Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Velan näkökulma "vanhempia väsyttää" -keskusteluihin

Vierailija
24.11.2014 |

Minulle on itsestäänselvää, että vanhemmuus on rankkaa ja epämiellyttävää. Monista se on lopulta myös palkitsevaa, mutta  se vaatii paljon voimavaroja, tietynlaista persoonallisuutta ja paljon muita edellytyksiä. Ja vaikka nuo kaikki olisivat kohdallaan, miinukset saattavat silti ylittää plussat.

Vertaisin vanhemmaksi ryhtymistä vuorikiipeilyyn. Mainion elämän voi elää kiipeämättä yhdellekään vuorelle. Vuorikiipeily on kuitenkin huikea kokemus niille, joille vuorikiipeily on intohimo. Siihen liittyy epämukavuutta ja riskejä, mutta silti jotkut huimapäät haluavat yritykseen ryhtyä. Parhaiten pärjäävät ne, joilla on vuorikiipeilyyn sopiva luonne, hyvät varusteet, kykyä arvioida riskejä ja ymmärrys siitä, mitä he ovat tekemässä. 

Mutta jotkut haluavat vuorelle, vaikka ei kannattaisi. Amatöörit, jotka lähtevät vuoristoon harhailemaan hetken mielijohteesta vähissä vaatteissa, ilman karttaa ja ilman varusteita, ja jotka sen seurauksena paleltuvat pahasti, ovat lopulta itse vastuussa hölmöilystään. Onko väärin sanoa heille: mitäs läksit?

Vanhempien ongelmia pitäisi aina ymmärtää, kenenkään vanhemmuutta ei saa kritisoida, ja yhteisiä resursseja pitäisi aina riittää paikkaamaan vanhempien huonoja valintoja. Pidetään yllä illuusiota, että kuka tahansa voi olla vanhempi, että vanhemmuus on kaikille hyvä asia. Yksilöllä ei tunnu olevan mitään vastuuta omista valinnoistaan, vaikka ne vaikuttavat myös muiden elämään.

Minulle, joka näkee vanhemmuuden sellaisena kuin se on – vapaaehtoisena elämäntapavalintana – julkinen keskustelu vanhemmuuden asemasta on välillä todella turhauttavaa.

Miten te muut (pysyvästi tai tilapäisesti) lapsettomat olette seuranneet näitä keskusteluja?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen tavallaan ap:n kanssa samaa mieltä. Jossain pitäisi olla taho joka valvoo tai antaa lupia lasten hankintaan. Mutta sitä pitäisi valvoa. En luota ihmisiin. Ei niin että serkun kummin kaimat saa luvan ja sitten joku ihan hyvin pärjäävä jolla vaikka toinen vanhemmista sairastanut masennuksen tai suvussa ollut masennusta niin ei saakaan lupaa. Jotain varmaan tarttis tehdä mutta mikä on kustannus kyseisellä valvonnalla? Sitten ei lihavatkaan saa mun mielestä lisääntyä tai tupakanpolttajat tai koulukiusaajat(entiset) eli vaan kunnolliset voisi lisääntyä.
Jännä juttu kun työpaikalla yksi vanhempi vela on yksi hirvein kälättäjä ja arvostelija.

Vierailija
102/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"]

Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla.

[/quote]

Kyllä tämä keskustelu koskee minua. Olen veronmaksaja, yhteiskunnan jäsen ja ammattinikin kautta osittain tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. En tosiaankaan odota kaikkien vanhempien olevan kanssani samaa mieltä. Onhan ilmeisen loppumaton tuki ja hyväksyntä vanhemmuusinstituutiolle täysin heidän intreissään. -ap
[/quote]

Älä jaksa selittää tuolla veronmaksaja-kortilla mitään. Lapsiperheet maksavat omat veronsa. Kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastollisesti eniten lapsia. Voihan olla että sinun pennosesi käytetään lapsettomien vanhusten hoitamiseen?
[/quote]

Aivan samaa mieltä! Veronmaksajakortin heiluttajat nolaa itsensä ku eivät tajua mistä se valtion veropotti oikein muodostuu ja mistä ei!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsia. Ehdin tehdä lapsen ja odotin toista lasta, kun sekä mies että minut irtisanottiin yt:ssä. Olimme toki taloudellisesti varautuneet ajatukseen "mitä jos toinen menettää työnsä", mutta emme siihen, että molemmilta lähtee työt alta. Ja toinen raskaus oli kuitenkin sen verran pitkällä, ettei sitä olisi saanut abortoida edes Valviran päätöksellä. Kertookaa nyt helvetti sentään mistä niitä kristallipalloja voi ostaa, jolla saa tällaiset asiat tsekattua etukäteen??

Ymmärrättehän velat, että tämän teidän ajatusmallin mukaan KUKAAN ei saisi tehdä lapsia? Eutansia on varmaati oikeutettu, kun olette niin vanhoja, ettette kykene huolehtimaan itsestänne tai kun jäätte auton alle ja vammaudutte? Ettehän te silloin ole oikeutettuja saamaan mitään tukea.
Ja kun nykypäivänä työt ovat todella stressaavia ja ihmiset kärsivät unettomuudesta, niin he eivät missään nimessä saa valittaa väsymystä? Hehän ovat aiheuttaneet sen itse.

Teiniäidit ym. ohjelmat pitäisi ehdottomasti kieltää tv:stä! Se antaa täysin vääränlaisen kuvan vanhemmuudesta ja perheen arjesta. Tämän joku jo mainitsikin. Olen myös sitä mieltä, että lastenhankintaa tulisi harkita todella paljon ja hartaasti. Mutta kaikkeen ei yksinkertaisesti voi varautua.

Kai te velat muuten asutte talossa, jossa on hissi, ei minkäänlaisia kynnyksiä ja ovet ja tilat niin leveitä, että mahdutte kulkemaan pyörätuolilla, jos satutte vammautumaan niin, että joudutte pyörätuoliin? Tämä riskihän on elämässä olemassa, joten varmasti kaikki ovat tähän ennalta varautuneet?

Vierailija
104/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"] Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla. [/quote] Kyllä tämä keskustelu koskee minua. Olen veronmaksaja, yhteiskunnan jäsen ja ammattinikin kautta osittain tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. En tosiaankaan odota kaikkien vanhempien olevan kanssani samaa mieltä. Onhan ilmeisen loppumaton tuki ja hyväksyntä vanhemmuusinstituutiolle täysin heidän intreissään. -ap [/quote] Älä jaksa selittää tuolla veronmaksaja-kortilla mitään. Lapsiperheet maksavat omat veronsa. Kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastollisesti eniten lapsia. Voihan olla että sinun pennosesi käytetään lapsettomien vanhusten hoitamiseen? [/quote] Aivan samaa mieltä! Veronmaksajakortin heiluttajat nolaa itsensä ku eivät tajua mistä se valtion veropotti oikein muodostuu ja mistä ei!

[/quote]

Lapsiperheet maksvat veroja? Ai että mä nauran!!!! Tiedätkö mitä lapsesi synnytyskulut todellisuudessa maksavat? Päivähoito? Luulet sillä muutaman kympin maksulla kattavasi kaikki kulut?

Lapsilisät? Kotihoidontuet? Äitiyspäivärahat? Neuvolat? Noin aluksi siis.

Ja lapsiperhe maksaa veroja? Huhhuijakkaa. Olet todella hakoteillä.

Tuon ajan vela maksaa veroja ja käy töissä, jotta sinä voit itsekkäästi lisääntyä.

Vierailija
105/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"] Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla. [/quote] Kyllä tämä keskustelu koskee minua. Olen veronmaksaja, yhteiskunnan jäsen ja ammattinikin kautta osittain tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. En tosiaankaan odota kaikkien vanhempien olevan kanssani samaa mieltä. Onhan ilmeisen loppumaton tuki ja hyväksyntä vanhemmuusinstituutiolle täysin heidän intreissään. -ap [/quote] Älä jaksa selittää tuolla veronmaksaja-kortilla mitään. Lapsiperheet maksavat omat veronsa. Kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastollisesti eniten lapsia. Voihan olla että sinun pennosesi käytetään lapsettomien vanhusten hoitamiseen? [/quote] Aivan samaa mieltä! Veronmaksajakortin heiluttajat nolaa itsensä ku eivät tajua mistä se valtion veropotti oikein muodostuu ja mistä ei!

[/quote]

Lapsiperheet maksvat veroja? Ai että mä nauran!!!! Tiedätkö mitä lapsesi synnytyskulut todellisuudessa maksavat? Päivähoito? Luulet sillä muutaman kympin maksulla kattavasi kaikki kulut?

Tuon ajan vela maksaa veroja ja käy töissä, jotta sinä voit itsekkäästi lisääntyä.

[/quote]

Miten se näkyy sun arjessasi, että joku tekee lapsia? Sinä itse et käytä verorahoja millään lailla? Etkä aio ottaa vastaan yhteiskunnan tukia, jos jäät työttömäksi tai sairastut?

Oikeasti, on mennyt ihan naurettavaksi tämä velat vastaan lapselliset. Ei voi olla enää todellista.

Vierailija
106/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa nyt oman mielipiteeni minäkin lapseton, 53-vuotta vanha.

Ensinnäkin täällä joku kysyi, että miksi kiinnostaa perheetöntä tämä tapaus (Kuopio). 

Kommunikointihan perheellisten kanssa menee niin, että synnyttäneet saavat ilkkua, vittuilla ja vähätellä synnyttämätöntä naista niin paljon kuin mieleen juolahtaa. Mutta toisinpäin; synnyttämättömän pitäisi pyytää anteeksi olemassaoloaan. Tiedossa on ollut jo kolmisenkymmentä vuotta tämä, että olet vähän myöhään liikkeellä. Tämä tästä asiasta.

Sitten tähän Kuopion tapaukseen. Akka tekee ensiksi pennut sitten tappaa ne. Ja myötätuntoa alkaa tulla ovista ja ikkunoista! Minun on kyllä pakko epäillä näiden myötätuntijoiden mielenterveyttä, ei kertakaikkiaan voi olla kaikki ruuvit tallella. Ja ihan turha selittää mistään masennuksista, tapausta tutkitaan murhina. Eli joko tekotapa on todella raaka tai sitten teko on suunniteltu. Miten voitte tuntea myötätuntoa tällaista ihmistä kohtaan? 

Vierailija
107/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö VeLat sitä että tässä ketjussa esitetyillä kriteereillä ei kukaan voisi lisääntyä. Vaikka kuinka koettaisi varautua ihan kaikkeen niin elämää ei vain voi ennustaa. Kukaan ei voi ennen jotain kokemusta sanoa selviääkö siitä vai ei. Ja jos kukaan ei lisäänny ei ihmisiä kohta enää ole. Toki ihmisten sukupuuttoon voi johtaa muutkin seikat ja maapallon liikakansoituksen vuoksi ei ole yhtään huono ajatus rajoittaa lasten tekoa, alkaen tiuhaan asutuista paikoista. Kiinan malli on ihan hyvä, yksi lapsi pariskuntaa kohti (mutta mitä jos erotaan eikä uudella kumppanilla vielä ole lasta?)

Vierailija
108/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:34"]

[/quote]

[/quote]

Mä olen ainakin maksanut veroja niin paljon, että olen saanut sillä katettua äitiyspäivärahani ja ison osan lasteni päivähoitomaksuista. Maksan myös korkeimman mukaan lasten päiväkotimaksuista. Lisäksi meillä kaikilla on vakuutukset, joten emme rasita julkisen puolen terveyshuoltoa, vaan käytämme yksityisiä lääkäriasemia. Se mitä en ole ehtinyt vielä veroissani maksamaan on lasteni koulutus. Mutta kenties ehdin senkin hoitamaan jäljellä olevan työurani aikana.

Teillä veloilla on kummallinen tapa niputtaa kaikki lapsiperheet yhteen muottiin. En ole koskaan ollut sossun asiakas, olen tehnyt kovasti töitä ansaitakseni rahani. Meistä kukaan ei ole kärsinyt minkäänlaisista mielenhäiriöistä ennen eikä jälkeen lastenhankinnan. Lapsemme harrastavat melko kalliita harrastuksia, jotka ihan itse maksamme. Miksi siis niputat minut samaan sossun rahoilla elävän 18-vuotiaan, masentuneen yh-äidin kanssa?

Vierailija
109/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:34"] [quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"] Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla. [/quote] Kyllä tämä keskustelu koskee minua. Olen veronmaksaja, yhteiskunnan jäsen ja ammattinikin kautta osittain tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. En tosiaankaan odota kaikkien vanhempien olevan kanssani samaa mieltä. Onhan ilmeisen loppumaton tuki ja hyväksyntä vanhemmuusinstituutiolle täysin heidän intreissään. -ap [/quote] Älä jaksa selittää tuolla veronmaksaja-kortilla mitään. Lapsiperheet maksavat omat veronsa. Kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastollisesti eniten lapsia. Voihan olla että sinun pennosesi käytetään lapsettomien vanhusten hoitamiseen? [/quote] Aivan samaa mieltä! Veronmaksajakortin heiluttajat nolaa itsensä ku eivät tajua mistä se valtion veropotti oikein muodostuu ja mistä ei! [/quote]   Lapsiperheet maksvat veroja? Ai että mä nauran!!!! Tiedätkö mitä lapsesi synnytyskulut todellisuudessa maksavat? Päivähoito? Luulet sillä muutaman kympin maksulla kattavasi kaikki kulut? Lapsilisät? Kotihoidontuet? Äitiyspäivärahat? Neuvolat? Noin aluksi siis. Ja lapsiperhe maksaa veroja? Huhhuijakkaa. Olet todella hakoteillä.   Tuon ajan vela maksaa veroja ja käy töissä, jotta sinä voit itsekkäästi lisääntyä. [/quote] Mä olen ainakin maksanut veroja niin paljon, että olen saanut sillä katettua äitiyspäivärahani ja ison osan lasteni päivähoitomaksuista. Maksan myös korkeimman mukaan lasten päiväkotimaksuista. Lisäksi meillä kaikilla on vakuutukset, joten emme rasita julkisen puolen terveyshuoltoa, vaan käytämme yksityisiä lääkäriasemia. Se mitä en ole ehtinyt vielä veroissani maksamaan on lasteni koulutus. Mutta kenties ehdin senkin hoitamaan jäljellä olevan työurani aikana. Teillä veloilla on kummallinen tapa niputtaa kaikki lapsiperheet yhteen muottiin. En ole koskaan ollut sossun asiakas, olen tehnyt kovasti töitä ansaitakseni rahani. Meistä kukaan ei ole kärsinyt minkäänlaisista mielenhäiriöistä ennen eikä jälkeen lastenhankinnan. Lapsemme harrastavat melko kalliita harrastuksia, jotka ihan itse maksamme. Miksi siis niputat minut samaan sossun rahoilla elävän 18-vuotiaan, masentuneen yh-äidin kanssa?

[/quote]

Lapsesi koulutus kustannetaan myös verovaroin. Älä unohda sitä.

Vierailija
110/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:09"]

Ymmärtääkö VeLat sitä että tässä ketjussa esitetyillä kriteereillä ei kukaan voisi lisääntyä. Vaikka kuinka koettaisi varautua ihan kaikkeen niin elämää ei vain voi ennustaa. 

[/quote]

Mutta eikö samaa voisi sanoa vuorikiipeilystä? Siltikin sitä ihmiset harrastavat omalla vastuullaan aivan onnistuneesti. -ap

Vierailija
111/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:34"] [quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"] Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla. [/quote] Kyllä tämä keskustelu koskee minua. Olen veronmaksaja, yhteiskunnan jäsen ja ammattinikin kautta osittain tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. En tosiaankaan odota kaikkien vanhempien olevan kanssani samaa mieltä. Onhan ilmeisen loppumaton tuki ja hyväksyntä vanhemmuusinstituutiolle täysin heidän intreissään. -ap [/quote] Älä jaksa selittää tuolla veronmaksaja-kortilla mitään. Lapsiperheet maksavat omat veronsa. Kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastollisesti eniten lapsia. Voihan olla että sinun pennosesi käytetään lapsettomien vanhusten hoitamiseen? [/quote] Aivan samaa mieltä! Veronmaksajakortin heiluttajat nolaa itsensä ku eivät tajua mistä se valtion veropotti oikein muodostuu ja mistä ei! [/quote]   Lapsiperheet maksvat veroja? Ai että mä nauran!!!! Tiedätkö mitä lapsesi synnytyskulut todellisuudessa maksavat? Päivähoito? Luulet sillä muutaman kympin maksulla kattavasi kaikki kulut? Lapsilisät? Kotihoidontuet? Äitiyspäivärahat? Neuvolat? Noin aluksi siis. Ja lapsiperhe maksaa veroja? Huhhuijakkaa. Olet todella hakoteillä.   Tuon ajan vela maksaa veroja ja käy töissä, jotta sinä voit itsekkäästi lisääntyä. [/quote] Mä olen ainakin maksanut veroja niin paljon, että olen saanut sillä katettua äitiyspäivärahani ja ison osan lasteni päivähoitomaksuista. Maksan myös korkeimman mukaan lasten päiväkotimaksuista. Lisäksi meillä kaikilla on vakuutukset, joten emme rasita julkisen puolen terveyshuoltoa, vaan käytämme yksityisiä lääkäriasemia. Se mitä en ole ehtinyt vielä veroissani maksamaan on lasteni koulutus. Mutta kenties ehdin senkin hoitamaan jäljellä olevan työurani aikana. Teillä veloilla on kummallinen tapa niputtaa kaikki lapsiperheet yhteen muottiin. En ole koskaan ollut sossun asiakas, olen tehnyt kovasti töitä ansaitakseni rahani. Meistä kukaan ei ole kärsinyt minkäänlaisista mielenhäiriöistä ennen eikä jälkeen lastenhankinnan. Lapsemme harrastavat melko kalliita harrastuksia, jotka ihan itse maksamme. Miksi siis niputat minut samaan sossun rahoilla elävän 18-vuotiaan, masentuneen yh-äidin kanssa?

[/quote]

Lapsesi koulutus kustannetaan myös verovaroin. Älä unohda sitä.
[/quote]

Et sitten lukenut ajatuksella? En kirjoittanut "aion loppuelämäni olla sossupummi enkä maksa senttiäkään veroja". Kirjoitin, että luulen ehtiväni maksamaan lasteni koulutuksen työurani aikana. Eläkeikä pakenee koko ajan, joten saan varmasti olla työelämässä vielä pitkään.

Vierailija
112/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi täysin eri mieltä tuosta "mitäs läksit" -kohdasta. Tuo ajattelutapa ei auta ketään. Minusta vaikeassa tilanteessa olevia kanssaeläjiä tulee auttaa ja tukea. Se on meidän kaikkien etu. Ja vaikka itse en siitä mitenkään hyötyisikään (joskin koen kyllä hyötyväni), niin empatiakykyisenä ihmisenä ja humanistina toivoisin silti, että yhteiskunta ja kanssaihmiset tukisivat esimerkiksi köyhiä perheitä tai muita tavalla tai toisella heikommassa asemassa olevia yksilöitä. Riippumatta siitä, onko "heikompi asema" itseaiheutettu vai ei.

Se mitä en ymmärrä enkä hyväksy, on että sekä yhteiskunta että lapsia jo hankkineet yksilöt sokeasti kehottavat ja kannustavat kaikkia muitakin hankkimaan lapsia. Lapsiperhe-elämä ei todellakaan sovi kaikille, monista eri syistä. Nykyään yleinen viesti on, että jos olet aikuinen, (hetero)parisuhteessa ja elämässä ei ole mitään suurempaa katastrofia, niin lasten hankinta on normi ja sitä sinulta odotetaan.

Toivoisin, että yhteiskunnassa alettaisiin enemmän puhua siitä, että kaikkien ei tarvitse hankkia lapsia ja että vaikka lapset sinänsä ovat myönteinen asia, niin lapsi ei ole mikään oikotie onneen, vaan perheen perustaminen edellyttää suurta vastuullisuutta ja harkintaa. Että lasten hankkimiseen ei ketään kannustettaisi ja kehotettaisi, vaan kannustettaisiin ihmisiä harkitsemaan, olisiko lasten hankkiminen omalla kohdalla hyvä valinta vaiko ei.

Tämän sanon naisena, jota esimerkiksi gynekologi ja lääkäri ovat kehittoneet hankkimaan lapsia. Siis ihmiset, jotka tietävät minusta vain iän, sukupuolen, sen että terveydessäni ei ole mitään suurempaa häikkää ja että olen todennäköisesti parisuhteessa miehen kanssa (ehkäisy). Minusta tämä on vastuutonta.

Vierailija
113/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:00"]

[/quote]

[/quote]

Entäs, jos vela jää työttämäksi? Tai sairastuu niin, että ei voi käydä töissä? Saako hän nauttia yhteikunnan tarjoamista tuista? Miksi saa?

Vierailija
114/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:32"]

Se, että vanhemmalla ei olekaan voimavaroja, voi tuhota sen lapsen elämän. Tätätkö haluat?

[/quote]

Haluan, että ihmiset, joilla ei ole voimavaroja vanhemmuuteen, eivät hanki lapsia alunperinkään. Tähän ei päästä poistamalla yksilön vastuuta omista valinnoistaan. Jälleen kerran: lapsen hankkiminen on vapaaehtoista, luksusta. Oletuksen pitäisi olla, ettei lapsia hankita kuin painavista syistä. -ap

[/quote]

Myös lapsettomuus on vapaaehtoista. Jos haluat, että lapsiperheet maksavat täysin itse omat kulunsa (vaikka itse lapsena kyllä olet hyötynyt lapsiperheiden tuista), niin tälllöinhän myös lapsettomien on syytä itse maksaa omat kulunsa eli eläkkeensä, hoitonsa , lääkärinkulunsa jne. Moni lapseton ajattelee, että koska hän ei ole hankkinut lapsia, hänen verorahansa kattavat suoraan eläkekulut, mutta eihän se nyt noin mene. Yhteiskunta toimii vain silloin, kun tulee uusia veronmaksajia maksamaan eläkkeelle siirtyvien eläkkeet. Ei ne omat verorahat ole mennyt omaa eläkettä varten vaan niillä on kustannettu teitä, julkisia palveluja jne. Velat käyttävät myös julkisia palveluja, busseja, junia, lentokoneita. Monesti lapsiperhettä enemmän. Aika usein kun on rahaa, matkustetaan, panostetaan elämisen laatuun, ostetaan luxustuotteita,  käydään teattereissa, oopperoissa, harrastetaan ja kaikkia näitä yhteiskunta verorahoineen tukee. Kun lapsiperheet nukkuvat öisin, on monet velat liikkeellä tarvitsemassa katuvalaistusta ja tukea heidän harrastuksiinsa.

Normaalista lapsiperheestä tulee uusia veronmaksajia, jotka maksavat paitsi vanhempiensa eläkkeet myös omat kulunsa. Se eläkkeellä oleva vela ei tuota eikä ole hyödyllinen yhteiskunnalle. Jos siis heikkojen vanhempien tuottama lapsi saa jättää heitteille vain, koska arpa osui kohdalle, niin tokihan se eläkkeellä oleva tuottamaton velakin saa jättää huomiotta, viedä lopetettavaksi vain, koska arpa osui kohdalle eikä ole perhettä huolehtimassa.

Mitkä arvot siis yhteiskunnallasi on? Vain tuottavat aikuiset ovat tärkeitä, lapset, vanhukset, tuottamattomat työttömät ja muut elätit heitteille? Vai koskiko nyt kaikki valitus ja ruikutus lapsiperheitä, kun itselläsi ei niitä lapsia olekaan ja korpeaa olla niitä vailla? Ne lapset ovat jonakin päivänä tuottavia aikuisia - toisin kuin sinun koirasi, joka kakkaa joka kulmaan ja jota lapsiperheelliset saavat hoitaa, kun käyt matkoillasi. Jos puhutaan pelkästään yhteiskunnallisesta tuottavuudesta eli yksilön kyvystä hyödyttää yhteiskuntaa, niin lapsiperheet ovat tässä aivan etusijalla. Ymmärräthän sen?

Vierailija
115/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:32"]

Se, että vanhemmalla ei olekaan voimavaroja, voi tuhota sen lapsen elämän. Tätätkö haluat?

[/quote]

Haluan, että ihmiset, joilla ei ole voimavaroja vanhemmuuteen, eivät hanki lapsia alunperinkään. Tähän ei päästä poistamalla yksilön vastuuta omista valinnoistaan. Jälleen kerran: lapsen hankkiminen on vapaaehtoista, luksusta. Oletuksen pitäisi olla, ettei lapsia hankita kuin painavista syistä. -ap

[/quote]

Myös lapsettomuus on vapaaehtoista. Jos haluat, että lapsiperheet maksavat täysin itse omat kulunsa (vaikka itse lapsena kyllä olet hyötynyt lapsiperheiden tuista), niin tälllöinhän myös lapsettomien on syytä itse maksaa omat kulunsa eli eläkkeensä, hoitonsa , lääkärinkulunsa jne. Moni lapseton ajattelee, että koska hän ei ole hankkinut lapsia, hänen verorahansa kattavat suoraan eläkekulut, mutta eihän se nyt noin mene. Yhteiskunta toimii vain silloin, kun tulee uusia veronmaksajia maksamaan eläkkeelle siirtyvien eläkkeet. Ei ne omat verorahat ole mennyt omaa eläkettä varten vaan niillä on kustannettu teitä, julkisia palveluja jne. Velat käyttävät myös julkisia palveluja, busseja, junia, lentokoneita. Monesti lapsiperhettä enemmän. Aika usein kun on rahaa, matkustetaan, panostetaan elämisen laatuun, ostetaan luxustuotteita,  käydään teattereissa, oopperoissa, harrastetaan ja kaikkia näitä yhteiskunta verorahoineen tukee. Kun lapsiperheet nukkuvat öisin, on monet velat liikkeellä tarvitsemassa katuvalaistusta ja tukea heidän harrastuksiinsa.

Normaalista lapsiperheestä tulee uusia veronmaksajia, jotka maksavat paitsi vanhempiensa eläkkeet myös omat kulunsa. Se eläkkeellä oleva vela ei tuota eikä ole hyödyllinen yhteiskunnalle. Jos siis heikkojen vanhempien tuottama lapsi saa jättää heitteille vain, koska arpa osui kohdalle, niin tokihan se eläkkeellä oleva tuottamaton velakin saa jättää huomiotta, viedä lopetettavaksi vain, koska arpa osui kohdalle eikä ole perhettä huolehtimassa.

Mitkä arvot siis yhteiskunnallasi on? Vain tuottavat aikuiset ovat tärkeitä, lapset, vanhukset, tuottamattomat työttömät ja muut elätit heitteille? Vai koskiko nyt kaikki valitus ja ruikutus lapsiperheitä, kun itselläsi ei niitä lapsia olekaan ja korpeaa olla niitä vailla? Ne lapset ovat jonakin päivänä tuottavia aikuisia - toisin kuin sinun koirasi, joka kakkaa joka kulmaan ja jota lapsiperheelliset saavat hoitaa, kun käyt matkoillasi. Jos puhutaan pelkästään yhteiskunnallisesta tuottavuudesta eli yksilön kyvystä hyödyttää yhteiskuntaa, niin lapsiperheet ovat tässä aivan etusijalla. Ymmärräthän sen?

[/quote]

Erittäin hyvä pointti!

Vierailija
116/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:32"]

[/quote]

[/quote]
tämä on niin järjetön väite. Lapsen hankkiminen ei ole luksusvalinta, ei ainakaan valtion näkökulmasta. Yhteiskunta tukee vanhemmuutta ja lapsia yhdestä ainoasta syystä:valtio tarvitsee veronmaksajia palkansaajien ja yrittäjien muodossa myös huomenna. Joku maksaa myös sinun eläkkeeseen. Siksi lapsen hankkiminen ei saa olla vain varakkaiden etuoikeus. Todella huonosti se rinnastaa myöskään vuorikiipeilyyn, joka on harrastus.

Vierailija
117/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:37"]

Totta sekin, että pieni osa lapsiperhe-elämään ryhtyneistä ei ole ajatellut eikä suunnitellut elämäänsä eteenpäin ja taloudellisien ongelmien ja siitä seuranneiden muiden ongelmien syyt voivat olla itse aiheutettujakin. Hyvin pienissä prosenteissa kuitenkin liikutaan näissä tapauksissa.

[/quote]

On täysi myytti, etteikö ongelmia voisi ennustaa etukäteen. Tosiasiassa ongelmat voidaan ennustaa jopa masentavan hyvin: huono-osaisuus periytyy, elämänhallintataidot periytyvät, alkoholismi periytyy, vanhemmuuden mallit periytyvät, sosioemotionaaliset ongelmat periytyvät. Silti kukaan ei kyseenalaista lasten hankkimista elämäntapavalintana, vaan päin vastoin lisääntymistä ihannoidaan ja siihen kannustetaan. -ap
[/quote]
Siihen kannustetaan, koska se on yhteiskunnalle kuitenkin kannattavampaa että syntyy paljon lapsia kuin se, ettei niitä synny. Menot ovat suuret, mutta hyödyt ovat suuremmat.

Ongelma ei ole se että köyhyys on "periytyvää", se on ongelma ettei sitä osata ratkaista, miten se periytyvyys saataisiin katkaistua ilman että syntyvyys laskee tai että se tulisi liian kalliiksi.
Puhutte kuin suurin osa lapsiperheistä olsi jotenkin roskaväkeä? Miten on? Onko oikeasti puolet vanhemmista jotenkin rappiolla? Vai onko tämä vaan myytti, niin kuin koulusurmaajat? Jotka muka ovat syrjäytyneitä nuoria miehiä, mutta oikeasti kaikki olivat opiskelijoita. Heillä oli perheet, kaverit, toisilla jopa tyttöystävä. Rahasta ei ollut pulaa jne.

Sen lisäksi ap sinun vuorikiipely vertauksesi oli typerä. Jos katsoisit ketkä siellä oikeasti kuolee, niin se on äärettömän harvoin se farkuissa ja ilman pipoa lähtenyt. Suurimmaksi osaksi kyseessä on ihmisiä jotka ovat harrastaneet sitä vuosia, joukkoon mahtuu jopa työkseen tekeviä vuoristopelastajia.

Miksi he kuolevat? Koska elämä ja tilanteet ovat arvaamattomia. Kädessä ei ollutkaan tarpeeksi voimaa ja ote lipsahti. Luotit kaveriin ja sidoit itsesi häneen ja hän teki virheen ja kummatkin kuolitte.
Kaikille voisi sanoa, älkää tehkö mitään. Älä ota auto, älä mene pyörällä, älä mene uimaan. Kaikissa noissa voi tehdä hengenvaarallisen virheen tai taidot eivät vaan riitä jossain pisteessä. Yhteiskunta maksaa kaikkien noidenkin virheidentekijöiden virheet ja jälkimainingit. Kyllä se rattijuoppokin leikataan jos tarvis on.

Vierailija
118/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että minulla ja ap:lla on merkittävän erilainen ihmiskuva.

t. ns. vela