Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mt-potilaat ja vaikka muutkin: puhutteko itseksenne?

Vierailija
25.11.2014 |

Itselläni on pitkään ollut taipumusta lieviin mt-ongelmiin, ja nyt olen huomannut että puhun itsekseni välillä aiempaa enemmän. Aiemmin sitä ei tapahtunut juuri ollenkaan. Yleensä jos mietin jotain monimutkaista asiaa niin se on selkeämpi hahmottaa kun sitä pohtii ääneen. Tai sitten jos tulee mieleen joku kielteinen muistikuva niin siihen tulee sanottua jotain. Miten teillä, onko tämä yleistä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhua pölpötän taukoamatta, enkä pidä itseäni mitenkään erikoisena. Mt-diagnoosejakaan ei ole.

Vierailija
2/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En merkittävässä määrin. Jotain saatan äännellä, mutta en varsinaisesti puhele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kirota jotain asiaa tai puhua tv-sarjojen henkilöille tyyliin "mitä helvettiä sä teet". En kuitenkaan käy kiivaita keskusteluja itseni kanssa tai odota että telkkarista vastataan.

Vierailija
4/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kelailen juttuja esim. Kävelyllä ja juttelen niitä välillä itsekseni. Musta se on oikeestaan kivaa ja se jäsentää mun ajatuksia. Tulee tilaa. Pidän sitä inhimillistä...en mitenkään mielnterveyden haittana tai heikkoutena.

Ajatusten ja mietteiden avaaja ja vahvistaja ja uusien näkymien tuoja on itsekseen puhuminen.

Vierailija
5/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei siitä nyt jotain mielenterveysongelmaa tarvi tehdä...itekseen puhumisesTa.

Moni ilmiö on ihan normaali...kandee ajatella niin mieluummin kuin tehdä itsestään jotain potilasta.

Meitä mahtuu tänne erilaisia.. Ja on erilaisia tapoja ilmaista itseään.

Kunhan ei satuta itseään tai muita, niin voi itseään ilmaista monin tavoin.

Vierailija
6/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hyvä kun on handsfree-laitteet puhelimissa niin ei kukaan ihmettele yksinpuhujia.

Vierailija
7/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käsittääkseni ihan normaali ja todellakin jupisen itsekseni. Me, myself and I palaveeraa monta kertaa päivässä;)

Vierailija
8/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun usein itsekseni, kotona ollessa siis. Välillä kuvittelen, että ihastukseni on luonani ja juttelen
hänelle esim että no niin, jokos mennään nukkumaan. :D t. mt-kuntoutuja

Vierailija
9/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi itsekseenpuhuminen silloin, kun esikoiseni oli vauva. Koin, että vauvalle on puhuttava paljon, eikä vaan kaksin olla möllötettävä hiljaa. Sen yksinpuheluvuoden jälkeen ääneen yksin puhuminen jäi vähän päälle, tuli tavaksi.

Vierailija
10/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitan puhelimella viestiä niin puhun ääneen sen viestin. En tiedä miks.

Vierailija
11/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin, että kun ajattelen jotain tunteita herättävää asiaa saatan sanoa jonkun sanan. Muutaman kerran viikossa ehkä. Ongelma on kai siinä vaiheessa, jos kuvittelee käyvänsä keskusteluja jonkun toisen persoonan tms kanssa.

Vierailija
12/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni ole mt-ongelmainen (tosin kukapa nyt täysin terve olisi) ja puhun kyllä itsekseni. Se on nimenomaan sellaista ajatusten jäsentelyä; kun asioita selittää niin kuin selittäisi toiselle, niitä on helpompi itsekin hahmottaa. Yleensä mitä enemmän jokin asia kuohuttaa niin sitä herkemmin alan selostaa sitä ääneen. Puhun siis ikään kuin puhuisin jollekin mutta olen kyllä täysin tietoinen siitä että olen yksin :D

Vierailija
13/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin sitä ääneen ajatteluksi. En keskustele itseni kanssa, vaan esim. lapsen kanssa kotoa lähtiessä sanon ääneen seuraavaksi etsittävän tavaran nimen, jotta en unohda samantien mitä olin etsimässä juuri kyseisellä hetkellä (jää kuulon kautta kätevästi työmuistiin samalla). Tämä on alkanut vasta lastensaamisen jälkeen, osittain siitä syystä että kaikki on aina kadoksissa ja kaikki hommat aina keskeytetään eikä koskaan ole niin hiljaista että saisi rauhassa ajatella, osittain siksi että puhelen vauvalle niitä näitä muutenkin koko ajan. Se höpiseminen tahtoo jäädä päälle, koska olen yleensä koko ajan vauvan kanssa. Sitten varmaan joku kerta käy niin että esim. kaupassa puhelen vauvalle joka ei olekaan mukana vaan kotona isänsä kanssa... :D

Yritän välttää julkisilla paikoilla itsekseni puhumista, koska sitä pidetään outona. Ehkä siksi tämäkin ketju on osoitettu ensisijaisesti mt-ongelmaisille. Minä en sellainen ainakaan todetusti ole, ja aika moni muukin tervepäinen tässä on ilmoittautunut itsekseenpuhujaksi.

Vierailija
14/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopukselle puhuin jo vuodeosastolla ja veikkaanpa,että parikymppinen ensisynnyttäjä sai samassa huoneessa aikomoisen trauman asiasta.Hänellä ei ollut aikaisempaa kokemusta lasten kanssa olemisesta ja tietoa siitä, että on luonnollista puhua vauvalle olematta mielenterveyspotilas.

Vierailija
15/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelen koiralle usein, yksinasuvalla niin hiljaista. En odota, että koira vastaa :D

Vierailija
16/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelen itsekseni kuin istuisin jossain terapiassa. En kyllä niin selkeästi että siitä saisi selvää jos joku kuulisi. Mutinaa ja välillä selkeämpiä lauseita. Auttaa ahdistukseen yksinäisyydessä.

Vierailija
17/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee puhuttua iteksee kyllä ja riittävän väsyneenä ja ns. oikeassa mielentilassa olen kerran onnistunut saamaan riidankin itteni kanssa aikaseks. En tiiä miten tuossakaa onnistuin, mut olenpaha erilainen nuori. :D
En pidä sitä mitenkään outona, monesti stressitilanteissa jäsentelen ajatukseni ääneen puhumalla. Tai itseasiassa ääneen vain hoen työvaiheet itelleni. Helpottaa työntekoa.

Vierailija
18/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, miten mt ja itsekseen puhuminen liittyvät toisiinsa?

Eihän ihminen mikään kone ole, elämä on valintoja. Jos sinulla on vessahätä ja jano, käyt mielessäsi "keskustelun" kumman asian hoidat ensin. Kyllä, ihan itse teet/annat itsellesi päivittäin erilaisia vaihtoehtoja, hullultahan se tavallaan kuulostaa, mutta se on perusaivotoimintaa. Jos satut sanomaan tästä jotain yksiksesi ääneen, se liittyy mt:een???

Vierailija
19/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 08:08"]Kuopukselle puhuin jo vuodeosastolla ja veikkaanpa,että parikymppinen ensisynnyttäjä sai samassa huoneessa aikomoisen trauman asiasta.Hänellä ei ollut aikaisempaa kokemusta lasten kanssa olemisesta ja tietoa siitä, että on luonnollista puhua vauvalle olematta mielenterveyspotilas.
[/quote]
Minä puhuin jo vuodeosastolla esikoiselle (olin 20) ja mua jotenkin harmitti, että se vieressä oleva vain näpräsi puhelinta ja ravasi ulos ja sisään ja jätti vauvan huoneeseen :D Ja hän varmaan ajatteli että mitä toi tekee, kun juttelin ja haistelin ja suukottelin ja olin ihan tohkeissaan

Vierailija
20/25 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ja olen aina puhunut itsekseni vaikkei minulla ole mitään mt-ongelmia. Se vaan selkeyttää ajatuksia ja  on mukavaa. Osaan toki olla puhumatta tilanteissa joissa ei sovi tai on outoa, puhun itsekseni vain kun olen yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän