Velan näkökulma "vanhempia väsyttää" -keskusteluihin
Minulle on itsestäänselvää, että vanhemmuus on rankkaa ja epämiellyttävää. Monista se on lopulta myös palkitsevaa, mutta se vaatii paljon voimavaroja, tietynlaista persoonallisuutta ja paljon muita edellytyksiä. Ja vaikka nuo kaikki olisivat kohdallaan, miinukset saattavat silti ylittää plussat.
Vertaisin vanhemmaksi ryhtymistä vuorikiipeilyyn. Mainion elämän voi elää kiipeämättä yhdellekään vuorelle. Vuorikiipeily on kuitenkin huikea kokemus niille, joille vuorikiipeily on intohimo. Siihen liittyy epämukavuutta ja riskejä, mutta silti jotkut huimapäät haluavat yritykseen ryhtyä. Parhaiten pärjäävät ne, joilla on vuorikiipeilyyn sopiva luonne, hyvät varusteet, kykyä arvioida riskejä ja ymmärrys siitä, mitä he ovat tekemässä.
Mutta jotkut haluavat vuorelle, vaikka ei kannattaisi. Amatöörit, jotka lähtevät vuoristoon harhailemaan hetken mielijohteesta vähissä vaatteissa, ilman karttaa ja ilman varusteita, ja jotka sen seurauksena paleltuvat pahasti, ovat lopulta itse vastuussa hölmöilystään. Onko väärin sanoa heille: mitäs läksit?
Vanhempien ongelmia pitäisi aina ymmärtää, kenenkään vanhemmuutta ei saa kritisoida, ja yhteisiä resursseja pitäisi aina riittää paikkaamaan vanhempien huonoja valintoja. Pidetään yllä illuusiota, että kuka tahansa voi olla vanhempi, että vanhemmuus on kaikille hyvä asia. Yksilöllä ei tunnu olevan mitään vastuuta omista valinnoistaan, vaikka ne vaikuttavat myös muiden elämään.
Minulle, joka näkee vanhemmuuden sellaisena kuin se on – vapaaehtoisena elämäntapavalintana – julkinen keskustelu vanhemmuuden asemasta on välillä todella turhauttavaa.
Miten te muut (pysyvästi tai tilapäisesti) lapsettomat olette seuranneet näitä keskusteluja?
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:15"]
Kaikki velat tässä ketjussa näyttää unohtavan elämän peruskysymyksen ja se on JATKUMO. Elämän on jatkuttava jotta se on mielekästä. Marginaalissa saa olla veloja ja sama määrä lapsellisia jotka eivät kykene huolehtimaan jälkikasvustaan. Mutta kuten tiedämme, marginaalit tuottavat aina ongelmia.
[/quote]
Velat ovat kyseenalaistaneet koko ihmiskunnan olemassa olon tarpeen ottamalla ulkopuolisen näkemyksen. Mitä hyvää ihmiset ovat tehneet maailmalle tai edes itselleen. Jokainen sukupolvi antaa seuraavalle yhä enemmän ongelmia perinnöksi. Määrän kasvun takia leipä on aina pienempi seuraavalle sukupolvelle - symbolisesti sanottuna. Minusta me ns. marginaalit alamme olla hyödyllisempiä ihmiskunnan selviytymisen kannalta jos se tässä on tärkein tavoite. Ei nimittäin näytä siltä että ihmiskunta on lähelläkään sukupuuttoa - edes jos kolmasosa meistä muuttuisi lapsettomiksi.
[/quote]Mitä väliä on sillä, että maapallo tulevaisuudessa elää tietyllä tavalla? Räjähtääkö se vai elävätkö rotat ja lutikat? Jos sun omat geenit ei jatka elämää, mitä väliä sulle oikeasti on siitä mitä tapahtuu? Nyt ollaan perimmäisessä kysymyksessä ja toivon että velat vastaavat rehellisesti.
[/quote]
Niinpä. Mitäpä väliä huomisesta kun Minä elän tänään. Kuvittele, en aio hankkia jälkikasvua, mutta silti haluan että muiden lapset pärjää ja saavat tulevaisuuden. Oli se sitten kymmenen vuoden tai tuhannen vuoden päässä.
[/quote]Niin. Ketään ihmistä täällä ei ole, jos joku ei tee lapsia. Eli sun juttus (tai ap:n) on pelkkää jeesustelua.
[/quote]
Keneltä se on pois jos ihmisiä ei olisi olemassa?
[/quote]Eli sama vaikka tulis ydinsota ja tappais kaikki. On sillä väliä.
[/quote]
sä olet ihan pimeä päästäsi. sut ois ainakin saanu jättää synnyttämättä.
[/quote]Mä haluun tietää perimmäisen syyn siihen miksi joku vihaa lapsia niin paljon et on valmis kieltämään lapset niitä haluavilta. Jos se on susta sairasta niin olkoon.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:37"]
Mä haluun tietää perimmäisen syyn siihen miksi joku vihaa lapsia niin paljon et on valmis kieltämään lapset niitä haluavilta. Jos se on susta sairasta niin olkoon.
[/quote]
Mä haluun, mä haluun...
Lasten hankkiminen on moraalisesti väärin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:37"]
Mä haluun tietää perimmäisen syyn siihen miksi joku vihaa lapsia niin paljon et on valmis kieltämään lapset niitä haluavilta. Jos se on susta sairasta niin olkoon.
[/quote]
Mä haluun, mä haluun...
Lasten hankkiminen on moraalisesti väärin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism
[/quote]Heppu kuollut toissavuosisadalla ja wikipedia. Etkö parempaan pysty???
Joidenkin kommenttien pohjalta tää keskustelu alkaa mennä tiettyyn suuntaan. Sellaiseen, että loppujen lopuksi: Mitä vitun väliä on, vaikka suomalaiset/eurooppalaiset/koko maailman ihmiset lakkaisivat tekemästä lapsia vaikkapa synnytysmasennuksen pelossa, tai ihan mistä tahansa syystä? Mikä on pahinta mitä sitten käy? Mitä väliä on maailmankaikkeuden kannalta sillä, onko pienellä kivipallolla ihmisten muodostama sivistysyhteiskunta?
Olen ehkä hiukan kyyninen ihminen, mutta niin se vain on, että loppujen lopuksi kenenkään elämällä ei ole juurikaan merkitystä suuresa mittakaavassa, jos nyt unohdetaan ihmisten inhimillinen itsekkyys ja tarve jatkaa sukuaan "jotta yhteiskunta kehittyisi/jatkuisi".
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"]
Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla.
[/quote]
Kyllä tämä keskustelu koskee minua. Olen veronmaksaja, yhteiskunnan jäsen ja ammattinikin kautta osittain tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. En tosiaankaan odota kaikkien vanhempien olevan kanssani samaa mieltä. Onhan ilmeisen loppumaton tuki ja hyväksyntä vanhemmuusinstituutiolle täysin heidän intreissään. -ap
[/quote]
Älä jaksa selittää tuolla veronmaksaja-kortilla mitään. Lapsiperheet maksavat omat veronsa. Kaikkein varakkaimmilla miehillä on tilastollisesti eniten lapsia. Voihan olla että sinun pennosesi käytetään lapsettomien vanhusten hoitamiseen?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:25"]
10-26% äideistä sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Miten ennakoit sen?
[/quote]
Jokaisen täytyy itse arvioida, onko valmis ottamaan tun riskin, pystyykö ottamaan sen, ja mitä tulee tehdä, jos tämä riski toteutuu. Masennukseen on saatavilla apua (ja hyvä niin), mutta on turha kuvitella, että vanhemmuudesta voisi poistaa riskielementit kokonaan. Kuten vuorikiipeily, myös vanhemmuus on aina vähän vaarallista. -ap
[/quote]
No niin, tulihan se sieltä. Vanhemmuudessa on riskinsä. Näinpä. Jotkut sairastuvat ja silloin tarvitaan sitä apua. Emme ole koneita.
Ap. on näköjään natsi. Haluaa kieltää kansanosalta lisääntymisen, joka kuuluu nähdäkseni biologiseen perusoikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:32"]
Se, että vanhemmalla ei olekaan voimavaroja, voi tuhota sen lapsen elämän. Tätätkö haluat?
[/quote]
Haluan, että ihmiset, joilla ei ole voimavaroja vanhemmuuteen, eivät hanki lapsia alunperinkään. Tähän ei päästä poistamalla yksilön vastuuta omista valinnoistaan. Jälleen kerran: lapsen hankkiminen on vapaaehtoista, luksusta. Oletuksen pitäisi olla, ettei lapsia hankita kuin painavista syistä. -ap
[/quote]
Miten ihminen voi tietää voimavaransa? Se on mahdotonta. Ei kukaan voi nähdä kristallipallolla tulvaisuuteen ja ennustaa kaikki sairaudet, onnettomuudet ja vastoinkäymiset. Kukaan ei voi ennalta tietää miten oma psyyke kestää elämän kriisejä. On ignoranttia ja kapea-alaista väittää muuta.
Toki olen samaa mieltä kanssasi, että jokaisen tulee evaluoda kyvykkyytensä, mutta ennustajaksi kukaan ei voi ryhtyä. Siksi meillä on sivistysvaltio ja hyvinvointiyhteiskunta, joka auttaa silloin, kun ihmiseltä itseltään, syystä tai toisesta, lähtee siihen kyky. Ja tämä kokoomuslaisen suusta.
[/quote]
Jos et osaa arvioida, pärjäisitkö vuorella, onko oikein, että silti lähdet kiipeämään? Ainahan voi soittaa pelastuspartion paikalle, jos ei kestäkään kylmää. Minusta tämä ei ole oikein. Kenenkään kun ei ole pakko sinne vuorelle kiivetä.
Useimmat ihmiset osaavat arvioida omat edellytyksensä selviytyä vanhemmuudesta. Tätä varten on myös olemassa perhesuunnittelu. Jopa kehitysvammaisten odotetaan pystyvän tähän: http://www.kvtl.fi/media/Projektit/EnemmanOtettaJaOsallisuutta/eokeskustele_vanhemmuudesta.pdf -ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:37"]
Totta sekin, että pieni osa lapsiperhe-elämään ryhtyneistä ei ole ajatellut eikä suunnitellut elämäänsä eteenpäin ja taloudellisien ongelmien ja siitä seuranneiden muiden ongelmien syyt voivat olla itse aiheutettujakin. Hyvin pienissä prosenteissa kuitenkin liikutaan näissä tapauksissa.
[/quote]
On täysi myytti, etteikö ongelmia voisi ennustaa etukäteen. Tosiasiassa ongelmat voidaan ennustaa jopa masentavan hyvin: huono-osaisuus periytyy, elämänhallintataidot periytyvät, alkoholismi periytyy, vanhemmuuden mallit periytyvät, sosioemotionaaliset ongelmat periytyvät. Silti kukaan ei kyseenalaista lasten hankkimista elämäntapavalintana, vaan päin vastoin lisääntymistä ihannoidaan ja siihen kannustetaan. -ap
[/quote]
Niin että sinulla on todella ajatus, että vain valkoinen, geneettisesti ylivertainen alfa, saa lisääntyä? Heikompi aines lisääntymiskieltoon. Tervemenoa natsi-Saksaan.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:25"]
10-26% äideistä sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Miten ennakoit sen?
[/quote]
Jaa, harrukka on iso. Linkkiä? Suomesta siis? Kiitos. Väsymys ja masennus on eri asioita. Mammojen on helppoa leikkiä uhria suomessa, ja huudella omaa riittämättömyyttään vanhemmaksi "masennuksena".
[/quote]
Onpas ilkeää tekstiä. Mitä sinullekin on elämässäsi tapahtunut kun noin kovasti haluat vähätellä toisten sairauksia? Toivon sinulle kaikkea hyvää, ennen kaikkea onnellisempaa mieltä.
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit mutta masennus, kuten myös vaikkapa riippuvuudet, ovat itsekkäitä sairauksia. Ihminen jää jumiin ajatuksissaan siihen miltä MINUSTA tuntuu juuri nyt, olenko MINÄ juuri nyt surullinen, kukaan ei välitä MINUSTA, tarvitsenko MINÄ nyt alkoholia/lääkkeitä jne. Ne ovat ihan oikeita sairauksia joista ei voi omin voimin parantua mutta kyllä ne ovat myös ajan hengen tuotosta: aina MINÄ MINÄ MINÄ, joka asiassa. Jos emme eläisi minä-minä-maailmassa, niin masennus johtuisi useammin hormonaalisista ongelmista: nyky-yhteiskunnassamme minä-minä-asenne aiheuttaa niitä hormonaalisia ongelmia.
On pula hyvyydestä.
Kukaan paskiainen vaikka missä virassa ei auta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:50"]
Ap. on näköjään natsi. Haluaa kieltää kansanosalta lisääntymisen, joka kuuluu nähdäkseni biologiseen perusoikeuteen.
[/quote]
Olen itse asiassa antifasisti. Mutta lisääntyminen ei tosiaan ole sellainen perusoikeus, jota muiden ihmisten tulisi loppumatomasti ymmärtää, tukea ja rahoittaa. Se on vapaaehtoinen elämäntapavalinta, jonka riskejä ei voida ulkoistaa yhteiskunnalle. -ap
[/quote]
En ole ap mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että vanhemmuuteen pitäisi olla soveltuvuustestit: jos on liian tyhmä, laiska ja lihottaa itsensä kuoliaaksi tai kittaa viinaa niin silloin ei lupaa heru. Jos hankkiutuu raskaaksi siitä huolimatta niin lapsi suoraan synnäriltä huostaan. Ikävä kyllä idiootit aloittavat sen lisääntymisen jo peruskoulussa, joten heitä tulee tässä systeemissä aina olemaan enemmän.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:53"]
[/quote]
Olen itse asiassa antifasisti. Mutta lisääntyminen ei tosiaan ole sellainen perusoikeus, jota muiden ihmisten tulisi loppumatomasti ymmärtää, tukea ja rahoittaa. Se on vapaaehtoinen elämäntapavalinta, jonka riskejä ei voida ulkoistaa yhteiskunnalle. -ap
[/quote]Miten estät moisen lisäänytmisen? Vai pitäisikö lapset jättää vain heitteille?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:21"]
Jos itsekkäästi raskautuu, tulee siihen olla myös omat voimavarat ja kyvykkyys valmiina, ei yhteiskunta lastasi kasvata.
[/quote]
Kärkkäästi sanottu, mutta olen pohjimmiltaan samaa mieltä. Vanhemmaksi ryhtyminen on, kuten sanottu, vapaaehtoinen elämäntapavalinta. Yhteiskunnan on hyvä auttaa kaikkia tiettyyn rajaan asti, mutta se ei voi kantaa vastuuta yksilön puolesta, eikä se saisi missään tapauksessa kannustaa ihmisiä tekemään huonoja päätöksiä. -ap
[/quote]
Juuri näin! Omaa vastuuta omista päätöksistä (jo ennakkoon) tulisi peräänkuuluttaa nykyistä enemmän. Käsittääkseni neuvolakin vain kannustaa lisääntymään jaksamisseikoista huolimatta!
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:21"]
Jos itsekkäästi raskautuu, tulee siihen olla myös omat voimavarat ja kyvykkyys valmiina, ei yhteiskunta lastasi kasvata.
[/quote]
Kärkkäästi sanottu, mutta olen pohjimmiltaan samaa mieltä. Vanhemmaksi ryhtyminen on, kuten sanottu, vapaaehtoinen elämäntapavalinta. Yhteiskunnan on hyvä auttaa kaikkia tiettyyn rajaan asti, mutta se ei voi kantaa vastuuta yksilön puolesta, eikä se saisi missään tapauksessa kannustaa ihmisiä tekemään huonoja päätöksiä. -ap
[/quote]
Juuri näin! Omaa vastuuta omista päätöksistä (jo ennakkoon) tulisi peräänkuuluttaa nykyistä enemmän. Käsittääkseni neuvolakin vain kannustaa lisääntymään jaksamisseikoista huolimatta!
[/quote]
Neuvolasta viis, kukin tehköön omat päätöksensä. Omiin päätöksiini ei neuvolan hölmöydet vaikuttaneet
[/quote]
Maapallo on jo liikakansoitettu. Saako muuten mielestäsi homot ja lesbot lisääntyä? Sitäkin voisi perustella biologisella perusoikeudella. Miksi sinun aku-jessicasi on nimenomaan niin tärkeä maapallolle?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 17:15"]
Kaikki velat tässä ketjussa näyttää unohtavan elämän peruskysymyksen ja se on JATKUMO. Elämän on jatkuttava jotta se on mielekästä. Marginaalissa saa olla veloja ja sama määrä lapsellisia jotka eivät kykene huolehtimaan jälkikasvustaan. Mutta kuten tiedämme, marginaalit tuottavat aina ongelmia.
[/quote]
Velat ovat kyseenalaistaneet koko ihmiskunnan olemassa olon tarpeen ottamalla ulkopuolisen näkemyksen. Mitä hyvää ihmiset ovat tehneet maailmalle tai edes itselleen. Jokainen sukupolvi antaa seuraavalle yhä enemmän ongelmia perinnöksi. Määrän kasvun takia leipä on aina pienempi seuraavalle sukupolvelle - symbolisesti sanottuna. Minusta me ns. marginaalit alamme olla hyödyllisempiä ihmiskunnan selviytymisen kannalta jos se tässä on tärkein tavoite. Ei nimittäin näytä siltä että ihmiskunta on lähelläkään sukupuuttoa - edes jos kolmasosa meistä muuttuisi lapsettomiksi.
[/quote]Mitä väliä on sillä, että maapallo tulevaisuudessa elää tietyllä tavalla? Räjähtääkö se vai elävätkö rotat ja lutikat? Jos sun omat geenit ei jatka elämää, mitä väliä sulle oikeasti on siitä mitä tapahtuu? Nyt ollaan perimmäisessä kysymyksessä ja toivon että velat vastaavat rehellisesti.
[/quote]
Niinpä. Mitäpä väliä huomisesta kun Minä elän tänään. Kuvittele, en aio hankkia jälkikasvua, mutta silti haluan että muiden lapset pärjää ja saavat tulevaisuuden. Oli se sitten kymmenen vuoden tai tuhannen vuoden päässä.
[/quote]Niin. Ketään ihmistä täällä ei ole, jos joku ei tee lapsia. Eli sun juttus (tai ap:n) on pelkkää jeesustelua.
[/quote]
Keneltä se on pois jos ihmisiä ei olisi olemassa?
[/quote]Eli sama vaikka tulis ydinsota ja tappais kaikki. On sillä väliä.
[/quote]
Kuvaamasi ydinsota on verrattavissa resurssien vähenemiseen pikkuhiljaa. Ihmiskunta tekee huomaamattaan hidasta itsemurhaa. Ydinsotaa ei kukaan hyväksy, koska se koskettaa suoraan ihmisiä jotka elää nyt, mutta jos ongelmat ovat vasta "jossain tulevaisuudessa" niin sen pystyy helposti ohittaamaan olan kohautuksella. Lopputulos on kuitenkin sama kuin ydinsodalla. Et vastannut kysymykseeni.