uusi lastenvaate-merkki
Hei!
Olen kahden pienen lapsen isä ja vaatesuunnittelija. Olemme suunnittelemassa uutta kotimaista lastenvaate-merkkiä ja haluaisimme tietää onko sellaiselle Tarvetta/tilaa markkinoilla? Onko jo markkinoilla olevissa vaatteissa puutteita, joita voisimme korjata? Onko jotain ominaisuuksia, joita kaipaisitte lastenne vaatteisiin? Kertokaa mielipiteitänne ja kommentoikaa, jotta voimme suunnitella vaatteita mahdollisimman monen tarpeisiin. Ilmoittakaa puutteista ja tarpeista vaikka ne olisivatkin jo tulleet esille, niin tiedämme mitä todella halutaan lasten vaatteilta. Voitte myös vastata seuraaviin kysymyksiin:
Pitääkö lastenvaatteiden seurata muotivärejä?
Oletteko valmiita maksamaan enemmän laadusta?
Suositteko suomalaista?
Mistä yleensä ostatte lastenne vaatteet? (Tavaratalosta, vaateliikkeestä, internetistä....)
Kiitos etukäteen
Kommentit (71)
Tuntematta sen tarkemmin millaisista vaatteista omassa merkissäsi on kyse, niin mielestäni tilaa on ja nimenomaan valtavirrasta poikeaville, ei-perinteisille lastenvaatteille.
Suurin osa Suomen tarjonnasta ja suomalaisista merkeistä on niin tylsää. Itse kaipaan reiluja/rajujakin lastenvaatteita, joiden laatu (materiaali ja ompelu myös) on ensiluokkaista. Itse olen myös valmis maksamaan laadusta, en suosi suomalaista vain suomalaisuuden takia ja ostan useimmin internetin välityksellä.
Vilkaise sellaisten merkkien kuin Appaman, MiniRodini ja Finger in the nose tarjontaa, niin saat idean millaisista vaatteista puhun.
Toivottavasti saat paljon vastauksia.
Muumi.Pappa:
Hei!Olen kahden pienen lapsen isä ja vaatesuunnittelija. Olemme suunnittelemassa uutta kotimaista lastenvaate-merkkiä ja haluaisimme tietää onko sellaiselle Tarvetta/tilaa markkinoilla? Onko jo markkinoilla olevissa vaatteissa puutteita, joita voisimme korjata? Onko jotain ominaisuuksia, joita kaipaisitte lastenne vaatteisiin? Kertokaa mielipiteitänne ja kommentoikaa, jotta voimme suunnitella vaatteita mahdollisimman monen tarpeisiin. Ilmoittakaa puutteista ja tarpeista vaikka ne olisivatkin jo tulleet esille, niin tiedämme mitä todella halutaan lasten vaatteilta. Voitte myös vastata seuraaviin kysymyksiin:
Suositteko suomalaista?
Mistä yleensä ostatte lastenne vaatteet? (Tavaratalosta, vaateliikkeestä, internetistä....)Kiitos etukäteen
unisex-vaatteita kaipaan myös. Taitava suunnittelija osaa suunnitella coolin lastenvaatteen siten, että se sopii pojalle ja tytölle iästä riippumatta.
Vaatteen tulee myös olla ajassa.
Kahden tyttölapsen äitinä vastaan kysymyksiisi: ON tilausta uudenlaisilla lastenvaatteille!
Seuraavia ominaisuuksia kaipaan:
- kotimaiset, jotka on myös VALMISTETTU Suomessa, olen valmis maksamaan enemmän
- laadukkaat: kestää pesusta pesuun
- unisex-värit ja mallit. Ei enää vain punaista, vaaleanpunaista, sinistä ja vaaleansinistä vaihtoehtoina. Haluaisin ostaa tytöilleni käytännöllisiä vaatteita, jotka eivät ensimmäisenä hehkuta " olen tyttö, tykkään prinsessoista" tai " olen poika, tykkään traktoreista" . Eli jos saataisiin taas lastenvaatteita, joissa keskityttäisiin LAPSIIN eikä sukupuoleen. Vaatteet tulisi suunnitella siten, että niissä on mukava liikkua, ne tuntuvat mukavalta päällä ja niissä on yksityiskohtia, jotka kiinnostavat lapsia (paljon taskuja aarteille esim.) Ja vaatteet saisivat olla väljiä. Nykyään tyttöjen mallistosta löytyvät vaatteet ovat mitoitukseltaan tiukempia kuin poikien! Ei hyvä mielestäni.
- mielestäni lastenvaatteiden ei tarvitse seurata muotivärejä. Värit ovat tärkeitä niin lapsille kuin aikuisille itseisarvoisesti eikä sillä ole mitään tekemistä muodin kanssa. On kurjaa, jos lasten värimaailma supistuu tosiaan siniseen ja punaiseen. Ja miksi poika ei voisi käyttää vaaleanpunaista? Jotain uuttaa oivaltavaa ajattelua kaipaisin lasvenvaatteiden värimaailmaan. Jotain, joka sotkisi noita tiukkoja muotteja (esim. vaaleanpunainen traktoripaita voisi olla aika unisex- no tylsänä esimerkkinä - en ole vaatetusalalla!)
- ostan vaatteita vähän joka puolelta: kauppakeskuksista (Lindex, KappAhl, Jesperjunior), kirpputoreilta, nettikaupoista, marketeista... Kaikista parasta olisi saada vaatteet netin kautta, jos ne vaikka olisivat vastaavasti hiukan edullisempia ja mallisto olisi luotettava ja siinä olisi jatkumoa. Toisaalta, pitäisi olla paikka, missä vaatteita voi myös hypistellä.
- Globe Hope -tyyppinen materiaalien kierrätys myös kiinnostaisi lastenvaatteissa
- kestävä kehitys on päivän sana. Eli toivoisin vaatteilta ekologisuutta kaikissa mahdollisissa merkityksissään.
Hienoa, jos saamme markkinoille jotain uutta ja mielenkiintoista ja KOTIMAISTA. Kotimaisia lastenvaatteita on todella vaikea löytää: Kinderit ja Tutta teettävät vaatteensa kaukoidässä (en viitsi maksaa korkeaa hintaa vain suomalaisesta SUUNNITTELUSTA), R-collection ei tee vaatteita pienille lapsille, Vekkuli-verkkokaupan mallisto ei uusiudu.. Ja maassa on tuhottomasti pienyrittäjiä, jotka ompelevat kestovaippoja, mutta ei vaatteita.
Onnea yritykselle!
Ostaisin ilman muuta, jos markkinoille tulisi tämän tyyppistä 70-lukuhenkistä kamaa kuin Katvig, IdaT, Me and I, Plastisock, Ej Sikke Lej jne. tekevät. Ruotsalaisia ja tanskalaisia merkkejä, en linkitä tähän, mutta googlaamalla löytyy helposti. Eli voimakkaita värejä, kohtalaisen unisex-malleja, kapeaa mitoitusta ja räväköitä kuoseja. Odotan innolla! Ennen kaikkea kuviollisia vaatteita, joissa ei ole valkoista ainakaan pohjavärinä, kaipaisin kovasti.
yleensä painatukset eivät vetoa minuun. (sillä a-alkuisella merkillä oli jotain kivoja siis)
Jos joku valmistaisi esim. laadukkaita yksivärisiä t-paitoja, joissa saumat eivät kierrä jne. olisin valmis maksamaan niistä kotimaisuus- ja laatulisää. Ajattomuudesta saa plussaa. Materiaaleista puuvilla ja pellava miellyttävät.
Minusta on turhaa lähteä tekemään esim. Katvigia tms. uusiksi. Sellaisia vaatteita on jo myynnissä. Itse asiassa noita retrovalmistajia taitaa olla jo aika monia.
Tykkään mustasta ja valkoisesta ja mustaa olisi kiva saada enemmän lastenvaatteisiinkin. Moni ei mustista lastenvaatteista pidä, mutta arvelisin siinä olevan kuitenkin markkinaraon. Meitä mustan ystäviä kuitenkin on ja sellaisia lastenvaatteita puuttuu markkinoilta.
Vaatteita hankin useimmiten pienemmistä erikoisliikkeistä, jonkin verran netin kautta ja matkoilta.
Perheessä on sekä tyttö että poika, joten mallistoja tulee kahlattua läpi laidasta laitaan.
Mielestäni hirveimpiä ovat juuri nämä liian aikuismaiset vaatteet jo leikki-ikäisille. Meille ei tule pääkallokuvioisia tai muita " örkki" kuviollisia vaatteita, eikä toisaalta napapaitoja tai minihameita, liian röyhelöisiä jne.
Lasten vaatteen tulee olla lapselle suunniteltu eli helppo lapsen pukea, mukava leikkiessä. Ns unisex-mallit ja kuosit ovat meillä suosittuja.
Pojalle ei pelkästään tummansinistä eikä tytöille vaaleanpunaista!
Minunkin silmää mielyttävät Me&I, Katvig ja muut retrohenkiset.
Yhdistettynä mahd. yksinkertaisiin ja printittömiin vaatteisiin.
*Erityistä plussaa olisi tietysti mahdollisuus netistä tilaamiseen ;)
Onnea yritykseen, toivottavasti kuulemme tuloksista myöhemmin
Pyykkis
Meillä on lapsilla ekoina kuukausina pidetty mun nukkejen vanhoja potkareita 70-luvun lopulta, koska uudet on melkein yhtä leveitä kuin pitkiä...
itse kaipaan erityisesti POJILLE lisää valikoimaa. Olen klassisen linjan kannattaja. Löydän pojalleni paljon vaatteita esimerkiksi Italiasta. Suosin ajattomia vaatteita. kaipaisin erityisesti pojille lisää tätä " kalssikkoajattelua" sekä myös lisää rohkeutta VÄRIEN käyttöön. saat kiinni ajatuksesta jos käyt vaikka Zarassa katsomassa mitä siellä on tarjolla poikavauvoille-. yleensäkin olen kokenut ongelmana sen,. että noihin vauvakokoihin (n. 86 cm asti) asti on hieman paremmin tuota klassista linjaa ja erilaisia värejä pojille, mutta sitten jostain kumman syystä siitä ylöspäin olevat värit ja tyyli alkavat menemään joko tähän ihme synkistelyyn (mustaa, harmaata, spiderkuviota, monstereita, rekkoja) tai " katu-uskottavaan" muotiin (lötköfarkkuja, huppareita, maihareita).
eli siis lisää rohkeita värejä ja klassisempaa linjaa pienille pojille ! esimerkiksi nyt talvitakkeja katsastellessa tytöille on jos mitäkin karvatakkeja, pörrötakkeja ja vanhanajan duffeleita ja parkoja puffeineen, mutta pojille ei oikein mitään vastavaa- yhden mayoralin harmaan duffelitakin olen löytänyt. muut ovat sitä toppatakki-linjaa ja väritys aika paljon ruskea/tummansininen-linjaa.
Miksei pojillakin voisi olla joskus vaaleanpunaista ja lilaa paidoissa- näitä " hempeitä" värejä suosivat miehet paljon eteläeuroopassa, ainakin Espanjassa ja Italiassa- ja hyvältä näyttää- voisivat sopia nämä herkulliset värit myös kalpealla suomalaiselle ihollekin paremmin kuin harmaa ja tummansininen.
eli olisin enemmän kuin hyvilläni jos ottaisitte suunnitteluun ja valmisteukseen pojille " klassikkolinjan" , jossa samettihousuja, kauluspaitoja, pehmeitä laadukkaita neuleita, kauniita duffelitakkeja ja sävy sävyyn asusteita. ja rinnalle jostain tuottakalta hyvännäköisiä laadukkaita kenkiä.
En tarkoittanut, että " tekisi uusiksi" Katvigia tms. Tiedän vain, että retrohenkisille vaatteille on suuri ja kasvava kysyntä, eikä Suomessa taida olla vielä yhtään tämäntyyppistä firmaa. Lisää todella rohkeita vaatteita mahtuisi mukaan! Suomalaiset " erilaiset vaatteet" tuppaavat sitten olemaan sellaista maalaisromanttista pellavaa ja polvihousua. Ihania nekin, mutta nähty jo!
... en minäkään ole kovin tyytyväinen suomalaisissa lastenvaatekaupoissa myytäviin vaatteisiin. Vastaukseni on lähes sama kuin mm. edellä kirjoittaneen oxå:n. Olen valmis maksamaan paitsi laadusta myös ulkonäöstä. Hyvin harvoin ostan suomalaisia lastenvaatteita (paitsi talvihaalarit). Tosin viimeisen vuoden aikana Kinderit on iloisesti yllättänyt sievillä mallistoilla niin pojille kuin tytöillekin ja pari hankintaa olen jo tehnyt kesän ja syksyn mallistoista(käyttöaika ollut lyhyt, joten laadusta en siis vielä osaa sanoa).
Suurin osa myynnissä olevista lastenvaatteista on mielestäni liian ' aikavia' . Otan esimerkiksi Legon vaatteet. Pienille tytöille löytyy todella sieviä vaatteita, mutta nämä mallistot päättyvät kokoon 104 eli jo 5-vuotiaalle pikkutytölle Lego tarjoaa Bratzejä ja Clikitsejä ja muita mielestäni koululaisille suunnattuja vaatteita! Oma 6-vuotiaani leikkii prinsessaa ja myös pukeutuu sen mukaisesti (etenkin koska äiti haluaa!!) eli hempeän värisiä vaatteita, joissa paljon kukkia, perhosia ja prinsessoita :) Onneksi Helsingistä löytyy jo sellaisiakin vaatteita myyviä liikkeitä, mutta eniten niitä tilataan meillä internetin kautta Keski-Euroopasta (Monsoon, Lillifee, Jottum, Oilily...)
Poikien kohdalla tilanne on vielä pahempi. Vain poikavauvoille löytyy suloisia vaatteita, jo 1-vuotiaita vaatteiden valmistajat pukevat tummansiniseen, ruskeaan, harmaaseen, oranssiin (ihana väri tuo oranssi, mutta kuinka monelle suomalaispojalle se oikeasti sopii...). Kaiken kauheuden kruunaavat jättikokoiset kuvan monstereista, traktoreista tms. Itse haluaisin löytää pienille pojilleni (2- ja 1-vuotiaat) vaaleansinisiä ja limen värisiä vaatteita,joissa olisi pieniä kuvioituja eläinhahmoja ja muuta söpöä. Valitettavasti näitä ei löydy edes ulkomailta, paitsi joskus onnistun tekemään löytöjä tyttöjen- tai unisexmallistoista :)
" Eli jos saataisiin taas lastenvaatteita, joissa keskityttäisiin LAPSIIN eikä sukupuoleen."
****Mielestäni ei. Minusta lastenvaatteista pitäisi aina löytyä laajassa väriskaalassa vaatteita.
****Riippuu vähän siitä onko vaate tosiaan mieluinen ja juuri sellainen kun sillä hetkellä haluan. Silloin maksan mielellään.
Suositteko suomalaista?
****Kyllä!
Mistä yleensä ostatte lastenne vaatteet?
****Lastenvaateliikkeistä, tavarataloista ja kirpparilta, milloin mistäkin löytyy juuri mieluinen.
Paljon olet jo vihjeitä saanut ja kaikkea et voi toteuttaa, mutta laitanpa silti omia toiveitani.
Minulla on tyttö ja poika ja joskus olisi kiva, jos voisin pukea lapset saman sarjan vaatteisiin, ns. sisarusvaatteisiin eli joku teema/kangas/kuosi toistuisi vaatteissa.
Pojille toivoisin enemmän värivalikoimaa ja ehdottomasti printittömiä paitoja. En vierasta kummallakaan lapsella mitään värejä (paitsi ehkä mustaa), joten väriskaalaa voisi laajentaa myös tytöillä. Esim. keltaisia vaatteita löytää suht harvoin.
Itse pidän kovasti esim. Lingon&Blåbärin vaatteista juuri sisarusajatuksen ja laadun vuoksi. Nuo vaatteet ovat vaan aika hintavia, laadusta saa maksaa, mutta myös mallisto on aika suppea. Plussana tosin samojen värien toistuvuus eli syksyn mallistosta ostettuihin vaatteisiin löytyy yhdisteltäviä vaatteita myös myöhemmin.
Itselläni kaksi poikaa ja siitä (ekasta pojasta) minun ideani lähtikin. Minä en kaupoista oikein löytänyt sopivia vaatteita pojille joten tein itse. Perustin firman ja nyt niitä minun suunnittelemia vaatteita saa myös muut. Mallistossa tytöille, pojille ja unisex! Kankaina pellava, puuvilla, flanelli, teddy jne. Pipoja, kaulahuiveja, uniikkeja ruokalappuja, mekkoja ja painatuksia, jne jne.
Seuraan mielenkiinnolla tätä keskutelua kun kerran itselläni on lapsia ja kun itselläni vielä lastenvaatteita ja tarvikkeita tekevä yritys.
Tuosta suomalaisuudesta. Itse tilasin juuri firmaani suomalaista kangasta. (Tehty ja värjätty suomessa) Mutta tuota on erittäin vaikea saada sillä enää ei tarvitse ilmoittaa missä maassa kangas on tehty. Ja toisekseen " suomalaiseksi" voi väittää kangasta joka esim. värjätään suomessa. Ymmärrättekö ongelman?! :)
Mutta olen siis iloinen että edes jollain osin tuetaan suomalaisuutta en vaan suomen kannalta vaan myös maapallon kannalta : Jotta saadaan vaate kauppaan se voi kiertää maapalloa aika monta kertaa. Esim Lanka tehdään jossain, kangas kudotaan muualla, värjätään kolmannessa maassa jossain. Leikatan neljännessä, ommellaan viidennessä, pakataan hienoon pakkaukseen kuudennessa maassa ja sitten lähetetään Suomeen. (Puhumattakaan neppareiden, vetoketjujen, lippujen ja lappujen kuljetuksista) Pistää ajattelemaan...
Muumi.Pappa:
Suositteko suomalaista?
Mistä yleensä ostatte lastenne vaatteet? (Tavaratalosta, vaateliikkeestä, internetistä....)Kiitos etukäteen
Itse tykkään murretuista väreistä, en esim.kirkkaanpunaisesta tai -keltaisesta.
Meidän lapsille suurin osa vaatteista on aivan liian leveitä. Trikoohousuja ei esim. tytölle voi ostaa kun eivät pysy päällä. Eli meitä ainakin kiinnostaisi sellainen kapeampi mallisto.
Olen valmis maksamaan laadusta. En välttämättä suosi suomalaista, vaan hinta-laatuduhde pitää olla kohdallaan.
Enemmän voisi olla unisex-vaatteita. Pojille kaipaisin muitakin kuviointeja kuin lieskoja ja batmaneja yms. Etenkin kivoja päähineitä on pojille vaikea löytää.
Ruotsalaisketjujen hintaluokassa/valikoimalla tuskin on mitään mahdollisuuksia, mutta myös Suomessa ollaan enenevässä määrin valmiita maksamaan lastenvaatteista ja ostamaan tietynlaisia merkkivaatteita. Erilaisia merkkivaatteita on myös koko ajan enemmän saatavilla kaikenlaisine tyylisuuntineen.
Kannattaa varmasti tehdä kunnon markkinatutkimus. On kuitenkin paljon sellaisia vaatefriikkejä, joilla friikkeys kohdistuu nimenomaan siihen, miten halvimmin vaatettaisi lapsensa ja silloin ostovoima mennee em. ruotsalaisketjuihin.
Omalta kohdaltani vastaisin, että vaatimukset ovat todella korkealla. Laadun ja tyylin pitää olla todella korkeatasoista - uniikia maailmalla. Ei haluta, että samanlaista vaatetta käveee päiväkotiryhmässä 3 kpl vastaan. Juuri pojissa löytyisi varmasti kysyntää iänikuisten sarjakuvahahmojen ja yliopistoteemojen uuvuttamille vanhemmille. Printit eivät ole se ongelma, vaan se jos idea on kateissa.
Mutta ehkäpä minunlaiseni kuluttajat eivät olekaan kohderyhmäänne...
kysyntää varmasti on.
minä arvostan lapsille lastenvaatteita
-laatua, materiaalien täytyy kestää pesuissa kunnossa.
- kuosit yksivärisiä kirkkaita vahvoja värejä tai selkeillä kuvioilla seitkytluvun tapaan
- kivat matskut, esim. frotee, plyyshi, sametti
- kapea mitoitus
- käy tytöille ja pojille
suurimman osan vaatteista teen itse, koska en löydä siistejä kaupoista tai ostan lastevaateliikkeistä, netistä tai kirppareilta
kiitos
Itse haaveilen liikkeestä (mielellään nettikaupasta,kaikki kun ei asu kehien lähelläkään...) jossa hinta kohtuullinen,toimitus nopeaa ja idea tämä:
-unisex malleja (eli ei mitään tyttöjä varten bootleg-housuja ja kavennettuja paitoja,eikä pojille " pussittavia" lökäpöksyjä jo 2v iässä)
-väreinä kirkas peruspunainen,keltaisen eri sävyt,siniset,vihreän eri sävyt,oranssi,ruskeaa eri sävyissä,valkoinen ja musta
-vaatteet perusvaatteita kauden mukaan
-ei kuvioita,vaan yksivärisiä vaatteita,sekä raidallisia,pallokuvioisia,ruudullisia,korkeintaan jotain neutraalia eläinkuviota pienessä määrin
-KOKO mallisto yhdisteltävissä
-myös takkeja ja asusteita,ulkovaatteita
Eli itse olen valmis maksamaan laadusta enemmän, samoin Suomessa valmistetusta maksan mielelläni enemmän ja pyrin valinnoissani suosimaan kotimaisia tuotteita (joita tosiaan on vähän).
Eniten kaipaisin arkeen mukavia ja kauniita (erityisesti yli 86cm pojille, joille tarjonta on mielestäni kaikkein heikointa) lastenvaatteita, eli laadukkaita collegeasuja kivoissa väreissä ilman rumia printtejä. Unisex-vaatteille on varmasti kysyntää, itseäni tympii pojille/tytöille jaottelu joka asiassa pienestä pitäen. Housuihin toivon säätömahdollisuutta vyötärölle (muuten tämä asia on nykyisin hyvin huomioitu, mutta collegetyyppisissä vaatteissa harvoin näkee). Lisäksi sitten ihan kangashousuja, sammareita, lappuhaalareita ym. Arkivaatteita tulee käytettyä eniten ja niissä laatuerot näkyy.
lisään vielä, että äidit ovat innostuneet talvihaalareista (ticket to heaven ja ver de terre), joissa ei ole kuminauhavyötäröä ollenkaan. Ns. baggie-mallisia.