Voisiko tarjoila tuoda oletuksena laskut erikseen?
Joskus kiusallista, kun kysytään että yhteen vai erikseen ja siihen on joissain tilanteissa hankala vastata "oikein". Olisi selkeämpää kun tulisi oletuksena erikseen ja vasta jos pyytää, niin tulee yhteinen lasku. Isoissa seurueissa tietysti luontevaa kysyä jo valmiiksi miten maksetaan, mutta se on sitten eri juttu.
Kommentit (86)
Eihän tuo voi olla hankalaa edes ensi treffeillä. Jos et ollut ajatellut tarjota seuralaisellesi niin vastaat että erikseen. Jos toinen oli ajatellut tarjota niin hän sen kyllä siinä vaiheessa ilmoittaa, että ei kun laitetaan samaan vain, minä tarjoan.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:03"]Syömässä on mies, nainen ja lapsi. Mitä luulet kuka maksaa ja mitä? Onko se iso seurue? Nainen maksaa lapsen ja mies itsensä...öööö menikö jo liian hankalaksi. Jospa vaan avaat suusi reippaasti. [/quote] Hyi, tuli mieleen miespolo, joka on saanut riesakseen yh-huoran ja sen toiselle miehelle tuottaman jälkeläisen. No, jokainen meistä tietää, että mieshän se maksaa, yh-pillukin on jollekin parempi kuin ei pillua ollenkaan.
[/quote]Koita laajentaa näkemystäsi ihmisistä ja maailmasta. Se antaa enemmän positiivisuutta ja rauhaa elämääsi. Katkeruudella ja negatiivisuudella aiheutat itsellesi jonkin mielensairauden.
Meinaatko maksattaa ruokasi miehellä ?
Jaa, kyllä siinä aikaa menee jos jokaisen ruokailijan lasku tuodaan erikseen pöytään, ja taas valitetaan.
Sinä et siis tilauksen lisäksi saa sanottua sanaakaan tarjoilijalle? Sitä kutsutaan ihan normaaliksi kanssakäymiseksi ja kommunikoinniksi. Googleta vaikka, mitä em käsitteet tarkoittavat.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:09"]
Laskun jakaminen on muuten yksi kettumaisimmista hommista tarjoilijan työssä. Jos haluatte nopeaa palvelua itsellenne ja kanssaruokailijoille niin ottakaa yksi lasku ja jakakaa rajat myöhemmin keskenänne. Ja ihan turha alkaa tästä väittää vastaan jos ette ole itse tarjoilijan hommia tehneet. T: Kokemusta on
[/quote]
Varmaankin tuo laskun jakaminen voi tarjoilijalle olla hankalaa, mutta mielestäni se on kuitenkin ravintolan johdon/tarjoilijoiden/työn kehittämisestä vastaavien henkilöiden tehtävä kehittää järjestelmä, jolla se hoituisi helposti. Luulisi, että nykyteknologialla se ei olisi hankalaakaan kehittää siihen apuvälineitä. Ei asiakkaan tehtävä ole ravintolassa miettiä, miten vaivaisi henkilökuntaa mahdollisimman vähän. Harvemmalla kuitenkaan taloudellinen tilanne on niin hyvä, että voi hyväntekeväisyydestä tarjoilijaa kohtaan maksaa oman laskunsa sijasta esim. kahden muunkin laskun. Toisaalta ei myöskään ole asiakkaan tehtävä alkaa setvimään ja laskemaan laskuja samana iltana tai varsinkaan myöhemmin. Aina ei esim. ole käteistä. Toisessa ketjussa oli tarjoilija, joka oli sitä mieltä, että asiakkaista joku voisi maksaa kortilla ja loput omat osuutensa vaikka seuraavana päivänä tilisiirroilla. Tässä tarjoilija on mielestäni jo väärällä alalla. Jos ei laskua saa asiallisesti hoidettua saman tien ravintolassa henkilökunnalle, jätän mieluummin menemättä sellaiseen ravintolaan.
Lasku jaetaan, jos niin pyydetään. Mitään ongelmaa ei ole. Jos automaattisesti kaikki jaettaisiin ja sitten voitte maksaa kolme laskua halutessanne, niin asiakkaat valittaisivat kun pitää itse ynnätä ne yhteen.
Laskun jakaminen on muuten yksi kettumaisimmista hommista tarjoilijan työssä. Jos haluatte nopeaa palvelua itsellenne ja kanssaruokailijoille niin ottakaa yksi lasku ja jakakaa rajat myöhemmin keskenänne. Ja ihan turha alkaa tästä väittää vastaan jos ette ole itse tarjoilijan hommia tehneet. T: Kokemusta on
[/quote]Juu, tarjoilijan ilmeestä on usein nähty, kuinka kettumaista se joillekin heistä on. Lienee tuollainen tarjoilija väärällä alalla, olemme päätelleet.
No jo nyt on kumma, kun tarjoilija ei viitsisi edes laskua jakaa! Mitä te kuvittelette teidän toimenkuvaan kuuluvan? Ei asiakkaat ryhdy myöhemmin summia jakamaan, kyllä se nimenomaan tapahtuu siellä ravintolassa ja kuuluu palveluun. Kohta varmaan pitää hakea omat ruoatkin keittiöstä, kun sekin vie liikaa aikaa.
Mikä sen laskun jakamisessa on vaikeaa ja työlästä?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:45"]
[/quote]Juu, tarjoilijan ilmeestä on usein nähty, kuinka kettumaista se joillekin heistä on. Lienee tuollainen tarjoilija väärällä alalla, olemme päätelleet.
[/quote]
Sinä et saa suutasi auki, ja moitit muiden työntekoa? =)))))) Oletkos päivääkään tarjoilijan hommaa kokeillut?
Kerro ap, mikä siinä on kiusallista?
No just tällaista paskamyrskyä osasinkin odottaa. Tottakai jaan laskun hymyssä suin jos asiakas sitä pyytää, nou problem. Joillakin koneilla se onnistuu nopeammin, toisilla hitaammin. Pointtini oli se, että tilaamalla yhden laskun asiakas voi omalla toiminnallaan nopeuttaa palvelua ravintolassa. Itse ainakin asiakkaana joustan mielelläni pikkujutuissa jos tiedän sen hyödyttävän muita ympärillä olevia ihmisiä. Valitettavasti suurin osa suomalaisista on vaan sellaisia "minä minä minun laskuni minun lounastaukoni minä minä MINÄÄÄ" tyyppejä. T. Se jolla oli kokemusta
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:56"]
Joskus kiusallista, kun kysytään että yhteen vai erikseen ja siihen on joissain tilanteissa hankala vastata "oikein".
[/quote]
Miten tuo on hankalaa? Jos haluaa laskun erikseen, sanot erikseen, jos haluat yhteen, sanot yhteen. Jos et tiedä mitä haluat, sanot erikseen ja maksat molemmat laskut sitten jos niin haluat tehdä. Jos taas et tiedä seuralaisesi halusta, voit joko kysyä sitä häneltä, tai pyydät laskun yhteen jos haluat tarjota ja erikseen jollet halua tarjota. En ymmärrä mikä tässä on ongelma.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:01"]
No just tällaista paskamyrskyä osasinkin odottaa. Tottakai jaan laskun hymyssä suin jos asiakas sitä pyytää, nou problem. Joillakin koneilla se onnistuu nopeammin, toisilla hitaammin. Pointtini oli se, että tilaamalla yhden laskun asiakas voi omalla toiminnallaan nopeuttaa palvelua ravintolassa. Itse ainakin asiakkaana joustan mielelläni pikkujutuissa jos tiedän sen hyödyttävän muita ympärillä olevia ihmisiä. Valitettavasti suurin osa suomalaisista on vaan sellaisia "minä minä minun laskuni minun lounastaukoni minä minä MINÄÄÄ" tyyppejä. T. Se jolla oli kokemusta
[/quote]
Olisikohan sinulla mahdollisuutta vaikka vuorotteluvapaaseen tai muuten pitää vähän taukoa työstäsi? Yleensä työuupumuksen huomaa juuri siitä, että ihan normaalit työhön kuuluvat asiat alkavat tuntua ylivoimaisilta ja asiakkaat ärsyttää ihan vain olemassaolollaan.
Ymmärrän, että tarjoilijan työssä voi kohdata huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja sellaista ei tietysti kenenkään tarjoilijan tarvitse sietää. Kuitenkin siinä tilanteessa jos esim. 3 työkaveria käy yhdessä lounaalla, käyttäytyy asiallisesti ja kohtealiaasti pyytää erillisiä laskuja ja tarjoilija kokee, että nämä asiakkaat ovat minä minä MINÄÄÄ tyyppejä, ei vika mielestäni ole asiakkaissa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:01"]
[/quote]
Olisikohan sinulla mahdollisuutta vaikka vuorotteluvapaaseen tai muuten pitää vähän taukoa työstäsi? Yleensä työuupumuksen huomaa juuri siitä, että ihan normaalit työhön kuuluvat asiat alkavat tuntua ylivoimaisilta ja asiakkaat ärsyttää ihan vain olemassaolollaan.
Ymmärrän, että tarjoilijan työssä voi kohdata huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja sellaista ei tietysti kenenkään tarjoilijan tarvitse sietää. Kuitenkin siinä tilanteessa jos esim. 3 työkaveria käy yhdessä lounaalla, käyttäytyy asiallisesti ja kohtealiaasti pyytää erillisiä laskuja ja tarjoilija kokee, että nämä asiakkaat ovat minä minä MINÄÄÄ tyyppejä, ei vika mielestäni ole asiakkaissa.
[/quote]
En ole edellinen, mutta olet tyypillinen itsekäs kusipää tekstisi perusteella.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:45"]
[/quote]
Sinä et saa suutasi auki, ja moitit muiden työntekoa? =)))))) Oletkos päivääkään tarjoilijan hommaa kokeillut?
[/quote]Eri henkilö kirjoitti, ei ap. Saan suuni auki, helposti.