Millä sotilasarvolla kotiuduit armeijasta?
Minä vuonna? Entä oletko päässyt tai joutunut kertausharjoituksiin?
Kommentit (258)
Itse sain upseerikoulutukseni Panssarikoulun reserviupseeriosastolla. Kokelasaikanani jouduin tekemään viestiosaston johtokaavion Haminan RUK:n viestikomppaniassa "koulutuksensa" saaneelle upseerikokelaalle, joka ei itse osannut johtokaaviota tehdä. Siellä aika kului kuulemma kaikenlaisiin paraati- ja käskynantoharjoituksiin ym. joutavaan seurustelu-upseerin tehtäviin valmentavaan sirkusteluun.
Ainakin Panssarikoulun käyneeseen reserviupseeriin verrattuna Haminan RUK:n käynyt reserviupseeri on tiedoiltaan ja taidoiltaan selkeästi huonompi. Mielestäni Haminasta valmistuneet upseerikokelaat tulisi kotiuttaa varusmiespalveluksen jälkeen kersantteina ja ylentää vänrikeiksi vasta kehityskykyä osoittaneiden kertausharjoitusten suorittamisen jälkeen.
Ylipikkolo. 2015 neva foget! Kiitos vielä Sipilä,Soini, Orpo ja Marin.
Henkilövalinnat ovat jossain määrin "kemiakysymyksiä", mutta kyllä Rukkiin valittavilla on rahkeitten riitettävä ihan objektiivisestikin katsoen, ei siinä riitä golf- tai muu harrastuskaveruus komppapäällikön kanssa. Reserviupseerikurssilta voi ihan oikeasti lentää pihallekin, jos eivät kyvyt ja motivaatio riitä, ja näin tapahtuukin joillekin joka saapumiserässä.
Meiltä lähti yksi maitojunalla (RUK). Yritti vanhaa kuumemittarin vaihto -kikkaa, vaan kiinni jäi.
Upseerioppilas on alikersantin arvoinen eli muuttuu alikessuksi jos ei valmistu kurssilta ja taas kersantin kanssa samanarvoinen kokelas muuttuu kessuksi jos ylennystä ei tule. Niinhän nuo tornihuhut velloivat että erittäin vakaviin syytteisiin joutuessaan (esim. simputus), voi kokelas jäädä ilman ylennystä ja kotiutua kersanttina.
330 alik 91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vänrikki. 106 kertausaamua ja nyt yliluutnantti.
En saanut armeijassa yhtään loma-anomusta läpi. Olin kaikki juhlapyhät kiinni; joulu, uv, wappu, juhannus. Lopetin anomuksien tekemisenkin kun huomasin että se oli aivan turhaa. Aivan intin lopussa kappari tuli huutamaan että miksi en ollut pitänyt lomia ja pisti minut loppuajaksi lomalle(kuntsarit jäivät pitämättä).
Kertaamassa en ole käynyt kertaakaan, enkä käy. Mieltä oikein lämmitti lukea tästä 106 kertausaamusta, jollakin on mennyt intti vielä huonommin kuin minulla.
No eikös se Klamydiakin aikoinaan riimitellyt:
Joulu, juhannus ja uusvuosi kiinni
Pois kun pääsee kuplii viini
Kapteeni ei lomaa myönnä
Anomus perseesi työnnä
Ei oo enää ympärillä aitaa
Ei oo päällä peltipaitaa
Mä häviäjille pokkuroin
Ja ykstoista kuukautta pahoin voin
Hyvin ne sanat vain muistaa 26 vuoden jälkeen.
Muistan tapauksen, tulenjohtopuolella tekivät kimpassa tuota kuumemittarin vaihtojuttua. Yksi hiljainen ja mukava kaveri jäi kiinni mutta ei rollinut muita. Kurssikirjassa on virheellisesti kolme milk -merkintää, vain yksi sai kenkää. Vähän turhaa nillittämistä, olisivat vaan antaneet pekkaa, hommahan osoitti upseereille sopivaa aloitekykyä.
Meillä tuliasemassa ei kukaan yrittänyt kuumemittaritemppua, oli kai muutenkin niin lokoisat olot.
Itse kun olin jo perusyksikössä -94 niin joku kahjo lähti rukissa aseen kanssa metsään harhailemaan leiriltä kun oli vähän alkanut viiraamaan. Muistaako kukaan tapausta? Maitojuna suuntasi Ouluun...
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kun itse kävin, palvelukseenastumispäiviä ja -eriä oli kolme vuodessa ja näiden erien välillä oli jonkin verran laatueroja. Toiset olivat halutumpia kuin toiset ja toisista pääsi siten helpommin RUKiin kuin toisista. Eli laatuvaihtelua oli.
Eri aselajien välillä on myös huomattavia eroja. Tykistön tulenjohto taitaa olla helpoin tie upseerikoulutukseen.
Joskus kurssien 176-178 aikana kerrottiin kulkupuhetta, että jomman kumman patterin päällikkö oli yrittänyt saada ruotsinkielisiä ulos RuK:sta korostamalla heidän kirjoitusvirheitään teoriakokeissa, vaikka porukan mielestä eivät olleet sen heikompia kuin muutkaan.
KT puolelta tiedän kaverin joka maksoi itsensä läpi kun ei läpäissyt kokeita. Toimi kokelas ajan video upseerina kun ei voitu oikein laittaa tulenjohtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kun itse kävin, palvelukseenastumispäiviä ja -eriä oli kolme vuodessa ja näiden erien välillä oli jonkin verran laatueroja. Toiset olivat halutumpia kuin toiset ja toisista pääsi siten helpommin RUKiin kuin toisista. Eli laatuvaihtelua oli.
Talvella oli helpompi päästä/joutua johtajakoulutukseen kuin kesällä. Yleensä tuoreet ylioppilaat tulivat kesällä, talvella oli sitten enemmän ammattikoulun/vast käyneitä, joskin tietysti myös ylioppilaita. Kesällä oli siis "fiksumpaa" osastoa kuin talvella, mikä vaikutti laatuun. Tai näin siis puhuttiin vielä ysärillä. En tiedä onko vastaavaa jakoa enää, tuskin kun moni kirjoittaa syksyllä ja perinteiset aikamääreet ei ole enää olemassa samalla tavalla.
Omalta kurssiltani lähti neljä maitojunalla. Yksi joutui tappeluun haminalaisessa räkälässä, yksi vammautui taisteluharjoituksessa ja kaksi ei saanut minimipisteitä kasaan. Omasta komppaniastani ei kukaan lähtenyt maitojunalla.
Herra universumin komentaja. Pistäkää paremmaksi.
Todettakoon vielä, että jotta saisi lipun maitojunaan, täytyy töhöillä todella pahasti. Siviilirikokset, sekoileminen juovuspäissään, tappeleminen, vaaran aiheuttaminen siviilissä, huumeiden käyttö jne upseerille ja herrasmiehelle sopimaton käytös ovat sellaisia syitä, joiden vuoksi voi saada helposti fudut. Upseerioppilaalta vaaditaan henkiseltä ja fiksuuspuolelta aika paljon. Oppilasaines on kuitenkin yleensä aika hyvin valikoitunutta jo ennen Haminaan saapumista ja lähes aina vapaaehtoisia.
Toinen yleinen syy on pitkäaikainen sairastuminen tai vammautuminen. Tiettävästi tällaisessa tilanteessa voidaan tarjota mahdollisuutta jälki-RUK:lle.
Sitten on aina huono koulumenestys, mutta tästä voidaan tinkiä, jos oppilas yrittää kaikkensa. Joissakin komppanioissa on tapana antaa kaljakori läksiäislahjaksi, jos pääsee minimipisteillä kurssista läpi.
Yleensä maitojunaan joutuu vain alle kymmenen oppilasta per kurssi. RUK180 "Komeetta" oli tiettävästi ensimmäinen kurssi, jolta kaikki oppilaat selvisivät läpi.
Näytin sotkussa veitikkani santsarikokelaalle,ja käskin ottaa suihin .Ei suostunut,vaikka ilmeestään näin,että mieli olisi tehnyt.
Kurssilta 199 lähti itptrista yksi kaiffari maitojunalla. Joku kertoi hänen viettäneen lopun palvelusaikansa kirjurialikessuna. Hajosi heti rukin alussa "kun oli niin paljon gineksiä" hehe. Tuohon maailmanaikaan Ruk oli kyllä lomaparatiisi. Taisi ihan tahallaan törttöillä että pääsisi pois.