ATOOPIKOT! Suositelkaa rasvoja!
Te atooppisesta ihottumasta kärsivät kohtalontoverini, suositelkaa hyviä rasvoja, jotka teillä on auttanut parhaiten ihottumaan. Talvi on jälleen tuonut tutun helvetin takaisin, joten apua kaivataan!
Kommentit (89)
Kaikki apteekin rasvat jätin pois pari vuotta sitten ja vasta sen jälkeen paha atopiani alkoi parantua. Nykyisin käytän frantsilan luomu perusvoidetta ja frantsilan kasvovoiteita. Apteekin voiteet aiheuttaa ihottumia ja kuivattaa lisää.
Ja ruokavaliolla on kaikista suurin merkitys.
t. 67
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 12:35"]
Kaikki apteekin rasvat jätin pois pari vuotta sitten ja vasta sen jälkeen paha atopiani alkoi parantua. Nykyisin käytän frantsilan luomu perusvoidetta ja frantsilan kasvovoiteita. Apteekin voiteet aiheuttaa ihottumia ja kuivattaa lisää.
[/quote]
Monet rasvat on tosiaan kehitetty sillä mentaliteetilla, että kun niitä käyttää, niin iho tosiaan kuivuu vain lisää. Pitää saada aikaa se kierre, että on pakko ostaa koko ajan lisää. Tällaisia ovat esim. kaikki mineraaliöljyä sisältävät rasvat (eli hemmetin iso osa marketti- ja apteekkirasvoista).
Ei voi antaa suosituksia, jokaiselle sopii erilaiset tuotteet tai niiden yhdistelmät. Eroja ulkoisessa rasvauksessa on jo saman perheen sisällä eri atoopikoilla, mutta sisäistä rasvausta he tarvitsevat kaikki. Huolehdi ensin ruokavalion rasvatasapaino kuntoon ja sen jälkeen kokeilet erilaisia rasvoja iholle, tässä edellä on jo hyvää listaa kokeiltavista tuotteista. Kesällä voi sopivan ruokavalion turvin pärjätä ilman isompaa ihon rasvausta, mutta talvi pakottaa ainakin minut vartalovoin käyttäjäksi (kookos, aloe ja oliivi yhdistettynä toimivat minun ihooni).
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:15"]
Pois lisäaineet ja teolliset rasvat. Sisältä rasvaaminen poistaisi suurimman osan ihmisten iho-ongelmista. Elimistö tarvitsee rasvoja. Kun kunnollisia rasvoja ei saa tarpeeksi elimistön tärkeämmät osat ottavat tarvitsemansa rasvan ensin ja iho jää vajaalle. Iho-oireet hälyttävät huonosta ravinnosta. Samoin suolisto.
[/quote]
Saako kysyä, mistä alapeukutukset? Fakta kun on se, että suomalaiset ovat ihan eksyksissä sen suhteen, mitä on normaali ravinto ihmiselle. Normaalia puhdasta ruokaa pidetään hifistelynä. Sen sijaan vedetään steriiliä einestä, liuotinpohjaisia rypsimargariineja ja -öljyjä, tärkkelyssiirappia sekä monenmoisia keinotekoisia lisäaineita, jotka eivät ole ruokaa. Sitten hoidetaan seurauksia ihovoiteilla ja lääkkeillä. Haukutaan ja kirkutaan niille, jotka ehdottavat tällaista jalat maassa -vaihtoehtoa, joka ei ole edes ollenkaan vaikea ja ruoka on takuulla maistuvaa.
No, omapa on valintanne. Kropassa on sisällä piilossa paljon muitakin ongelmia siinä kohtaa kun iho kukkii tai kuivuu ylenmäärin. Eikä ole ollenkaan yhdentekevää, mitä sinne systeemiin tunkee kun kyse on kymmenistä vuosista.
[/quote]
Atopia on ihon ominaisuus, eikä siellä ole välttämättä mitään tekemistä ruokavalion kanssa. Se toki voi vaikuttaa ihon tilanteeseen (siihen vaikuttavat todella monet asiat stressistä alkaen) ja varsinkin allergiatapauksissa syöminen voi jopa parantaa ihon. Mutta on ylenkatsovaa höpöhöpöä väittää, että atopia ensinnäkin aina viittaisi ongelmiin kehon sisällä tai että syömällä voisi lopettaa rasvauksen. Useilla atoopikoilla auringon puute ja pakkanen aiheuttavat rasvauksen tarvetta vaikka söisi miten täydellisesti.
[/quote]
Hei, haloo, etkö mitään tajunnut! Ravinto vaikuttaa koko kehoon, iho kuuluu kehoon.
Alapeukutan näitä "katsokaa mitä syötte, niin parannutte" -vastauksia seuraavasta syystä:
Olen ollut pahasti atooppinen koko elämäni. Ensimmäiset 25 vuotta minulle toitotettiin tätä "totuutta". Muistan niin sen kamalan epävarman tunteen, kun kutinan alettua tai koko yön raavittuani itseäni verille kävin ainesosa ainesosalta mielessäni läpi mitä olen syönyt ja juonut. Olenko syönyt liikaa sokeria ja vaaleita jauhoja? Olenko taas allergisoitunut tomaatille? Voiko se toissapäivänä syöty ruoka aiheuttaa oireita viiveellä? Minulle oli syötetty tuota "ratkaisu löytyy sisältäpäin" -soopaa alusta asti ja kutinan alkaessa alkoi myös loputon vatvominen syistä.
Sitten jossain vaiheessa tajusin, että mitä enemmän rasvaan (siis ihan perusrasvoja), niin sitä enemmän kutisee. Aina kun pärjäsin ilman rasvaamista, ihoni ei myöskään kutissut. Löysin ceridal-öljyn ja kas, kun kuivina aikoina öljysin itseni suihkun jälkeen, niin kutinaa ei ollut. Tietenkin välillä edelleen tulee joskus ihottumia, mutta kun heitän heti alkuun tosi tyjyt kortisoonit, ei tulehdus ehdi mennä "ihon alle". Ilman perusvoiteita ihoni on voinut todella hyvin nyt vuosia. Olen selvästi ollut ainakin teini-iästä asti allerginen noiden perusvoiteiden ainesosalle/ainesosille. Tai sitten ne aiheuttivat kutinaa, koska tekivät ihoon sellaisen "kuoren". Muistan inholla vieläkin sitä kuinka raapiessa kynsien alle jäi töhnää, joka ei todellakaan ollut ihoa.
Eli. Ruokavaliolla voi jonkin verran vaikuttaa. Esim. itselläni kutinan määrään vaikutti selvästi sokeri/valkoiset jauhot. MUTTA. Atopia on ihosairaus, jota ei paranneta sisältä käsin. Ja minusta on todella väärin syyllistää huonosta ruokavaliosta ketään, joka joutuu kestämään sitä helvetillistä kutinaa, hilseilyä, punoitusta. Kyllä he stressaavat ja ovat epätoivoisia varmasti muutenkin.
Tärkeintä on että rasvaat. Monet perusvoiteet tuo omat ongelmat tullessaan. Parasta mielestäni on ihan extra neitsyt oliiviöljy ruokakaupasta. Kokeilemalla kumminkin varmaan jokaselle löytyy se oma juttu. Ja myös rasvojen vaihtelu voi olla joskus ihan hyvästä.
Itsellä on atooppinen iho, mutta ei ehkä niin paha kuin se voisi olla. Ihotautilääkäri määräsi aqualania (keltainen purkki), mutta mun pitää sillä rasvata myös siksi, että naaman iho on pintakuiva ja aknea löytyy :s tuo rasva on aikalailla sieltä rasvaisimmasta päästä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 01:58"]
Tärkeintä on että rasvaat. Monet perusvoiteet tuo omat ongelmat tullessaan. Parasta mielestäni on ihan extra neitsyt oliiviöljy ruokakaupasta. Kokeilemalla kumminkin varmaan jokaselle löytyy se oma juttu. Ja myös rasvojen vaihtelu voi olla joskus ihan hyvästä.
[/quote]
Kun olen hoitanut "leimahduksen" kortisonilla ja siirryn perusrasvaukseen, niin iho kyllä pysyy kosteutettuna , mutta rupeaa aina heti kutiamaan uudelleen uudeleen. Olen kortisonin orja.
Mulla loppui ihottuma vasta kun laitoin ruokavalion uusiksi. Parikymmentä vuotta ehdin kokeilla eri rasvoja ja laittaa törkeät summat rahaa näihin yrityksiin. Joku toi hetken helpotuksen mutta pidemmän päälle ei mikään auttanut. Eli jätin kaikki viljat, sokerit ja siemenöljyt kokonaan pois ruokavaliosta. Tilalle ihan oikeaa voita ja muitakin täysrasvaisia maitotuotteita, kasviksia, marjoja, lihaa ja kalaa mahdollisimman käsittelemättömässä muodossa. Kyllä sen ihossa huomaa, jos on muutaman päivän muiden valmistamien ruokien armoilla. Kortisonia on pakko käyttää ettei kutinasta ja raapimisesta tule hulluksi.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:20"]
ceralan!!!!
[/quote]
Ainakin mulla tukkii ihon niin pahasti ettei mitään järkee... Sitten saa ihmetellä miks iho on täynnä finnejä ja ihan tulehtunu :D
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:20"]
ceralan!!!!
[/quote]
Ainakin mulla tukkii ihon niin pahasti ettei mitään järkee... Sitten saa ihmetellä miks iho on täynnä finnejä ja ihan tulehtunu :D
[/quote]aijaa :o itellä toiminut yllättävän hyvin monien toimimattomien rasvajen jälkeen :D
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 02:20"] ceralan!!!! [/quote] Ainakin mulla tukkii ihon niin pahasti ettei mitään järkee... Sitten saa ihmetellä miks iho on täynnä finnejä ja ihan tulehtunu :D [/quote]aijaa :o itellä toiminut yllättävän hyvin monien toimimattomien rasvajen jälkeen :D
[/quote]
Kyllähän se itelläkin kosteuttaa ja tekee mukavan kimmosan. Mutta kyllä se mukavasti syrjäyttää kehon omat rasvat siinä sivussa ja tukkii huokoset. Lopettaminen tai vaihtaminen on ollu mulla todella hankalaa.
Vuosia olen kärsinyt kasvo- ja kaulaihottumasta. Naamarasvana käytän nyt Eucerinia, on oikeasti auttanut. Naaman pesun jälkeen vielä vähän kostealle iholle sitä laitan, ja ennen meikkiä vielä kerran tai kaksi. Imeytyy hyvin. Meikit poistan Decubalilla. Jätin myös tomaatin ja paprikan pois ruokavaliosta. Koputan puuta, nyt monta kuukautta ilman ihottumaa!
Auttaisiko kookosöljy? Itsellä ei ole tuota ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:15"]
Pois lisäaineet ja teolliset rasvat. Sisältä rasvaaminen poistaisi suurimman osan ihmisten iho-ongelmista. Elimistö tarvitsee rasvoja. Kun kunnollisia rasvoja ei saa tarpeeksi elimistön tärkeämmät osat ottavat tarvitsemansa rasvan ensin ja iho jää vajaalle. Iho-oireet hälyttävät huonosta ravinnosta. Samoin suolisto.
[/quote]
Saako kysyä, mistä alapeukutukset? Fakta kun on se, että suomalaiset ovat ihan eksyksissä sen suhteen, mitä on normaali ravinto ihmiselle. Normaalia puhdasta ruokaa pidetään hifistelynä. Sen sijaan vedetään steriiliä einestä, liuotinpohjaisia rypsimargariineja ja -öljyjä, tärkkelyssiirappia sekä monenmoisia keinotekoisia lisäaineita, jotka eivät ole ruokaa. Sitten hoidetaan seurauksia ihovoiteilla ja lääkkeillä. Haukutaan ja kirkutaan niille, jotka ehdottavat tällaista jalat maassa -vaihtoehtoa, joka ei ole edes ollenkaan vaikea ja ruoka on takuulla maistuvaa.
No, omapa on valintanne. Kropassa on sisällä piilossa paljon muitakin ongelmia siinä kohtaa kun iho kukkii tai kuivuu ylenmäärin. Eikä ole ollenkaan yhdentekevää, mitä sinne systeemiin tunkee kun kyse on kymmenistä vuosista.
[/quote]
Atopia on ihon ominaisuus, eikä siellä ole välttämättä mitään tekemistä ruokavalion kanssa. Se toki voi vaikuttaa ihon tilanteeseen (siihen vaikuttavat todella monet asiat stressistä alkaen) ja varsinkin allergiatapauksissa syöminen voi jopa parantaa ihon. Mutta on ylenkatsovaa höpöhöpöä väittää, että atopia ensinnäkin aina viittaisi ongelmiin kehon sisällä tai että syömällä voisi lopettaa rasvauksen. Useilla atoopikoilla auringon puute ja pakkanen aiheuttavat rasvauksen tarvetta vaikka söisi miten täydellisesti.
[/quote]
Kyllä mä sen ymmärrän, että osalla on esim. hyvin suuri perinnöllinen alttius ihosairauksille. Ja että tilannetta on vaikeaa parantaa sitten kun se on vuosikymmeniä pahentunut. Ja että kun on ikänsä syönyt huonolaatuista ruokaa, kropan toipuminenkin vie aikaa. Fakta kun vain on sekin, että nämä kaikenlaiset herkkyys ja iho-ongelmat ovat erityiseti länsimaiden vitsaus ja elintavoilla ON merkitystä siinä, että niitä on niinkin paljon. Meillä on pienestä pitäen liian steriiliä eikä ravinnon steriiliys ja heikko ravintosisältö (lisäaineet, torjunta-ainejäämät jne.) auta yhtään.
Enkä väitä, että rasvauksen voisi lopettaa, mutta väitän, että tapahtuisi suuri muutos, jos ihmiset huolehtisivat itsestään paremmin. Ja että vahnemmat huolehtisivat paremmin lapsistaan ja heidän ravinnostaan.