Millä sotilasarvolla kotiuduit armeijasta?
Minä vuonna? Entä oletko päässyt tai joutunut kertausharjoituksiin?
Kommentit (258)
Nykyinen sotilaspassi on ihan typerä: luottokortin mallinen, johon ei perästä päin voi tehdä mitään lisämerkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja jos tarkoitit kilpamarssia eli Kirkkojärven marssia, niin se on aika pelleilykeikka: kesäkurssilla tyhjät tetsarit, kenkinä lenkkarit jne, pituus alle 25 km josta pikataivalta oli kymmenisen kilsaa jos sitäkään.
Nykyvauvoille tuotakin on näemmä helpotettu. Meillä piti juosta reppu täynnä roinaa + tst varusteet + muistaakseni pari painavampaa tavaraa per joukkue. Vuodenaikana kevät jolloin ihanasti lotsui saappaan alla vuorotellen sohjo, muta ja sula jäinen vesi. Matkaa lienee ollut 25-30 kilsaa joka tietty juostiin koko matka + välillä tehtävärasteja.
Että juostiin 25-30 km sohjossa täyspakkausten kanssa? Eihän nyt ole päässyt vähän lapinlisää sotajutun sekaan?
Meillä juostiin I/96 perusyksikössä hangessa kilometri täyspakkauksen kanssa - kyllähän oli valmiita taistelijoita sen jälkeen.
En sanonut että sitä sohjoa olisi ollut metri vaan sen verran mitä sulavassa kevätmetsässä sattui olemaan, veden ja saven yms. lisäksi. Aikanaan talvella toi marssi kuulemma hiihdettiin jos oli lunta mutta ainakaan meillä ei ollut niin paljoa että olisi haluttu rikkoa armeijan suksia siinä hiekassa ja savessa. Reitin hankaluus riippui ihan joukkueen suunnistajista ja meillä nää onneksi pyrki suosimaan tielinjoja eikä metsän läpi oikomista.
Joskus talvella meillä oli komppanian kokelaan ohjaamana telamiinaviesti eli joku parisataa metriä matkaa umpihangessa neljää telamiinaa kantaen ryhmittäin viestinä. Tää kokelas oli niin pitkäjalkainen että se loikki siinä metrisessä hangessa kuin mikäkin hirvi kun se näytti miten mennään :)
Normaalin talvikurssin käyneenä voin sanoa, että itse olisin vaan nauttinut "miedosta talvesta: pääsee pitkän putken puuhastelemaan ja sitten pääsee kunnon vapaille, josta ei mene puolta viikonloppua toiselle puolelle Suomea matkaamiseen. Syskyllä/talvella on lähes aina huono ilma ja kesällä se kuumuus haittaa vain fyysisissä suorituksissa.
Korpraali. Intti käyty 2012. Kutsu kertaamaan tuli 2018, mutta olin silloin raskaana viikolla 32. Ei oikein pystyny lähtemään. Sen jälkeen ei oo kuulunu.
Kaartinjääkäri vuonna 2005. Kahdesti kerrannut, toivottavasti ei enää tarvitse.
Ilmeeni, kun vedin P-kokeista täydet ja melkein raahasivat AUK:iin, vaikka ei pätkääkään kiinnostanut.
Talven saapumiserissä ihmiset ovat gonahtaneempia, ja AUK:iin halukkaita on vähemmän. On siis loogista olettaa, että kesän saapumiserässä olisi enemmän niitä, joiden AUK:iin pääsemiseen liittyvä motivaatio kestää pitempään RUK-hakuun asti verrattuna talven saapumiserään.
Astm. kotiutettu 1987 11 kk:n palveluksen jälkeen.
Kertaamassa 1995 ja 2000 yhteensä parikymmentä päivää, eikä ole natsoja annettu:)
Enää ei kertauskutsuja taida tulla..
Vänrikkinä tulin ulos ja ihan siis jääkärinä. Ekan kerran kertasin Hankoniemellä ja toisen kerran Helsingin tunneleissa. Sitten siirrettiin fyysikkojoukkoihin. Se oli kanssa yksi vitsi mutta kun laitoin papruihin että on semmoinen koulutus niin jouduin kaksi kertaa kertaamaan säteilynmittausjuttuja. Se oli kyllä pelkkää kahvinjuontia varsinkin se viimeinen kerta mutta pääsi siinä katsomaan puolustusvoimien labroja.
Omat pojat alkavat tulla teini-ikään ja olen vähän pohtinut, että voisiko ne laittaa johonkin pohjoisen sissi tai muuhun varuskuntaan vähän miehistymään ja oppimaan selviytymistaitoja kun se aika tulee. Minkäslaisia paikkoja ne on nykyään?
Luutnantti olen muuten nykyään, kai sen takia kun on noita kertauspäiviä tullut.
Nämähän on muumaalaisia jotka täällä kyselee Suomen tilanteesta .
Vierailija kirjoitti:
Vänrikkinä tulin ulos ja ihan siis jääkärinä. Ekan kerran kertasin Hankoniemellä ja toisen kerran Helsingin tunneleissa. Sitten siirrettiin fyysikkojoukkoihin. Se oli kanssa yksi vitsi mutta kun laitoin papruihin että on semmoinen koulutus niin jouduin kaksi kertaa kertaamaan säteilynmittausjuttuja. Se oli kyllä pelkkää kahvinjuontia varsinkin se viimeinen kerta mutta pääsi siinä katsomaan puolustusvoimien labroja.
Omat pojat alkavat tulla teini-ikään ja olen vähän pohtinut, että voisiko ne laittaa johonkin pohjoisen sissi tai muuhun varuskuntaan vähän miehistymään ja oppimaan selviytymistaitoja kun se aika tulee. Minkäslaisia paikkoja ne on nykyään?
Luutnantti olen muuten nykyään, kai sen takia kun on noita kertauspäiviä tullut.
Miehistymisen js selviytymisradot hoidetaan ihan muualla kuim valtion poikaleirillä. Vai myönnätkö töpänneezi kasvattajana kun huudat valtiota apuun.
Kersantti, -86, pioneeri, ei ole kelpuutettu kertaamaan eikä taida nykyään olla sijoitustakaan.
Majuri ja reservissä ovat antaneet pari jellonaa molemmille puolille.
Haupsturmführer