Seurasin kolme päivää kaverini syömisiä. Väittää, ettei liho millään.
Oltiin viime viikolla ma-pe yhteisellä kaupunkilomalla, eli söimme ti-to kaikki ruoat yhdessä. Maanantaina ja perjantaina kaveri söi aamupalan ja iltapalan kotona, eli ihan täysinäisiä viiden päivän ruokia en voinut laskea.
Kaveri on aina väittänyt, ettei liho millään. Syö omien sanojensa mukaan kuin hevonen, mutta kilot eivät vain tartu. Olen AINA väittänyt vastaan ja sanonut, ettei sellaista ihmistä ole oikeasti olemassakaan, joka ei ylimääräisillä kaloreilla liho. Jos jatkuvasti syö vaikkapa 500kcal päivässä yli kaloritarpeen, eli ole mahdollista olla lihomatta.
No, otin "salaa" joka ikisen ruokapalan ylös, mitä kaveri söi. En kertonut kaverille etukäteen, kerroin vasta matkan jälkeen, että olin kirjannut ruoat ylös. Kaveri söi kyllä epäterveellisesti, pizzaa, suklaata, cokista, ei juurikaan vihanneksia tai hedelmiä. Mutta ne määrät olivat kohtuullisia, jopa pieniä. Kaksi konvehtia suklaata, yksi slice pizzaa, aamuapalalla kuppi kahvia, croissant ja banaani, ei mitään perhepizzoja tai kokonaisia suklaalevyjä iltanaposteltavaksi.
Kaveri on samanmittainen kuin minä, 170cm. Minä painan noin 80 kiloa, kaveri 50 kiloa. Minä syön liikaa, vaikka syönkin monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin kaveri. Syön vain liikaa kaloreita. En liho, enkä laihdu tästä, vaikka laihduttaa pitäisi. Syön sen verran, että pysyn 80 kilossa vuodesta toiseen.
Kaveri söi aika jämptisti 1500kcal kaikkina päivinä. Ei sillä vain liho, vaikka se 1500kcal koostuukin epäterveellisistä ruoka-aineksista. Kerroin tämän matkan jälkeen kaverille ja sanoin, että jos söisi samat ruoat, mutta kaksinkertaisena, lihoisi ihan varmasti.
Ymmärtäkää nyt, ettei ole olemassa ihmistä, joka ei liho suklaalla tai pizzalla. Niillä voi jopa laihtua, jos niistä kertyvät kalorit ovat yhteensä vähemmän kuin peruskulutuksesi.
Raivostuttavaa väitellä tällaisesta päivänselvästä asiasta vuodesta toiseen.
Kommentit (87)
Ja siinähän se edellinen olikin linkannut sen dokumentin.
t: 80
Mä oon 156cm pitkä, ja painan 44kg. Lihon puolessa vuodessa alle kilon, vaikka syön oikeesti paljon. Ja epäterveellisesti. Paljolla tarkotan esim kolme ISOA perunaa, ja tyyliin 5 lihapullaa. Tai voin syödä tämänkin kaksin kertasena, ja usein syönkin. Epäterveellisellä tarkoitan että jos ostan litran jäätelö, syön sen päivässä. Ja usein ostankin sen. Suklaalevyn syön alle 10 minaan, se on vaan niin hyvää että siinä se menee syödessä.
Jotkut ei vain liho, vaikka kuinka söisi! Ja olen siis kasvu iässä, siksi sanoin tuon että lihon alle kilon puolessa vuodesa..
No kyllä se on vaan hyväksyttävä, että joillakin ihmisillä se paino ei nouse, ei millään. Kyllä, siihen vaikuttaa lähinnä ihmisen energian kulutus päivän aikana ja joillakin se on isompi liikkumattomanakin, joka johtaa siihen, ettei näennäisesti liho. Tuossahan toki on myös se, ettei osalle mahdu mahaan niin paljon, kuin osalle joten vähemmän syövien mielestä se toinen syö "kuin hevonen".
Sitten asiaan vaikuttaa myös geenit. Joillakin löytyy (kannattaa googlettaa, on ihan tutkimuksia tehty.) perimästä osa, joka vaikuttaa mm. rasvan säilöntään. Joillakin keho haluaa lähes kaiken rasvan talteen, osalla sitä päästetään paljon läpi/muita ravintoaineita hyödynnetään tai ei hyödynnetä. Eli tältä osin joku voi olla aidon oikeasti "läpipasko". Tämäkin vaikuttaa huom huom. Tätä ei aikaisemmin olla huomattu, mutta nyt aletaan pitämään yhtenä monista syistä lihoamiseen/lihoamattomuuteen.
Loppujen lopuksi sanon vain, ettei se "luuviuluna" oleminenkaan ole heidän itsensä mielestä välttämättä mukavaa. Moni itse asiassa yrittää lihottaa itseään, ettei "lentäisi tuulen mukana.". Eli siis ei kannata ihannoida ylilaihuutta, sillä 1. sekään ei ole terveellistä 2. Saattaapa olla, että se sinun läpipasko tuttusi haluaisi oikeasti olla paksumpi. Ihmisellä kuuluukin olla rasvaakin ja ylimääräistä ihoa. Sohavlle istahtaessa kuuluu tulla pieni makkara - muutenhan iho repeäisi seistessä, kun ei ole mistä venyttää.
T. Asiaa tutkineena.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on sinusta vähän voi olla jollekin paljon.
Ei ole. 1500kc päivässä aikuiselle ihmiselle on liian vähän. Se on laihduttajan kalorimäärä.
Työkaveri on aina kehunut että hän ei liho millään. Olimme viikon työmatkalla yhdessä. Hän joi aamulla mustaa kahvia ja söi lounaan ja iltaruoan. Ei mitään muuta ja tupakkaa kului paljon. Minun toisen hoikan ihmisen ruokamäärä oli suuri siihen verrattuna.
Työkaveri ei ole enää minun kuulossa puhunut siitä ettei liho millään.
idiootit! tiedättekö edes mitä tarkoittaa laiha läski? sitä että olet ulkoisesti laiha mutta sisäisti pelkkää läskiä tai toistepäin
Jaa..tällä hetkellä mun per pv. kalorit pyörii siinä 3000kcal hujakoilla. Massakaudella 5000-10 000kcal välillä. 170cm 73kg mies. Kaikki on kiinni metaboliasta ja siihen liittyvästä hormooni toiminnasta ja toki runkona on kulutus, mutta kulutus voi olla ihan eri kuin laskennallinen. Dieetillä pystyn yhtenä päivänä syömään n. 10 000kcal kunhan muina päivinä mennään miinuksella..niin ja laihdun. Treenaan puntteja ja se luo pitkäkestoisen kulutusmoottorin ympäri vuoden.
Täällä kaikki kuvittelevat että keho toimii yhdellä ja samalla tavalla koko elämän. Ehkä nuorena aineenvaihdunta voi ollakin vilkasta, mutta ei tarvitse paljon syödä liikaa ja jossain vaiheessa kun keho ei enää poltakaan ylimääräisiä, niin siitä se lähtee. Sitten hetken päästä on valtava rasvamaha.
Tuli muuten kerran dokkari jossa laitettiin luonnostaan laihoja ihmisiä syömään liikaa energiaa. Suuri osa ei vaan pystynyt syömään liikaa. Paras (vai pahin?) oli eräs aasialainen nuori mies jonka keho alkoi muuntaa ylimääräistä energiaa lihaksiksi ilman harjoittelua! Areenassa tämäkin oli aikoinaan katsottavissa.
Kehot ovat erilaisia, mutta uskon myös siihen, että ruokavalio ja mm. suolistobakteerikanta voivat vaikuttaa tällaiseen asiaan ihan suoraan. T: 20 kiloa vuodessa laihduttanut