäraja on niin korkea.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:40"]
Mietin tässä nyt juuri sitä että mitä kaikkea ihminen ylipäätään voi tehdä laillisesti. Strelisaatiossa on ikäraja. Lävistyksiä ja kielihalkiota yms. saa myös tehdä. Saisiko laillisesti poistaa sormen, käden tai silmän?
[/quote]
Jos ihminen tekee tuollaisen valinnan vapaasti, täydessä ymmärryksessä ja tietoisena päätöksensä seurauksista, ei asia kuulu valtiolle. Vapaaehtoinen amputaatio on vielä vapaaehtoista lapsettomuuttakin marginaalisempi ilmiö, mutta mahdollisuus siihen voi sekin olla yksilölle hyvin tärkeä. Joillakin ihmisillä on vomakas kokemus siitä, ettei heidän jokin raajansa ole osa heitä, ja tällaisissa tapauksissa amputaatio voi olla hyvä ratkaisu, niin oudolta kuin se ulkopuolisista voikin kuulostaa.
Holhousta puolustava ihminen voisi kaiketi argumentoida vapaaehtoista amputaatiota vastaan sillä, että se tekee ihmiselle pysyvää ruumillista haittaa. Lapsettomuudesta ei kuitenkaan ole mitään vastaavaa haittaa. -ap
Kertokaapa muuten, kun te kerran luotettavista ehkäisykeinoista niin paljon tiedätte, mihin mies voi laittaa hormonikierukan, ja minkä pillerin mies voi ottaa kondomin pettämisen jälkeen, jottei nainen tule raskaaksi? -ap
[/quote]
Eikö ole paljon pahempi että tulee lapsi jota ei halua eikä kykene kasvattamaan? Nyt tälläisiä lapsia tulee jatkuvasti kun ei saa sterilisaatiota.
Mitä niille lapsille jota kukaan ei halua tehdään?
Jos sterilointi tehdään hyvin nuorelle ihmiselle, voi käydä niin, että hän tuleekin jossakin vaiheessa, vaikka 3-kymppisenä katumapäälle. Steriloinnin purkaminen on tietääkseni aika vaikeaa.
Luotettavia ehkäisymenetelmiä voi käyttää. On myös katumuspillereitä.
[/quote]
Ei ole yhtäkään luotettavaa ehkäisy menetelmää. Ne kaikki voi pettää. Miehelle ei ole mitään kunnon ehkäisyä
Lapsettomuus voi olla masennuksen syy, ja masennuksen hoito maksaa yhteiskunnalle aika paljon. Ei tätä voi ihan täysin sivuuttaa. Ymmärrän kyllä ap:n pointin muuten.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:13"]
Mikä olisi ap mielestäsi sopiva ikäraja? 18 vai korkeampi, vai jopa 16, joka on seksin suojaikäraja? Mietin sitä, että kun perheenperustamisesta ja lasten hankkimisesta päättämistä siirretään nykyisin siihen 30 tienoille, voi olla että mielipide asiasta ei ole muodostettu vielä kovin nuorena. Sitten voi kovasti kaduttaa jos sterilisaatio on tehty parikymppisenä, ja voi seurata mielenterveysongelmia. Mitä mieltä olet tästä?
[/quote]
Minusta sopiva raja on täysi-ikäisyyden raja. Ei ole lainsäädännön tehtävä estää ihmisiä tekemästä päätöksiä, jotka eivät vaikuta negatiivisesti kehenkään muuhun. Lapsen hankkiminen ja tatuoinnin ottaminen ovat molemmat sallittuja täysi-ikäisille, ja näistä päätöksistä voi olla sentään seurauksena todellista, pysyvää haittaa.
Todennäköisempää on kuitenkin, että ikäraja lasketaan 25:een. -ap