Suomen syntyvyys edelleen aivan liian matalaa! Suomen väkiluku kääntyy siksi laskuun vuonna 2034
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008299456.html
Vaikka Suomen syntyvyys on syvimmistä pohjalukemista hieman noussutkin, ei se silti ole kuin vuoden 2017 tasolla, joka on edelleen aivan liian vähän ollakseen kestävällä tasolla. Koska vuoden 2017 syntyvyydelläkin syntyneitä on vähemmän kuin kuolleita.
Muutamat toiset mediat uutisoivatkin, että on harhaanjohtavaa puhua mistään korona-ajan vauvabuumista.
Suomen väkiluku kääntyy 13 vuoden päästä laskuun, ellei isompia muutoksia tapahdu!
Kommentit (128)
Palveluita on vaan heikennetty 90-luvusta alkaen. Ja maailma on paljon hullumpi paikka kuin silloin.
Luulen, että myös p e r s u t kääntyy laskuun. Ainakin minun lähiössäni kun katson noita alle kouluikäisiä niin suuri osa näyttää ainakin ulkoisesti vähemmän k a n t a s uomalaiselta. Tuskin siis tämä väestö ainakaan äänestää edellä mainittuja kun ovat aikuisia 15 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että myös p e r s u t kääntyy laskuun. Ainakin minun lähiössäni kun katson noita alle kouluikäisiä niin suuri osa näyttää ainakin ulkoisesti vähemmän k a n t a s uomalaiselta. Tuskin siis tämä väestö ainakaan äänestää edellä mainittuja kun ovat aikuisia 15 vuoden päästä.
Vaikka lapset ovatkin erivärisiä kuin ennen, niin muistakaa että väestönvaihto on salaliittoteoria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole eläkekattoa kuten kaikissa muissa maissa. Onko oikein, että veronmaksajat maksaa broilerille 10000e/kk eläkkeet?
Eläkekatto pitäisi olla. Toisaalta eläkeläisiä voisi kannustaa työn tekemiseen tuntuvin verohuojennuksin.
Olen ollut työurani vanhustenhoitaja enkä luultavasti jaksa työssä edes 60 vuoteen saakka. Kun eläkepäivät lopulta koittaa en todellakaan aio mennä pyyhkimään persettä enkä ottamaan turpaani. Aion maata sohvalla raadettuani 40 vuotta ja minulla on siihen helvetti vieköön oikeus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapset ovatkin erivärisiä kuin ennen, niin muistakaa että väestönvaihto on salaliittoteoria!
Mikä h e l v e t i n väestönvaihto? Kukaan ei ole vaihtamassa ketään mihinkään. Juuri eilen joku heitti, että arviolta 2 % suomalaisista on muita kuin valkoihoisia. Siinä sinulle väestönvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Syyttävä sormi asiasta synnytysikäisten naisten suuntaan! Tietenkin naisten on synnytettävä, koska miehet eivät voi sitä tehdä!
Säälittävyyden huippu on nämä 30-35 ehkä vielä n. 40-vuotiaat naisetkin, jotka ovat pääosin kaupunkilaisnaisia ja kouluttautuneita. Heillä monilla ei ole lapsia, eikä monilla miestäkään. Asutaan yksin ja vietetään jotain säälittäviä viininmaisteluiltoja kaveriporukalla. Tai lähdetään baariin bilettämään ja vedetään viinaa kuin juuri baariin päässeet 18-vuotiaat teinit! Tai ollaan olevinaan trendikkäitä ja suhataan jatkuvasti ulkomaille vaikka ja minne! Voi luoja, mitä elämää! No, ovat usein niin kylmiä ja kokkoja, että kuka mies heidät huolisikaan! Korkeintaan jokin pahassa puutteessa oleva reppana.
Niin sarkasmia tietty, näin se lehdissä esitetään. Kun asiaa kysytään naisilta, niin miehet on yhä haluttomampia perheellisiksi, ja suurin syntyvyyden este on ettei halukkaat naiset löydä lapselle isää.
Miten jotkut vieläkin ajattelevat, että on hyvä tehdä omat lapset varuilta omaksi orjaksi? Miten ne huolehtivat teistä, kun pitää käydä töissä että maksavat oman elämänsä, ehkä omat lapsensa ja teidän elämisen? En luo ketään orjaksi.
Miksi väkiluvun lasku on mikään ongelma, Suomellahan meni 80-luvulla erittäin hyvin, vaikka meitä oli vähemmän kuin nyt!
Eläkkeet, se on vain tilapäinen ongelma jonka voi hoitaa vaikka velalla.
Vierailija kirjoitti:
Syyttävä sormi asiasta synnytysikäisten naisten suuntaan! Tietenkin naisten on synnytettävä, koska miehet eivät voi sitä tehdä!
Säälittävyyden huippu on nämä 30-35 ehkä vielä n. 40-vuotiaat naisetkin, jotka ovat pääosin kaupunkilaisnaisia ja kouluttautuneita. Heillä monilla ei ole lapsia, eikä monilla miestäkään. Asutaan yksin ja vietetään jotain säälittäviä viininmaisteluiltoja kaveriporukalla. Tai lähdetään baariin bilettämään ja vedetään viinaa kuin juuri baariin päässeet 18-vuotiaat teinit! Tai ollaan olevinaan trendikkäitä ja suhataan jatkuvasti ulkomaille vaikka ja minne! Voi luoja, mitä elämää! No, ovat usein niin kylmiä ja kokkoja, että kuka mies heidät huolisikaan! Korkeintaan jokin pahassa puutteessa oleva reppana.
Itse olet säälittävä ja kenties sen lisäksi katkera :D on hyvä, että nykyään naiset tekee lapsia tai on tekemättä jos siltä tuntuu.
En minä nää mitään järkeä siinä, että lapsia aletaan tehtailemaan urakalla ihan vaan koska Suomen väkiluku nyyh. Plus kaikkien ei edes ollenkaan pitäisi olla vanhempia. Lapsi ansaitsee rakastavan, kunnollisen ja toimeentulevan perheen jossa on haluttu, eikä vaikkapa mt-ongelmaista alkoholistiperhettä, jollaisessa esimerkiksi minä kasvoin (vinksalleen, ihan btw.)
Naisilla on nyt mahdollisuus, vapaus valita mitä elämällään tekee. Se on hienoa. Kaikkien ei tarvitse olla äitejä ja hyvä niin. Elämällä on muutakin tarjottavaa kuin perhe ja lisääntyminen (niitä yhtään väheksymättä).
Siis ei, minun ei ole synnytettävä.
n22
Poliitikot, jotka järjestivät tähän maahan 90-luvun laman, tieten, tai tietämättään tekivät samalla kohtalokkaan vahingon Suomelle ja Suomen kansalle, koska näin epävarmoihin olosuhteisiin, mitä siitä lähtien tässä maassa on ollut, ei kukaan järkevä tee lapsia!
Laman järjestäminen tähän maahan oli kohtalokas käännekohta ja tälle maalle tuhoisa teko! Mutta tekijät pääsevät vissiin ilman rangaistusta vaikka teko on kuin maanpetos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä h e l v e t i n väestönvaihto? Kukaan ei ole vaihtamassa ketään mihinkään. Juuri eilen joku heitti, että arviolta 2 % suomalaisista on muita kuin valkoihoisia. Siinä sinulle väestönvaihtoa.
Tervetuloa pk-seudulle. Osalla alueista suurin osa lapsista on ulkomaalaisia. Eli kyllähän väestöä kovasti vaihdetaan. Ikävää vaan, ettei näistä saada niitä veroja maksavia keskituloisia, jotka pyörittävät Suomea eli tulevaisuus tulee olemaan rankka myös pienituloisille, kun verotulot kääntyvät laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa pk-seudulle. Osalla alueista suurin osa lapsista on ulkomaalaisia. Eli kyllähän väestöä kovasti vaihdetaan. Ikävää vaan, ettei näistä saada niitä veroja maksavia keskituloisia, jotka pyörittävät Suomea eli tulevaisuus tulee olemaan rankka myös pienituloisille, kun verotulot kääntyvät laskuun.
Kuka vaihtaa? Nimeä muutama.
Vierailija kirjoitti:
Siellä huutelee läski jannika-mammuli 4 ruman pellavapään ja yhden gagga-guggaron keskeltä vauvanpaskan katkusta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävyyden huippu on nämä 30-35 ehkä vielä n. 40-vuotiaat naisetkin, jotka ovat pääosin kaupunkilaisnaisia ja kouluttautuneita. Heillä monilla ei ole lapsia, eikä monilla miestäkään. Asutaan yksin ja vietetään jotain säälittäviä viininmaisteluiltoja kaveriporukalla. Tai lähdetään baariin bilettämään ja vedetään viinaa kuin juuri baariin päässeet 18-vuotiaat teinit! Tai ollaan olevinaan trendikkäitä ja suhataan jatkuvasti ulkomaille vaikka ja minne! Voi luoja, mitä elämää! No, ovat usein niin kylmiä ja kokkoja, että kuka mies heidät huolisikaan! Korkeintaan jokin pahassa puutteessa oleva reppana.Itse olet säälittävä ja kenties sen lisäksi katkera :D on hyvä, että nykyään naiset tekee lapsia tai on tekemättä jos siltä tuntuu.
En minä nää mitään järkeä siinä, että lapsia aletaan tehtailemaan urakalla ihan vaan koska Suomen väkiluku nyyh. Plus kaikkien ei edes ollenkaan pitäisi olla vanhempia. Lapsi ansaitsee rakastavan, kunnollisen ja toimeentulevan perheen jossa on haluttu, eikä vaikkapa mt-ongelmaista alkoholistiperhettä, jollaisessa esimerkiksi minä kasvoin (vinksalleen, ihan btw.)Naisilla on nyt mahdollisuus, vapaus valita mitä elämällään tekee. Se on hienoa. Kaikkien ei tarvitse olla äitejä ja hyvä niin. Elämällä on muutakin tarjottavaa kuin perhe ja lisääntyminen (niitä yhtään väheksymättä).
Siis ei, minun ei ole synnytettävä.
n22
Hyvä kirjoitus. Itsekkin lapseton enkä niitä halua, ja minua on turha asiasta syyllistää, ei kiinnosta tuleva sukupolvi yhtään. :)
Voi ei, kuka nyt alkaa tuppukylissä paskakuskiksi tai lomittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomen väkiluku ei saisi kääntyä laskuun, pitäisikö väestön kasvaa loputtomiin?
t. lapseton
Saisi, jos ei väestörakenne olisi niin vinksallaan. Kohta työikäisiä ei ole tarpeeksi maksamaan vanhusten eläkkeet ja palvelut.
Olisi niitä ihan riittävästi mutta ei kiinnosta työntekeminen kun luukulta saa tarpeeksi ja vanhemmat avustavat. Elikkä jumalattoman laiskoja kännykän räplääjiä. Lihavia ja huonokuntoisia. Samat sairaudet kuin vanhuksilla liikkumattomuudesta.
Täytyy vain toivoa että ilmasto muutoksen seurauksena tänne tulee vähän ahkerampaa sakkia korvaamaan entistäkin laiskempaa suomalaista rotua. Hoito- ja siivous ala ovat ensimmäisiä missä tulevaisuudessa ei enää juurikaan suomalaisia ole työssä. Ja muitakin aloja tulee perässä.
Vierailija kirjoitti:
Kerronko, minne voit sen sormesi työntää?
Vierailija kirjoitti:
Suomen väestö on ihmiselämän mittaisena ajankohtana kasvanut yli 20%, mikä on täysin kestämätöntä. Hyvä jos väkiluku kääntyy laskuun. Liikakansoitus on kaikkien ongelmien äiti.
Niin sotien jälkeen 1950-luvulla Suomen väkiluku oli 4 miljoonaa ja nyt 5,5 miljoonaa. Se kasvaa, vaikka suomalaisia kuolee enemmän kuin syntyy. Eikö olekin omituista? Nigerian väkiluku oli 1950-luvulla 30 miljoonaa ja nyt 211 miljoonaa ja tulee nelinkertaistumaan tämän vuosisadan aikana, että kyllä se liikakansoitus on ongelmana ihan muualla kuin Suomessa.
Suomessa ihmiset inhoo toisiaan. Tässä 30v sinkkunainen. Olen hyvänäköinen, kiltti mutta osaan pitää puoleni. Olen kuulemma hauska ja rento seura, mun kaa voi mistä tahansa puhua.
Mikä on saldo? Yksinäisyys, liian vähän ihmiskontakteja. Kun olen yrittänyt tutustua miehiin niin ne alussa lupailee kaikkea, ovat uskomattoman innokkaita, tykkävät hirveästi mun seurastani. En ei edes ehdi tapamiseen asti kun koko homma on jo lopahtanut.
En ymmärrä miksi miehet eivät halua kanssani harrasta seksiä eikä ainakaan tavata. En ole ällö, en ole outo eikä mitään.
joskus saanut kuulla että mua ei haluta loukata, että halutaan varjella jotenkin koska olen kunnollinen. Mitä tämäkin tarkoitti....
Tulen kuolemaan yksin.
No ei vaan riitä. Lapsia ei synny ja nuoriso on mut-ongelmaisia.