Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein tarkan laskelman työtön vs. työssäkäyvä perhe.

Vierailija
26.11.2014 |

2 aikuista ja 2 lasta.

http://aijaa.com/xSSqnA

(saa tarkentaa, toimeentuloasiakkailla kai jotain "omavastuu" prosenttiosuuksia, mutta en selvittänyt. Ei kai merkittäviä.)

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:02"]

Ap hei maa kutsuu. :D Jos palkkasi tärväät kahteen autoon, etkä jostain syystä voi kirpputoreilta vaatteita ostaa ja sinua ei koske samat alennukset kaupoissa, kuin muita asiakkaita, niin se on oma häpeäsi. Silti se ei tee todeksi mitään kylpylälomia ja lahjakortteja toimeentulotuen asiakkaille. Aloituksestasi ei tullut selväksi mitään muuta, kuin se että et ole joutunut turvautumaan toimeentulotukeen ja jo se on tarpeeksi iso syy olla kiitollinen ja jättää älyttömät laskelmat rukkaamatta. Itseasiassa voisimme tehdä sellaisen kokeen, jossa saat käyttöön toimeentulotukeni ja tuon laskemasi erotuksen. Vastapalvelukseksi voin ottaa tulosi käyttöön, niin saattaisi silmäsi avautua.

[/quote]

Älä siellä lässytä. Pointti meni varmaan kovaa ohi. Eikö laskelma kerro sulle sitä, ettei työnteko ole niin kovin kannattavaa, kuin annetaan ymmärtää? Mulle se kertoo sen. Toisakseen, minä ja lapseni ollaan eletty neljä vuotta opiskeluaikanani 200e/kk pienemmällä summalla, kuin toimeentulotuki olisi ollut. Kyllä se oli välillä tiukkaa, varsinkaan kun ei ollut aikaa etsiä halpoja ratkaisuja opiskeluiden takia. -ap-

Vierailija
62/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan yöstä näyttää tulevan paljonalapeukkuja niihin postuksiin, joissa arvostellaan kriittisesti työttömiä. Taitavat työssäkävijät joko nukkua että jaksavat aamulla taas lähteä ja työttömät eivät viitsi sen vertaa, että pysyisivät vuorokausirytmissä. Siitä se elämänhallinnan menetys alkaa.

Aamulla jos nousisi virkkuna kuudelta lukemaan työpaikkailmoitukset, niin voisi tärppiä nopeastikin. Mutta jos puolille päiville makaa, niin ensimmäinen erä on menetetty. Syrjäytyminen ja tukien varassa eläminen alkaakin tuntua ihan hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:15"]

Puuttui mm. harrastukset (sossu ei maksa), matkat esim. mummolaan (sossu ei maksa), puhelimet, tietokoneet (sossu ei maksa ja nykyvehkeet ei kestä), viihde (sossu ei maksa)...

[/quote]

Ne puuttui myös palkansaajapuolelta, pälli.

Vierailija
64/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:17"]Tähän aikaan yöstä näyttää tulevan paljonalapeukkuja niihin postuksiin, joissa arvostellaan kriittisesti työttömiä. Taitavat työssäkävijät joko nukkua että jaksavat aamulla taas lähteä ja työttömät eivät viitsi sen vertaa, että pysyisivät vuorokausirytmissä. Siitä se elämänhallinnan menetys alkaa.

Aamulla jos nousisi virkkuna kuudelta lukemaan työpaikkailmoitukset, niin voisi tärppiä nopeastikin. Mutta jos puolille päiville makaa, niin ensimmäinen erä on menetetty. Syrjäytyminen ja tukien varassa eläminen alkaakin tuntua ihan hyvältä.
[/quote]

Mä olen duunissa tällä hetkellä. Silti alapeukutan tätä idiootti ap:tä.

Vierailija
65/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:15"]Kertokaas missä sossusta saa kaikki mukuloiden lahjat ilmaiseksi niin muutan siihen kaupunkiin heti. Tai ilmaiset kylpyläreissut. Vähän kyllä kaivattas miehen kanssa jo jotain rentoutumista. Näyttäkää myös kirpparit, joista ihan varmasti löytyy koko perheelle vaatteet (myös lasten toppahaalarit) kahdellakympillä. terveisin yksi "sossupummi" [/quote] Juu ja kertokaa missä vuokra on 0e/kk ja vesi 0e/kk. Myökin maksetaan siitä joka kuukausi asumistuen ja sossun jälkeen omista rahoista 300e/kk. Ja oli siellä vertailussa muitakin epäkohtia. En muista vaan.

[/quote]

Haluaisin tarkentaa tätä "omista rahoista" - tarkoitatko itse hankkimiasi rahoja vai sitä rahaa, jonka saat yhteiskunnalta vastikkeetta, siis tekemättä mitään? Jos kyseessä on jälkimmäinen vaihtoehto, niin mielestäni se ei ole varsinaisesti sinun omaa rahaasi. Se on veronmaksajien rahoista. Tämän vuoksi tuet ovat niin hankalia, kun ihmiset eivät edes häpeile että pitää moiseen tukeen suostua. Lisää vain pitäisi saada. Tekemättä mitään.

[/quote]

Eli mielestäsi työttömien ei kuuluisi saada rahaa ollenkaan? Kuolkoot pois? Huoratkoon kaduilla? Ok.

[/quote]

Ei, vaan monen elämäntapatyöttömän pitäisi opiskella uusi tuottava ammatti, vaikka se ei ihan se sosikkiammatti olisikaan. Pitäisi olla valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle, vaikka siellä ei sitten äiti olisikaan enää nenää pyyhkimässä. Pitäisi kehitellä yritystoimintaa. Tehdä jotain, mitä vain, mieluummin kuin olla tukien varassa.

Itse olen ollut maataloustöissä, siivonnut, kaupankassalla, luonut lumia, jakanut lehtiä. Monenlaista hanttihommaa on ollut ja olen aikuisiälläni (nyt olen 55 v) ollut viisi päivää työttömänä. Silloin sain liiton tuen. Mutta ronkeli ei ole sopinut olla. Nykyisin olen yrittäjä.

[/quote]

Ongelma on sekin, että kun niitä koulutuspaikkoja ei ole. Minä olen hakenut yli vuoden (sitä ennen hain ihan töitä, myös siivouspuolelta jos olisi päässyt edes pätkätöihin) joka ainoaan kurssiin ja koulutukseen joihin tiedän olevan rahkeita. Joka hemmetin kerta kieltävä vastaus. Yrittäjäksi minusta ei ole, sen tiedän. 

Entäs sitten toiselle paikkakunnalle muuttaminen. Pitäisikö mieheni irtisanoutua (paska)duunistaan jotta minä voisin opiskella? Vai olisiko se sitten ihan okei että meille maksetaan kaksi eri vuokra-asuntoa, miehelle ja lapsille toista ja minulle toista toisella paikkakunnalla? Sitä minäkin. Takeita kun ei ole, että juuri tuosta lähimmästä naapurikaupungista löytyisi sen paremmin töitä tai koulutuspaikkaa (omassa tapauksessani se kaupunki on vielä pienempi kuin tämä).

Eikun joo, olinhan minä kaksi kuukautta pyörittelemässä peukaloitani ammattistartissa. Tuli ainakin opittua miten kuluttaa aikaa ja siitäkin maksettiin 900e. Ei paha. Sääli vain, ettei siitä ollut tulevaisuutta ajatellen mitään hyötyä.

-nelonen, joka todellakin on vittuuntunut tähän ainaiseen rahattomuuteen ja nälvimiseen-

[/quote]

Jos on noin lohdutonta, niin miksi ette suuntaa johonkin suurempaan kaupunkiin? Miksi pitää pikkukaupunkiin jäädä? Tai naapurikaupunkiin lähteä? Norjassa ja Routsissa on perinteisiti ollut työläisten töitä. Mitenkäs sinne? Ja jos sulla on lapsia, niin miksi riekut vielä hereillä? Sisuunnu nyt vähän ja ala suunnitella elämääsi. Sun pitää työn suhteen sitten poistua mukavuusalueeltasi ja opiskella jotain ihan muuta. 

Vierailija
66/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:12"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:57"]

AIKA PALJON OLI VIRHEITÄ tuossa LASKELMASSA. 

1) vuokra  , vesi ja sähkö 0, mistä tuon luvun tempaisit? Suurin osa ainakin Suomalaisista valkoihoisista maksaa vuokraa, eli omaosuuden , esim minä maksan asumistuen jälkeen vielää n200e itse (edellisessä asunnossa maksoin melkein 500e) (Virhe laskelmassa n 100-300e)

2)Kotivakuutus, sossulla niin alhaiset rajat että siitäkin yleensä tulee omaosuus, veikkaisin tuon kok asunnossa (4 ihmistä) n 40e (virhe n 40e)

3) Lääkäri, lääke, hammas, sossu maksaa vain hintavat lääkkeet, jos lääkäri määrää halpoja n alle 15e lääkkeitä niin ei korvata (virhe n 15e)

4)Sossu maksaa silmälasit alimman taksan mukaan, eli monesti esim jos hajataottoa niin joutuu maksamaan jopa yli puolet kuluista itse (virhe n10e)

5) Pesukoneen saa vain jos talossa ei pesutupaa. Myös työssäolevat voivat käyttää pesutupaa eivätkä tarvitse konetta. (virhe 25e)

6)Joululahjat ja kylpyläretki. EI saa sossusta ja harvemmin saa lainkaan jos ei ole esim vammaista lasta. Itse olen saanut kerran pojalle 10e lelun. (virhe 40e)

7) Työttömät ei ehkä tarvitse autoa ihan välttämättä mutta kyllä heillekkin matkakuluja tulee. Esim lapsilla voi olla koulumatka, matkat terv keskukseen, sairaalaan, tylkkäriin. Eli 3x bussikortti (jos nuorin ei vielä tarvitse), on noin 150e. Sossu EI korvaa koska sisältyy perusosaan. (virhe siis 150e)

8) Työssäkäyvätkin voi ostaa tarjouksesta ruokaa se ei ole kiellettyä. (virhe laskelmassa 300e)

9) Samoin voivat hakea kirpparilta vaatteet niin työssäkäyvät kuin työttömätkin. (virhe 80e)

Niin että laselmassa on n760-960e virhe. Todellinen tuloero n1330-1530e!

[/quote]

Aivan liian paljon kyllä yhteiskunta tukee työttömiä. Miksei tueta työtä tekeviä? Ajetaan ihmiset loppuun ja palkaksi jää känsät käsiin. Sitten vielä jollain keskustelupalstalla kehdataan valittaa ja selvittää kuinka paljon niitä munkin verovaroja menee jonkun toisen silmälaseihin, pesukoneisiin jne. Suomessa on aivan liian hyvät oltavat.

[/quote]

Suomessa vikana on liian pienet palkat, ei liian suuret tuet. Sossusta saa rahaa sen verran, että sillä tulee toimeen ja se on hyvä. Miettipä monia muita maita, joissa näin ei ole. Rikollisuutta on paljon jne. Täällä Suomessa ei tarvitse pelätä mitään ryöstömurhia koska valtio pitää huolen omistaan. Uskaltaa liikkua öisinkin ja käytännössä ok-talo ovenkin voisi jättää lukitsematta.

Ja kannattaa muistaa, että kuka tahansa meistä saattaa jonakin päivänä joutua turvautumaan tukiin. Nykypäivänä pysyvä työpaikka ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Ei edes se pienipalkkainen.

terv. yksi työssäkäyvä veronmaksaja

Vierailija
67/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin puuttui ja niitäkin varmasti käytetään eri tavalla kuin muita asioita. Työssä käyvät ajelevat autoillaan ja myyvät uutena ostettuja vaatteita ja herkuttelevat ruoalla. Se on sitä pientä arjen luodusta, jota ei aina huomaa. Köyhä nipistää harrastuksista, ruoasta, liikkumisesta, hyvistä, tekniikasta....

Vierailija
68/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) vuokra  , vesi ja sähkö 0, mistä tuon luvun tempaisit? Suurin osa ainakin Suomalaisista valkoihoisista maksaa vuokraa, eli omaosuuden , esim minä maksan asumistuen jälkeen vielää n200e itse (edellisessä asunnossa maksoin melkein 500e) (Virhe laskelmassa n 100-300e)

Olen käsittänyt, että kohtuullisen vuokran ja asumistuen välisen erotuksen saat toimeen tulotukena, jos noin muuten on edellytykset olla sosiaalitoimiston asiakas.

VAST-todella harvoin onnistuu niin että saa koko vuokran sossustakaan. En tiedä ketään joka olisi saanut. Yleensä aina jää ainakin 100e omavastuu.

2)Kotivakuutus, sossulla niin alhaiset rajat että siitäkin yleensä tulee omaosuus, veikkaisin tuon kok asunnossa (4 ihmistä) n 40e (virhe n 40e)

En tajunnut, mitä tarkoitat. Jos kotivakuutus on kuvitelmani mukaan 204 e vuodessa (17e/kk), niin paljonko olisi toimeentulotuen saajan omavastuullinen osuus?  VAST-tässä mulle tuli virhe, piti kirj 4e kk)

3) Lääkäri, lääke, hammas, sossu maksaa vain hintavat lääkkeet, jos lääkäri määrää halpoja n alle 15e lääkkeitä niin ei korvata (virhe n 15e)

No jos tässä olikin laskettu vain kalliit lääkkeet?  VAST, mu.tta kun niitä halpojakin aina tulee

4)Sossu maksaa silmälasit alimman taksan mukaan, eli monesti esim jos hajataottoa niin joutuu maksamaan jopa yli puolet kuluista itse (virhe n10e)

Mä kuvittelin tähän lapsen silmälasit.     VAST- niin arvelinkin, mutta lapseklakin voi olla esim paha hajataitto.

5) Pesukoneen saa vain jos talossa ei pesutupaa. Myös työssäolevat voivat käyttää pesutupaa eivätkä tarvitse konetta. (virhe 25e)

Ok, tätä en tiennyt. Ehkä esimerkissä ei ole pesutupaa.

6)Joululahjat ja kylpyläretki. EI saa sossusta ja harvemmin saa lainkaan jos ei ole esim vammaista lasta. Itse olen saanut kerran pojalle 10e lelun. (virhe 40e)

Tähän vastasinkin ylempänä, että kuvittelin vapaaehtoislahjoituksia ja tuettuja lomia   VAST_ niitä kylpylälomia voi hakea töissä olevatkin jos muuten on hyvät perusteet, esim sairautta perheessä.

7) Työttömät ei ehkä tarvitse autoa ihan välttämättä mutta kyllä heillekkin matkakuluja tulee. Esim lapsilla voi olla koulumatka, matkat terv keskukseen, sairaalaan, tylkkäriin. Eli 3x bussikortti (jos nuorin ei vielä tarvitse), on noin 150e. Sossu EI korvaa koska sisältyy perusosaan. (virhe siis 150e)

Tämän esimerkin lapset päiväkoti-ikäisiä.  VAST, ok virhe sitten n110e

8) Työssäkäyvätkin voi ostaa tarjouksesta ruokaa se ei ole kiellettyä. (virhe laskelmassa 300e)

Ei ehdi, kun punalappuiset on haalittu jo aamulla, jolloin työssäkäyvä on työssä.  VAST-just joo.

9) Samoin voivat hakea kirpparilta vaatteet niin työssäkäyvät kuin työttömätkin. (virhe 80e)

Missähän välissä sinne ehtii penkomaan? Työtön ehtii päivällä, kun lapset on hoidossa. Työssäkäyvä ei raaski käyttää vähäistä vapaa-aikaa lasten kanssa siihen, että kaivelee kirpputoreja.   VAST- mies katsoo lapsia ja muija lähteköön kirpparille

Kyllä siinä varmasti on jotain virhettä. Minusta suuruusluokka on kuitenkin oikea.

Terkuin -ap-

[/quote  VAST-VIRHEITÄ ON IHAN LIIAN PALJON ETENKIN KUN KIRJOITIT ETTÄ "tein tarkan laskelman". Noiden esittämiesi korjaustenkin jälkeen (lapset ei tarvitse bussikorttia jne) TULOEROKSI JÄÄ VIELÄ n 1280-1580e    Terkuin ....

Vierailija
69/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:24"]

No en tiedä, tuleeko se juuri sossust, mutta olen ymmärtänyt että työttömillä on mahdollisuus saada jouluna jotain lahjakortteja tai joululahjoja jostain keräyksistä lapsilleen. Ajattelin tähän 100 euron hyödyn. Sitten ajattelin tähän 500 euron kylpylämatkan, jonka työtön voi saada tuetuista lomista, mihin kaiketi tulot vaikuttavat, ja sosiaalitoimiston ajattelin maksavan omavastuuosuuden harkinnanvaraisena. Palkansaajaperhe maksaa joka pennin itse.

Toi vaateraha oli suhteellinen, ei se palkansaajakaan saa 1200 eurolla vuodessa kaikkia vaatteita uutena, kuten ei varmasti kirpparikävijälläkään riitä 240 euroa vuodessa. Mutta ajattelisin, että kirpparivaatteet ovat hinnaltaan keskimäärin 1/5 uusien hinnoista.

-ap-

[/quote]

Taas vähemmän yllättäen huomataan, ettei kirjoittajalla oikeasti ole mitään käsitystä siitä miten näitä tukia tosielämässä myönnetään. Lahjakortteja ja kylpylämatkoja ei todellakaan satele ovista ja ikkunoista. Usein jo pelkkä toimeentulotuen alentamaton perusosa on hirveän tappelun takana.

Toivon toki että myös ap:lle avautuu vielä joskus tilaisuus maistaa tätä kadehdittua elämäntyyliä - ja että hän pääsee myös ihan omakohtaisesti kokeilemaan, kuinka helposti kirppikseltä loihditaan lapsiperheen koko vaateostokset kahdellakympillä kuussa. Sieltä kusenpolttamien 80-luvun collegepaitojen seasta vaan valkkaamaan, ai että kun käy kateeksi.

Vierailija
70/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti siis olla että eroksi jää yhä 1280-1480e!!!!!!!!!!!!  Terkuin.........

Vierailija
71/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttui mm. harrastukset (sossu ei maksa), matkat esim. mummolaan (sossu ei maksa), puhelimet, tietokoneet (sossu ei maksa ja nykyvehkeet ei kestä), viihde (sossu ei maksa)...

[/quote]

Ei muuten maksa työssäkäyvällekään. Työelämä on kyllä sen verran uuvuttavaa, että nämä pitäisi saada verovähennyksiin. Ja siinä sitä samalla työllistetään taas ihmisiä, kun kulutetaan. Voisi edes kunniamerkin antaa rintaan itsenäisyyspäivänä, mutta katin kontit!

Vierailija
72/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:16"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:02"]

Ap hei maa kutsuu. :D Jos palkkasi tärväät kahteen autoon, etkä jostain syystä voi kirpputoreilta vaatteita ostaa ja sinua ei koske samat alennukset kaupoissa, kuin muita asiakkaita, niin se on oma häpeäsi. Silti se ei tee todeksi mitään kylpylälomia ja lahjakortteja toimeentulotuen asiakkaille. Aloituksestasi ei tullut selväksi mitään muuta, kuin se että et ole joutunut turvautumaan toimeentulotukeen ja jo se on tarpeeksi iso syy olla kiitollinen ja jättää älyttömät laskelmat rukkaamatta. Itseasiassa voisimme tehdä sellaisen kokeen, jossa saat käyttöön toimeentulotukeni ja tuon laskemasi erotuksen. Vastapalvelukseksi voin ottaa tulosi käyttöön, niin saattaisi silmäsi avautua.

[/quote]

Älä siellä lässytä. Pointti meni varmaan kovaa ohi. Eikö laskelma kerro sulle sitä, ettei työnteko ole niin kovin kannattavaa, kuin annetaan ymmärtää? Mulle se kertoo sen. Toisakseen, minä ja lapseni ollaan eletty neljä vuotta opiskeluaikanani 200e/kk pienemmällä summalla, kuin toimeentulotuki olisi ollut. Kyllä se oli välillä tiukkaa, varsinkaan kun ei ollut aikaa etsiä halpoja ratkaisuja opiskeluiden takia. -ap-

[/quote]

Laskelma ei kerro yhtään mitään, koska sisältää kuvittelua ja luuloa enemmän kuin faktaa. Olen ollut palkkatöissä ja toimeentulotuella joten TIEDÄN aika tarkkaan miten asiat todellisuudessa ovat. Työnteko on ollut itselleni aina todella paljon kannattavampaa, kuin työttömänä oleminen. Sen on kertonut minulle omakohtainen kokemus, ei vääristelty av-mamman "laskelma". Onko toimeentulotuen asiakkaiden vika, jos et koe työntekoasi kannattavaksi? Mitä jos itse tekisit asialle jotain. Esim. kouluttautuisit lisää, tekisit toista/kolmatta työtä tms? Et taida olla kovin haka taloudenhoidossa. Tiedät varmaan, että opintoraha on suurempi, kuin toimeentulotuki. Puhumattakaan ateriatuista, opiskelijakortin tuomista alennuksista jne. Itse työskentelin myös opiskelujeni ohessa. Sinulla taisi olla niin kiire opiskella, ettet töihin kerinnyt kun et kerinnyt etsimään "halpoja ratkaisuja" opiskeluiden takia? Vai olitko yksinkertaisesti vähän hidas oppimaan?

Vierailija
73/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:15"]Kertokaas missä sossusta saa kaikki mukuloiden lahjat ilmaiseksi niin muutan siihen kaupunkiin heti. Tai ilmaiset kylpyläreissut. Vähän kyllä kaivattas miehen kanssa jo jotain rentoutumista. Näyttäkää myös kirpparit, joista ihan varmasti löytyy koko perheelle vaatteet (myös lasten toppahaalarit) kahdellakympillä. terveisin yksi "sossupummi" [/quote] Juu ja kertokaa missä vuokra on 0e/kk ja vesi 0e/kk. Myökin maksetaan siitä joka kuukausi asumistuen ja sossun jälkeen omista rahoista 300e/kk. Ja oli siellä vertailussa muitakin epäkohtia. En muista vaan.

[/quote]

Haluaisin tarkentaa tätä "omista rahoista" - tarkoitatko itse hankkimiasi rahoja vai sitä rahaa, jonka saat yhteiskunnalta vastikkeetta, siis tekemättä mitään? Jos kyseessä on jälkimmäinen vaihtoehto, niin mielestäni se ei ole varsinaisesti sinun omaa rahaasi. Se on veronmaksajien rahoista. Tämän vuoksi tuet ovat niin hankalia, kun ihmiset eivät edes häpeile että pitää moiseen tukeen suostua. Lisää vain pitäisi saada. Tekemättä mitään.

[/quote]

Eli mielestäsi työttömien ei kuuluisi saada rahaa ollenkaan? Kuolkoot pois? Huoratkoon kaduilla? Ok.

[/quote]

Ei, vaan monen elämäntapatyöttömän pitäisi opiskella uusi tuottava ammatti, vaikka se ei ihan se sosikkiammatti olisikaan. Pitäisi olla valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle, vaikka siellä ei sitten äiti olisikaan enää nenää pyyhkimässä. Pitäisi kehitellä yritystoimintaa. Tehdä jotain, mitä vain, mieluummin kuin olla tukien varassa.

Itse olen ollut maataloustöissä, siivonnut, kaupankassalla, luonut lumia, jakanut lehtiä. Monenlaista hanttihommaa on ollut ja olen aikuisiälläni (nyt olen 55 v) ollut viisi päivää työttömänä. Silloin sain liiton tuen. Mutta ronkeli ei ole sopinut olla. Nykyisin olen yrittäjä.

[/quote]

Ongelma on sekin, että kun niitä koulutuspaikkoja ei ole. Minä olen hakenut yli vuoden (sitä ennen hain ihan töitä, myös siivouspuolelta jos olisi päässyt edes pätkätöihin) joka ainoaan kurssiin ja koulutukseen joihin tiedän olevan rahkeita. Joka hemmetin kerta kieltävä vastaus. Yrittäjäksi minusta ei ole, sen tiedän. 

Entäs sitten toiselle paikkakunnalle muuttaminen. Pitäisikö mieheni irtisanoutua (paska)duunistaan jotta minä voisin opiskella? Vai olisiko se sitten ihan okei että meille maksetaan kaksi eri vuokra-asuntoa, miehelle ja lapsille toista ja minulle toista toisella paikkakunnalla? Sitä minäkin. Takeita kun ei ole, että juuri tuosta lähimmästä naapurikaupungista löytyisi sen paremmin töitä tai koulutuspaikkaa (omassa tapauksessani se kaupunki on vielä pienempi kuin tämä).

Eikun joo, olinhan minä kaksi kuukautta pyörittelemässä peukaloitani ammattistartissa. Tuli ainakin opittua miten kuluttaa aikaa ja siitäkin maksettiin 900e. Ei paha. Sääli vain, ettei siitä ollut tulevaisuutta ajatellen mitään hyötyä.

-nelonen, joka todellakin on vittuuntunut tähän ainaiseen rahattomuuteen ja nälvimiseen-

[/quote]

Jos on noin lohdutonta, niin miksi ette suuntaa johonkin suurempaan kaupunkiin? Miksi pitää pikkukaupunkiin jäädä? Tai naapurikaupunkiin lähteä? Norjassa ja Routsissa on perinteisiti ollut työläisten töitä. Mitenkäs sinne? Ja jos sulla on lapsia, niin miksi riekut vielä hereillä? Sisuunnu nyt vähän ja ala suunnitella elämääsi. Sun pitää työn suhteen sitten poistua mukavuusalueeltasi ja opiskella jotain ihan muuta. 

[/quote]

Ei täältä siitä vain lähdetä. Kuten sanoin, miehellä on oma työnsä täällä eikä ole takeita että toisesta kaupungista niitä löytyisi. Täällä on myös suku ja ystävät (=tukiverkko). Ajattelen tässä myös lapsia ja varsinkin esikoista. Nuorempi ei ole sillä tavoin vielä solminut tärkeitä ystävyyssuhteita mutta esikoinen on. Ulkomaat ovat poissuljettuja jos ei sitten satu löytymään suomenkielistä erityiskoulua.

Ja kuten sanoin, olen hakenut jopa niihin koulutuksiin, jotka eivät ole mieleeni laisinkaan enkä luultavasti olisi edes kovin hyvä työntekijä koska motivaatiota niihin hommiin ei ole laisinkaan (lähihoitaja). Noh, ensi viikolla taas työkkäriin. Katsotaan, mitä he ovat tällä kertaa keksineet. Tuskin mitään kuten ei aiemminkaan.

Ja anteeksi kovasti, että kehtaan näin valvoa ja olla sairaan lapsen seurana. Tuo oksennustauti ei ole se mukavin tauti kellekään. Kiltisti silti nousen aamulla seitsemältä laittamaan esikoisen kouluun (mies kun lähtee töihin puoli kuudelta).

-nelonen-

Vierailija
74/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:30"]

[/quote]

Ei muuten maksa työssäkäyvällekään. Työelämä on kyllä sen verran uuvuttavaa, että nämä pitäisi saada verovähennyksiin. Ja siinä sitä samalla työllistetään taas ihmisiä, kun kulutetaan. Voisi edes kunniamerkin antaa rintaan itsenäisyyspäivänä, mutta katin kontit!

[/quote]

Kunniamerkki ihan oikein uuvuttavasta työelämästä suoriutumisesta? Pistä osoittees, niin voin mä sulle vässykkä maitotölkistä jonku prenikan askarrella. :D Meille muille tää työelämä on ihan normaalia arkea mistä ei mitaleita jaella. Eikä kyllä anellakaan. T: Yötyöläinen

Vierailija
75/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aivan liian paljon kyllä yhteiskunta tukee työttömiä. Miksei tueta työtä tekeviä? Ajetaan ihmiset loppuun ja palkaksi jää känsät käsiin. Sitten vielä jollain keskustelupalstalla kehdataan valittaa ja selvittää kuinka paljon niitä munkin verovaroja menee jonkun toisen silmälaseihin, pesukoneisiin jne. Suomessa on aivan liian hyvät oltavat.

[/quote]

Suomessa vikana on liian pienet palkat, ei liian suuret tuet. Sossusta saa rahaa sen verran, että sillä tulee toimeen ja se on hyvä. Miettipä monia muita maita, joissa näin ei ole. Rikollisuutta on paljon jne. Täällä Suomessa ei tarvitse pelätä mitään ryöstömurhia koska valtio pitää huolen omistaan. Uskaltaa liikkua öisinkin ja käytännössä ok-talo ovenkin voisi jättää lukitsematta.

Ja kannattaa muistaa, että kuka tahansa meistä saattaa jonakin päivänä joutua turvautumaan tukiin. Nykypäivänä pysyvä työpaikka ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Ei edes se pienipalkkainen.

[/quote]

Näyttäisi olevan Suomi neljäntenä heti Viron, Liettuan ja Latvian jälkeen - siis nejänneksi eniten mainitsemiasi henkirikoksia Euroopan maista:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/File:Homicides,_average_per_year,_2007–09_and_2010–12_(per_100_000_inhabitants)_YB14.png

Vierailija
76/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minä voin myös askarrella merkkejä niin työssäkäyville kuin työttömillekin. Työssä käyville toki isommat ja kiiltävät.

Vierailija
77/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lisäsin toimeentulotuen saajalle vuokraan 100e, kotivakuutukseen 4e, silmälaseihin 10e (eli puolet, mitä palkansaajalla kuluu) joululahjaan+kylpyläretkeen kuluiksi 50e (eli saman, mitä palkansaajalla kuluu).

Lääke yms. kuluissa vuosittainen reilu 500 euroa tulee palkansaajalla täyteen jo muutamasta hammaslääkärikäynnistä, joten mitään pikkulääkkeitä tässä ei tarvitse huomioida.

Vaatekuut muutin toimeentulotuen saajalle samaksi 100 euroksi, kun se niin näyttää monia vituttavan. Eli tavallaan siinä työttömän säästö jää huomioimatta, se aika minkä hän ehtisi etsimään. Tosin vähn epäreilua, että työssäkäyvä löytää punalapputuotteet kaupasta illalla, mutta työtön ei puolestaan voi löytää kirppisvaatteita...

Näillä muutoksilla työssäkäyvän ja työttömän perheen kuukausittainen tuloero on 810e.

Mun mielestä erotus on edelleen todella vähän. Enkä ole kenenkään tukia täällä ryöstämässä, ihmettelen, että vain harvalla alkoi raksuttamaan se, että miksi työnteko on näin kannattamatonta?

-ap-

Vierailija
78/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näyttäisi olevan Suomi neljäntenä heti Viron, Liettuan ja Latvian jälkeen - siis nejänneksi eniten mainitsemiasi henkirikoksia Euroopan maista:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/File:Homicides,_average_per_year,_2007–09_and_2010–12_(per_100_000_inhabitants)_YB14.png

[/quote]

Suomessa tosin henkirikokset taitavat olla eniten noita kännitappoja. Pari kaverusta kännissä, tulee riitaa ja puukko alkaa heilua. 

Vierailija
79/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei täältä siitä vain lähdetä. Kuten sanoin, miehellä on oma työnsä täällä eikä ole takeita että toisesta kaupungista niitä löytyisi. Täällä on myös suku ja ystävät (=tukiverkko). Ajattelen tässä myös lapsia ja varsinkin esikoista. Nuorempi ei ole sillä tavoin vielä solminut tärkeitä ystävyyssuhteita mutta esikoinen on. Ulkomaat ovat poissuljettuja jos ei sitten satu löytymään suomenkielistä erityiskoulua.

Ja kuten sanoin, olen hakenut jopa niihin koulutuksiin, jotka eivät ole mieleeni laisinkaan enkä luultavasti olisi edes kovin hyvä työntekijä koska motivaatiota niihin hommiin ei ole laisinkaan (lähihoitaja). Noh, ensi viikolla taas työkkäriin. Katsotaan, mitä he ovat tällä kertaa keksineet. Tuskin mitään kuten ei aiemminkaan.

Ja anteeksi kovasti, että kehtaan näin valvoa ja olla sairaan lapsen seurana. Tuo oksennustauti ei ole se mukavin tauti kellekään. Kiltisti silti nousen aamulla seitsemältä laittamaan esikoisen kouluun (mies kun lähtee töihin puoli kuudelta).

-nelonen-

[/quote]

Oletteko muuten edes kyselleet ja tutkineet? Vai ihanko vaan mutu-tuntumalta oletat, että teille molemmille ei löytyisi työtä/opiskelua muualta. Ja kuule, ei muakaan erityisemmin motivoinnut siivota paskoja ja oksennuksia yökerhojen vessoista, mutta mun ei ollut vara olla nirppanokka. Lapset ovat muuttaneet jopa ULKOMAILLE, kun alkoi näyttää mielekkäältä. 

Sano vain suoraan, että et halua mitään adialle tehdä ja olet mieluummin työtön, manailet työkkäriä ja yhteiskuntaa kuin muutat ja teet asioille jotain.

Vierailija
80/161 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Suomessa tosin henkirikokset taitavat olla eniten noita kännitappoja. Pari kaverusta kännissä, tulee riitaa ja puukko alkaa heilua. 

[/quote]

Ai kun kivasti keksit. Suomi onkin sitten turvallinen! Mitä nyt tuntemattomat puukottaa ihmisiä hengiltä kauppojen edessä ja taisi olla jopa omalla kotipihalla tässä ihan vähän aikaa sitten. Ollut näitä äitien tekemiäkin henkirikoksia uutisissa aika paljon.