Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Velan näkökulma "vanhempia väsyttää" -keskusteluihin

Vierailija
24.11.2014 |

Minulle on itsestäänselvää, että vanhemmuus on rankkaa ja epämiellyttävää. Monista se on lopulta myös palkitsevaa, mutta  se vaatii paljon voimavaroja, tietynlaista persoonallisuutta ja paljon muita edellytyksiä. Ja vaikka nuo kaikki olisivat kohdallaan, miinukset saattavat silti ylittää plussat.

Vertaisin vanhemmaksi ryhtymistä vuorikiipeilyyn. Mainion elämän voi elää kiipeämättä yhdellekään vuorelle. Vuorikiipeily on kuitenkin huikea kokemus niille, joille vuorikiipeily on intohimo. Siihen liittyy epämukavuutta ja riskejä, mutta silti jotkut huimapäät haluavat yritykseen ryhtyä. Parhaiten pärjäävät ne, joilla on vuorikiipeilyyn sopiva luonne, hyvät varusteet, kykyä arvioida riskejä ja ymmärrys siitä, mitä he ovat tekemässä. 

Mutta jotkut haluavat vuorelle, vaikka ei kannattaisi. Amatöörit, jotka lähtevät vuoristoon harhailemaan hetken mielijohteesta vähissä vaatteissa, ilman karttaa ja ilman varusteita, ja jotka sen seurauksena paleltuvat pahasti, ovat lopulta itse vastuussa hölmöilystään. Onko väärin sanoa heille: mitäs läksit?

Vanhempien ongelmia pitäisi aina ymmärtää, kenenkään vanhemmuutta ei saa kritisoida, ja yhteisiä resursseja pitäisi aina riittää paikkaamaan vanhempien huonoja valintoja. Pidetään yllä illuusiota, että kuka tahansa voi olla vanhempi, että vanhemmuus on kaikille hyvä asia. Yksilöllä ei tunnu olevan mitään vastuuta omista valinnoistaan, vaikka ne vaikuttavat myös muiden elämään.

Minulle, joka näkee vanhemmuuden sellaisena kuin se on – vapaaehtoisena elämäntapavalintana – julkinen keskustelu vanhemmuuden asemasta on välillä todella turhauttavaa.

Miten te muut (pysyvästi tai tilapäisesti) lapsettomat olette seuranneet näitä keskusteluja?

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:37"]

Mä haluun tietää perimmäisen syyn siihen miksi joku vihaa lapsia niin paljon et on valmis kieltämään lapset niitä haluavilta. Jos se on susta sairasta niin olkoon.

[/quote]

Mä haluun, mä haluun...

Lasten hankkiminen on moraalisesti väärin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism

[/quote]

Sen on sinun näkemyksesi, minun näkemykseni on moraalisesti väärin olla tekemättä potentiaalisesti hyviä ihmisiä, jos edellytykset ja halu löytyy. Minun näkemykseni mukaan maailma tarvitsee älykkäitä ja empaattisia ihmisiä. Sinä toimit oman valintasi mukaan, minä omani.

Mutta tuon oman näkemyksesi muille tuputtamisen voisit jättää suosiolla jehoville... 

Vierailija
2/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:53"]

Mä haluun tietää perimmäisen syyn siihen miksi joku vihaa lapsia niin paljon et on valmis kieltämään lapset niitä haluavilta. Jos se on susta sairasta niin olkoon.

[/quote]

Mä haluun, mä haluun...

[/quote]Heppu kuollut toissavuosisadalla ja wikipedia. Etkö parempaan pysty???

[/quote]

Laitas korkki kiinni nyt. Vanhemman ei sovi juoda viikolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:14"]

[/quote]

Mä haluun, mä haluun...

[/quote]

Sen on sinun näkemyksesi, minun näkemykseni on moraalisesti väärin olla tekemättä potentiaalisesti hyviä ihmisiä, jos edellytykset ja halu löytyy. Minun näkemykseni mukaan maailma tarvitsee älykkäitä ja empaattisia ihmisiä. Sinä toimit oman valintasi mukaan, minä omani.

Mutta tuon oman näkemyksesi muille tuputtamisen voisit jättää suosiolla jehoville... 

[/quote]

Kysyttiin syytä. Miksei kelpaa?

Vierailija
4/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:53"]

[/quote]

Mä haluun, mä haluun...

[/quote]Heppu kuollut toissavuosisadalla ja wikipedia. Etkö parempaan pysty???

[/quote]

Laitas korkki kiinni nyt. Vanhemman ei sovi juoda viikolla.

[/quote]

Puhutaan nyt koko maailman tulevaisuudesta ja siitä mikä on kunkin osuus siinä. Mulle on aivan sama mitä joku "tietäjä" on sanonut vaikka se olisi maailman paras ajattelija.

Jokaisella ihmisellä pitää olla oikeus hankkia lapsia jos siihen kykenee. Jos sen joku estää, se on NATSI.

Kanit saa lisääntyä ja luonto hoitaa sen. Näin on myös ihmisen kohdalla.

Ihmisen kohdalla vaan ihminen itse sen hoitaa. Ja se on muka inhimillistä. (parempi kuin joku muu eliölaji)

Vierailija
5/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani täysin noiden vanhemmuusjuttujen ulkopuolella. Ikävää, mutta asioita tapahtuu. Ei erityisemmin kiinnosta edes. 

Vierailija
6/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo liittyy ihan olennaisesti hyvinvointivaltion ideologiaan. Jos me emme auttaisi kaikkia ongelmissa olevia vanhempia, siitä kärsisivät lapset. Meillä olisi kodittomia lapsia kuten Intiassa tai Pakistanissa. Ei se auta mitään, että huutelemme "mitäs läksit". Se ei auta vanhempaa, se ei auta lasta eikä se auta meitä muita. Kenelle apua sitten annetaan ja kenelle ei? Onko niin, että jos on lähtökohtaisesti köyhä ja sairas, ei saa apua, mutta jos on rikas ja sairastuu psykoosiin, saa apua? Kuka vetää rajan ja mihin?

Lapsen saamista ei voi miltään viralliselta taholta alkaa rajoittamaan, vaikka se kuinka houkutteleva ajatus sinusta olisikin. Vai mitä mieltä olet vammaisten pakkosterilisoimisesta ja natsi-Saksan ideologisasta, että vain valkoinen rotu saa lisääntyä? Milloi tällainen ajattelu menee liian pitkälle? 

Vierailija
7/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, että hyvälläkin vuorikiipeiljällä on tilanteita, jolloin tarvitsee toiselta apua? Kiinnikkeetä saattavat lähteä irti, myrsky yltyy pahemmaksi kuin olikaan tai sitten ihan pelkästään loukkaantuu tai sairastuu.

Vierailija
8/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla julkinen terveydenhuolto pitäisi evätä niiltä, jotka ovat terveytensä pilanneet huonoilla elämäntavoilla.
"Vittuako vedit röökiä 40 vuotta?"
"Olis varmaan kannattanut jättää ne hampurilaiset syömättä..."
En halua, että nuo vastuuttomat ihmiset käyttävät minun verorahojani terveytensä parantamiseen.

Vierailija
9/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni yhtään parempana ihmisenä sen takia, että itse en uskalla/halua sitoutua lapseen. Ei kaikkien tilanteiden kuormittavuutta vaan voi tietää etukäteen, eikä elämää voi suunnitella pahimpien mahdollisten skenaarioiden mukaan. Joillain vaan riskit realisoituvat, useimmilla eivät. Ihan turha jeesustella sen perusteella, että omalla kohdalla kaikki meni hyvin tai pelasi kaiken varman päälle. Lapsia tarvitaan ja olen tyytyväinen, että joku niitä haluaa tehdä.

Vierailija
10/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:14"]

Tiedätkö, että hyvälläkin vuorikiipeiljällä on tilanteita, jolloin tarvitsee toiselta apua? Kiinnikkeetä saattavat lähteä irti, myrsky yltyy pahemmaksi kuin olikaan tai sitten ihan pelkästään loukkaantuu tai sairastuu.

[/quote]

Tiedän. Ja vähemmän yllättäen tällaisia ihmisiä kohtaan onkin helppo tuntea myötätuntoa. Pidän itseäni noin yleisesti ottaen myötätuntoisena ihmisenä, mutta en voi sietää sitä, miten jotkut tuhoavat hölmöilyllään paitsi oman elämänsä, pahimmassa tapauksessa myös lapsensa elämän. -ap

Vierailija
11/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olen samaa mieltä että kaikilla ei ole ehkä valmiuksia siihen vanhemmuutteen, tai että jotkut lähtevät siihen valmistautumatta. Silti heistäkin voi kyllä tulla kelpo vanhempia.

Miksi vanhempia ei saisi auttaa silloin kun heillä on vaikeaa? Kyllä minä sen ymmärrän että jotkut on tietoisesti valinneen "kivisen tien" ja ihan omin jaloin sieltä pois pitäisi päästä. Eikä se että on hankkinut lapsia ole aina se kivinen tie. Se voi olla että lapsia on liikaa, ei ole tarpeeksi rahaa, ei töitä, ei apua, ei tarpeeksi terveyttä. 

Unohdat nyt sen että niillä vanhemmilla on niitä lapsia jotka ovat ihan täysin syyttömiä siihen mitä ne vanhemmat on valinneet. Silti, jos on valinnut väärin tai otanut kahdesta sen vaikeamman niin miksi niiden lasten pitäisi maksaa siitä se hinta? Eikö sun inhimillisyys riitä sinne asti?

-Lapseton, mutten vela.

Vierailija
12/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näiltä mammoilta selitys löytyy. Paha yhteiskunta, paha naapuri, patriarkaatti, paha mies, paha suku, paha kauppias, paha neuvola, paha sossu, paha ihottuma, paha päivä , paha isovanhempi, paha avuntarjoaja, paha sitä paha tätä.

Heillä itsellään ei ole mitään vastuuta, sönkötetään lapsivuodepsykoosista. Kuinkas yleistä se olikaan?

Jos itsekkäästi raskautuu, tulee siihen olla myös omat voimavarat ja kyvykkyys valmiina, ei yhteiskunta lastasi kasvata.

Vierailija
13/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjua, enkä kovin tarkkaan edes aloitusviestiä.

Pelkän otsikon perusteella: itse velana mieleen tulee ensimmäisenä, että minulla olisi aikaa, resursseja ja halua auttaa. Olenkin aika paljon jeesinyt kummipoikani perhettä. Jokainen tarvitsee apua elämässään jossain vaiheessa. Jos ehdit ja pystyt, tee se. Autetaan toisiamme.

Vierailija
14/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla.

Vierailija
15/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihminen ole robotti tai täysin muuttumaton ja ympäristöstään irrallaan oleva objekti. Vahvankin itsetuntemuksen omaava ihminen voi muuttua radikaalisti ja totuus on, ettei yksikään meitä tiedä miten reagoimme uusissa tilanteissa. 

Minä olen aina ollut lapsirakas ihminen. Hoitanut muiden lapsia työkseni ja huvikseni. Asuin nuorempana jopa 1,5 vuotta ulkomailla perheessä lapsia hoitamassa. Tapasin myöhemmin mieheni, rakastuin ja päätimme yhdessä tehdä lapsen. Lapsi oli haluttu ja toivottu. Se mitä en voinut enkä kyennyt ennustaa oli sairastumiseni synnytyksen jälkeiseen masennukseen. 

Tiesin toki, että jotkut sairastuvat synnytyksen jälkeiseen masennukseen, mutta jos sen perusteella jätetään lisääntymättä, ei kukaan enää tee lapsia. 

Jos siis haluat sanoa minulle, että mitäs läksit, niin anna mennä. Ymmärrän, että kokemusmaailmasi ja ymmärryksesi on vielä varsin suppea ja pieni.

Vierailija
16/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama fiilis tulee kun joku valittaa että meni biletys myöhään ja nyt on krapula ja väsyttää: mitäs läksit?!

Vierailija
17/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:21"]

Jos itsekkäästi raskautuu, tulee siihen olla myös omat voimavarat ja kyvykkyys valmiina, ei yhteiskunta lastasi kasvata.

[/quote]

Kärkkäästi sanottu, mutta olen pohjimmiltaan samaa mieltä. Vanhemmaksi ryhtyminen on, kuten sanottu, vapaaehtoinen elämäntapavalinta. Yhteiskunnan on hyvä auttaa kaikkia tiettyyn rajaan asti, mutta se ei voi kantaa vastuuta yksilön puolesta, eikä se saisi missään tapauksessa kannustaa ihmisiä tekemään huonoja päätöksiä. -ap

Vierailija
18/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"]

Miksi ihmisiä kiinnostaa keskustelu joka ei koske itse? Ainutlaatuinen tilaisuus nyt kysyä kun vela on paikalla.

[/quote]

Vaikka siksi, että velat maksavat itsekkäästi raskautuneiden huikeita verorahojen kulutusta aina lapsen aikuisuuteen saakka? Jopa sen jälkeenkin?

Ja jatkuva kitinä aiheesta joka tuutista?

Vierailija
19/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-26% äideistä sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Miten ennakoit sen?

Vierailija
20/118 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:23"]

[/quote]

Kyllä tämä keskustelu koskee minua. Olen veronmaksaja, yhteiskunnan jäsen ja ammattinikin kautta osittain tekemisissä lasten ja perheiden kanssa. En tosiaankaan odota kaikkien vanhempien olevan kanssani samaa mieltä. Onhan ilmeisen loppumaton tuki ja hyväksyntä vanhemmuusinstituutiolle täysin heidän intreissään. -ap