Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä sotilasarvolla kotiuduit armeijasta?

Vierailija
30.09.2021 |

Minä vuonna? Entä oletko päässyt tai joutunut kertausharjoituksiin?

Kommentit (258)

Vierailija
201/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea RUK:ssa on hölmöillä sillä tavalla, että sieltä lähetetään pois. Kapiaiset eivät juuri ole katsomassa, mitä kasarmilla touhutaan. Kuumalla vedellä pestiin kylpyhuoneessa rynnäkkökivääreitä valioyksilöiksi, punkat petaamatta, nukuttiin vartiossa, kovassa kännissä iltavapailta yms. toilailuja,

Ainoat kurssilta häädetyt olivat vammautuneet ja kokeissa idiootin lailla menestyneet.

Vierailija
202/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plutoonankomentaja.

hyvällä tahdolla tämän voi ymmärtää tarkoittavan joukkueenjohtajaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vänrikkinä kotiuduin, nykyään siviilipalvelusmies eli reservin kieltäytyjä.

Vierailija
204/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alikersanttina kotiuduin.

Nivelsiteet ja vempulassa oltiin.

Kersantitksi presidentti halusi eräänä itsenäissyys päivänä ylentää.

Vai että ihan presidentti ylentää aliupseerit?

En muista, missä kirjassa tai lehtiartikkelissa kerrottiin, että Kekkonen ryhdyttyään jossain kosteassa illanvietossa puheisiin jonkun reserviläisen kanssa tiedusteli tämän sotilasarvoa ja vastauksen kuultuaan tokaisi: "Minä olen muuten kersantti, ja minun puolestani sinäkin saisit luvan olla samanlainen" ja käski adjutanttinsa hoitamaan muodollisuudet. Kyseessä ilmeisesti tositapaus, koska kirjassa tai lehdessä oli kuva sotilaspassista, johon tuohon aikaan merkittiin ylennykset sekä ylennyspäätöksen tekijä, numero ja päiväys. Kuvan mukaan passiin oli merkitty Kers. / Tas.pres. pts. ja päiväys. Ei ihan normimenettelyä, mutta ainakaan muodollista toimivaltaansa Kekkonen ei ylittänyt, koska aliupseereiden ylentämisperusteet määräytyivät tuolloinkin sotilaskäskyillä, jollaisten antamiseen ylipäälliköllä tietysti oli oikeus.

Eli ei täysin mahdotonta. Emme varmaan kuitenkaan puhu samasta yksittäistapauksesta?

Vierailija
205/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en päässyt enkä joutunut AUK:iin enkä RUK:iin, koska alokaskaudella vedin muita jatkuvasti suusanallisesti kiusaavaa suunsoittajaa turpaan keskellä päivää. Tämä suunsoittaja ei ymmärtänyt sitä, että vaikka oli minua päätä pitempi, että minulla oli silti yli 20 kg painoa enemmän kuin hänellä ja tämä paino ei koostunut läskeistä. Kaveri lensi kuin räsynukke. Itse oletin paljon kovempaa vastusta kaiken sen useita viikkoja kestäneen uhoamisen jälkeen. Tämä "kova" uhoaja joutui itku kurkussa tekemään ilmoitusta skappariportaalle ja sai koko komppaniassa lisänimen "Notre Damen kellonsoittaja". Kävin intin sitten ihan jääkärinä.

Vierailija
206/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en päässyt enkä joutunut AUK:iin enkä RUK:iin, koska alokaskaudella vedin muita jatkuvasti suusanallisesti kiusaavaa suunsoittajaa turpaan keskellä päivää. Tämä suunsoittaja ei ymmärtänyt sitä, että vaikka oli minua päätä pitempi, että minulla oli silti yli 20 kg painoa enemmän kuin hänellä ja tämä paino ei koostunut läskeistä. Kaveri lensi kuin räsynukke. Itse oletin paljon kovempaa vastusta kaiken sen useita viikkoja kestäneen uhoamisen jälkeen. Tämä "kova" uhoaja joutui itku kurkussa tekemään ilmoitusta skappariportaalle ja sai koko komppaniassa lisänimen "Notre Damen kellonsoittaja". Kävin intin sitten ihan jääkärinä.

Kotiuduitko normipäivillä vai tuliko putkaa niin paljon että meni ylipäiville?

Vierailija
207/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiuduitko normipäivillä vai tuliko putkaa niin paljon että meni ylipäiville?

Ei mennyt ylipäiville, mutta tuli lisäpalvelusta (3 pv, klo 18-20).

Vierailija
208/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse halusin kovasti AUKiin, mutta en päässyt kun olin niin huono. Tulipahan yritettyä.

Sitä kyllä vähän ihmettelin, että miksi yksi tosi skarppi jätkä ei päässyt AUKiin, vaikka oli hyväkuntoinen, oppi asiat nopeasti ja oli muutenkin hyvä. Eikä varmasti ollut ällistä kiinni. Se otti sen raskaasti,, mutta yritti vielä korpin natsoja ja skarppasi. Ei saanut niitäkään. Ajattelin, että hän oli varmaan jonkun silmätikku.

Vierailija
209/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin jostain että jo ennen palvelusta voi käydä esikunnassa ilmoittamassa halukkuudestaan mennä aukkiin ja siellä laitetaan jo jotain raksia paperiin ennakkoon. Tietääkö joku onko näin?

Vierailija
210/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea RUK:ssa on hölmöillä sillä tavalla, että sieltä lähetetään pois. Kapiaiset eivät juuri ole katsomassa, mitä kasarmilla touhutaan. Kuumalla vedellä pestiin kylpyhuoneessa rynnäkkökivääreitä valioyksilöiksi, punkat petaamatta, nukuttiin vartiossa, kovassa kännissä iltavapailta yms. toilailuja,

Ainoat kurssilta häädetyt olivat vammautuneet ja kokeissa idiootin lailla menestyneet.

Tämä voi olla tornihuhukin, mutta ei ehkä kuluneimmasta päästä. Lähteen luotettavuutta arvailematta olen kuullut kerrottavan, että RUK:n johtajan ja upseerioppilaan välillä käytiin joitakin vuosikymmeniä sitten seuraavan sisältöinen keskustelu pari päivää ennen kurssin päättymistä:

- eversti: "Millä mielellä, upseerioppilas?"

- upseerioppilas: "RUK-tj 2, herra eversti"

- eversti: "RUK-tj 0, alikersantti".

Totta tai ei, kertomusta voi kuitenkin pitää opettavaisena.

Vierailija
211/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pääsi paras aines varusmiehistä AUK:iin, ja rupusakki jäi miehistöksi. Kyllä sinne on tiukka seula tietyissä yksiköissä.

Vierailija
212/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotamies/jääkäri. 1983

Vierailija
213/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin 1/96 ja silloin ei pakotettu aukkiin. Itsekin olin valittuna ja en loppupeleissä voinut lähteä aukkiin niiden kaikkien pakotettujen tilalle tulleiden tollojen kanssa, vaikka olisi ehkä kiinnostanutkin aukki.

Vierailija
214/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se silleen että kaikki sähkömiehet laitetaan automaattisesti viesti-aukkiin ja muutenkin viestipuolelle armeijaan?

Vierailija
215/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kyllä tämäkin ketju kiinnostaa. 

Ei varusmiespalvelusta voi kotiutua muilla sotilasarvoilla kuin:

- alokas (jos keskeytetään ennen valaa)

- jääkäri, tykkimies, pioneeri, viestimies, autosotamies, lääkintämies, panssarimies, lentosotamies, rakuuna, matruusi.

- korpraali, ylimatruusi

- alikersantti (taitaa olla yleisin sotilasarvo)

- kersantti

- vänrikki, aliluutnantti

- luutnantti (jos RUK:n priimus)

Vierailija
216/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alikessuna kotiuduin. Nyt >>>>, Mpk-kursseja sekä kertauksia takana.

Vierailija
217/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa autonkuljettaja-RUK:kia?

Ei ole varsinaisesti mutta jotkut autokomppanioiden miehistä lähetetään tavalliseen RUKkiin.

Vierailija
218/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruk:n jälkeen eli kokelasvaiheessa pitäisi kai tehdä jotain todella rikollista, jos ei kotiutettaessa saisi vänskän ruusukkeita. Meillä yksi koksu palasi lomilta aina niin tuubassa, että kannettiin välillä putkaan. Krapulan vuoksi hommat jäivät välillä aivan hoitamatta. Ei kuitenkaan tapellut tai riehunut ja pääsi aikanaan normijärjestyksessä siviiliin.

On sitten käyty kopioimassa suomi24:sta minun kirjoittamani muistelmat.

Vierailija
219/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varajoukkueenjohtajana alikessu

Vierailija
220/258 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kyllä tämäkin ketju kiinnostaa. 

Ei varusmiespalvelusta voi kotiutua muilla sotilasarvoilla kuin:

- alokas (jos keskeytetään ennen valaa)

- jääkäri, tykkimies, pioneeri, viestimies, autosotamies, lääkintämies, panssarimies, lentosotamies, rakuuna, matruusi.

- korpraali, ylimatruusi

- alikersantti (taitaa olla yleisin sotilasarvo)

- kersantti

- vänrikki, aliluutnantti

- luutnantti (jos RUK:n priimus)

Jos RUK:n priimuksen kotiutuminen luutnanttina on totta, kertoisitko mistä lähtien asia on ollut näin?