Voisiko tarjoila tuoda oletuksena laskut erikseen?
Joskus kiusallista, kun kysytään että yhteen vai erikseen ja siihen on joissain tilanteissa hankala vastata "oikein". Olisi selkeämpää kun tulisi oletuksena erikseen ja vasta jos pyytää, niin tulee yhteinen lasku. Isoissa seurueissa tietysti luontevaa kysyä jo valmiiksi miten maksetaan, mutta se on sitten eri juttu.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:01"]
No just tällaista paskamyrskyä osasinkin odottaa. Tottakai jaan laskun hymyssä suin jos asiakas sitä pyytää, nou problem. Joillakin koneilla se onnistuu nopeammin, toisilla hitaammin. Pointtini oli se, että tilaamalla yhden laskun asiakas voi omalla toiminnallaan nopeuttaa palvelua ravintolassa. Itse ainakin asiakkaana joustan mielelläni pikkujutuissa jos tiedän sen hyödyttävän muita ympärillä olevia ihmisiä. Valitettavasti suurin osa suomalaisista on vaan sellaisia "minä minä minun laskuni minun lounastaukoni minä minä MINÄÄÄ" tyyppejä. T. Se jolla oli kokemusta
[/quote]Myrsky...kaksi vai kolmeko sinulle vastasi.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:48"]No jo nyt on kumma, kun tarjoilija ei viitsisi edes laskua jakaa! Mitä te kuvittelette teidän toimenkuvaan kuuluvan? Ei asiakkaat ryhdy myöhemmin summia jakamaan, kyllä se nimenomaan tapahtuu siellä ravintolassa ja kuuluu palveluun. Kohta varmaan pitää hakea omat ruoatkin keittiöstä, kun sekin vie liikaa aikaa.
[/quote]
Vali vali, älä vaan mene häpäisemään itseäsi ulkomaille ja vaatimaan tarjoilijaa jakamaan lasku, todella moukkamaista käytöstä. Mutta Suomessa minua ei jaksa yllättää enää mikään.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä?
[/quote]
Tilauksia ei näpytellä koneelle ruokailijakohtaisesti vaan pöytäkohtaisesti. Kun esim. viiden hengen seurue pyytää laskut erikseen, kone näyttää heidän pöydän tilauksensa tyyliin 3 erilaista alkuruokaa, extra dippi, 2 olutta, limu, alkoholiton olut, 5 eri pääruokaa, 2 jäätelöannosta, yksi lisäpallo, toinen alkoholiton olut, soodavesi, nachokori, 2 pulloa viiniä, 1 lasi eri viiniä, jälkiruoka, siideri ja mozzarellapallot. Arvaa muistuuko tarjoilijan mieleen kuin apteekin hyllyltä kuka söi mitäkin, kun hän on tässä välissä palvellut parikymmentä muutakin pöytää?
[/quote]
ok, tätä en tiennyt.
tosin en ymmärrä miksei tarjoilija tee asiasta jotain muistiinpanoja, kun aika tavallistakin lienee, että lasku pyydetään erikseen.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä? [/quote] Tilauksia ei näpytellä koneelle ruokailijakohtaisesti vaan pöytäkohtaisesti. Kun esim. viiden hengen seurue pyytää laskut erikseen, kone näyttää heidän pöydän tilauksensa tyyliin 3 erilaista alkuruokaa, extra dippi, 2 olutta, limu, alkoholiton olut, 5 eri pääruokaa, 2 jäätelöannosta, yksi lisäpallo, toinen alkoholiton olut, soodavesi, nachokori, 2 pulloa viiniä, 1 lasi eri viiniä, jälkiruoka, siideri ja mozzarellapallot. Arvaa muistuuko tarjoilijan mieleen kuin apteekin hyllyltä kuka söi mitäkin, kun hän on tässä välissä palvellut parikymmentä muutakin pöytää?
[/quote]Ja mitä tarjoilijakoulussa opetettiin?
Meiltä on tarjoilija jo ihan alkuun kysynyt mitkä tilaukset laskutetaan yhteen.
Luulin, että huonosti käyttäytyvät asiakkaat olisi tuskaa, mutta jopa laskun pyytäminen erikseen..huh huh..
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä?
[/quote]
Tilauksia ei näpytellä koneelle ruokailijakohtaisesti vaan pöytäkohtaisesti. Kun esim. viiden hengen seurue pyytää laskut erikseen, kone näyttää heidän pöydän tilauksensa tyyliin 3 erilaista alkuruokaa, extra dippi, 2 olutta, limu, alkoholiton olut, 5 eri pääruokaa, 2 jäätelöannosta, yksi lisäpallo, toinen alkoholiton olut, soodavesi, nachokori, 2 pulloa viiniä, 1 lasi eri viiniä, jälkiruoka, siideri ja mozzarellapallot. Arvaa muistuuko tarjoilijan mieleen kuin apteekin hyllyltä kuka söi mitäkin, kun hän on tässä välissä palvellut parikymmentä muutakin pöytää?
[/quote]
ok, tätä en tiennyt.
tosin en ymmärrä miksei tarjoilija tee asiasta jotain muistiinpanoja, kun aika tavallistakin lienee, että lasku pyydetään erikseen.
[/quote]
Et tiennyt? Oletko kuullut sanaa maalaisjärki? Yleensä aivot omaava ihminen mainitsee itsekin jo tilatessaan erillisistä laskuista, asiakkaanakin voi olla kohtelias.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:01"]
No just tällaista paskamyrskyä osasinkin odottaa. Tottakai jaan laskun hymyssä suin jos asiakas sitä pyytää, nou problem. Joillakin koneilla se onnistuu nopeammin, toisilla hitaammin. Pointtini oli se, että tilaamalla yhden laskun asiakas voi omalla toiminnallaan nopeuttaa palvelua ravintolassa. Itse ainakin asiakkaana joustan mielelläni pikkujutuissa jos tiedän sen hyödyttävän muita ympärillä olevia ihmisiä. Valitettavasti suurin osa suomalaisista on vaan sellaisia "minä minä minun laskuni minun lounastaukoni minä minä MINÄÄÄ" tyyppejä. T. Se jolla oli kokemusta
[/quote]
Olisikohan sinulla mahdollisuutta vaikka vuorotteluvapaaseen tai muuten pitää vähän taukoa työstäsi? Yleensä työuupumuksen huomaa juuri siitä, että ihan normaalit työhön kuuluvat asiat alkavat tuntua ylivoimaisilta ja asiakkaat ärsyttää ihan vain olemassaolollaan.
Ymmärrän, että tarjoilijan työssä voi kohdata huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja sellaista ei tietysti kenenkään tarjoilijan tarvitse sietää. Kuitenkin siinä tilanteessa jos esim. 3 työkaveria käy yhdessä lounaalla, käyttäytyy asiallisesti ja kohtealiaasti pyytää erillisiä laskuja ja tarjoilija kokee, että nämä asiakkaat ovat minä minä MINÄÄÄ tyyppejä, ei vika mielestäni ole asiakkaissa.
[/quote]
En oo noita hommia tehnyt enää vuosiin, mutta oman kokemuksen pohjalta osaan käyttäytyä tarjoilijoita ja muita asiakaspalvelijoita kohtaan paljon reilummin ja ymmärtäväisemmin nyt asiakkaana. Laskun jakaminen onnistuu kyllä, mutta halusin vaan vastata aloittajan kysymykseen että laskua ei jaeta oletuksena siksi koska se hidastaisi palvelua. Moni asiakas ei varmasti tätä edes tiedä näistä "mikä siinä nyt on niin vaikeeta?" kommenteista päätellen.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:01"]
[/quote]
Olisikohan sinulla mahdollisuutta vaikka vuorotteluvapaaseen tai muuten pitää vähän taukoa työstäsi? Yleensä työuupumuksen huomaa juuri siitä, että ihan normaalit työhön kuuluvat asiat alkavat tuntua ylivoimaisilta ja asiakkaat ärsyttää ihan vain olemassaolollaan.
Ymmärrän, että tarjoilijan työssä voi kohdata huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja sellaista ei tietysti kenenkään tarjoilijan tarvitse sietää. Kuitenkin siinä tilanteessa jos esim. 3 työkaveria käy yhdessä lounaalla, käyttäytyy asiallisesti ja kohtealiaasti pyytää erillisiä laskuja ja tarjoilija kokee, että nämä asiakkaat ovat minä minä MINÄÄÄ tyyppejä, ei vika mielestäni ole asiakkaissa.
[/quote]
En ole edellinen, mutta olet tyypillinen itsekäs kusipää tekstisi perusteella.
[/quote]
Jos tyypillisen itsekkään kusipään tunnistaa siitä, että ravintolassa lounaalla käydessään maksaa oman lounaansa eikä koko seuruetta tarjoilijan työtä helpottaakseen, niin sitten...
Onneksi omassa lounasravintolassani on ihanat ja ammattitaitoiset tarjoilijat ja he kestävät tämän inhimillisen puutteeni. Tai sitten he vain näyttelevät, mutta ammattitaitoa sekin. Arvostan heitä silti kovin :)
Nykyään kun kaikesta pihistetään niin myös ravintolan hlökunnan määrästä. Yksi tarjoilija voi joutua hoitamaan yksin koko salin aspan, mahdollisesti baaritiskin ja jälkiruokien teon. Jos ravintolassa on vähänkin vilkkaampaa tuo laskun jako varsinkin suuren seurueen ollessa asiakkaina on yleensä aikaa vievää puuhaa. Pointti tässä on se että viitsimisestä tai väärästä alasta tässä ei ole kyse, vaan asiakkaat pitkälti itse toiminnallaan määrittelevät sen kuinka nopeasti tarjoilija pystyy heille palvelua tuottamaan.
Eri asia jos rauhallista, henkilökuntaa tarpeeksi ja selvästi on kyse vaan siitä viitsimisestä. Tietty yrityksen syyhän se on et hlökuntaa ei tarpeeksi ole, mutta asia ratkeaa vain talouskasvulla sekä asiakaspalautteilla joissa ei morkata sitä huonoa ja hidasta palvelua vaan sitä, että asiakkaita ollessa 15 pöydällistä yhdelle tarjoilijalle hänellä ei siihen anneta mahdollisuutta.
Asiakkaan on tarkoitus aiheuttaa mahdollisimman vähän vaivaa henkilökunnalle! Jokaisessa ravintola-aiheisessa keskustelussa joku alan "ammattilainen" valittaa, kun asiakas on erehtynyt pyytämään jotain. Helvetti sentään.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:01"]No just tällaista paskamyrskyä osasinkin odottaa. Tottakai jaan laskun hymyssä suin jos asiakas sitä pyytää, nou problem. Joillakin koneilla se onnistuu nopeammin, toisilla hitaammin. Pointtini oli se, että tilaamalla yhden laskun asiakas voi omalla toiminnallaan nopeuttaa palvelua ravintolassa. Itse ainakin asiakkaana joustan mielelläni pikkujutuissa jos tiedän sen hyödyttävän muita ympärillä olevia ihmisiä. Valitettavasti suurin osa suomalaisista on vaan sellaisia "minä minä minun laskuni minun lounastaukoni minä minä MINÄÄÄ" tyyppejä. T. Se jolla oli kokemusta
[/quote] Mistä kukaan voi tällaistakaan tietää?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä? [/quote] Tilauksia ei näpytellä koneelle ruokailijakohtaisesti vaan pöytäkohtaisesti. Kun esim. viiden hengen seurue pyytää laskut erikseen, kone näyttää heidän pöydän tilauksensa tyyliin 3 erilaista alkuruokaa, extra dippi, 2 olutta, limu, alkoholiton olut, 5 eri pääruokaa, 2 jäätelöannosta, yksi lisäpallo, toinen alkoholiton olut, soodavesi, nachokori, 2 pulloa viiniä, 1 lasi eri viiniä, jälkiruoka, siideri ja mozzarellapallot. Arvaa muistuuko tarjoilijan mieleen kuin apteekin hyllyltä kuka söi mitäkin, kun hän on tässä välissä palvellut parikymmentä muutakin pöytää?
[/quote]
Ehkä tässä voisi joku insinööri laittaa teknologian kuntoon, jotta tarjoilijoiden työ olisi tulevaisuudessa helpompaa. Turha siitä kuitenkaan on asiakkaita syyttää.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:33"]
Asiakkaan on tarkoitus aiheuttaa mahdollisimman vähän vaivaa henkilökunnalle! Jokaisessa ravintola-aiheisessa keskustelussa joku alan "ammattilainen" valittaa, kun asiakas on erehtynyt pyytämään jotain. Helvetti sentään.
[/quote]
On olemassa asiakkaita ja kusipäisiä asiakkaita. Kumpaan ryhmään kuuluitkaan?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:33"]
Nykyään kun kaikesta pihistetään niin myös ravintolan hlökunnan määrästä. Yksi tarjoilija voi joutua hoitamaan yksin koko salin aspan, mahdollisesti baaritiskin ja jälkiruokien teon. Jos ravintolassa on vähänkin vilkkaampaa tuo laskun jako varsinkin suuren seurueen ollessa asiakkaina on yleensä aikaa vievää puuhaa. Pointti tässä on se että viitsimisestä tai väärästä alasta tässä ei ole kyse, vaan asiakkaat pitkälti itse toiminnallaan määrittelevät sen kuinka nopeasti tarjoilija pystyy heille palvelua tuottamaan. Eri asia jos rauhallista, henkilökuntaa tarpeeksi ja selvästi on kyse vaan siitä viitsimisestä. Tietty yrityksen syyhän se on et hlökuntaa ei tarpeeksi ole, mutta asia ratkeaa vain talouskasvulla sekä asiakaspalautteilla joissa ei morkata sitä huonoa ja hidasta palvelua vaan sitä, että asiakkaita ollessa 15 pöydällistä yhdelle tarjoilijalle hänellä ei siihen anneta mahdollisuutta.
[/quote]
Ymmärrän, että tarjoilijat ovat tässä tilanteessa tukalassa asemassa. Vaikka kuinka tarjoilijoiden hankalia työoloja ymmärränkin, ei kuitenkaan varallisuuteni riitä maksamaan koko seuruetta. Aikani ei myöskään riitä aina setvimään esim. tilisiirroin jälkikäteen, mitä olen kenellekin kollegalle mistäkin ruoasta velkaa. Asiakkailla ei ole velvollisuutta ratkoa ravintoloiden sisäisiä ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:33"]
[/quote]
On olemassa asiakkaita ja kusipäisiä asiakkaita. Kumpaan ryhmään kuuluitkaan?
[/quote] Siihen ryhmään, joka ei maksa 30€ sitkeästä tai kylmästä pihvistä ;) Ja palauttaa kengät kauppaan, jos ne hajoavat kuukauden kuluttua ostohetkestä.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"]
[/quote]
Ehkä tässä voisi joku insinööri laittaa teknologian kuntoon, jotta tarjoilijoiden työ olisi tulevaisuudessa helpompaa. Turha siitä kuitenkaan on asiakkaita syyttää.
[/quote]
Eipä tässä ketään syyteltykään vaan jaettiin ystävällisiä vinkkejä kuinka me yhdessä saataisiin homma rullaamaan jouhevammin niiden insinöörien toimia odotellessa. En muutenkaan ymmärrä tällaista asiakkaat vs asiakaspalvelijat taistelutannerta. Ihmisiä me kaikki ollaan ja samalla pallolla elellään. Yhteistyöllä pääsee kaikkein pisimmälle.
Tarjoilija ei voi tietää miten seurue haluaa maksaa, vaihtoehtoja voi olla vaikka kuinka monta, varsinkin kun on tultu syömään. Sen takia on kaikkein luontevinta, että seurue ilmoittaa ITSE miten maksaa. Siinä ei ole mitään noloa, päinvastoin, se on fiksua ja kohteliasta tarjoilijaa kohtaan. Hän saa heti bongattua seurueen oikein.
Miten joku edes voi kuvitella, että tuollainen olisi noloa?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä?
[/quote]