Millä sotilasarvolla kotiuduit armeijasta?
Minä vuonna? Entä oletko päässyt tai joutunut kertausharjoituksiin?
Kommentit (258)
Mikä sen rukkilaisten marssin nimi oli?
Vierailija kirjoitti:
Pakko tunnustaa, että vaikka tuon kuulikin Haminassa niin kumman harmaaväritön militäärimarssiksi ja näin ollen olin kokonaan unohtanut koko lurituksen varmaan 25 vuoden edestä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkojärven marssi. Osa matkasta juosten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko tunnustaa, että vaikka tuon kuulikin Haminassa niin kumman harmaaväritön militäärimarssiksi ja näin ollen olin kokonaan unohtanut koko lurituksen varmaan 25 vuoden edestä.
Et ole tainnut RUKia käydä jos et Kirkkojärven marssia tiedä ja kuvittelet että puhutaan musiikista.
...ja jos tarkoitit kilpamarssia eli Kirkkojärven marssia, niin se on aika pelleilykeikka: kesäkurssilla tyhjät tetsarit, kenkinä lenkkarit jne, pituus alle 25 km josta pikataivalta oli kymmenisen kilsaa jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut RUKia käydä jos et Kirkkojärven marssia tiedä ja kuvittelet että puhutaan musiikista.
Ks ylle/alle. SissiK:n jeppejen mielestä täysi pellekeikka verrattuna esim AUKien sissitaitokilpailuihin.
Tammikuussa 2004, rynkytysmies eli jääkäri, kenttä- ja yleiskelpoisuus tyydyttävä. En ole kertaillut
Lentelivätkö Aukissa ja Rukissa vielä pinkkapunkat?
Pari kaverusta, muistaakseni korohorosta, oli käynyt heti kurssin 199 alussa syömässä paikallisessa ravintolassa ja jättäneet laskun maksamatta. Joku kouluttajista, oliko sitten komppanian päällikkö tai varapäällikkö, otti asian esille meidän koko komppanian edessä ja varoitteli, että te jos moiseen sorruttu, niin maitojuna odottaa. Yksityiskohdat, joita en nyt enää 29 vuoden jälkeen niin tarkkaan muista, kertoivat tupakaverini, joiden mukaan nämä onnettomat olivat naureskelleet ja leuhottaneet tempauksellaan. Tuntui silloin kyllä ihan uskomattomalta, että RUK:n oppilaat sortuivat tämmöiseen.
Ruk:n jälkeen eli kokelasvaiheessa pitäisi kai tehdä jotain todella rikollista, jos ei kotiutettaessa saisi vänskän ruusukkeita. Meillä yksi koksu palasi lomilta aina niin tuubassa, että kannettiin välillä putkaan. Krapulan vuoksi hommat jäivät välillä aivan hoitamatta. Ei kuitenkaan tapellut tai riehunut ja pääsi aikanaan normijärjestyksessä siviiliin.
Eri koulutussuunnissa on vaihtelevasti RUK-paikkoja, joten yhdenvertaisesti varusmies ei voi päästä RUK:hon. Toisissa on vähemmän jatkopaikkoja kuin toisissa. Varusmiehetkin ovat kaikki erilaisia, ja sitten ovat vielä valitsijoiden omat näkemykset. Siten sattuma ratkaisee osittain jatkon.
Loimaan Taisto ja Thaimaan loisto kirjoitti:
Tammikuussa 2004, rynkytysmies eli jääkäri, kenttä- ja yleiskelpoisuus tyydyttävä. En ole kertaillut
Itsellä jääkäri myös ja kenttäkelpoisuus sekä yleisarvostelu oli välttävä. Sillä saattoi olla tekemistä asian kanssa, että en tullut toimeen ryhmänjohtajani kanssa ns. vanhana miehenä (tuohon aikaan oman ikäluokan alikessut ja kokelaat tulivat AUKin ja RUKin jälkeen johtajiksi). En minä mitään kapinoinut, ilmaisin vain suoraan kantani. No sitähän ei kuulu tehdä. Samassa stuvassa tyyppi, joka vemppasi koko armeijan ihan härskillä tavalla ja jota pidettiin ihan surkimuksena, sai paremmat arvostelut. Hyvin kuittasi tämä alikessu homman minulle, siitä pisteet hänelle. Haistatin paskat koko laitokselle kun lähdin ovesta, eikä se tunne ole muuttunut. Hulluinta oli kuitenkin se, että sain kutsun vapaaehtoisiin kertauksiin joskus 10 vuotta armeijan jälkeen. Enpä mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Loimaan Taisto ja Thaimaan loisto kirjoitti:
Itsellä jääkäri myös ja kenttäkelpoisuus sekä yleisarvostelu oli välttävä. Sillä saattoi olla tekemistä asian kanssa, että en tullut toimeen ryhmänjohtajani kanssa ns. vanhana miehenä (tuohon aikaan oman ikäluokan alikessut ja kokelaat tulivat AUKin ja RUKin jälkeen johtajiksi). En minä mitään kapinoinut, ilmaisin vain suoraan kantani. No sitähän ei kuulu tehdä. Samassa stuvassa tyyppi, joka vemppasi koko armeijan ihan härskillä tavalla ja jota pidettiin ihan surkimuksena, sai paremmat arvostelut. Hyvin kuittasi tämä alikessu homman minulle, siitä pisteet hänelle. Haistatin paskat koko laitokselle kun lähdin ovesta, eikä se tunne ole muuttunut. Hulluinta oli kuitenkin se, että sain kutsun vapaaehtoisiin kertauksiin joskus 10 vuotta armeijan jälkeen. Enpä mennyt.
Lisätään, että ko. alikessu oli ainoa johtaja, jonka kanssa minulla oli ongelmia. Nimi on jo unohtunut.
Meillä oli varusmiesaikana ihan karmeita ylikessuja. Yksikin karju (isokokoinen kaljupää) potki tupien ovia auki ja mesosi kurkku suorana: "Kuka saatana siellä sängyssä vielä tumputtaa?! Ylös ja vähän v*t*n äkkiä!" (II/94) (Viestimies) (0 kertauspäivää)
Meidän piti siivota alikessujen ja kokelaiden tuvat. Kokelaiden tuvat meni ilman sen kummempia keljuiluja, mutta alikessujen tuvassa oli parin tyypin vuoksi ikävä käydä. Siellä oli kaadettu roskia tarkoituksella maahan, lisäksi keskeytettiin kesken siivouksen ja seisotettiin asennossa ja keljuiltiin. Luulen, että nämä pari alikessua, jotka olivat aina keksimässä jotakin ikävää, olivat olleet koulukiusaajia. Paria muuta alikessua selvästi otti päähän se, mutta eivät kuitenkaan puuttuneet.
Iltavahvuuslaskennassa nämä kaksi olivat pahimmat simputtajat, milloin piti käydä kyykyssä ja milloin haukuttiin päin naamaa. Tuvasta revittiin patjoja lattioille ja siivouksia teetettiin huvikseen. Joskus alikessut viskoivat omia roskiaan tuvan lattialle ja syyttivät alokkaita huonosta siivoamisesta. Maastossa nämä olivat jatkuvasti juoksuttamassa turhaan ja keljuilemassa joka käänteessä. Keljuilu on lievä sana, pitäisi käyttää v-alkuista, mutta sitä ei voi tänne kirjoittaa. Usein mentiin henkilökohtaisuuksiin ja tarkoituksella simputettiin hieman hitaammin selviäviä. Yksi upseerikokelas sortui mukaan, näyttää olevan nykyään korkeassa asemassa työelämässä. Hän oli niin ikävä noissa jutuissa, että olen varma että täytyy olla jonkin sortin luonnevikainen. Mahtaa olla kiva esimies.
Onhan tästä aikaa jo 25 vuotta, että mitäs noista vanhoista. Mutta täytyy sanoa että jos oli intoa ennen armeijaan menoa, niin siellä kyllä karsittiin se pois tehokkaasti ja minusta tehtiin sellainen tyyppi, jota ei kiinnostanut paskaakaan. Nykyään on kuulemma menty eteenpäin. Toivottavasti. Jos tietäisin, että poikani joutuu samanlaisen käytöksen ja vallan väärinkäytön uhriksi, kieltäisin menemästä koko laitokseen. Tämä kokemus siis ihan tavallisesta jääkärikomppaniasta.
2002 kotiuduin kaartinjääkärinä. Mua ei ylennetty korpraaliksi toisin kuin moni pojista jotka olivat törttöilleet kaikenlaista (iltalomilta kännissä kassulle riehumaan ym)
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tuntuu olevan vänrikkejä ja kersantteja palstalla :D Tosiasiassa suurin osa taitaa olla c-miehiä ja keskeyttäneitä, sivareita ja ehkä muutama tykkimies.
Tai sitten vänrikeillä ja kersanteilla on kiire kertoa asiasta kun taas C-miehet, keskeyttäneet, sivarit ja ehkä ne muutamat tykkimiehet sivuuttavat koko keskustelun olan kohautuksella.
Olin 90-luvulla intissä ja ensin meinasi AUK-jäädä väliin, kun sisäilmajuttujen takia olin paljon sairaana. Pääsin kuitenkin AUK:kiin ja puolikurssin jälkeen Haminaan. Arvostelut RUK:issa olivat tasoa 2-3, mutta kokelaana 4-5. Nyt, n. 25 vuotta myöhemmin kertauspäiviä on takana toista sataa , ja "kauluksesta" löytyy kolme ruusuketta. Voisin jo downgreidata harjoitusten suhteen, mutta lähes joka vuosi tulee käsky harjoituksiin. Olisi varmaan kannattanut vetää paremmin RUK:issa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän piti siivota alikessujen ja kokelaiden tuvat. Kokelaiden tuvat meni ilman sen kummempia keljuiluja, mutta alikessujen tuvassa oli parin tyypin vuoksi ikävä käydä. Siellä oli kaadettu roskia tarkoituksella maahan, lisäksi keskeytettiin kesken siivouksen ja seisotettiin asennossa ja keljuiltiin. Luulen, että nämä pari alikessua, jotka olivat aina keksimässä jotakin ikävää, olivat olleet koulukiusaajia. Paria muuta alikessua selvästi otti päähän se, mutta eivät kuitenkaan puuttuneet.
Iltavahvuuslaskennassa nämä kaksi olivat pahimmat simputtajat, milloin piti käydä kyykyssä ja milloin haukuttiin päin naamaa. Tuvasta revittiin patjoja lattioille ja siivouksia teetettiin huvikseen. Joskus alikessut viskoivat omia roskiaan tuvan lattialle ja syyttivät alokkaita huonosta siivoamisesta. Maastossa nämä olivat jatkuvasti juoksuttamassa turhaan ja keljuilemassa joka käänteessä. Keljuilu on lievä sana, pitäisi käyttää v-alkuista, mutta sitä ei voi tänne kirjoittaa. Usein mentiin henkilökohtaisuuksiin ja tarkoituksella simputettiin hieman hitaammin selviäviä. Yksi upseerikokelas sortui mukaan, näyttää olevan nykyään korkeassa asemassa työelämässä. Hän oli niin ikävä noissa jutuissa, että olen varma että täytyy olla jonkin sortin luonnevikainen. Mahtaa olla kiva esimies.
Onhan tästä aikaa jo 25 vuotta, että mitäs noista vanhoista. Mutta täytyy sanoa että jos oli intoa ennen armeijaan menoa, niin siellä kyllä karsittiin se pois tehokkaasti ja minusta tehtiin sellainen tyyppi, jota ei kiinnostanut paskaakaan. Nykyään on kuulemma menty eteenpäin. Toivottavasti. Jos tietäisin, että poikani joutuu samanlaisen käytöksen ja vallan väärinkäytön uhriksi, kieltäisin menemästä koko laitokseen. Tämä kokemus siis ihan tavallisesta jääkärikomppaniasta.
Jatkan vielä. Kaikkein ikävintä oli se, että yksi mokasi, mutta kaikki sai sen rangaistuksen. Kollektiivinen rankaisu. Nykyään sitä ei kai saa tehdä. Kun yksi tyyppi sekoili sulkeisissa, kokelas ilmoitti että tämän alokkaan "toiveesta" harjoitusta jatketaan ja ette saa tupakka- ettekä juomataukoa. Ja sitten kaikki oli vihaisia tälle onnettomalle, joka punaisena hermoili änkytti. Ja alikessuja nauratti.
Toinen oli, että sama mies pistettiin kipinävartioon kaksikin kertaa yössä, vaikka sitä ei olisi pitänyt tehdä. Hänen unensa jäivät vähäisiksi. Normaalisti tuuri on kerran yössä. Tämä tapahtui koska ko tyyppi oli alikessujen mielestä "härvännyt" jotakin. Tyyppi ei ollut kovin skarppi, mutta ihan asiallinen. Kiltisti hän oli siinä kipinässä + ulkovartiossa ja nukkui yöllä ehkä tunnin. Muut saivat nukkua sentään sen 4 tuntia. Ja ei puhettakaan, että tuosta olisi valitettu. Tai siis olisi voinut valittaa, mutta kapiaiset olisi torpanneet sen valituksen ja sitten olisi varmaan rankaistu kaikkia siitä valittamisesta.
Pari vuotta tämän jälkeen tuli käsite "syväjohtaminen". Se perustuu motivointiin. Minun aikaan sitä ei ollut.
Korpraali. Pakollisen 4 v + 2 v
Veljeni jaksoi vaan 2 v siirrettiin sisähommiin ja rajalle.
Tämä 2000-luvun alussa. Vältin rintamalle joutumisen just ja just mutta kiperissä paikoissa olin silti. Enää en menisi päiväksikään, en vaikka sota syttyisi. No, ehkä johonkin IT-hommiin.