Tein tarkan laskelman työtön vs. työssäkäyvä perhe.
2 aikuista ja 2 lasta.
(saa tarkentaa, toimeentuloasiakkailla kai jotain "omavastuu" prosenttiosuuksia, mutta en selvittänyt. Ei kai merkittäviä.)
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:45"]
Mä lisäsin toimeentulotuen saajalle vuokraan 100e, kotivakuutukseen 4e, silmälaseihin 10e (eli puolet, mitä palkansaajalla kuluu) joululahjaan+kylpyläretkeen kuluiksi 50e (eli saman, mitä palkansaajalla kuluu).
Lääke yms. kuluissa vuosittainen reilu 500 euroa tulee palkansaajalla täyteen jo muutamasta hammaslääkärikäynnistä, joten mitään pikkulääkkeitä tässä ei tarvitse huomioida.
Vaatekuut muutin toimeentulotuen saajalle samaksi 100 euroksi, kun se niin näyttää monia vituttavan. Eli tavallaan siinä työttömän säästö jää huomioimatta, se aika minkä hän ehtisi etsimään. Tosin vähn epäreilua, että työssäkäyvä löytää punalapputuotteet kaupasta illalla, mutta työtön ei puolestaan voi löytää kirppisvaatteita...
Näillä muutoksilla työssäkäyvän ja työttömän perheen kuukausittainen tuloero on 810e.
Mun mielestä erotus on edelleen todella vähän. Enkä ole kenenkään tukia täällä ryöstämässä, ihmettelen, että vain harvalla alkoi raksuttamaan se, että miksi työnteko on näin kannattamatonta?
-ap-
[/quote] Ruokakuluja et sitten kumminkaan muuttanut samoiksi eli sitä (300e virhe) ja nää työttömät joutuu yhä kulkemaan jalan kaikkialle oli matka mikä tahansa (virhe n 110e). Kyllä tolla erotuksella n1300-1500, kannattaa töihin mennä. Ja jos tuntuu ettei huvita niin lopettaa sitten työt saa siitäkin joku onnekas työtön sitten työpaikan.
[/quote]
En muuttanut ruokakuluja. Siitä on meidän perheessä ihan omakohtaista kokemusta, kun toinen vanhemmista on työttömänä kotona, ollaan säästetty ruokakuluissa todella paljon, jopa enemmän kuin esimerkissä.
Palkansaajalla oli huomioitu liikkumiskuluina VAIN työssäkäyntiin pakosti tarvittava polttoainemäärä. Muut kulut toki vakiot. Että jos työtön ja työssäkäyvä liikkuu muuten täysin saman verran, menee työssäkäyvän lisääntyneet bensakulut päikseen työttömän bussikortin kanssa.
-ap-
[/quote]
Eikö miestäsi huvita työnteko, tai opiskelu? Miten olisi toiselle paikkakunnalle, tai ulkomaille muutto? Miksi joudun maksamaan pummiperheesi tukiaisia veroissani? Milloin miehesi lähtee sossun kustantamalle kylpylälomalleen? Oletko toivonut joululahjaksi 50e rintaliivit mieheltäsi? Jos et, niin miksi et sossuhan ne maksaa? Onko miehesi löytänyt sinulle upeita vaatteita kirpputorikierroksiltaan?
[/quote]
Eikö miestäsi huvita työnteko, tai opiskelu? Ei.
Miten olisi toiselle paikkakunnalle, tai ulkomaille muutto? Miksi ihmeessä???
Miksi joudun maksamaan pummiperheesi tukiaisia veroissani? Niin. Älä itke, voit valita samoin.
Milloin miehesi lähtee sossun kustantamalle kylpylälomalleen? Ei me päästä kun mulla on liian hyvät tulot. Sossun mielestä. Ja nää on kai perhekohtaisia, että mä maksan itse meidän lomat.
Oletko toivonut joululahjaksi 50e rintaliivit mieheltäsi? Jos et, niin miksi et sossuhan ne maksaa? En ole toivonut, voin käydä itse kaupasta ostamassa kalliimmat koska tahansa.
Onko miehesi löytänyt sinulle upeita vaatteita kirpputorikierroksiltaan? Ei, mutta lapsille on löytynyt hyviä luistimia, monoja, suksia yms.
[/quote]
Joten miehessäsi syy työntekosi kannattamattomuuteen.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:48"]
Mä lisäsin toimeentulotuen saajalle vuokraan 100e, kotivakuutukseen 4e, silmälaseihin 10e (eli puolet, mitä palkansaajalla kuluu) joululahjaan+kylpyläretkeen kuluiksi 50e (eli saman, mitä palkansaajalla kuluu).
Lääke yms. kuluissa vuosittainen reilu 500 euroa tulee palkansaajalla täyteen jo muutamasta hammaslääkärikäynnistä, joten mitään pikkulääkkeitä tässä ei tarvitse huomioida.
Vaatekuut muutin toimeentulotuen saajalle samaksi 100 euroksi, kun se niin näyttää monia vituttavan. Eli tavallaan siinä työttömän säästö jää huomioimatta, se aika minkä hän ehtisi etsimään. Tosin vähn epäreilua, että työssäkäyvä löytää punalapputuotteet kaupasta illalla, mutta työtön ei puolestaan voi löytää kirppisvaatteita...
Näillä muutoksilla työssäkäyvän ja työttömän perheen kuukausittainen tuloero on 810e.
Mun mielestä erotus on edelleen todella vähän. Enkä ole kenenkään tukia täällä ryöstämässä, ihmettelen, että vain harvalla alkoi raksuttamaan se, että miksi työnteko on näin kannattamatonta?
-ap-
[/quote] Ruokakuluja et sitten kumminkaan muuttanut samoiksi eli sitä (300e virhe) ja nää työttömät joutuu yhä kulkemaan jalan kaikkialle oli matka mikä tahansa (virhe n 110e). Kyllä tolla erotuksella n1300-1500, kannattaa töihin mennä. Ja jos tuntuu ettei huvita niin lopettaa sitten työt saa siitäkin joku onnekas työtön sitten työpaikan.
[/quote]
En muuttanut ruokakuluja. Siitä on meidän perheessä ihan omakohtaista kokemusta, kun toinen vanhemmista on työttömänä kotona, ollaan säästetty ruokakuluissa todella paljon, jopa enemmän kuin esimerkissä.
Palkansaajalla oli huomioitu liikkumiskuluina VAIN työssäkäyntiin pakosti tarvittava polttoainemäärä. Muut kulut toki vakiot. Että jos työtön ja työssäkäyvä liikkuu muuten täysin saman verran, menee työssäkäyvän lisääntyneet bensakulut päikseen työttömän bussikortin kanssa.
-ap-
[/quote]
Eikö miestäsi huvita työnteko, tai opiskelu? Miten olisi toiselle paikkakunnalle, tai ulkomaille muutto? Miksi joudun maksamaan pummiperheesi tukiaisia veroissani? Milloin miehesi lähtee sossun kustantamalle kylpylälomalleen? Oletko toivonut joululahjaksi 50e rintaliivit mieheltäsi? Jos et, niin miksi et sossuhan ne maksaa? Onko miehesi löytänyt sinulle upeita vaatteita kirpputorikierroksiltaan?
[/quote]
Miksi joudun maksamaan pummiperheesi tukiaisia veroissani? Niin. Älä itke, voit valita samoin.
Milloin miehesi lähtee sossun kustantamalle kylpylälomalleen? Ei me päästä kun mulla on liian hyvät tulot. Sossun mielestä. Ja nää on kai perhekohtaisia, että mä maksan itse meidän lomat.
Oletko toivonut joululahjaksi 50e rintaliivit mieheltäsi? Jos et, niin miksi et sossuhan ne maksaa? En ole toivonut, voin käydä itse kaupasta ostamassa kalliimmat koska tahansa.
Onko miehesi löytänyt sinulle upeita vaatteita kirpputorikierroksiltaan? Ei, mutta lapsille on löytynyt hyviä luistimia, monoja, suksia yms.
[/quote]
[/quote]
En mä ole väittänyt, että mun työnteko ei kannattaisi. Mä väitän, että laskelmani esimerkkiperheessä esimerkkituloilla esimerkkitapauksessa ei varmaan ihan kauheasti tunnu palkansaajista siltä, että kannattaa. Toki muutakin mieltä voi olla. -ap-
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:48"]
-ap-
[/quote]
-ap-
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En mä ole väittänyt, että mun työnteko ei kannattaisi. Mä väitän, että laskelmani esimerkkiperheessä esimerkkituloilla esimerkkitapauksessa ei varmaan ihan kauheasti tunnu palkansaajista siltä, että kannattaa. Toki muutakin mieltä voi olla. -ap-
[/quote]
Esimerkkiperhe, esimerkkitulot, esimerkkitapaus, ei varmaan ihan kauheasti tunnu.. Tossa sun aloituksessa ja laskelmassa oli vielä vähemmän todellisuuspohjaa, kuin aluksi kuvittelinkaan. Todellisuutta taitaa olla se, että miehesi kaltaisten elättien taskuihin revitään rahat työläisten selkänahoista.
Mulla on nyt tosi ristiriitaiset fiilikset tästä keskustelusta, mä olen elänyt tuilla ja käynyt töissä, mä olen molempien aikana ylläpitänyt samaa elintasoa. Mä käyn töissä 40h viikossa ja mulla jää käteen vähemmän kuin mun ystävillä jotka elää vain tuilla. Periaatteessa tienaisin paremmin jos keräisin iltasin pulloja kuin että käyn 40h viikossa töissä.
Mulla ei kyllä ole perhettä mutta eihän sitä tässä uskalla hankkia kun maalailette täällä kauhukuvia köyhyydestä :D
Mutta taas se riippuu kaikki niin työpaikoista, nykyään on niin suuret tuloerot, itse teen omasta mielestäni erittäin tärkeää ja hienoa mutta törkeän alipalkattua työtä. Mun olisi järkevää jäädä tuille ja haluaisinkin tehdä sen vain periaattesta huonoja palkkoja kohtaan ja ylipäätänsä tätä yhteiskunnan kieroo järjestelmää halveksien, mutta mä tiedän että mun työ tärkeää ♡
Yksi tyhmä duunari ihan mielenkiinnolla täällä yövuorossa aina joutessaan keskustelua seurannut. Onko joku jo tajunnut ap.n pointin aloitukseen ylipäätään? Minä tyhmänä en, niin kertokaa toki mullekkin. Ensinnäkin aloituksesta asti ap on hukassa, teki tarkan laskelman joka on päin per..ttä. Ap. Itse olin kaksivuotta sitten työttömänä, luojankiitos löysin töitä. Voin meinaan kokemuksesta sanoa, että kyllä se työnteko vaan kannattaa rahallisesti ja henkisestikin. No nyt pitää taas mennä jatkamaan duunia, kaffepaussi loppuu. Se on moro!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 04:21"]Mulla on nyt tosi ristiriitaiset fiilikset tästä keskustelusta, mä olen elänyt tuilla ja käynyt töissä, mä olen molempien aikana ylläpitänyt samaa elintasoa. Mä käyn töissä 40h viikossa ja mulla jää käteen vähemmän kuin mun ystävillä jotka elää vain tuilla. Periaatteessa tienaisin paremmin jos keräisin iltasin pulloja kuin että käyn 40h viikossa töissä.
Mulla ei kyllä ole perhettä mutta eihän sitä tässä uskalla hankkia kun maalailette täällä kauhukuvia köyhyydestä :D
Mutta taas se riippuu kaikki niin työpaikoista, nykyään on niin suuret tuloerot, itse teen omasta mielestäni erittäin tärkeää ja hienoa mutta törkeän alipalkattua työtä. Mun olisi järkevää jäädä tuille ja haluaisinkin tehdä sen vain periaattesta huonoja palkkoja kohtaan ja ylipäätänsä tätä yhteiskunnan kieroo järjestelmää halveksien, mutta mä tiedän että mun työ tärkeää ♡
[/quote] ihan nyt ei mee läpi sun valitukses! taitaa olla ap ite ku keksi hyvän uuden vedon.
Niin siis ymmärsinkö nyt oikein, että ap ajaa kahta autoa eikä osta mitään tarjouksesta ja sitten valittaa kun on suuremmat menot? Kas kun et tee maailmanympärimatkaa ja valita että kotiin jääminen olis ollu halvempaa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:17"]
Tähän aikaan yöstä näyttää tulevan paljonalapeukkuja niihin postuksiin, joissa arvostellaan kriittisesti työttömiä. Taitavat työssäkävijät joko nukkua että jaksavat aamulla taas lähteä ja työttömät eivät viitsi sen vertaa, että pysyisivät vuorokausirytmissä. Siitä se elämänhallinnan menetys alkaa.
Aamulla jos nousisi virkkuna kuudelta lukemaan työpaikkailmoitukset, niin voisi tärppiä nopeastikin. Mutta jos puolille päiville makaa, niin ensimmäinen erä on menetetty. Syrjäytyminen ja tukien varassa eläminen alkaakin tuntua ihan hyvältä.
[/quote]
Mä olen flunssassa kotona, heräsin yskimään puoli tuntia sitten. Joten ainakin yksi työssäkävijä ihmettelee missä universumissa tai kuplassa AP oikein elää.
Itse tosin nostan myös asumistukea, koska puhelinmyyjän palkka on aika hiton pieni (500 euron takuupalkka kuukaudessa, loput provikoina).
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:57"]
AIKA PALJON OLI VIRHEITÄ tuossa LASKELMASSA.
1) vuokra , vesi ja sähkö 0, mistä tuon luvun tempaisit? Suurin osa ainakin Suomalaisista valkoihoisista maksaa vuokraa, eli omaosuuden , esim minä maksan asumistuen jälkeen vielää n200e itse (edellisessä asunnossa maksoin melkein 500e) (Virhe laskelmassa n 100-300e)
2)Kotivakuutus, sossulla niin alhaiset rajat että siitäkin yleensä tulee omaosuus, veikkaisin tuon kok asunnossa (4 ihmistä) n 40e (virhe n 40e)
3) Lääkäri, lääke, hammas, sossu maksaa vain hintavat lääkkeet, jos lääkäri määrää halpoja n alle 15e lääkkeitä niin ei korvata (virhe n 15e)
4)Sossu maksaa silmälasit alimman taksan mukaan, eli monesti esim jos hajataottoa niin joutuu maksamaan jopa yli puolet kuluista itse (virhe n10e)
5) Pesukoneen saa vain jos talossa ei pesutupaa. Myös työssäolevat voivat käyttää pesutupaa eivätkä tarvitse konetta. (virhe 25e)
6)Joululahjat ja kylpyläretki. EI saa sossusta ja harvemmin saa lainkaan jos ei ole esim vammaista lasta. Itse olen saanut kerran pojalle 10e lelun. (virhe 40e)
7) Työttömät ei ehkä tarvitse autoa ihan välttämättä mutta kyllä heillekkin matkakuluja tulee. Esim lapsilla voi olla koulumatka, matkat terv keskukseen, sairaalaan, tylkkäriin. Eli 3x bussikortti (jos nuorin ei vielä tarvitse), on noin 150e. Sossu EI korvaa koska sisältyy perusosaan. (virhe siis 150e)
8) Työssäkäyvätkin voi ostaa tarjouksesta ruokaa se ei ole kiellettyä. (virhe laskelmassa 300e)
9) Samoin voivat hakea kirpparilta vaatteet niin työssäkäyvät kuin työttömätkin. (virhe 80e)
Niin että laselmassa on n760-960e virhe. Todellinen tuloero n1330-1530e!
[/quote]
Aivan liian paljon kyllä yhteiskunta tukee työttömiä. Miksei tueta työtä tekeviä? Ajetaan ihmiset loppuun ja palkaksi jää känsät käsiin. Sitten vielä jollain keskustelupalstalla kehdataan valittaa ja selvittää kuinka paljon niitä munkin verovaroja menee jonkun toisen silmälaseihin, pesukoneisiin jne. Suomessa on aivan liian hyvät oltavat.
[/quote]
Suomessa vikana on liian pienet palkat, ei liian suuret tuet. Sossusta saa rahaa sen verran, että sillä tulee toimeen ja se on hyvä. Miettipä monia muita maita, joissa näin ei ole. Rikollisuutta on paljon jne. Täällä Suomessa ei tarvitse pelätä mitään ryöstömurhia koska valtio pitää huolen omistaan. Uskaltaa liikkua öisinkin ja käytännössä ok-talo ovenkin voisi jättää lukitsematta.
Ja kannattaa muistaa, että kuka tahansa meistä saattaa jonakin päivänä joutua turvautumaan tukiin. Nykypäivänä pysyvä työpaikka ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Ei edes se pienipalkkainen.
terv. yksi työssäkäyvä veronmaksaja
[/quote]
Näyttäisi olevan Suomi neljäntenä heti Viron, Liettuan ja Latvian jälkeen - siis nejänneksi eniten mainitsemiasi henkirikoksia Euroopan maista:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/File:Homicides,_average_per_year,_2007–09_and_2010–12_(per_100_000_inhabitants)_YB14.png
[/quote]
Ei löydy mitään, ei edes linkkiä korjaamalla?
"
File:Homicides, average per year, 2007–09 and 2010–12
No file by this name exists.
File usage
There are no pages that link to this file."
Kaivelin vähän, ja jotain löytyi. Taitavat kuitenkin nuo Suomessa kasvavana trendinä olevat perhesurmat nostaa Suomen sijoitusta aika paljon ("laajennetut itsemurhat", joissa yleensä isä, viime tapauksissa myös äiti vie perheen mukanaan). 2005-2007 Skotlanti ja Bulgaria olivat selvästi Suomea edellä henkirikoksissa.
"Homicide is defined as the intentional killing of a person, including murder, manslaughter, euthanasia and infanticide. It excludes death by dangerous driving, abortion and assisted suicide."
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/e/e7/Homicide_rate_per_100_000_population%2C_average_per_year%2C_2005-2007_and_2008-2010.png
On totta, että kotona ollessaan kuluttaa vähemmän. Kun olin työttömänä, säästin päivähoitomaksut (n. 500), bensakustannukset (n. 200), lisäksi ruokaan meni vähemmän rahaa koska oli aikaa panostaa siihen hommaan, ei tarvitse niin hyviä vaatteita kuin töissä ja hoidossa. Olin ansiosidonnaisella ja käteen jäi muutama sata euroa enemmän kuin töissä ollessa. En silti haluaisi työttömäksi, ansiosidonnainenkin loppuu joskus.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:44"]
ei sun ap tarvii työttömiä kadehtia, kyllä sä voit kotiin jäädä ja miehes elättää sut. tee vaikka laskelma, sun laskelmatyylillä se onnistuu kyllä. kyllä te hyvin pärjäätte!
[/quote]
Kiitos lohdutuksesta. Kyllä me pärjätään ihan hyvin, lähinnä sen takia että mies on jo työtön ja ehtii keräämään marjat ja sienet metsästä, tarjoussapuskat kaupasta, hauduttelemaan kaalista herkkuruokia, haalimaan jätepuuta talon lämmitykseen, kalastamaan, kierteleen kirppareilta lapsille esim. urheiluvälineet. Onneksi lapsemme ovat jo koululaisia, niin ei tarvitse maksaa päivähoitomaksuja. Mutta sääliksi käy niitä, jotka puurtaa monta tuntia päivästä töitä ja näkee pieniä lapsiaan vain vilauksen iltaisin. Saamalla siitä huimat 500e enemmän lapaseen, kuin kotona olemalla. -ap-
[/quote]
Tuo tarkoittaa 6000 euroa vuodessa eli kyllä sillä jo aika paljon enemmän saa. (ja kun muiden mainitsemat laskelmavirheet otetaan huomioon, on ero vielä enemmän)
Ja jotkut saavat työstäänkin tyydytystä, tai ainakin työttömyys voisi pidemmän päälle olla oman itsensä kannalta epätyydyttävää.
Rillipää (työssäkäyvä) täällä kyselee, että miksi AP:n laskelmassa oli huomioitu vain lapsen silmälasit? Aikuisellakin voi olla tarvetta uusiin silmälaseihin, esim. itselläni muuttuu näkö parin vuoden välein ja uudet lasit on hankittava. Korvaako toimeentulotuki aikuisen rillejä?
-ap-
[/quote]
Ei se työnteko ole kannattamatonta. Ei todellakaan. No mun tapauksessa se oli kannattavaa taloudellisestikin, koska mikä tahansa palkka on parempi kuin tuo mun nykyinen työmarkkinatuki, 522e. Muuta en saa koska mies on töissä. Mutta HENKISESTI se vasta kannattavaa olikin! Tää on suoraan sanottuna ihan vitusta, mistä tahansa haet töitä niin eioota kaupataan. Hain jopa iltasiivoojan paikkaa, multa puuttuu koulutus! Infoksi niille jotka meille "laiskoille sossupummeille" tuputtaa siivousduuneja ja väittävät että ne ei meille kelpaa. Kun ei sinne nykyään mennä noin vaan.
Olkaa onnellisia te joilla niitä töitä on, ja jos kuvittelette että tää työttömän elämän on jotenkin hohdokasta laiskottelua ja omaa aikaa 24/7 eikä taloudellisia huoliakaan ole, niin ei muuta ku irtisanoutumaan, mutta ilmottakaa mulle niin voin olla ensimmäisenä jonossa hakemassa sitä teidän työtä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:15"]Kertokaas missä sossusta saa kaikki mukuloiden lahjat ilmaiseksi niin muutan siihen kaupunkiin heti. Tai ilmaiset kylpyläreissut. Vähän kyllä kaivattas miehen kanssa jo jotain rentoutumista. Näyttäkää myös kirpparit, joista ihan varmasti löytyy koko perheelle vaatteet (myös lasten toppahaalarit) kahdellakympillä. terveisin yksi "sossupummi" [/quote] Juu ja kertokaa missä vuokra on 0e/kk ja vesi 0e/kk. Myökin maksetaan siitä joka kuukausi asumistuen ja sossun jälkeen omista rahoista 300e/kk. Ja oli siellä vertailussa muitakin epäkohtia. En muista vaan.
[/quote]
Haluaisin tarkentaa tätä "omista rahoista" - tarkoitatko itse hankkimiasi rahoja vai sitä rahaa, jonka saat yhteiskunnalta vastikkeetta, siis tekemättä mitään? Jos kyseessä on jälkimmäinen vaihtoehto, niin mielestäni se ei ole varsinaisesti sinun omaa rahaasi. Se on veronmaksajien rahoista. Tämän vuoksi tuet ovat niin hankalia, kun ihmiset eivät edes häpeile että pitää moiseen tukeen suostua. Lisää vain pitäisi saada. Tekemättä mitään.
[/quote]
Eli mielestäsi työttömien ei kuuluisi saada rahaa ollenkaan? Kuolkoot pois? Huoratkoon kaduilla? Ok.
[/quote]
Ei, vaan monen elämäntapatyöttömän pitäisi opiskella uusi tuottava ammatti, vaikka se ei ihan se sosikkiammatti olisikaan. Pitäisi olla valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle, vaikka siellä ei sitten äiti olisikaan enää nenää pyyhkimässä. Pitäisi kehitellä yritystoimintaa. Tehdä jotain, mitä vain, mieluummin kuin olla tukien varassa.
Itse olen ollut maataloustöissä, siivonnut, kaupankassalla, luonut lumia, jakanut lehtiä. Monenlaista hanttihommaa on ollut ja olen aikuisiälläni (nyt olen 55 v) ollut viisi päivää työttömänä. Silloin sain liiton tuen. Mutta ronkeli ei ole sopinut olla. Nykyisin olen yrittäjä.
[/quote]
Ongelma on sekin, että kun niitä koulutuspaikkoja ei ole. Minä olen hakenut yli vuoden (sitä ennen hain ihan töitä, myös siivouspuolelta jos olisi päässyt edes pätkätöihin) joka ainoaan kurssiin ja koulutukseen joihin tiedän olevan rahkeita. Joka hemmetin kerta kieltävä vastaus. Yrittäjäksi minusta ei ole, sen tiedän.
Entäs sitten toiselle paikkakunnalle muuttaminen. Pitäisikö mieheni irtisanoutua (paska)duunistaan jotta minä voisin opiskella? Vai olisiko se sitten ihan okei että meille maksetaan kaksi eri vuokra-asuntoa, miehelle ja lapsille toista ja minulle toista toisella paikkakunnalla? Sitä minäkin. Takeita kun ei ole, että juuri tuosta lähimmästä naapurikaupungista löytyisi sen paremmin töitä tai koulutuspaikkaa (omassa tapauksessani se kaupunki on vielä pienempi kuin tämä).
Eikun joo, olinhan minä kaksi kuukautta pyörittelemässä peukaloitani ammattistartissa. Tuli ainakin opittua miten kuluttaa aikaa ja siitäkin maksettiin 900e. Ei paha. Sääli vain, ettei siitä ollut tulevaisuutta ajatellen mitään hyötyä.
-nelonen, joka todellakin on vittuuntunut tähän ainaiseen rahattomuuteen ja nälvimiseen-
[/quote]
Jos on noin lohdutonta, niin miksi ette suuntaa johonkin suurempaan kaupunkiin? Miksi pitää pikkukaupunkiin jäädä? Tai naapurikaupunkiin lähteä? Norjassa ja Routsissa on perinteisiti ollut työläisten töitä. Mitenkäs sinne? Ja jos sulla on lapsia, niin miksi riekut vielä hereillä? Sisuunnu nyt vähän ja ala suunnitella elämääsi. Sun pitää työn suhteen sitten poistua mukavuusalueeltasi ja opiskella jotain ihan muuta.
[/quote]
Ei täältä siitä vain lähdetä. Kuten sanoin, miehellä on oma työnsä täällä eikä ole takeita että toisesta kaupungista niitä löytyisi. Täällä on myös suku ja ystävät (=tukiverkko). Ajattelen tässä myös lapsia ja varsinkin esikoista. Nuorempi ei ole sillä tavoin vielä solminut tärkeitä ystävyyssuhteita mutta esikoinen on. Ulkomaat ovat poissuljettuja jos ei sitten satu löytymään suomenkielistä erityiskoulua.
Ja kuten sanoin, olen hakenut jopa niihin koulutuksiin, jotka eivät ole mieleeni laisinkaan enkä luultavasti olisi edes kovin hyvä työntekijä koska motivaatiota niihin hommiin ei ole laisinkaan (lähihoitaja). Noh, ensi viikolla taas työkkäriin. Katsotaan, mitä he ovat tällä kertaa keksineet. Tuskin mitään kuten ei aiemminkaan.
Ja anteeksi kovasti, että kehtaan näin valvoa ja olla sairaan lapsen seurana. Tuo oksennustauti ei ole se mukavin tauti kellekään. Kiltisti silti nousen aamulla seitsemältä laittamaan esikoisen kouluun (mies kun lähtee töihin puoli kuudelta).
-nelonen-
[/quote]
Oletteko muuten edes kyselleet ja tutkineet? Vai ihanko vaan mutu-tuntumalta oletat, että teille molemmille ei löytyisi työtä/opiskelua muualta. Ja kuule, ei muakaan erityisemmin motivoinnut siivota paskoja ja oksennuksia yökerhojen vessoista, mutta mun ei ollut vara olla nirppanokka. Lapset ovat muuttaneet jopa ULKOMAILLE, kun alkoi näyttää mielekkäältä.
Sano vain suoraan, että et halua mitään adialle tehdä ja olet mieluummin työtön, manailet työkkäriä ja yhteiskuntaa kuin muutat ja teet asioille jotain.
[/quote]
Mä en ole tuo aiempi kirjoittaja mutta olen vähän samassa tilanteessa. Me etsitään miehelle töitä muualta, koska tältä paikkakunnalta ei niitä mulle näytä löytyvän. Mutta arvaappa kuinka hyvin niitä löytyy? Niinpä, ei löydy. Ja sitä riskiä ei ole varaa ottaa että mies irtisanoutuu, muutetaan kalliiseen asuntoon isompaan kaupunkiin (nykyinen asunto erittäin halpa), ja sitten kummallekaan ei niitä töitä löydy...
Hienosti ap todistit että jos ostaa vain aleruokaa ja kirpparivaatteita eikä mm maksa vuokraa, rahaa jää säästöön pienemmistäkin tuloista :D Muutoinhan laskelma on naurettava - summat epärealistisia, menoluokat mielivaltaisia ja "todellisiksi tuloiksi" lasketaan kuussa säästyneet rahat...
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:02"]
800 euroa on noin 55 % minun nettopalkasta. Minusta se on iso raha ja varsinkin, jos siitä ei tarvitse maksaa asumista, ruokaa tai bensaa.
[/quote]
Kenelleköhän tämä oli osoitettu? Mä kyllä väitän että jos työttömille, niin työtön maksaa kyllä tuosta summasta nuo kaikki. Ei työttömän bensoja kukaan muu maksele.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:04"]
-ap-
[/quote]
Mietis nyt uusiksi tuo hammaslääkäri. Kunnallisella pari kertaa hammaslääkärissä on lähempänä 50e, kuin 500e. Tosin tuollaiset vaivattomat 1000% heitot palvelevat mainiosti tarkoitustasi. Mistä lähtien joululahjat ja kylpyläretken on ollut toimeentulotuen piirissä ja milloin ne ovat olleet pakollisia menoja kenellekään? Jos palkkansa niihin haluaa laittaa, niin mikäs siinä. Sen takia itse juuri käyn töissä, että voin tehdä mitä haluan tuloillani. Vai pitäisikö ne mielestäsi verovaroista työläisille kustantaa? Toimeentulotuen asiakkaille niitä ei edelleenkään kustanneta.
Missä vaiheessa työtön etsisi töitä, noudattaisi aktivointisuunnitelmaansa, suorittaisi kuntouttavaa työtomintaa jne. jos aika menisi kirpputorilla ja punaisten hintalappujen perässä pyöriessä? Tuet nimenomaan ovat vastikkeellisia ja loppuvat, jos näitä edellä mainittuja ei tee.
Ap oletko miettinyt sellaista asiaa, että kun työläiset, työttömät, sairaat, vanhukset, maahanmuuttajat, opiskelijat jne. kilpaa mollaavat, sättivät ja kadehtivat toisiaan, niin todelliset syyt ja syylliset esim. talouden tilaan ja massatyöttömyyteen jäävät helpommin pimentoon? 2014 ja hajoita ja hallitse toimii, kuin tauti. Ei ole järkeä ei..
[/quote]
Käyntimaksu suuhygienistillä 8,00 euroa
- peritään jokaisesta käynnistä
Käyntimaksu hammaslääkärillä 10,30 euroa
Käyntimaksu erikoishammaslääkärillä 14,90 euroa
Tarkastus 6,60 - 29,30 euroa
Röntgentutkimus 6,60 - 14,70 euroa
Puudutus 6,60 euroa
Ehkäisevä hoito 6,60 euroa
esim. terveysneuvonta, kotihoidon opetus, tarpeellinen fluorikäsittely tai muu vastaava käsittely, plakin ja plakkiretentioiden poisto
Hammaskivenpoisto 6,60 - 42,90 euroa
toimenpiteen laajuuden mukaan käyntikerralta
Paikkaushoidot 14,70 - 60,20 euroa
toimenpiteen laajuuden mukaan
Juurihoidot 14,70 - 42,90 euroa käyntikerralta
Tossa sulle hammaslääkärihintoja. Perheen molemmilla aikuisilla on suussaan hammaskiveä, pari reikää, toinen tarvii vielä juurihoitoakin. 50 eurolla ei tee mitään.
[/quote]
No jos aikuisella ihmisellä reikiä noin paljon ilmaantuu, ja vielä semmosia juurihoitoa vaativia niin kannattais opetella hoitamaan sitä suutaan vähän paremmin.
Siis kuka jaksaa laskea päivästä toiseen paljonko kenelläkin jää rahaa, ei ainakaan kukaan täysijärkinen.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 03:02"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:40"] [quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:30"] [quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 02:15"] Puuttui mm. harrastukset (sossu ei maksa), matkat esim. mummolaan (sossu ei maksa), puhelimet, tietokoneet (sossu ei maksa ja nykyvehkeet ei kestä), viihde (sossu ei maksa)... [/quote] Ei muuten maksa työssäkäyvällekään. Työelämä on kyllä sen verran uuvuttavaa, että nämä pitäisi saada verovähennyksiin. Ja siinä sitä samalla työllistetään taas ihmisiä, kun kulutetaan. Voisi edes kunniamerkin antaa rintaan itsenäisyyspäivänä, mutta katin kontit! [/quote] Kunniamerkki ihan oikein uuvuttavasta työelämästä suoriutumisesta? Pistä osoittees, niin voin mä sulle vässykkä maitotölkistä jonku prenikan askarrella. :D Meille muille tää työelämä on ihan normaalia arkea mistä ei mitaleita jaella. Eikä kyllä anellakaan. T: Yötyöläinen [/quote] Oletko muuten painanut kolmea duunia yhtäaikaa? Aamulla jakanut lehtiä, sitten ollut päivällä kassalla ja yöllä siivonnut yökerhon? Ihan vaan siksi, että saisi rahat riittämään? [/quote] Ihan hauskaa, että työssäkäyvän on tehtävä kolmea työtä ja saatava se 800 euroa enemmän hummausrahaa kuin työttömän perheen jäsenen, vaikka molempien on hankittava nuokin pakolliset
[/quote]
Jos hankkisi yhden kunnon ammatin ja työpaikan, niin ei tarvitsisi juosta kolmessa joutavassa ja rahaa tulisi huomattavasti reilummin. Eikö?