Velan näkökulma "vanhempia väsyttää" -keskusteluihin
Minulle on itsestäänselvää, että vanhemmuus on rankkaa ja epämiellyttävää. Monista se on lopulta myös palkitsevaa, mutta se vaatii paljon voimavaroja, tietynlaista persoonallisuutta ja paljon muita edellytyksiä. Ja vaikka nuo kaikki olisivat kohdallaan, miinukset saattavat silti ylittää plussat.
Vertaisin vanhemmaksi ryhtymistä vuorikiipeilyyn. Mainion elämän voi elää kiipeämättä yhdellekään vuorelle. Vuorikiipeily on kuitenkin huikea kokemus niille, joille vuorikiipeily on intohimo. Siihen liittyy epämukavuutta ja riskejä, mutta silti jotkut huimapäät haluavat yritykseen ryhtyä. Parhaiten pärjäävät ne, joilla on vuorikiipeilyyn sopiva luonne, hyvät varusteet, kykyä arvioida riskejä ja ymmärrys siitä, mitä he ovat tekemässä.
Mutta jotkut haluavat vuorelle, vaikka ei kannattaisi. Amatöörit, jotka lähtevät vuoristoon harhailemaan hetken mielijohteesta vähissä vaatteissa, ilman karttaa ja ilman varusteita, ja jotka sen seurauksena paleltuvat pahasti, ovat lopulta itse vastuussa hölmöilystään. Onko väärin sanoa heille: mitäs läksit?
Vanhempien ongelmia pitäisi aina ymmärtää, kenenkään vanhemmuutta ei saa kritisoida, ja yhteisiä resursseja pitäisi aina riittää paikkaamaan vanhempien huonoja valintoja. Pidetään yllä illuusiota, että kuka tahansa voi olla vanhempi, että vanhemmuus on kaikille hyvä asia. Yksilöllä ei tunnu olevan mitään vastuuta omista valinnoistaan, vaikka ne vaikuttavat myös muiden elämään.
Minulle, joka näkee vanhemmuuden sellaisena kuin se on – vapaaehtoisena elämäntapavalintana – julkinen keskustelu vanhemmuuden asemasta on välillä todella turhauttavaa.
Miten te muut (pysyvästi tai tilapäisesti) lapsettomat olette seuranneet näitä keskusteluja?
Kommentit (118)
Mua velana ihmetyttää, miten huonosti monet valmistautuvat lapsiperhe-elämään, sen rajoituksiin ja taloudellisiin tosiasioihin....ihmetyttää myös se, että hurskaasti julistetaan, että "lapsia ei tehdä, ne saadaan". No kyllä ne tehdään. Joka harrastaa ei-turvaseksiä, voi samantien varautua "yllätys"raskauteen.
Jotenkin mua ärsyttää sellainen tältäkin palstalta huokuva ikävä asenne, että a) lapsentekijät ovat muita ylempänä ja b) tästä johtuen heille pitäisi kaikki apu - taloudellinen ja työpoliittinen - kasata. Jos lapsettomat huutaisi apua samaan tahtiin kuin lapsiperheet, johan siitä menis internet rikki.
Tää on osa laajempaa kokonaisuutta. Nykyään ei yksinkertaisesti suostuta kantamaan vastuuta omista teoista ja ratkaisuista. Ihmetellään vaan kunnes on paskat housuissa ja sitten huudetaan Kelaa, poliitikkoja ja sossua apuun.
En ymmärrä, en haluakaan ymmärtää. Toisaalta tunnen myötätuntoa ja sääliä, kun näitä ruikuttajia näkee. Onhan heidän elämänsä loppuun asti lapsiin sidottu.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:50"]
Ap. on näköjään natsi. Haluaa kieltää kansanosalta lisääntymisen, joka kuuluu nähdäkseni biologiseen perusoikeuteen.
[/quote]
Maapallo on jo liikakansoitettu. Saako muuten mielestäsi homot ja lesbot lisääntyä? Sitäkin voisi perustella biologisella perusoikeudella. Miksi sinun aku-jessicasi on nimenomaan niin tärkeä maapallolle?
[/quote]Ihminen on luotu lisääntymään, halusit tai et. Kuinka mahdollisesti estät tämän? Natsi-Saksassa tätä kovasti yritettiin tuhoisin seurauksin. Kun esitätte näitä "hyviä" ideoitanne esittäkää myös keinot.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:32"]
Se, että vanhemmalla ei olekaan voimavaroja, voi tuhota sen lapsen elämän. Tätätkö haluat?
[/quote]
Haluan, että ihmiset, joilla ei ole voimavaroja vanhemmuuteen, eivät hanki lapsia alunperinkään. Tähän ei päästä poistamalla yksilön vastuuta omista valinnoistaan. Jälleen kerran: lapsen hankkiminen on vapaaehtoista, luksusta. Oletuksen pitäisi olla, ettei lapsia hankita kuin painavista syistä. -ap
[/quote]
Joo, ihan totta että pitäisi sitä lasten hankintaa suunnitella ja harkita ihan rauhassa ennen kuin lapsia pyöräyttää, mutta kun aina se ei mene niin kuin suunnitteli. Eihän elämässä koskaan kaikki mene niin kuin haluaisi ja yllätyksiä sattuu aina. Saattaa olla, että se mies joka oli niin ihana ja halusi lapsia niin paljon yhtäkkiä päättääkin lähteä sen nuoren Millan matkaan tai saattaa olla, että lapsella on jotain oikeasti hankalia ongelmia ja itkee sitten yötäpäivää. Kuka siihen ei väsy? Syyllistäminen ei auta yhtään ketään ja kaikkein vähiten tosiaan näitä lapsia niin kuin mainittiin jo. Onnea sulle, että oot päättänyt pysyä lapsettomana ehkä juuri siitä syystä, ettet usko jaksavasi mutta älä syyllistä niitä, jotka ovat lapsia halunneet mutta syystä tai toisesta vaikeaa on.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:06"]
Mua velana ihmetyttää, miten huonosti monet valmistautuvat lapsiperhe-elämään, sen rajoituksiin ja taloudellisiin tosiasioihin....ihmetyttää myös se, että hurskaasti julistetaan, että "lapsia ei tehdä, ne saadaan". No kyllä ne tehdään. Joka harrastaa ei-turvaseksiä, voi samantien varautua "yllätys"raskauteen.
Jotenkin mua ärsyttää sellainen tältäkin palstalta huokuva ikävä asenne, että a) lapsentekijät ovat muita ylempänä ja b) tästä johtuen heille pitäisi kaikki apu - taloudellinen ja työpoliittinen - kasata. Jos lapsettomat huutaisi apua samaan tahtiin kuin lapsiperheet, johan siitä menis internet rikki.
Tää on osa laajempaa kokonaisuutta. Nykyään ei yksinkertaisesti suostuta kantamaan vastuuta omista teoista ja ratkaisuista. Ihmetellään vaan kunnes on paskat housuissa ja sitten huudetaan Kelaa, poliitikkoja ja sossua apuun.
En ymmärrä, en haluakaan ymmärtää. Toisaalta tunnen myötätuntoa ja sääliä, kun näitä ruikuttajia näkee. Onhan heidän elämänsä loppuun asti lapsiin sidottu.
[/quote]
Juuri näin!!!! Lainasin tekstisi toiseen keskusteluun.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:06"]
[/quote]
Hienosti kirjoitettu. Helpottavaa kuulla, että joku muukin on ajatellut samoja asioita. -ap
Niistä hankituista lapsista sentään tulee veronmaksajia tähän yhteiskuntaan. Sen sijaan alkoholisoituneet, päihdeongelmaiset, läskit ja tupakoijat tuovat pelkkiä kuluja. Että ei muakaan paljon kiinnostaisi maksaa jonkun neropatin sairaalakuluja, jotka on täysin itse aiheutettuja.
Alussa olin samaa mieltä, mutta siinä vaiheessa en kun sanoit, että vanhemmalle voi sanoa "mitäs läksit", oma vikasi, että sait luonteellesi liian vaativat lapset. Vuorikiipeilyssä kun voit itse vaikuttaa kuinka korkealle vuorelle kiipeät. Voit ottaa helpon vuoren tai tosi vaativan vuoren ja varautua siihen, että saatat ehkä pysähtyä matkalla tai vaikka kuolla. Lasta et voi valita, et voi tietää saatko todella pahalla koliikilla varustetun lapselle, pahalla uhmalla varustetun lapsen, jonka kanssa elämää ei osannut kuvitella. Sanot, ennen lapsia "kyllä minä pärjään vaikeankin kauden", mitä jos et pärjää. Onko reilua, kun sanot, että olet väsynyt ja ystävä sanoo "mitäs teit lapsen". "Halusin lapsen, mutta toivoin, ettei hän kärsi näin pahoista vatsavaivoista, en myöskään tiennyt miltä tuntuu kun ei puoleen vuoteen saa nukkua kun pari tuntia kerralla. En tiennyt miltä tuntuu kestää itkevää lasta väsyneenä". Itselläni ei ole koskaan ollut vaikeaa vauvaa, mutta vaikea uhmaikäinen. Meillä se vaihe meni jo ohi, mutta ymmärrän täysin, jos joku sanoo välillä vihaavansa elämää. Vähän niinkuin vuorikiipeilyä, mutta kun aloitat ekan vuoren, joudut kiipemään myös seuraavaan viiteen vuoreen, vaikka olisit helvetin väsynyt jo niiden kahden jälkeen. Välillä helpottaa kun pääsee alas vuorelta, mutta seuraava on jo odottamassa. Sitä ei välttämättä osaa ennen lastentekoa olettaa.
oikeastaan voisin sanoa, että vapaaehtoisesti lapsettomien yleistyminen saattaa olla yksi syy äitien väsymykseen. Velat huutelevat omaa vaihtoehtoaan ja sanovat "miksi valitsit tuon tien?". Ennen ei ollut vaihtoehtoa. Se oli lapset ja muuta vaihtoehtoa ei ollut. Ei kukaan alkanut päässään miettiä "mitä jos en olisi lähtenyt tähän". Suomessa varsinkin kun perhekulttuuri on katoamassa, ei edes yritetä hoitaa suhdetta. Mies haluaa käyttää oman palkkansa itseensä ja äiti haluaa ottaa eron, koska yhteiskunnalta saa enemmän rahaa. Miehet pettää, kun "mitä väliä, enhän joudu erossa kustantamaan muuta kuin elarit, vaimon voi vaihtaakin". Ulkomailla toki myös petetään, mutta huolehditaan myös siitä vaimosta, koska erossa monessa maassa elätät myös sitä vaimoa sen jälkeen. Nainen pettää, koska "mihin minä miestäni tarvitsen, kun yhteiskuntakin maksaa". Ollaan helvetin itsekkäitä ja unohdetaan "perhe". Sinkut viettelevät varattuja miehiä, kun "mitä väliä sillä perheellä ja lapsilla on". Miehet tietävät, että nykyajan nainen on vapautuneempi eikä tarvitse kosia ennen kun pääsee sänkyyn. Elämä on nykyään ihan kaaosta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:07"]
Ap. on näköjään natsi. Haluaa kieltää kansanosalta lisääntymisen, joka kuuluu nähdäkseni biologiseen perusoikeuteen.
[/quote]
Maapallo on jo liikakansoitettu. Saako muuten mielestäsi homot ja lesbot lisääntyä? Sitäkin voisi perustella biologisella perusoikeudella. Miksi sinun aku-jessicasi on nimenomaan niin tärkeä maapallolle?
[/quote]Ihminen on luotu lisääntymään, halusit tai et. Kuinka mahdollisesti estät tämän? Natsi-Saksassa tätä kovasti yritettiin tuhoisin seurauksin. Kun esitätte näitä "hyviä" ideoitanne esittäkää myös keinot.
[/quote]
Luotu lisääntymään? Olet siis vain synnytyskone? Millä perustelet sairaan väittämäsi?
Haluat siis että kaikki lisääntyy joka paikassa silmittömästi? Kuinka maapallo sen mahtaisi kestää?
Ei pahalla, mutta olet todella yksinkertainen.
59 jatkaa, että muutenkin tällainen "no, oma vika mitä läksit" syyllistäminen ei auta missään muussakaan tilanteessa. Eihän siitä ole mitään hyötyä muuta kuin, että pääset itse osoittamaan jotain jälkiviisautta ja ylemmyyden tunnetta. Aplla on hyviä pointteja, mutta ne vähän uppoaa tuohon "pääsinpähän sanomaan" ajatteluun.
Ehkä pitäisi enemmän keskittyä ennaltaehkäisyyn kuin siihen sormella osoitteluun. Pitäisi tavoittaa ne nuoret naiset tai miksei vanhemmatkin, jotka suunnittelevat lasten hankintaa että mitä se kaikki ihan oikeasti pitää sisällään. Joo, onhan tällaista mutta näyttäisi, ettei sitten kuitenkaan tarpeeksi. Ja lisäksi kun on näitä kaikki teiniäiti yms ohjelmia, jotka omalla tavallaan miltei romantisoivat tätä nuorta äityttä ja yksinhuoltajuutta.
Ap tai muutkaan "mitäs läksit"-meuhkaajat eivät kuitenkaan ole keksineet mitä tehdään niille huono-osaisille lapsille, jos kaikenlainen yhteiskunnan tarjoama tuki lakkautettaisiin. Täydellisessä maailmassa heitä ei olisi, mutta tämä maailma on kaukana täydellisestä, huono-osaisia vanhempia, ja sitä kautta huono-osaisia lapsia, tulee olemaan aina.
Ei ole fiksua mölytä, jos ei ole esittää ratkaisua tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:11"]
oikeastaan voisin sanoa, että vapaaehtoisesti lapsettomien yleistyminen saattaa olla yksi syy äitien väsymykseen. Velat huutelevat omaa vaihtoehtoaan ja sanovat "miksi valitsit tuon tien?". Ennen ei ollut vaihtoehtoa. Se oli lapset ja muuta vaihtoehtoa ei ollut.
[/quote]
Tämä on kyllä tavallaan totta. Tämä ovi lapsettomaan elämäntapaan on nyt avautunut, eikä sitä saa enää kiinni. Nyt vain entistä useammalta kysytään rohkeutta kävellä siitä ovesta. Mitään kamalaa ei tapahdu, vaikka päättäisikin olla hankkimatta lapsia. Itse asiassa parhaat asiat omassa elämässäni ovat suoraa tai välillistä seurausta siitä, ettei minulla ole lapsia. -ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:07"]
[/quote]
[/quote]
Luotu lisääntymään? Olet siis vain synnytyskone? Millä perustelet sairaan väittämäsi?
Haluat siis että kaikki lisääntyy joka paikassa silmittömästi? Kuinka maapallo sen mahtaisi kestää?
Ei pahalla, mutta olet todella yksinkertainen.
[/quote]tota noin missä olit bilsan tunnilla? Kaikki elolliset on täällä oikeasti vain lisääntyäkseen tai muutoin ne kuolisi sukupuuttoon.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:17"]
Pitäisi tavoittaa ne nuoret naiset tai miksei vanhemmatkin, jotka suunnittelevat lasten hankintaa että mitä se kaikki ihan oikeasti pitää sisällään. Joo, onhan tällaista mutta näyttäisi, ettei sitten kuitenkaan tarpeeksi. Ja lisäksi kun on näitä kaikki teiniäiti yms ohjelmia, jotka omalla tavallaan miltei romantisoivat tätä nuorta äityttä ja yksinhuoltajuutta.
[/quote]
Ja miehet tietysti myös. Mutta kyllä, tämä olisi erittäin tärkeää. On murrettava myytti siitä, että lapset olisivat jotenkin itsestäänselvä tai välttämätön osa aikuisen elämää. -ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:17"]
Pitäisi tavoittaa ne nuoret naiset tai miksei vanhemmatkin, jotka suunnittelevat lasten hankintaa että mitä se kaikki ihan oikeasti pitää sisällään. Joo, onhan tällaista mutta näyttäisi, ettei sitten kuitenkaan tarpeeksi. Ja lisäksi kun on näitä kaikki teiniäiti yms ohjelmia, jotka omalla tavallaan miltei romantisoivat tätä nuorta äityttä ja yksinhuoltajuutta.
[/quote]
Ja miehet tietysti myös. Mutta kyllä, tämä olisi erittäin tärkeää. On murrettava myytti siitä, että lapset olisivat jotenkin itsestäänselvä tai välttämätön osa aikuisen elämää. -ap
[/quote]
Niin ja se oikea tapa ei todellakaan ole syyllistäminen, joka vain pahentaa näiden äitien tilannetta.
Se lähinnä hämmästyttää, että tehdään ensimmäisen lisäksi lisää lapsia ja sitten nillitetään, kuinka on rankkaa ja uuvuttavaa ja tarvis saada sitä kodinhoitoapua ja tätä lastenhoitoapua. Kai sen nyt tiesi kun on jo yhden kanssa homman käynyt läpi mitä se on, miksi tekee enemmän jos se on niin kamalaa.
Ja se vasta hämmästyttääkin, kuinka vuosikymmeniä sitten äidit pärjäsi kun lapsia kunnollisen ehkäisyn puutteen vuoksi todellakin vain tuli, ei ollut keskuslämmityksiä, ei tullut vesi sisään, navetta/peltohommat tehtävä eikä ollut yhteiskunnan kymmeniä tukimuotoja sen enempää rahallisia kuin muitakaan. Miten ne äipät silloin jaksoi jopa 10-päisen lapsilauman kanssa, kantaa vedet, lämmittää puilla, ruokaakaan ei kaupasta haettu puolivalmiina saati valmiina, asunnot oli mitä oli, ahtaasti asuttiin. SE on ollut rankkaa.
Minusta on huolestuttavaa että lisääntyminen on normi. Jos yhteiskunnassa olisi normaalia olla hankkimatta lapsia niin ainoastaan ne päätyvät kyseiseen valintaan, jotka ovat tarpeeksi miettineet asiaa. Nyt tulee näitä tomppeleita jotka vetoavat lisääntyminen on elämän tarkoitus-mantraansa, niin he eivät ollenkaan ymmärrä että lapsi on oma itsenäinen ihminen eikä mikään normaaliuden tunteen tyydyttäjä. Miehet taas tykkäävät vedota kyseiseen termiin, kun haluavat n*ssia mahdollisimman montaa naista. Siinäkin lapset on toissijaisia. Maailma on jo täysi ihmisistä - erityisesti niistä jotka eivät ajattele huomista pidemmälle. Tämä siis ei ollut kannan otto alkuperäiseen aiheeseen vaan pelkkä pohdinta. T.Vela
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:21"]
tota noin missä olit bilsan tunnilla? Kaikki elolliset on täällä oikeasti vain lisääntyäkseen tai muutoin ne kuolisi sukupuuttoon.
[/quote]
Missä itse olit filosofian tunnilla? Siellä olisit varmaankin oppinut naturalistisesta virhepäätelmästä ja siitä, miksei biologisista tosiasioista voi johtaa mitään moraalisia velvollisuuksia tai "elämän tarkoituksia".
Lisääntyminen on pelkkä biologinen mekanismi. Ei sillä ole mitään muuta merkitystä kuin se, minkä ihminen haluaa sille antaa. Yhtä hyvin voit väittää, että elämän tarkoitus on ulostaminen, ja että lisääntymisen ainoa syy on varmistaa ulostamisen jatkuminen tulevaisuudessakin. Tai että elämän tarkoitus on tarjota vakaa ja turvallinen kasvualusta niille miljoonille bakteereille, jotka selviävät ainoastaan ihmisen elimistössä.
Väität lisääntymistä elämän tarkoitukseksi, koska sinusta lisääntyminen on arvokasta ja tärkeää. Ei toisin päin. -ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 15:25"]
Minusta on huolestuttavaa että lisääntyminen on normi. Jos yhteiskunnassa olisi normaalia olla hankkimatta lapsia niin ainoastaan ne päätyvät kyseiseen valintaan, jotka ovat tarpeeksi miettineet asiaa. Nyt tulee näitä tomppeleita jotka vetoavat lisääntyminen on elämän tarkoitus-mantraansa, niin he eivät ollenkaan ymmärrä että lapsi on oma itsenäinen ihminen eikä mikään normaaliuden tunteen tyydyttäjä. Miehet taas tykkäävät vedota kyseiseen termiin, kun haluavat n*ssia mahdollisimman montaa naista. Siinäkin lapset on toissijaisia. Maailma on jo täysi ihmisistä - erityisesti niistä jotka eivät ajattele huomista pidemmälle. Tämä siis ei ollut kannan otto alkuperäiseen aiheeseen vaan pelkkä pohdinta. T.Vela
[/quote]
Allekirjoitan täysin. -ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:25"]
10-26% äideistä sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Miten ennakoit sen?
[/quote]
Jaa, harrukka on iso. Linkkiä? Suomesta siis? Kiitos. Väsymys ja masennus on eri asioita. Mammojen on helppoa leikkiä uhria suomessa, ja huudella omaa riittämättömyyttään vanhemmaksi "masennuksena".
[/quote]
Onpas ilkeää tekstiä. Mitä sinullekin on elämässäsi tapahtunut kun noin kovasti haluat vähätellä toisten sairauksia? Toivon sinulle kaikkea hyvää, ennen kaikkea onnellisempaa mieltä.
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit mutta masennus, kuten myös vaikkapa riippuvuudet, ovat itsekkäitä sairauksia. Ihminen jää jumiin ajatuksissaan siihen miltä MINUSTA tuntuu juuri nyt, olenko MINÄ juuri nyt surullinen, kukaan ei välitä MINUSTA, tarvitsenko MINÄ nyt alkoholia/lääkkeitä jne. Ne ovat ihan oikeita sairauksia joista ei voi omin voimin parantua mutta kyllä ne ovat myös ajan hengen tuotosta: aina MINÄ MINÄ MINÄ, joka asiassa. Jos emme eläisi minä-minä-maailmassa, niin masennus johtuisi useammin hormonaalisista ongelmista: nyky-yhteiskunnassamme minä-minä-asenne aiheuttaa niitä hormonaalisia ongelmia.
[/quote]
Tiedätkö, musta tuntuu kamalalta lukea tätä. Sait mut itkemään ja tuntemaan itseni vialliseksi ja tyhmäksi.
t. 28-vuotias omastamielestään fiksu 7kk ikäisen pojan äiti, jonka psyyke petti lapsen synnyttyä. Hakeuduin juuri terapiaan vaikean synnytyksen jälkeisen masennuksen hoitoon.