Talvi yllätti etelän vetelät- taas
Kommentit (51)
Just joo... Minä olen asunut pikkupaikkakunnalla ekat 32 vuotta elämästäni, sitten muuttanut Helsinkiin. Enkä kyllä osaa yhtään halveksua tätä 'etelän vetelien' touhua. Se vaan on vähän eri se lumentulo kun on oikeasti ruuhkaista liikennettä, kuin esim. entisellä kotipaikkakunnallani jossa olisi hyvin pärjännyt näillä keleillä vaikka kesärenkailla kun olisi ihan rauhassa voinut körötellä vaikka kahtakymppiä. Täällä taas jos yksi jarruttaja pysähtyy huomattavasti hitaammin kuin muut (talvirenkaalliset), voi kolari olla valmis...
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:31"]
Ei ne osaa ajaa, vieläkään
[/quote]No ette osaa tekään. Siellä oli junttilassa autot ojassa pari viikkoa sitten vaikka lunta satoi huomattavasti vähemmän. Sitä paitsi te ette uskalla ajaa täällä kesäkelissäkään.
Vituttaako pohjosen rähjäsiä kun joudutte kesät talvet siellä kylmyydessä pyörimään karvahatut päässä kuin kaupan puolivalmiit lihapullat :D
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:38"]Haha!
Ikään kuin jossain muuttotappioalueen junttilassa muka olisi joskus osattu muuta kuin uskovaispiireissä raiskata pikkulapsia!!!!
Ettehän te rämekuukkelit ymmärrä yhtään mitään yhtään mistään, se on nähty.
[/quote]
Ai, kun ei asu hienosto hellsingissä niin on rämekuukkeli? :D
Olen asunu hellsingissä hetken ja se kaupunki oli maailman kamalin paikka asua! Toki siellä on hyvääkin, mut se kaupunki ei sopinu mulle asuin ympäristöks sit yhtään. En tuntenu sitä koskaan kodikseni.
Sain mahdollisuuden päästä sieltä pois ja nyt asun kotona. Kaupungissa joka on mulle ollu koti sydämessä jo yli 10 vuoden ajan.
En väitä ettenkö toisaalta kaipaisi hellsingin aikoja, toki kaipaan osittain, mut koskaan en enää sinne muuta. En halua.
Ja jos todellakin sun silmissä olen rämekuukkeli, joka ei tiedä mistään mitään niin sovitaan sitten niin. Mieluummin rämekuukkeli kuin aivoton snobi. ;)
[/quote]
Yksinkertainen.
Hyvähän se on vittuilla pk-seutulaisille. Täällä, kun niitä autoja on pelkästään aamuruuhkissa enemmän kuin perähikiällä kuukaudessa. Joten jos peruskoulun matematiikka, todennäköisyydet sekä kolaritilastot on hallussa niin tule sitten aukomaan suurta suustas :) Mut hei viikonloppuja sinullekin ;)
Tällä talventulo yllätti jutulla tarkoitetaan niitä idiootteja, jotka ei millään voi vaihtaa renkaita, ennenkuin lumi on jo maassa. Ei sillä tarkoiteta jokaista helsinkiläistä kuskia, vain niitä pösilöitä. Jos et ole Idiootti, niin älä loukkaannu, osasit ennakoida talven!
Ajan usein 4 tietä Helsinkiin aamulla töihin. Faktahan on se, että monikaan kuljettaja ei huomio huonoa ajokeliä, vaan posottaa menemään ihan niin kuin muinakin aamuina. Sitten kun liikennettä on todella paljon, niin aika ajoin rytisee.
Se on ihan sama ajaako siellä ruuhkassa Rovaniemeläisiä vai Helsinkiläisiä, niin varmasti rytisee jos ei yhtään huomioida kelejä. Kuljettajien taidosta (pohjoinen vs. etelä) ei ole kysymys. Toki jos kaikki osaisivat ajaa niin kuin Marcus Grönholm, onnettomuudet vähenisi, mutta ikävä kyllä harva maailmassa osaa.
Tällainen päivitys on av:lla joka jumalan kerta kun tulee lunta. Kun kova haukkumistarve selvästi on, keksikää siihen edes joku omaperäisempi tapa.
Mä ajoin eilen tunnin pahimpaan kolariaikaan Helsingistä Vihtiin ja yhtään kolaria en nähnyt. Niitä normiruuhkia, eli jonoja ja välillä äkkiä pysähtyviä jonoja kyllä oli.
Pääkaupunkiseudulla moni tosiaan elää minuuttiaikataululla, kun töissä ainainen kiire ja aiemmin ei pysty lähtemään. Sitten lasten vuoksi pitää päästä kotiin kuitenkin ajoissa.
Työ liikenne on siis kyllä aika pullonkaula ja vaarallinen. Siihen auttaisi ne lisäkaistat, tai työpaikkojen siirto muille paikkakunnille....
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 07:41"]
Tällä talventulo yllätti jutulla tarkoitetaan niitä idiootteja, jotka ei millään voi vaihtaa renkaita, ennenkuin lumi on jo maassa. Ei sillä tarkoiteta jokaista helsinkiläistä kuskia, vain niitä pösilöitä. Jos et ole Idiootti, niin älä loukkaannu, osasit ennakoida talven!
[/quote]
Voi kun näillä jutuilla sitten tosiaan tarkoitettaisiinkin vain niitä idiootteja (joita esim. siellä pk-seudulla on määrällisesti paljon, mutta vielä enemmän meitä fiksuja autoilijoita joilla ei kolise), eikä kaikkia etelän autoilijoita. Näiden etelän vetelä -juttujen kirjoittajat eivät ikinä tajua, että kun liikennettä on paljon, niin todennäköisyys kärsiä jonkun muun töppäilyistä on suurempi kuin hiljaisemmilla teillä.
Kärjistäen: yksi ääliö liukastelee kesärenkailla moottoritien kaiteeseen, toinen ei ehdi väistää ajoissa vaan törmää perään. Nämä kaksi sankaria aiheuttavat kilometrien jonot, joissa seisovia tavallisia ja talvirenkaat ajoissa vaihtaneita autoilijoita sitten haukutaan nettipalstoilla, kuinka talvi yllätti taas etelän vetelät, ja miksei ne siellä osaa ajaa ja miksi ne menee paniikkiin kun vähän hiutailee lunta.
Ärsyttää.
Minä taas en ymmärrä, miksi niillä upeilla talvirenkaillaakaan pitäisi ajaa tasan samaa nopeutta kuin ennenkin, kun näkyvyys on selvästi heikentynyt ja tiet lliukkaita. Talvirenkaat eivät tee teistä turvallisempia lumipyryllä vaan vain auttavat asiaa vähän enemmän kuin kesärenkaat.
Ajeln itse eilen pääkaupunkiseudun laitamilla 60 alueella, ja kun laskin nopeutta esim. mutkissa 50 tai 55, niin sieltä takaa lähti citymaasturia ohittamaan lumi pöllyten ja vastaantulijat kovasti jarruttaen. Se, että olen varovainen, on ennakointia ja olosuhteiden huomioonottamista eikä mitään henkilökohtaista vittuilua. Niin kiire ei voi olla, ettei voi köröttää hetken (mutkan verran) hiukan sallittua nopeutta hitaammin. Ongelma taisi kuitenkin olla se, että noudatin nopeusrajoitusta, kun ne maasturit karkasivat lumi pöllyen kauas horisonttiin ja näkymättömiin heti kuin vain mahdollista. Siinä ei ajettu 60 eikä varmaan edes 80.
Kolarit syntyvät liian kovista tilannenopeuksista, huolimattomasta ajosta ja riskien otoista. Todennäköisyys sille, että minä ajaisin kolarin on paljon pienempi kuin että ne ohittavat ja ylinopeutta ajavat kolarin.
otetaanpa rauhallisesti. Kitkarenkaat voivat tehdä myös tepposia tottumattomalle kuskille ja kesäpyöriäkin on ehkä ollut myös matkassa. Arvelen että klassinen peiliin katsominen tässäkin auttaisi! Tilannenopeus ja turvavälit kohilleen!
Ruuhkassa on vuoden ympäri ne omat sekopäät jotka syöksyilee jopa jakajien yli päästäkseen jonkun eteen jne joten en ihmettele kun tulee sitten ensimmäisiä liukkaita ettei nämä uunot osaa suhteuttaa ajotyyliänsä siihen..
Miks tää aina uppoo? Eikö aihepiirikin ole jo niin tyhjiin kaluttu?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 08:16"]
Tällainen päivitys on av:lla joka jumalan kerta kun tulee lunta. Kun kova haukkumistarve selvästi on, keksikää siihen edes joku omaperäisempi tapa.
[/quote]
Komppaan tätä. Ihme patoutumia pk-seutulaisia kohtaan, miksi?
Kyllä näin oululaisena on täytynyt viime viikkoina ihmetellä näiden kotikaupungin asukkien ajotaitoja tuossa motarilla. Pari kolme ketjukolaria/viikko ja ajokelikin ollut ihan ok.
Eli kyllä täällä pohjoisessakin osataan.. :D
No helpotusta on kohta tiedossa, sillä säät näyttävät olevan lämpenemään päin ja lumet sulavat pois ainakin etelässä, mahdollisesti myös ainakin jonkin verran pohjoisemmassakin.
Itse en asu etelässä, mutta onpa tuota ainakin näin 2000-luvun vuosina tullut huomattua, että se on normaalina vuotena siinä ja siinä, ehtiikö pysyvä lumi jouluksi tulla. Viimeisen 10 vuoden aikana on pysyvä lumi tullut täällä yhden kerran marraskuun puolella, muuten on mennyt aina joulukuun puolelle ja parina talvena pysyvä lumi on tullut vasta tammikuussa. Toinen kerta näistä kahdesta oli viime talvena. Silloin lumi satoi tammikuussa ja suli pois jo helmikuun lopussa. Lumipeite oli maassa vain 6-7 viikkoa. En muista vuotta, että koskaan olisi ollut niin lyhyt lumipeiteaika kuin viime talvena. Eikä lunta ollut viime talvena täällä juuri lainkaan. Sitä oli niin vähän, että ruoho pilkotti siitä vähästä lumihangesta vielä helmikuun puolivälissäkin. Sitten yhtenä yönä helmikuun lopussa satoi lunta hieman enemmän, mutta sitten vain päivä siitä, niin kaikki lumet sulivat pois.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:33"]No oli kyllä aika yllättävä talventulo oikeastikin. Kävin 13 aikaan koiran kanssa ulkona ja kun lähdin 16 aikaan kauppaan maassa oli n. 5 cm kerros lunta ja lisää tuli ja tulee edelleen.
[/quote]
Osaanpas ilmaista itseäni hyvin.... Siis kun kävin koiran kanssa ulkona kello 13, niin lumesta ei ollut tietoakaan.