Mahataudissa ja töihin pitäisi mennä huomenna?
Mulla on ollut 4 pv joku mahatauti, alkoi kuumella, ripulia tulee tosi usein. Lapset ja miehet sairastivat 2-3 päivässä. Syömään en pysty, juominenkin aiheuttaa kauheita vatsanväänteitä ja monta vessakäyntiä. Vuorokauden imodiumit on syöty tunnissa, tuloksetta. Olen neljättä päivää saikulla ilman lääkärintodistusta. Eli huomenna pitäisi vääntäytyä töihin tai työterveyteen, jonne matkaa 25km... Tällä kunnolla en selviä matkasta taksilla enkä omalla autolla. Olisiko kellään mitään vinkkiä, miten tästä selviydyn?
Kommentit (19)
Töihin pitäisi mennä, mutta et selviytyisi edes matkasta? Mikä olikaan sen työkuntoisuuden määritelmä? Mitä jos soittaisit nyt itse esimiehelle tai sinne työterveyteen ja mietitte, mitä voisi tehdä. Paranemisia.
Juu soitin esimiehelle, lääkärintodistus tarvitaan. Työterveyteen on valtakunnallinen numero, eivät ole ainakaan aikaisemmin mua yhdistäneet omaan työterveyteen. Lääkärit eivät ole antaneet saikkua puhelinsoitolla. Kai ne haluaisi jo jotain näytteitä tässä vaiheessa ottaa? Vai onko ihan normaalia kärsiä kovasta ripulitaudista neljäkin päivää?
AP
Oletko syönyt tai juonut maltohappobakteereja sisältäviä tuotteita? Ne voisivat auttaa. Onpa tosiaan pitkäkestoinen tauti mutta ei kai mitenkään erityisen.
Juu, otan kapselin maitohappoja aamuin illoin, vaikka annostusohje 1/vrk. Tuskin ehtivät imeytyä..? Jos en laita mitään suuhuni enkä liiku sängystä, niin olo melko hyvä.
AP
Soita sinne lääkäriin, ei ole toi normaali vatsatauti. Eikä missään nimessä töihin!
Onko sinun pakko mennä työterveyteen, kun on noin pitkä matkakin? Olisiko terveyskeskusta jossakin lähempänä? Neljä päivää kestänyt ripulisi on sen verran huolestuttava juttu, että olisi tosi hyvä päästä lääkäriin mahdollisimman pian. Jos et selviä taksillakaan, tilaa itsellesi ambulanssi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:35"]Juu, otan kapselin maitohappoja aamuin illoin, vaikka annostusohje 1/vrk. Tuskin ehtivät imeytyä..? Jos en laita mitään suuhuni enkä liiku sängystä, niin olo melko hyvä.
AP
[/quote]
Jos annostus 1/vrk, niin älä ota enempää - tästä tulee ripulia. Ehkä se ripulin syy onkin tällä hetkellä liiallinen maitohappobakteerien syöminen..jättäsin ne vuorokaudeksi kokonaan pois. Nesteitä vaan alas, minkä saa, vaikka lusikallinen kerrallaan. Osta apteekista juomaa, jotka on tarkotettu runsaan ripuloinnin aikana nautittavaksi ns. suola-sokerijuoma. Pysyy nestetasapaino kunnossa.Jos ei apteekkia lähellä, tän voi tehdä myös itse..googlettamalla löytyy ohje. Ja ei missään nimessä töihin, kun vielä oireita kerran on.
T:sh
Minkä hemmetin takia olet syönyt imodiumia, jos et ollut tänään menossa mihinkään?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:35"]Juu, otan kapselin maitohappoja aamuin illoin, vaikka annostusohje 1/vrk. Tuskin ehtivät imeytyä..? Jos en laita mitään suuhuni enkä liiku sängystä, niin olo melko hyvä. AP [/quote] Jos annostus 1/vrk, niin älä ota enempää - tästä tulee ripulia. Ehkä se ripulin syy onkin tällä hetkellä liiallinen maitohappobakteerien syöminen..jättäsin ne vuorokaudeksi kokonaan pois. Nesteitä vaan alas, minkä saa, vaikka lusikallinen kerrallaan. Osta apteekista juomaa, jotka on tarkotettu runsaan ripuloinnin aikana nautittavaksi ns. suola-sokerijuoma. Pysyy nestetasapaino kunnossa.Jos ei apteekkia lähellä, tän voi tehdä myös itse..googlettamalla löytyy ohje. Ja ei missään nimessä töihin, kun vielä oireita kerran on. T:sh
Kiitos vinkeistä -tähän asti. Työterveydestä soitettiin takaisin ja todettiin, että saikkua ei saa puhelimella. Jos tautini jatkuu, niin ko 18 jälkeen voin soittaa sinne uudelleen ja varata huomisaamuksi päivystysajan. Puhelimenpäässä ihmeteltiin taudin pitkää kestoa ja lääkkeeksi tarjottiin Imodiumia. En jaksanut sanoa, että testattu on.
Ai taida ambulanssi minua huolia (vielä) mukaansa. Olo on kyllä heikko, mutta eniten matkassa pelkään sitä, että en niin kauaa voi olla ripuloimatta. En sinne ambulanssiinkaan halua mennä haisemaan. Terveyskeskus on 10 km lähempänä, mutta työnantaja hyväksyy vain työterveyden todistukset.
No, niitä maitohappoja olen ehtinyt ottaa vain 3 kpl (mies toi apteekista), tänään en ole vielä saanut sitäkään otettua, joten jätän illaksi.
Eihän tässä auta muuta kuin parantua! Onko muilla kestänyt mahatauti näin kauan?
AP
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:04"]
Minkä hemmetin takia olet syönyt imodiumia, jos et ollut tänään menossa mihinkään?
[/quote]
No ihan vaan sen takia, että voisin vaikka yrittää mennä sängylle makuulle - ja se onnistuikin. Imodium auttaa myös mahan rauhoittumiseen. Hemmetissä voit itsekin testata jotain eksoottisempaakin, kun olet 4 päivää kärsinyt mahakivuista ja siitä, että kokoajan saa rampata ripuloimassa.
AP
Pyydä että mies käy ostamassa vaippoja, joko aikuisten apteekista tai lasten. Oikeasti! Huonohan se on autossa matkustaa jos ripuloi. Kai mies voi viedä lääkärille?
Voisitko vain mennä lähimpään lääkäriin. Onko pakko olla työterveys? Jos on, niin menisin taksilla/puoliso veisi ja ottaisin muovipusseja mukaa ja pepun alle... 25km on kuitenkin vain puolisen tuntia autolla. Ja tietysti pitää jo ottaa testit. Voisit ottaa purkkiin valmiiksi: keitä pakastepurkki kiehuvassa vedessä ja anna kuivua itsekseen (älä kuivaa millään), ota näyte purkkiin ja laita parin purkki parin muovipussin sisälle. Näin saat näytteen suoraan labraan lääkärikäynnilläsi eikä tarvitse tehdä vielä erillistä reissua sen takia. Itse toimin aina noin, jos ripulin takia (vaikka ulkomaan reissun jälkeen) pitää lääkäriin asti mennä.
Vaihtohousut mukaan! Ja muovikassi mihin saat likaiset jos pahin tapahtuu! Ja vaippaa suosittelen minäkin.
Pojalla oli 5 päivän ripuli ja mitkään kotikonstit eivät tehonneet. Apteekin PRECOSA-ripulilääke tehosi! Pyydä miestä, sukulaista, naapuria tai ystävää halemaan sinulle sitä apteekista niin pääset lääkäriin huomenna koska et ole kuitenkaan työkuntoinen vielä vaikka precosa tehoaisi.
Immodium pitkittää ripulia eli sitä ei kannata ottaa jos ei ole pakko mennä mihinkään. Vasta huomenna immodium on tarpeen jos menet lääkäriin. Immodium lamaa suolta mutta tuo precosa-ripulilääke ei lamaa vaan rauhoittaa ja lisää hyviä pöpöjä jotka parantaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:22"]
Pojalla oli 5 päivän ripuli ja mitkään kotikonstit eivät tehonneet. Apteekin PRECOSA-ripulilääke tehosi! Pyydä miestä, sukulaista, naapuria tai ystävää halemaan sinulle sitä apteekista niin pääset lääkäriin huomenna koska et ole kuitenkaan työkuntoinen vielä vaikka precosa tehoaisi.
[/quote]
Eikös Imodumilla ja Precosalla ole sama tarkoitus? Tuntuu sittenkin, että Imodium alkoi tehota muutaman tunnin nappien ottamisen jälkeen. Nyt olen juomassa puolta litraa suolasokerijuomaa... En nyt koe testin ottamista tarpeelliseksi, koska muut perheenjäsenet ovat parantuneet taudista.
AP
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:26"]
Immodium pitkittää ripulia eli sitä ei kannata ottaa jos ei ole pakko mennä mihinkään. Vasta huomenna immodium on tarpeen jos menet lääkäriin. Immodium lamaa suolta mutta tuo precosa-ripulilääke ei lamaa vaan rauhoittaa ja lisää hyviä pöpöjä jotka parantaa.
[/quote]
Ethän kai usko tuohon itsekään!? Kannattaisi lukea Imodiumin tuoteseloste ja haastatella aiheesta vaikkapa lääkäriä ja apteekkaria - vai uskotko heitäkään - oletko Precosanmyyjä?
Vaikee uskoa että lähiterkkarin lääkärintodistus muka ei käy, että ainoostaan tth hyväksyttävä? Ei oo järkeä tossa. Lääkäri ku lääkäri. Terveydenhoitajan todistus sit eri juttu jos ei käy
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:42"]
Vaikee uskoa että lähiterkkarin lääkärintodistus muka ei käy, että ainoostaan tth hyväksyttävä? Ei oo järkeä tossa. Lääkäri ku lääkäri. Terveydenhoitajan todistus sit eri juttu jos ei käy
[/quote]
Usko vaan, tervetuloa valtiolle töihin! Sillä ei ole väliä, että onko hoitsun vai lekurin todistus.
AP