uusi lastenvaate-merkki
Hei!
Olen kahden pienen lapsen isä ja vaatesuunnittelija. Olemme suunnittelemassa uutta kotimaista lastenvaate-merkkiä ja haluaisimme tietää onko sellaiselle Tarvetta/tilaa markkinoilla? Onko jo markkinoilla olevissa vaatteissa puutteita, joita voisimme korjata? Onko jotain ominaisuuksia, joita kaipaisitte lastenne vaatteisiin? Kertokaa mielipiteitänne ja kommentoikaa, jotta voimme suunnitella vaatteita mahdollisimman monen tarpeisiin. Ilmoittakaa puutteista ja tarpeista vaikka ne olisivatkin jo tulleet esille, niin tiedämme mitä todella halutaan lasten vaatteilta. Voitte myös vastata seuraaviin kysymyksiin:
Pitääkö lastenvaatteiden seurata muotivärejä?
Oletteko valmiita maksamaan enemmän laadusta?
Suositteko suomalaista?
Mistä yleensä ostatte lastenne vaatteet? (Tavaratalosta, vaateliikkeestä, internetistä....)
Kiitos etukäteen
Kommentit (71)
HEI!
Olen tässä vähän tilastoinut Teidän vastauksianne. Niitä on jo kertynyt mukavasti, mutta lisää toivotaan. Nopeasti kiteyttäen kaks+, sekä vauva-lehdessä olevan kyselyn:
Eniten kaivattiin värikkyyttä, örkittömyyttä, unisex-vaatteita, lapsekkuutta, laatua ja klassisuutta.
Seuraavissa asioissa taas mielipiteet jakaantuivat selkeästi kahtia: printit/ei kuvioita, kapea/väljä, retroa/ei retroa...
Materiaaleilta on toivottu joustavuutta, keveyttä ja hengittävyyttä. Luonnonmateriaalia.
Vielä vaan kommentoimaan, keskustelemaan ja ideoimaan.
P.S Hauskoja nimiehdotuksiakin otetaan mielellään vastaan.
Kun luin tekstisi tuli mieleen että saattaisit tykätä Cyrilluksen vaatteista. Oletko jo tutustunut? Jos et, katso Cyrillus.com. Olen itse ollut erittäin tyytyväinen merkin laatuun ja klassiseen tyyliin.
Eli vähän ostetaan suomalaista, johtuen yleensä korkeasta hinnasta ja vaatteiden ulkonäöstä ja nykyään ei enää ole muutenkaan varmaa, että missä tuote on tehty.
Luulen, että täällä olisi tarvetta lastenvaatteille, jotka olisi kohtuuhintaisia ja hyvälaatuisia!
Itse en niin tykkää retrosta vaan enemmänkin vaatteet saisi olla lapsellisia....hmm. eli jos printtejä, niin hyvin pieniä tai sitten kankaassa olevia kuvioita. Pojille poikien vaatteita ja tytöille tyttöjen, mutta mielikuvituksellisia ja värikkäitä. En usko että katvigia tai marimekkoa voi uudelleen toistaa, vaan mieluummin yrittää keksiä jotain uutta. Olenkin ihmetellyt, että miksi suomalaiset nuoret vaatesuunnittelijat eivät ole älynneet tätä lastenvaatteiden markkinarakoa.
Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä lastenvaatevalikoima on oikeastaan todella hyvä. Hgissä on aloittanut parin viime vuoden sisällä vaikka kuinka monta lastenvaatteiden erikoisliikettä ja myös kansainväliset merkkimyymälät esim. GANT, Timberland, Adams, Polarn och Pyret, Exit. Lisäksi Internet tarjoaa aikalailla rajattomat mahdollisuudet ostaa kv-merkkejä Suomeen, toimitus Keski-Euroopasta on nopeaa (viikossa) ja toimituskulut samaa luokkaa kuin Suomessa postimyynnissä.
Mitä silti kaipaan? - PAREMPIA KENKIÄ! Pojille kauniita, hyvälaatuisia nahkakenkiä, kävelykenkiä myös koon 26 jälkeen, mieluiten ruskean eri sävyissä ja kesällä mokka/nupukkikenkiä ja -sandaaleja kaikissa väreissä. =) Ei pelkästään tummansinistä ja lenkkarityyppisiä kenkiä isommille pojille!
Pitääkö lastenvaatteiden seurata muotivärejä? - Mielellään kyllä, klassisten sinisten ja punaisten sijaan / lisäksi kauden trendivärejä.
Oletteko valmiita maksamaan enemmän laadusta? - Olen ja maksan.
Suositteko suomalaista? - En oikeastaan. Ruskovillaa, Kivatia ja Marimekkoa suosin, muttei syy ole suomalaisuus - valmistusmaa esim. Marimekoissa voi olla Viro?
Mistä yleensä ostatte lastenne vaatteet? - Erikoisliikkeet (suosikit Pompii, Pikku-Kippari, PoP, Zicco), Stocka, ulkomailta matkoilla ja nettikaupoista, perusvaatteita myös ketjumyymälöistä (h&m, lindex, benetton, ym.).
Hyvän vaatteen a ja o on kunnollinen mitoitus. En tiedä onko olemassa " tyypillistä suomalaista" vauvaa tai lasta, mutta ainakin espanjalaisen Zaran housut olen todennut tosi pitkälahkeisiksi vyötärön kapeuteen nähden. Paitojen leveyden, pituuden ja hihan mitan suhde on usein aivan metsässä.
Toimivuus: Leikki-ikäisen vaatteita ostaessani kiinnitän huomiota siihen, miten helppo lapsen on pukea ne itse päälle. Ei siis turhia nappeja ja vetoketjuja vaan joustava kuminauhavyötärö (minkä ei tarvitse merkitä verkkari-lookia). Riittävän joustavat pääntiet.
Onko nykyään aikuistenkaan muodissa ehdottomia muotivärejä? Uskoisin kyllä, että moni aikuinen pukisi lapsen mielellään väreihin, jotka sopivat yhteen omien vaatevärien kanssa.
Tärkeää on, että värit sopivat suomalaiseen väritykseen. Värien ei tarvitse olla kuitenkaan hailakoita, vaan esimerkiksi petrolinsininen ja lehmuksenvihreä sopivat suomalaisellekin. Uskoisin, että uusi vaatemerkki erottuisi juuri omaperäisen värimaailman voimalla.
Isot printit ovat tosiaan out (kuka ihme niitä oikeasti haluaa?). Enintään pieni kuva rintapielessä riittää tai sitten graafisen tyylitelty kuosi. Kuvio voisi olla myös hihassa tai selässä olkapäällä.
Täytyy sanoa, että en koskaan maksa useita kymmeniä euroja lasten sisävaatteista, koska niiden käyttöaika on kuitenkin lyhyt. " Laatua edullisesti" voi olla aika vaikea yhtälö.
Internetkauppa houkuttelee tilaamaan, jos postimaksut ovat kohtuulliset tai peräti ilmaiset.
Asumme Helsingissa ja taalta loytyy lastenvaatteita mielestani todella hyvin. Kivoja kenkia taas loytyy aika harvasta liikkeesta. Mielestani nettikauppa on siina mielessa huono, etta tuotetta ei paase hypistelemaan. Haluan nahda tuotteen livena ennen ostamista, jotta naen onko malli ja mitoitus sopiva lapsellemme ja milta materiaali tuntuu. Kaipaan kohtuuhintaisia trikoopaitoja paivakotikayttoon, mielellaan yksinkertaisia, ehka yksivarisia, joissa esim. helmassa/hihassa joku pieni kiva elainkuva. Mm. polarn o. pyretilla oli kesalla myynnissa bodeja, joissa hauskoja liskojen, muurahaisten kuvia. Sellaisia voisi olla isommillekin paitoina. Marimekon pitkahihaiset raitapaidat ovat todella laadukkaita ja malli hyva, tykkaan erityisesti kaula-aukon ja hihansuiden huolittelusta, mutta tylsistyttaa ikuiset raidat jo. Paidoissa kelpaa kaikki muut varit mutta ei tummansininen. Vaalensininen-ruskeayhdistelmat mielestani todella kauniita. Kapeanmallisia housuja ja farkkuja kaipaan myos lisaa pojille. Siis, kaipaan laadukkaita pitkahihaisia trikoopaitoja tukevasta trikoosta, kauniissa vareissa ja jollain kivalla pikkukuvalla hoystettyna paivakotikayttoon.
en ole vielä tutustunut, mutta seuraavaksi sinne tutkimaan ! Mukavaa kun on muitakin klassisen linjan kannatatjia. Tänään tosin yllätyin iloisesti kun käväisin aleksin h&m:ssä ja huomasin sinne tulleen ihan perussamettihousuja " klassisissa" väreissä (oliivi, khaki, tummanruskea, tummansininen) ilman mitään printtejä tai " rypytyksiä. myös sellaisia harmaita klassisia duffeleita oli tullut tarjolle. eli tällä erää iloisin mielin siitä kaupasta !
Muumi.Pappa:
HEI!Olen tässä vähän tilastoinut Teidän vastauksianne. Niitä on jo kertynyt mukavasti, mutta lisää toivotaan. Nopeasti kiteyttäen kaks+, sekä vauva-lehdessä olevan kyselyn:
Eniten kaivattiin värikkyyttä, örkittömyyttä, unisex-vaatteita, lapsekkuutta, laatua ja klassisuutta.
Ehkä lingon&blåbärin vaatteet täyttävät nämä kriteerit, mutta siellä värimaailma on vain yksitoikkoisen kirkkaanpunainen/tummansininen/valkoinen. Hyvä puoli on tietty se, että vaatteet sopivat " kaikki kaikkiin." Samoin espritin vaatteet ovat aina kausiluontoisesti väritykseltään ja tyyliltään toisiinsa sopivia. Mutta käypä tsekkamassa netistä, millaista tuotantoa heillä on.Seuraavissa asioissa taas mielipiteet jakaantuivat selkeästi kahtia: printit/ei kuvioita, kapea/väljä, retroa/ei retroa...
Printillisiä saa monilta valmistajilta, mutta printittömät taitavat olla harvemmassa.
Esim. Lemmi (www.theofeel.de) valmistaa housuja erikokoisina. Suomalaisittain voisi olla mallistot; slim, normal, big.
Itse en juuri retrosta perusta. Luulen, että se myisi parhaiten vauvojen vaatteissa.
Tulisko liian kalliiksi kokeilla erityyppisiä mallistoja rinnakkain kuten esim. Elloksella on Cinema ja Theo&Pauline?Materiaaleilta on toivottu joustavuutta, keveyttä ja hengittävyyttä. Luonnonmateriaalia.
Puuvilla! <3 Villa kutittaa, pellava rypistyy.Vielä vaan kommentoimaan, keskustelemaan ja ideoimaan.
P.S Hauskoja nimiehdotuksiakin otetaan mielellään vastaan.
Lasten riimikirjasta... Taivaanmuru/Pilvensiru/Velhonlehti (aika pitkiä nimiä)
Poikien mallisto; Räkä ja roiskis :D
Tyttöjen mallisto; Rimpsessa, Bambi
Vauvojen mallisto; Mussukka, LemmittyPullenah
TiggerMade in Finland = M.I.F.
tulivat nyt ensimmäisenä mieleen...
Olisi kiva saada tietää keskustelupalstoilla, koska uusia vaatteita olisi kaupan ja tokihan perustatte firmalle kotisivut, joissa voi käydä mallistoa ihailemassa?
Ota selvää suomalaisista nettiputiikeista ja tarjoa mallistoa heillekin myyntiin!
Pauliina34:
Olisi kiva saada tietää keskustelupalstoilla, koska uusia vaatteita olisi kaupan ja tokihan perustatte firmalle kotisivut, joissa voi käydä mallistoa ihailemassa?Ota selvää suomalaisista nettiputiikeista ja tarjoa mallistoa heillekin myyntiin!
Tuotanto alkaa vasta vuoden 2007 syksy/talvi-mallistolla. Kotisivut tehdään ilman muuta. Teidän kommenttienne perusteella uskon että nettikauppaakin käydään.
Hoikalla lapsella pysyviä vaatteita.
Nykyisin lasten housuissa aivan liian leveä vyötärö etenkin trikoo ja gollegehousuissa.
Helposti puettavia vaatteita,jotta lapsi saa ne itsekkin päälle.
Ei nappeja puseron niskaan ja piukat napit lasten housuista pois.
sopivan kapeavyötärölliset kivannnäköiset kuminauhavyötärölliset housut olisivat ihanat.
edellisiin.
mm.
*vyötäröllä kiristin hoikalle lapselle
*säädettävät kumilenksut kengille
*värivaihtoehtoja, unisex. nytkin tarjolla vain punaista (selkeä tyttö) tai tummaa pojille. sekoitusta, kiitos ja uusia värejä&yhdistelmiä
*HEIJASTIMIA
*hyvä vedenpitävyys
*keveys
*ei kankeita
*vetskari lahkeensuissa
*pehmeä hupunsuu (kun huppu päässä), jotta leualla hyvä olla :)
Kiitos kaikille vastanneille. Olemme pyrkineet viestienne avittamina valmistamaan kuluttajille mieluisia lastenvaatteita. Joidenkin ehdotuksia olemme käyttäneet suunnittelussa, joidenkin taas emme. On mahdotonta miellyttää kaikkia, jos haluaa yhtenäisen malliston, eikä mitään sekavihannes-soppaa. Tuhannet kiitokset myös heille, kenen toiveita emme täyttäneet, mielipiteet ovat kuitenkin tärkeitä. Olemme nyt ahertaneet koko talven malliston parissa ja vihdoin tänään saimme mallikappaleet lähes kokonaan valmiiksi. Haluan vielä kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita ja toivon, että löydätte tuotteemme kaupoista ensi syksynä. Mukavaa kevättä.
Kunnioittaen Muumi Pappa (ei ole tuotemerkkimme)
Paljon on vinkkejä tullutkin, tässä muutama oma ajatukseni:
Olen valmis maksamaan enemmän laadusta, mutta tuotteen valmistusmaa ei ole mulle tärkeä. En siis tarkoituksella etsi ja osta suomalaista.
Tykkään kyllä itsekin, että lastenvaatteet seuraavat osittain muotivärejä, mutta kyllähän varmasti aina tietyt perusvärit lastenvaatteissa on pop.
Vaatteita ostan itse niin netistä, erikoisliikkeistä kuin marketista :)
Mua yllätti tässä kyselyssä se miten moni haluaa unisex-vaatteita... Itse tytön ja pojan äitinä taas en kaipaa unisex-vaatteita vaan musta ihan kiva, että tyttöjen vaatteet ovat tyttömäisiä ja poikien enemmän pojan näköisiä.
Retrovaatteet eivät ole mieleeni enkä myöskään pue poikaani samettihousuihin tai kauluspaitaan: enemmänkin urheilullista linjaa....
Ja tässä näkee, että niin paljon kuin on ihmisiä niin on mielipiteitä´:)
kahden eri sukupuolta olevien äitinä ostaisin mieluiten molemmille sopivia vaatteita. Kestävyys on tärkeä ominaisuus ja 60 asteen pesumahdollisuus. Rumpukuivauksen kestäviä ilman kutistumisvaaraa. Ei synkkiä tai räikeitä värejä, ei örkkejä tännekään. Ei leveitä malleja, ei matalia vyötäröitä, ei ahtaita päänteitä :)
Housuissa kaipaisin sitä, että ne olisivat paitsi hyvännäköiset, niin myös mukavat päällä. Eli samettihousut tai farkut olisivat stretch kangasta ja vyötäröllä sisäpuolella joustava kiristyskuminauha hoikemmille lapsille.
Gollegehousuissa voisi olla polvissa esim. gordurapaikat jo valmiina, niin että kestäisivät poikien rajuissa leikeissä ja olisivat kestävät ja hyvännäköiset pitkään. Voisihan ne vahvikkeet olla ihan koristeena ja tuotteen ideana, siis oikein näyttävät. Tai sitten samanvärisestä kankaasta ja suht huomaamattomat.
Ulkovaatteissa HEIJASTIMET ovat todella tärkeät! Ne tulisi suunnitella myös osaksi vaatetta niin, että täydentävät ja parantavat vaatteen ulkonäköä, eikä ole vain pakolliset päälleliimatut varusteet. Esim. saumoissa kulkevat heijastintereet tai aplikoitu heijastin kuvioita kankaaseen.
Väreistä tykkään klassikkoväreistä (siniset, beiget, valkoiset, harmaat) sekä raikkaista perusväreistä. Tumma peruspunainen on myös poikien väri, onhan se paloauton punainen, ferrarin punainen jne. Keltainen on unisex-väri parhaillaan, kuten vihreäkin. Lilaakaan ei tarvitse merkitä tyttöjen vaatteeksi laittamalla siihen röyhelöä ja kukkakuviota...
Kauppiaan silmin luin ketjun. Ensi syksy on jo ostettu ennakkoon. Toivon, että kauppiailla on vielä budjetissa rakoa uudelle merkille. Muista, että seuraavaa kevättä aletaan ostamaan jo heinäkuussa! Jos vielä jotain kaupat tarvitsee, niin joulumallistoa. Sitä ei kaikki yritykset ole vielä esitelleet.
Mitä asiakkaat kysyvät? Isompien tyttöjen juhlamekkoja ja vaatetta. 130-170 cm. Muutenkin tuo kokoryhmä sekä tytöillä, että pojilla on ongelmallinen. Pojille ei kelpaa mikään ja tytöille on liian aikuismaista tarjolla.
Onnea ja menestystä. Toivottavasti kuulen teistä vielä. Ottakaa yhteyttä rohkesti erikoisliikkeisiin ympäri Suomen. Pelkkä nettikauppa ei tule onnistumaan.
... millaisia vaatteista lopulta tuli, eli tulethan muumipappa kertomaan tuotemerkin ja mistä niitä voi löytää/nettiosoite.
josta tässä ketjussa ei olekaan kyse. PA-vaatteet oli oikein mukavannäköisiä, mutta hintatietoja kaipaan muiden muassa.
Olen tylsä, mutta olenko ainoa joka on pistänyt merkille, että nämä nimimerkit niina_jaa ja maisa? mainostavat joka välissä sisukasta.... Hmm. Iso hmm....
Lasten vaatteiden ei tarvitse seurata välttämättä muotivärejä.
Olen valmis maksamaan enemmän laadusta, mutta laadulle on monta eri määritelmää... Suomalaiset vaatteet eivät ole mitenkään erityisen laadukkaita. En ole tainut tosin ostaa muita suomalaisia vaatteita kuin ulkohaalareita ja ruskovillanhaalareita, jotka ovat olleet OK. Laadukkaina pidän esim. Ralph Laurenin vaatteita. Ruotsalaisketjuista meidän perheeseen ei osteta vaatteita.
Ostan lastenvaatteita paljon ulkomailta tavarataloista. Suomessa käyn pienissä vaateliikkeissä. Painatuksista en tykkää, mutta hauskoista applikoinneista sitäkin enemmän. Vauvalla olen pitänyt paljon helposti puettavista vaatteista esim. carter' sin Easy entry footsiet ovat erittäin käteviä.
Tykkään klassista vaatteita ja reippaista väreistä poikien vaatteissa. Monsterikuviolliset harmaa-musta väriset vaatteet ei luultavimmin löydä tähän talouteen.