mt-potilaat ja vaikka muutkin: puhutteko itseksenne?
Itselläni on pitkään ollut taipumusta lieviin mt-ongelmiin, ja nyt olen huomannut että puhun itsekseni välillä aiempaa enemmän. Aiemmin sitä ei tapahtunut juuri ollenkaan. Yleensä jos mietin jotain monimutkaista asiaa niin se on selkeämpi hahmottaa kun sitä pohtii ääneen. Tai sitten jos tulee mieleen joku kielteinen muistikuva niin siihen tulee sanottua jotain. Miten teillä, onko tämä yleistä?
Kommentit (25)
Joskus ajattelen ääneen ja joskus ääntelen, yleensä menee sillain, että olen huoneessa ja nukuan vauvan, niin sovin itseni kanssa, missä järjestyksessä siivoan, "tuo, tuo ja sitten tuo" ja osoittelen esim. Vaatekasaa tai sänkyä :D
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 09:39"]
Joskus tulee puhuttua iteksee kyllä ja riittävän väsyneenä ja ns. oikeassa mielentilassa olen kerran onnistunut saamaan riidankin itteni kanssa aikaseks. En tiiä miten tuossakaa onnistuin, mut olenpaha erilainen nuori. :D En pidä sitä mitenkään outona, monesti stressitilanteissa jäsentelen ajatukseni ääneen puhumalla. Tai itseasiassa ääneen vain hoen työvaiheet itelleni. Helpottaa työntekoa.
[/quote]
Toivottavasti et sentään alkanut mykkäkouluun itsesi kanssa :)
Ajattelen ääneen, toisinaan teeskentelen ruokaa laittaessani olevani kokkiohjelmassa ja selostan "kameralle", mitä kulloinkin teen, toisinaan puhun jotain vierasta kieltä ihan vain huvin tai harjoituksen vuoksi (ja äännän paljon paremmin kuin ikinä missään esitelmässä tai julkisessa tilanteessa) jne. En ajattele olevani kovin mielenterveysongelmainen, enkä tietääkseni tee tätä kuitenkaan julkisilla paikoilla vaan ihan yksin kotona:)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:26"]
Ajattelen ääneen, toisinaan teeskentelen ruokaa laittaessani olevani kokkiohjelmassa ja selostan "kameralle", mitä kulloinkin teen, toisinaan puhun jotain vierasta kieltä ihan vain huvin tai harjoituksen vuoksi (ja äännän paljon paremmin kuin ikinä missään esitelmässä tai julkisessa tilanteessa) jne. En ajattele olevani kovin mielenterveysongelmainen, enkä tietääkseni tee tätä kuitenkaan julkisilla paikoilla vaan ihan yksin kotona:)
[/quote]
Hauska =) Mä olen kans aina joskus jossain lähetyksessä mukana ja etenkin englantia harjoittelen näin. Eli kansainvälisessä mediassa heti samantien, ei mitään pikku-Suomi-kuvioita XD
En puhu. Päinvastoin, kun mieli on enemmän maassa, en edes laula enää yksin.