Voisiko tarjoila tuoda oletuksena laskut erikseen?
Joskus kiusallista, kun kysytään että yhteen vai erikseen ja siihen on joissain tilanteissa hankala vastata "oikein". Olisi selkeämpää kun tulisi oletuksena erikseen ja vasta jos pyytää, niin tulee yhteinen lasku. Isoissa seurueissa tietysti luontevaa kysyä jo valmiiksi miten maksetaan, mutta se on sitten eri juttu.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:48"]
Tarjoilija ei voi tietää miten seurue haluaa maksaa, vaihtoehtoja voi olla vaikka kuinka monta, varsinkin kun on tultu syömään. Sen takia on kaikkein luontevinta, että seurue ilmoittaa ITSE miten maksaa. Siinä ei ole mitään noloa, päinvastoin, se on fiksua ja kohteliasta tarjoilijaa kohtaan. Hän saa heti bongattua seurueen oikein.
Miten joku edes voi kuvitella, että tuollainen olisi noloa?
[/quote]
No mikä tarjoilijaa estää tätä tiedustelemasta tilauksen yhteydessä?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:33"]
Nykyään kun kaikesta pihistetään niin myös ravintolan hlökunnan määrästä. Yksi tarjoilija voi joutua hoitamaan yksin koko salin aspan, mahdollisesti baaritiskin ja jälkiruokien teon. Jos ravintolassa on vähänkin vilkkaampaa tuo laskun jako varsinkin suuren seurueen ollessa asiakkaina on yleensä aikaa vievää puuhaa. Pointti tässä on se että viitsimisestä tai väärästä alasta tässä ei ole kyse, vaan asiakkaat pitkälti itse toiminnallaan määrittelevät sen kuinka nopeasti tarjoilija pystyy heille palvelua tuottamaan. Eri asia jos rauhallista, henkilökuntaa tarpeeksi ja selvästi on kyse vaan siitä viitsimisestä. Tietty yrityksen syyhän se on et hlökuntaa ei tarpeeksi ole, mutta asia ratkeaa vain talouskasvulla sekä asiakaspalautteilla joissa ei morkata sitä huonoa ja hidasta palvelua vaan sitä, että asiakkaita ollessa 15 pöydällistä yhdelle tarjoilijalle hänellä ei siihen anneta mahdollisuutta.
[/quote]
Ymmärrän, että tarjoilijat ovat tässä tilanteessa tukalassa asemassa. Vaikka kuinka tarjoilijoiden hankalia työoloja ymmärränkin, ei kuitenkaan varallisuuteni riitä maksamaan koko seuruetta. Aikani ei myöskään riitä aina setvimään esim. tilisiirroin jälkikäteen, mitä olen kenellekin kollegalle mistäkin ruoasta velkaa. Asiakkailla ei ole velvollisuutta ratkoa ravintoloiden sisäisiä ongelmia.
[/quote]
Jos ei aika riitä niin sitten pyydät sen laskun erikseen ja sillä selvä. Vinkki yhteisestä laskusta palvelun nopeuttamiseksi oli suunnattu niille, joille siitä ei aiheudu kohtuutonta vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:33"]
Nykyään kun kaikesta pihistetään niin myös ravintolan hlökunnan määrästä. Yksi tarjoilija voi joutua hoitamaan yksin koko salin aspan, mahdollisesti baaritiskin ja jälkiruokien teon. Jos ravintolassa on vähänkin vilkkaampaa tuo laskun jako varsinkin suuren seurueen ollessa asiakkaina on yleensä aikaa vievää puuhaa. Pointti tässä on se että viitsimisestä tai väärästä alasta tässä ei ole kyse, vaan asiakkaat pitkälti itse toiminnallaan määrittelevät sen kuinka nopeasti tarjoilija pystyy heille palvelua tuottamaan. Eri asia jos rauhallista, henkilökuntaa tarpeeksi ja selvästi on kyse vaan siitä viitsimisestä. Tietty yrityksen syyhän se on et hlökuntaa ei tarpeeksi ole, mutta asia ratkeaa vain talouskasvulla sekä asiakaspalautteilla joissa ei morkata sitä huonoa ja hidasta palvelua vaan sitä, että asiakkaita ollessa 15 pöydällistä yhdelle tarjoilijalle hänellä ei siihen anneta mahdollisuutta.
[/quote]
Ymmärrän, että tarjoilijat ovat tässä tilanteessa tukalassa asemassa. Vaikka kuinka tarjoilijoiden hankalia työoloja ymmärränkin, ei kuitenkaan varallisuuteni riitä maksamaan koko seuruetta. Aikani ei myöskään riitä aina setvimään esim. tilisiirroin jälkikäteen, mitä olen kenellekin kollegalle mistäkin ruoasta velkaa. Asiakkailla ei ole velvollisuutta ratkoa ravintoloiden sisäisiä ongelmia.
[/quote]
Jos ei aika riitä niin sitten pyydät sen laskun erikseen ja sillä selvä. Vinkki yhteisestä laskusta palvelun nopeuttamiseksi oli suunnattu niille, joille siitä ei aiheudu kohtuutonta vaivaa.
[/quote]
Ja selvennykseksi nyt vielä, että kukaan fiksu tässä keskustelussa ei ole olettanut että yksi kustantaa kaikkien ruoat ilman että muut maksavat tälle missään vaiheessa takaisin.
Älkää vaan Kanarialla menkö pyytämään laskua erikseen! Ihan normi tapa on, että yksi maksaa ja setvitään sen jälkeen keskenämme (ihan siinä pöydässä) se lasku. Mikäli kenelläkään ei ole tarpeeksi rahaa, keräämme etukäteen. Mikäli joukossa on yksikin kansakoulun käynyt niin onnistuu.
Tarjoilijoiden työoloissa on varmasti kehitettävää. Oikea keino saada asioita kuntoon ei kuitenkaan ole moittia asiakkaita vaan esim. ammattiliiton kautta vaikuttaa asioihin.
Täällä kans yks tarjoilijatar, naurattaa kyllä vähän kollegat.
Laskunjako on tosiaan "työlästä" puuhaa, ainakin niissä kssajärjestelmissä minkä parissa olen itse työskennellyt. "Bongaat" kaikki ruuat ja juomat yhteen pöytään, ja sitten joudut itse "luomaan" eriliset laskut, eli siirtämään oikeat ruuat oikeisiin paikkoihin. Tämä on se missä menee aikaa, mutta itse teen aina muistiinpanot joka pöydästä, jolloin tiedän kyllä mikä meni kenelle.
Joku ihmetteli, miksei insinöörit ole vielä tehneet asiaa helpommaksi. Fakta on se, että niin asiakkaan kuin toimitusjohtajankin mielestä henkilökunnan töiden helpottaminen tai inhimillistäminen ei ole etusijalla. Ravintoloiden kalusto on välillä jopa uskomattoman vanhaa, osittain jo rikkinäistä. Joten jos ravintolassa olisi mahdollisuus investoida, käytetään se yleensä asiakastilojen paranteluun henkilökunnan helpottamisesta piittaamatta. Mikä on täysin järkevää, sillö vain ja ainoastaan asiakas maksaa palkkamme. Mikäli ravintoloiden käyttöaste olisi täällä hieman suurempi, uskon, että moni asia olisi toisin. Tai edes verotus olisi kevyempi..
Suomessa asiakas saa kyllä palvelua, sillä laskut jaetaan. Kokeilkaapa ulkomailla moista, harvempi tarjoilija siitä ilahtuu.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:55"]
Älkää vaan Kanarialla menkö pyytämään laskua erikseen! Ihan normi tapa on, että yksi maksaa ja setvitään sen jälkeen keskenämme (ihan siinä pöydässä) se lasku. Mikäli kenelläkään ei ole tarpeeksi rahaa, keräämme etukäteen. Mikäli joukossa on yksikin kansakoulun käynyt niin onnistuu.
[/quote]
Kanarialla löytyy varmasti paljon työpaikkoja niille tarjoilijoille, joita Kanarian meno miellyttää.
Haittapuoliakin siellä tosin on. Esim. monille ei makseta peruspalkkaa vaan palkka perustuu tippijärjestelmään, joka on melko epävakaata. Ilmasto voi on tosin monille miellyttävämpi.
60. On yksi tyypillinen suomalaisten moka ainakin Espanjassa. Tarjoilijat oikeasti ärsyyntyvät, ja näyttävät sen myös, mikäli pyydellään monta laskua.
Tietty jossain turistirysissä he saattavat toimia suomalaisten toivomalla tavalla, mutta paikallisessa ravintolassa aina vain yksi lasku!
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:55"]
[/quote]
Kanarialla löytyy varmasti paljon työpaikkoja niille tarjoilijoille, joita Kanarian meno miellyttää.
Haittapuoliakin siellä tosin on. Esim. monille ei makseta peruspalkkaa vaan palkka perustuu tippijärjestelmään, joka on melko epävakaata. Ilmasto voi on tosin monille miellyttävämpi.
[/quote]
Tarkoitin paikallisia ravintoloita, en suomibaareja. :) Kulttuuriero. Onneksi ekan kerran asian kohdatessani tiesin miten menetellään.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:57"]
Täällä kans yks tarjoilijatar, naurattaa kyllä vähän kollegat.
Laskunjako on tosiaan "työlästä" puuhaa, ainakin niissä kssajärjestelmissä minkä parissa olen itse työskennellyt. "Bongaat" kaikki ruuat ja juomat yhteen pöytään, ja sitten joudut itse "luomaan" eriliset laskut, eli siirtämään oikeat ruuat oikeisiin paikkoihin. Tämä on se missä menee aikaa, mutta itse teen aina muistiinpanot joka pöydästä, jolloin tiedän kyllä mikä meni kenelle.
Joku ihmetteli, miksei insinöörit ole vielä tehneet asiaa helpommaksi. Fakta on se, että niin asiakkaan kuin toimitusjohtajankin mielestä henkilökunnan töiden helpottaminen tai inhimillistäminen ei ole etusijalla. Ravintoloiden kalusto on välillä jopa uskomattoman vanhaa, osittain jo rikkinäistä. Joten jos ravintolassa olisi mahdollisuus investoida, käytetään se yleensä asiakastilojen paranteluun henkilökunnan helpottamisesta piittaamatta. Mikä on täysin järkevää, sillö vain ja ainoastaan asiakas maksaa palkkamme. Mikäli ravintoloiden käyttöaste olisi täällä hieman suurempi, uskon, että moni asia olisi toisin. Tai edes verotus olisi kevyempi..
Suomessa asiakas saa kyllä palvelua, sillä laskut jaetaan. Kokeilkaapa ulkomailla moista, harvempi tarjoilija siitä ilahtuu.
[/quote]
Tämä oli ihan asiallinen viesti tarjoilijalta. Valitettavan paljon näkee nykyisin keskustelupalstoilla viestejä, joissa ravintola-alan ihmiset purkaa turhautumistaan asiakkaita moittien. Ravintoloiden käyttöastetta tuskin parantaa asiakkaiden jatkuva mollaaminen. Tämä pätee myös näitä anonyymeja viestejä.
Onko teillä ammattiliittoa, joka voisi asiaa ajaa? On suorastaan kummallista, että nykyisin ei vielä tarjoilijoilla ole käytössään esim. tabletteja, joihin he voisivat näpytellä tilauksen istumapaikkakohtaisesti, josta se sitten menisi keittiöön ja josta laskun saisi ulos helposti siinä muodossa kuin haluaa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:57"]Täällä kans yks tarjoilijatar, naurattaa kyllä vähän kollegat.
[/quote]
Mikäs sua niin naurattaa kun itse tosesit saman asian? Eli onnistuu kyllä, mutta ylimääräistä aikaa menee.
Saisimmeko laskut. Erikseen, kiitos.
Hyvin onnistuu. Minä en maksa Peran ryyppäämisiä tai Molla-Anteron neljää jätskiä.
Joku ihmetteli, miksei insinöörit ole vielä tehneet asiaa helpommaksi. Fakta on se, että niin
[/quote]
Tämä oli ihan asiallinen viesti tarjoilijalta. Valitettavan paljon näkee nykyisin keskustelupalstoilla viestejä, joissa ravintola-alan ihmiset purkaa turhautumistaan asiakkaita moittien. Ravintoloiden käyttöastetta tuskin parantaa asiakkaiden jatkuva mollaaminen. Tämä pätee myös näitä anonyymeja viestejä.
Onko teillä ammattiliittoa, joka voisi asiaa ajaa? On suorastaan kummallista, että nykyisin ei vielä tarjoilijoilla ole käytössään esim. tabletteja, joihin he voisivat näpytellä tilauksen istumapaikkakohtaisesti, josta se sitten menisi keittiöön ja josta laskun saisi ulos helposti siinä muodossa kuin haluaa.
[/quote]
Samaa ihmettelen itsekin, miksi asiakkata aina mollataan niin kassojen kuin tarjoilijoidenkin toimesta. On toki ilmiselvää, että osa asiakaista on todella kamalalia henkilökuntaa kohden, mutta suurin osa on ihania. Aina pitää ajatella asia bisneksen kautta, mutta valitettavan monella rividuunarilla ei ole aavistustakaan siitä, miten rankkaa juuri ravintolayrittäminen on. Jokaisen pitäisi ajatella sitä, että joku päivä voi olla, että ravintolasta on lappu luukulla.
PAM ajaa lähinnä kassamyyjien asioita, ravintoladuunareista on luovuttu aika päiviä sitten. Toki palkankorotuksia tulee silloin tällöin, mutta TES ja yleiset työolot ovat kehnoja. Esimerkiksi taukoja ei tunneta kovinkaan monssa paikassa, voi olla, että teet 10h töitä, joista tauon osuus on 20min. Ala valittaa ja saat potkut, jonka lisäksi soitellaan kaikki tutun kaimat läpi, ja kerrotaan, että tuota ei kannata palkata - se on kritisoinut työoloja. Ja potkujahan ei suoranaisesti anneta, vaan pienennetään työtunnit minimeistä minimiin, että älyät itse lähteä. Myös työpaikkakiusaaminen sallitaan.
Ja sille jokaa ihmetteli, miksi naurattaa kolleegat - siksi, että aletaan julistamaan sitä vaikeutta ja hankaluutta. Tule itse jakamaan ja kokeilemaan niin, tiedätpähän miltä se tuntuu. En minäkään mene lääkärin päivystykseen valittamaan, että miten hiton kauan se niitä reseptejä kirjoittaa, mikä kandi sielä on hommissa. Enkä usko, ttä lääkäri vastaisi kutsumalla katsomaan miten hän niitä tutkimukia tekee.
t. 62
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:18"]
Saisimmeko laskut. Erikseen, kiitos.
Hyvin onnistuu. Minä en maksa Peran ryyppäämisiä tai Molla-Anteron neljää jätskiä.
[/quote]
Mä en lähde juopon Peran tai sokeriaddikti Molla-Anteron kanssa syömään alunperinkään. Musta on ihan kohtuullista maksaa samasta, ellei olla jollain isolla porukalla liikkeellä, jolloin selvitetään laskutus tarjoilijalle ajoissa ja selkeästi. Pikkuporukassa yksi maksaa ja muut makselee tilille jälkeenpäin sovitulla tavalla.
Jokainen asiakaspalvelussa rahaa käsittelevä tietää, että nykyisin korttimaksaminen yleistyy ja käteisen mukana kantaminen on harvinaisempaa. Jos ravintolat haluavat asiakkaita, tulee heidän pysyä mukana kehityksessä eikä olettaa, että asiakkaat heitä varten kantavat mukanaan käteistä, joilla maksaa osuutensa sille, joka on maksanut koko summan kortilla.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä?
[/quote]
Tilauksia ei näpytellä koneelle ruokailijakohtaisesti vaan pöytäkohtaisesti. Kun esim. viiden hengen seurue pyytää laskut erikseen, kone näyttää heidän pöydän tilauksensa tyyliin 3 erilaista alkuruokaa, extra dippi, 2 olutta, limu, alkoholiton olut, 5 eri pääruokaa, 2 jäätelöannosta, yksi lisäpallo, toinen alkoholiton olut, soodavesi, nachokori, 2 pulloa viiniä, 1 lasi eri viiniä, jälkiruoka, siideri ja mozzarellapallot. Arvaa muistuuko tarjoilijan mieleen kuin apteekin hyllyltä kuka söi mitäkin, kun hän on tässä välissä palvellut parikymmentä muutakin pöytää?
[/quote]
ok, tätä en tiennyt.
tosin en ymmärrä miksei tarjoilija tee asiasta jotain muistiinpanoja, kun aika tavallistakin lienee, että lasku pyydetään erikseen.
[/quote]
Et tiennyt? Oletko kuullut sanaa maalaisjärki? Yleensä aivot omaava ihminen mainitsee itsekin jo tilatessaan erillisistä laskuista, asiakkaanakin voi olla kohtelias.
[/quote]
En tiennyt, siksi kysyinkin. Oletin, että laskutkin voi saman tien laittaa erikseen tilausten mukaan, eikä pöydän mukaan. Onnistuu se baarissakin, miksei ravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:01"]No just tällaista paskamyrskyä osasinkin odottaa. Tottakai jaan laskun hymyssä suin jos asiakas sitä pyytää, nou problem. Joillakin koneilla se onnistuu nopeammin, toisilla hitaammin. Pointtini oli se, että tilaamalla yhden laskun asiakas voi omalla toiminnallaan nopeuttaa palvelua ravintolassa. Itse ainakin asiakkaana joustan mielelläni pikkujutuissa jos tiedän sen hyödyttävän muita ympärillä olevia ihmisiä. Valitettavasti suurin osa suomalaisista on vaan sellaisia "minä minä minun laskuni minun lounastaukoni minä minä MINÄÄÄ" tyyppejä. T. Se jolla oli kokemusta
[/quote] Mistä kukaan voi tällaistakaan tietää?
[/quote]
Maalaisjärjellä? Lisätyö=hitaampi palvelu?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:47"]En ota kantaa ap:n alkuperäiseen kysymykseen vaan tähän koko keskusteluun, koska vastaavan tyyppisiä täällä on ollut muitakin viime aikoina. Itse arvostan tarjoilijoita. Tarjoilijan työn hoitaminen hyvin vaatii varmasti paljon sosiaalisia taitoja, organisointikykyä, nopeutta, fyysistä kuntoa yms... He ovat siis ammattilaisia, joten ihmetyttää epäammattimainen käytön keskustelupalstoilla. On tässäkin ketjussa ollut asioita asiallisesti kommentoivia tarjoilijoita, mutta sitten on paljon näitä kirosanoja käyttäviä ja asiakkaita nimitteleviä tarjoilijoita. Mielestäni tämä laskee alan arvostusta. Jokaisella asiakaspalvelualalla on varmasti omat ongelmansa sekä asiakkaiden että työolojen kanssa, mutta huomattavasti harvemmin näkee esim. hoitohenkilökuntaa haukkumassa asiakkaitaan netissä. Mistä tämä johtuu? [/quote] No hoitohenkilökunta haukkuu asiakkaansa kahvihuoneessa, tarjoilijat netissä ja röökipaikalla. Katsos kun työnkuvaan kuuluu että kaikki mitä asiakkaat näkevät on se väkinäinen asiakaspalveluhymy, jolloin he luulevat tekevänsä kaiken oikein vaikka käyttäytyisivät kuin mitkäkin idiootit. Ihan hyvä että jotkut tuo myös työntekijöiden näkökulman esiin vaikkakin näin anonyymisti netissä, koska suoraan asiakkaalle näistä jutuista ei sovi puhua. Ehkä edes joku ottaa vinkistä vaarin ja tadaa, maailmassa on yksi hankala asiakas vähemmän.
[/quote]
Niinhän se kaikilla asiakaspalvelualoilla on, että asiakkaalle näytetään vain se asiakaspalveluhymy. Siinä mielessä ravintola-ala ei poikkea mistään muusta asiakaspalvelualasta.
Tuolla yllä olevalla kommentilla en viitannut asialliseen työntekijän näkemyksen esiin tuomiseen vaan alatyyliseen kommentointiin. Jos viestissä on kirosanoja, haukkumista yms. se heikentää viestin sanomaa huomattavasti. Kritiikinkin voi tuoda sivistyneesti ilmi, kuten monet tarjoilijat ovat tässä ketjussa tuoneetkin.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä?
[/quote]
Tilauksia ei näpytellä koneelle ruokailijakohtaisesti vaan pöytäkohtaisesti. Kun esim. viiden hengen seurue pyytää laskut erikseen, kone näyttää heidän pöydän tilauksensa tyyliin 3 erilaista alkuruokaa, extra dippi, 2 olutta, limu, alkoholiton olut, 5 eri pääruokaa, 2 jäätelöannosta, yksi lisäpallo, toinen alkoholiton olut, soodavesi, nachokori, 2 pulloa viiniä, 1 lasi eri viiniä, jälkiruoka, siideri ja mozzarellapallot. Arvaa muistuuko tarjoilijan mieleen kuin apteekin hyllyltä kuka söi mitäkin, kun hän on tässä välissä palvellut parikymmentä muutakin pöytää?
[/quote]
ok, tätä en tiennyt.
tosin en ymmärrä miksei tarjoilija tee asiasta jotain muistiinpanoja, kun aika tavallistakin lienee, että lasku pyydetään erikseen.
[/quote]
Et tiennyt? Oletko kuullut sanaa maalaisjärki? Yleensä aivot omaava ihminen mainitsee itsekin jo tilatessaan erillisistä laskuista, asiakkaanakin voi olla kohtelias.
[/quote]
En tiennyt, siksi kysyinkin. Oletin, että laskutkin voi saman tien laittaa erikseen tilausten mukaan, eikä pöydän mukaan. Onnistuu se baarissakin, miksei ravintolassa.
[/quote]
Ravintolassa ruokatilaus menee elektronisesti keittiöön juuri sen pöytänumeron mukaan, ja keittiössä valmistetaan ruuat niin että yhden pöydän ruuat ovat yhtä aikaa valmiina.
Jos lasku jaetaan valmiiksi eli näpytellään kassajärjestelmään eri pöytänumeroilla, ovat myös ruuat täysin eri aikoina valmiina (=Tytti saa vuohenjuustosalaattinsa 5min tilaamisen jälkeen, Pertti pihvinsä varttia myöhemmin ja Liisan lasagne tulee jossain siinä välissä).
Siksi yhden pöydän ruuat on pakko näpytellä kassaan yhdelle pöytänumerolle yhteen syssyyn, ja jakaa myöhemmin.
Laskun jakaminen tosiaan kuuluu Suomessa tarjoilijan työhön, ja se hoidetaankin mukisematta. Ainoa valitus asiasta tulee yleensä asiakkailta, jotka valittavat kun laskussa kestää. Senhän täällä jo moni kertoikin.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:51"]Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä? [/quote] Tilauksia ei näpytellä koneelle ruokailijakohtaisesti vaan pöytäkohtaisesti. Kun esim. viiden hengen seurue pyytää laskut erikseen, kone näyttää heidän pöydän tilauksensa tyyliin 3 erilaista alkuruokaa, extra dippi, 2 olutta, limu, alkoholiton olut, 5 eri pääruokaa, 2 jäätelöannosta, yksi lisäpallo, toinen alkoholiton olut, soodavesi, nachokori, 2 pulloa viiniä, 1 lasi eri viiniä, jälkiruoka, siideri ja mozzarellapallot. Arvaa muistuuko tarjoilijan mieleen kuin apteekin hyllyltä kuka söi mitäkin, kun hän on tässä välissä palvellut parikymmentä muutakin pöytää?
[/quote]
Ymmärrän, että siellä ei ole työvälineet ja -menetelmät kunnossa. Se ei ole yksittäisen tarjoilijan vika. Toisaalta ei asiakkaankaan. Työskentelen itsekin matalapalkka-alalla ja jos olen yllä olevasta listasta esim. syönyt yhden pääruoan ja juonut 1 lasin viiniä, en koe velvollisuutta maksaa koko listaa, ihan vaan siksi, että ravintolan johto ei ole hoitanut tietojärjestelmiä kuntoon.