Asumisoikeusasunto ja indeksikorotus
Mitä tuo korotus tarkoittaa? Jos laitan 15000e asumisoikeusasuntoon nimittäin.
Kommentit (31)
Saat sen mitä asunnon arvo nousee.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoottas sitä, että pois muuttaessasi saat indeksikorotuksen verran enemmän käteen.
Tai vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoottas sitä, että pois muuttaessasi saat indeksikorotuksen verran enemmän käteen.
Tai vähemmän
Ei pidä paikkansa. Omansa saa aina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vähemmän
Mulla makso 18800 ja sain takas poismuuttaessa 18700.
Muistaakseni osa on sidottu tuohon indeksiin ja osa maksusta on jotain muuta summaa.... eli koko summaa ei saa takaisin indeksillä korotettuna.
Lisäksi usein asossa on kahden kuukauden vuokravakuus.
Se on sidottu rakennuskustannusindeksiin. Nyt korkealla, laman tullessa matalammalla.
siis uskooko joku vieläkin tuohon vedätykseen. as asunnot ovat valtakunnallisia jos ja kun ivalossa tehdään remppaa hangon asujat maksaa. LUKEKAAPA SÄÄNNÖT HUOLELLA. ovat todellisia kommarin unelmia joita suomessa toteutettiin edes neukkulassa ei päästy noin pitkälle. olivat viisaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vähemmän
Mulla makso 18800 ja sain takas poismuuttaessa 18700.
Jos noin on oikeasti käynyt, olet aiheuttanut asumisellasi kyseisen asunnon arvon alenemisen. Pinnat kuluneet, kodinkoneita mennyt vaihtoon tms.
KALLEIN ASUMIS MUOTO kirjoitti:
siis uskooko joku vieläkin tuohon vedätykseen. as asunnot ovat valtakunnallisia jos ja kun ivalossa tehdään remppaa hangon asujat maksaa. LUKEKAAPA SÄÄNNÖT HUOLELLA. ovat todellisia kommarin unelmia joita suomessa toteutettiin edes neukkulassa ei päästy noin pitkälle. olivat viisaampia.
Mikä kommarin unelma se on, että saa nyhdettyä asukkaalta rahat pois? Kuulostaa kapitalismilta
Tässä ketjussa on tarjolla sen verran väärää tietoa, että nyt on hyvä hetki korjata ne.
Rakennuskustannusindeksiä ei koroteta. Se tarkistetaan. Se tapahtuu joka kuukauden 15. päivä, tekijänä tilastokeskus.
Lyhyen asumisen jälkeen on mahdollista saada takaisin vähemmän mitä itse maksanut. Useamman vuoden asumisen jälkeen se on todella harvinaista. Pieniä notkahduksia sattuu jatkuvasti. Jos olet hankkinut asoasunnon indeksin ollessa korkealla ja muutat pois indeksin ollessa matalalla, saat takaisin vähemmän. Kyse on kuitenkin satasista.
Koko asomaksu on sidottu indeksiin.
Tässä löytyy käyrä rakennuskustannusindeksistä. Se ei ole suoraa nousua kuukaudesta toiseen, vaan näkyy ne mainitut notkahduksetkin.
https://www.stat.fi/til/rki/2021/08/rki_2021_08_2021-09-15_tie_001_fi.h…
Asumisoikeusmaksun voi menettää kokonaankin konkurssissa, mutta ylimääräistä maksettavaa ei lähtökohtaisesti voi tulla, paitsi silloin jos itse toiminnallaan aiheuttaa vahinkoa. Ettei ole laisinkaan riskitöntä sijoittaa asumisoikeusasuntoon, pieni riski, silti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeusmaksun voi menettää kokonaankin konkurssissa, mutta ylimääräistä maksettavaa ei lähtökohtaisesti voi tulla, paitsi silloin jos itse toiminnallaan aiheuttaa vahinkoa. Ettei ole laisinkaan riskitöntä sijoittaa asumisoikeusasuntoon, pieni riski, silti olemassa.
Yhtään asofirmaa ei ole mennyt konkurssiin. Vaikka menisikin, ne talot on silti rahanarvoista tavaraa ja realisoitavissa.
Ainoa vuokra-asumisen muoto, jossa vuokraennakko voi olla jopa 30 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään asofirmaa ei ole mennyt konkurssiin. Vaikka menisikin, ne talot on silti rahanarvoista tavaraa ja realisoitavissa.
Asukas ei vaan omista hallinnoimansa asunnon hallintaan oikeuttavia osakkeita, joten ne rahat pysyvät sen As. Oy:n omistajan rahoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistyksen taloustilanteesta sietäisi olla kiinnostunut, nurinkurista vain ettei sitä anneta asumisoikeussopimusta tehdessä tiedoksi. Mahtaisiko olla uudessa laissa jo korjattu sillä kuka ostaa sian säkissä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistyksen taloustilanteesta sietäisi olla kiinnostunut, nurinkurista vain ettei sitä anneta asumisoikeussopimusta tehdessä tiedoksi. Mahtaisiko olla uudessa laissa jo korjattu sillä kuka ostaa sian säkissä??
Yhtiön siis.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asumisenmuoto, jossa et saa sosiaalisin perustein sijoitettua ex-vankia tai narkkaria naapuriksesi. Asomaksu pitää pystyä itse maksamaan, Kela tai sossu ei maksa sitä. Asoasuntoa ei myönnetä myöskään yrityksille, johon sijoitetaan 20 reissutyöntekijää pieneen kaksioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asumisenmuoto, jossa et saa sosiaalisin perustein sijoitettua ex-vankia tai narkkaria naapuriksesi. Asomaksu pitää pystyä itse maksamaan, Kela tai sossu ei maksa sitä. Asoasuntoa ei myönnetä myöskään yrityksille, johon sijoitetaan 20 reissutyöntekijää pieneen kaksioon.
Kyllä aso-kämppiä vuokrataan eteenpäin.
Me muutettiin kaupungin vuokrakaksiosta itä-Helsingissä aso-neliöön kivemmalle asuinalueelle neliöön ja otettiin vielä autopaikka mukaan. Meidän vakuus on yhtä iso nyt kuin vuokra oli siinä kaupungin vuokrakaksiossa. Ihan hyvä diili mun mielestä.