Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaako yksinäinen aikuinen hakea mistään jouluavustusta? :(

Vierailija
22.11.2014 |

Valmistuin keväällä ja elokuussa jäin työttömäksi, koska valmistuneena olin heille liian kallis työntekijä.

Saan onneksi työmarkkinatukea, kun tein töitä opintojen ohessa, mutta saan ainakin tällä hetkellä ihan sitä pienintä mahdollista, koska olen valmistunut ja alle 25-vuotias.

Toimeentulotukea en saa, koska saan työmarkkinatukea. Tästä työmarkkinatuesta menee kuitenkin suurin osa vuokraan (tuki n. 500€, vuokra pienestä yksiöstä 430€/kk)

Laskuihin onneksi jää asumistuki eli n. 200€, mutta sen jälkeen ei enää pitkälle pötkitä. Haluaisin mennä jouluksi mt-ongelmista kärsivän äitini luokse, mutta minulla ei ole varaa 60€/suunta junalippuihin... Eli joulun olen yksikseni, koska kaikki muut ystäväni ovat töissä.

Olen sinäänsä onnekas, että poikaystäväkin löytyy ja viettäisin joulun mielelläni hänen kanssaan. Hän on kuitenkin töissä ravintola-alalla, eli melko varmasti on jouluaaton töissä.

Kehtaakohan seurakunnan diakoniasta käydä pyytämässä jotain...? :( Heillä on kyllä ollut ilmoituksia jouluavusta, mutta niissä on puhuttu lapsiperheistä, onkohan ihan turhaa resurssien tuhlausta, jos yksinäinen aikuinen käy sieltä jotain pyytämässä..

Mulle esim. 30€:n ruoka-avustuslappukin olisi tosi paljon.

Mihinkään netissä pyöriviin jouluavustuksiin en sovi, kun ne on tiukasti rajattu niille joilla on lapsia.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:17"]

Kyllä pitäis saada toimeentulotukea vaikka saatkin työmarkkinatukea. Noilla tuloilla/menoilla olet varmasti siihen oikeutettu.

[/quote]

Näinpä. Sinulle pitäisi vuokran jälkeen jäädä 480e.

Vierailija
2/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vielä, voisiko työssä käyvä poikaystäväsi lainata sinulle matkarahat tai ainakin ostaa teille jouluruoat?

Matkustaako kukaan tuttusi samaan suuntaan? Voisitte jakaa matkakulut.

Onnistuisiko Kimppakyyti-vaihtoehto?

http://www.kimppa.net/

Toivon, että saat jostain tarvitsemaasi apua. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit kysyä! Tosin diakoneilta monilla paikkakunnilla saa enää lapun kätteen jolla voi hakea EU:n ruokakassin ja siitä nyt ei paljon iloa ole :( Mutta soita diakonille ja selitä tilanne niin saattaa sieltä joku kymppi irrota. Sinuna kävisin myös sossussa tarkistamassa tilanteen, saisit luultavasti toimeentulotukea. Äkkiseltään arvioiden tulosi ovat siis n700e ja vuokra 430e. Oletan että saisit tukea n 250-350e kuussa.

HUOM! Olethan tarkistuttanut asumistukesi sen jälkeen kun jäit työttömäksi??? Tuo kuulostaa hieman pieneltä tuloihisi nähden eli jos et ole, tarkistuta se myös!

Vierailija
4/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri kattoo aina FB:stä jotain kimppakyytejä, saattavat pyytää 300 kilsan matkasta vaan 10-15e. Kannattaa katsoa jos sinne äitis suuntaan olis joku menossa, mä en tarkemmin tiedä mikä sivu tai muuta kun en itse ole tarvinnut

Vierailija
5/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:31"]

Tottakai voit kysyä! Tosin diakoneilta monilla paikkakunnilla saa enää lapun kätteen jolla voi hakea EU:n ruokakassin ja siitä nyt ei paljon iloa ole :( Mutta soita diakonille ja selitä tilanne niin saattaa sieltä joku kymppi irrota. Sinuna kävisin myös sossussa tarkistamassa tilanteen, saisit luultavasti toimeentulotukea. Äkkiseltään arvioiden tulosi ovat siis n700e ja vuokra 430e. Oletan että saisit tukea n 250-350e kuussa.

HUOM! Olethan tarkistuttanut asumistukesi sen jälkeen kun jäit työttömäksi??? Tuo kuulostaa hieman pieneltä tuloihisi nähden eli jos et ole, tarkistuta se myös!

[/quote]   ANTEEKSI , piti olla 100-200. Laskin ensin väärin!

Vierailija
6/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri yhdistykset ja seurakunnat järjestää joulujuhlia,johon kaikki ovat tervetulleita.Niissä kaivataan myös apukäsiä.

Vierailija
7/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vapaaehtoiseksi jonnekin. Saat yleensä halvan jouluruuan palkkioksi.

Vierailija
8/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:23"]

Mene vapaaehtoiseksi jonnekin. Saat yleensä halvan jouluruuan palkkioksi.

[/quote]

Eikö muka saa ilmaista? Onpa törkeää.. :/

Vierailija
9/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on ryhmiä, joista myös sinkut voivat kysyä avustusta.

Vierailija
10/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on laskettu päin persettä, vai oletko edes hakenut sitä? Et saa mitään avustuksia jos et ole hakenut toimeentulotukea ensin.

Vierailija
11/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:22"]

Toimeentulotuki on laskettu päin persettä, vai oletko edes hakenut sitä? Et saa mitään avustuksia jos et ole hakenut toimeentulotukea ensin.

[/quote]

Olen hakenut, mutta laskelmissa katsottiin että saan työttömyysturvan kaksi kertaa.. Siis jos kuussa 1 saan sen 17. päivä ja seuraavassa kuussa 15. päivä, ne lasketaan saman kuun tuloksi joten en saa mitään. Näin minulle ainakin sanottiin.

Vierailija
12/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä n[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:22"]

[/quote]

Olen hakenut, mutta laskelmissa katsottiin että saan työttömyysturvan kaksi kertaa.. Siis jos kuussa 1 saan sen 17. päivä ja seuraavassa kuussa 15. päivä, ne lasketaan saman kuun tuloksi joten en saa mitään. Näin minulle ainakin sanottiin.
[/quote]
No ei sitä nyt noin voi laskea, joku merkonomin planttu taas ollut harjoittelussa. Valitus menemään ja uusi hakemus! T: Sossu

Vierailija
13/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet tärkeä! Hae apua. Se, että asut yksin, ei tee sinusta millään tavoin vähempiarvoista tai vähemmän oikeutettua apuun.

Vierailija
14/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:07"]

No ei sitä n[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:22"] Toimeentulotuki on laskettu päin persettä, vai oletko edes hakenut sitä? Et saa mitään avustuksia jos et ole hakenut toimeentulotukea ensin. [/quote] Olen hakenut, mutta laskelmissa katsottiin että saan työttömyysturvan kaksi kertaa.. Siis jos kuussa 1 saan sen 17. päivä ja seuraavassa kuussa 15. päivä, ne lasketaan saman kuun tuloksi joten en saa mitään. Näin minulle ainakin sanottiin. [/quote] No ei sitä nyt noin voi laskea, joku merkonomin planttu taas ollut harjoittelussa. Valitus menemään ja uusi hakemus! T: Sossu

[/quote]

Itseasiassa voi. AP:n tuloiksi katsotaan ne, mitä näkyy viimeisen kuun tiliotteissa. Kuukauden tiliotteissa näkyy työmarkkinatuki 500€, asumistuki 200€ ja työmarkkinatuki 500€, eli ap:n tulot tuolta tukikaudelta ovat 1200€

Vierailija
15/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi työttömyysetuutta voidaan huomioida samalle kuulle kertan vuodessA. Ei joka kuukausi!!
- sossu

Vierailija
16/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisen ristin vapaaehtoisia ihmisiä on paljon jotka auttavat ja antavat seuraa yksinäisille ihmisille. Kannattaa tsekkaa! Meidän yksinäiset vanhukset käyttävät esim punaisen ristin ystävä palvelua. Ilmaista on

T. Hoitsu

Vierailija
17/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:17"]

Kaksi työttömyysetuutta voidaan huomioida samalle kuulle kertan vuodessA. Ei joka kuukausi!! - sossu

[/quote]

Nimenomaan, kerran vuodessa voidaan laskea kuukaudelle kaksinkertainen tuki jos se siis on saman kuun aikana tilille tullut. Kuitenkin jos toinen on tullut esim tammikuussa ja toinen helmikuussa niin ei voida laskea. Ja tuo kaksinkertainen summa voidaan laskea VAIN KERRAN VUODESSA eli jos se nyt jo kerran on laskettu niin enää EI VOI. MENE SOSSUUN!

Vierailija
18/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne sulla! Mee vaan kysymään apua jos sellanen mahis ois, kyllä sydäntä aina riipasee ajatus miten jotkut joutuu tahtomattaan viettämään joulunsa yksin. Mut hei sä oot vasta valmistunut ja ilmeisesti työkykyinen, joten etköhän saa jostain hommia viimeistään ens vuoden puolella.

Mä saan nyt opiskelijana tukia 480e/kk, vuokra ja muut pakolliset menot (sähkö,puhelin ja matkat) nielee 330e/kk. Siitä jää 150e käteen ruokaan ja vapaa-aikaan. Säästöjä ei oo koska ne kulutin jo viime vuonna, kun hain tänne yliopistoon ja pänttäsin koko kevään. En jaksanut käydä lukemisen ohella töissä enempää kuin pari keikkaa kuukaudessa, sillä sairastin kilpirauhasen vajaatoimintaa tietämättäni. Olin ihan zombi! En tiedä mitä oisin tehnyt ilman säästöjäni.

Nyt vaativa koulu imee kaikki mehut, ja muutenkin vasta toivun sairaudesta eikä energiaa ole siis viikonlopputöihin. Yritän selvitä mahdollisimman pitkään ilman opintolainaa, mutta pakko myöntää että tiukkaa tekee. Koen silti olevani onnekas, sillä äiti asuu viereisessä kaupungissa ja voin käydä siellä auttamassa koirien hoidossa. Silti ärsyttää niin paljon kun tuntuu että opiskelijana elämä on yhtä taistelua, ja opintolainaa on melkein pakko ottaa. Koko ajan korostetaan miten opiskelijoiden on hyvä tehdä töitä opintojen ohessa, ja samalla keskustellaan siitä miks opinnot venähtää niin monella.

Vierailija
19/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:07"]No ei sitä n[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:22"]

[/quote]

[/quote]
No ei sitä nyt noin voi laskea, joku merkonomin planttu taas ollut harjoittelussa. Valitus menemään ja uusi hakemus! T: Sossu
[/quote]
No täällä ihan merkonomi joka varsin hyvin tietää ettei sitä noin voi laskea!!

Vierailija
20/28 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyä voi aina!