Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä lumessa on niin kamalaa??

Vierailija
21.11.2014 |

Selittäkääs lumenvihaajat miksi ette voi sietää sitä? Se tuo valoa, puhtautta, hiljaisuuttakin jonkun verran. Nyt ei riitä selitykseksi että lumityöt on niin kamalia, jos se meinaan on ihan vaan siitä kiinni, niin aina löytyy joku apukeino siihenkin.

Luulis että jos on koko ikänsä suomessa asunut, niin olis jo tottunut siihen, että talvisin tulee lunta.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ymmärtänyt että suurin osa suomalaisista tykkää talvesta, lumesta ja kylmästä ja inhoaa kesää ja lämmintä. Ainakin mun tutuista kaikki oottaa aina lunta ihan innolla ja kesällä jos on lämmin niin valitus on ihan uskomatonta. Ainoa joka ei tykkää lumesta oon minä, mun ja mummoni. Mutta onhan se kiva että suurin osa täällä on tyytyväisiä talveen ja lumeen, kun sitä meillä piisaa. Lämmintä on vain muutama päivä vuodessa.

Vierailija
2/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huonot renkaat autossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta edes lumimaisema ei ole kaunista. Talvella valoa on niin vähän, että yhdistä lumen pimeyteen ja kylmyyteen. Luonnossa kaikki on kuollutta. Eläimiä näkyy vähän ja ihminen ei pärjää ulkona ilman erityistä varustelua. Vaatteiden tulee kestää kylmän lisäksi myös märkää. Vaatetta on valtavat määrät ja niiden lisäksi kenkiä, hanskoja kaulaliinoja ja hattuja. Järkevimmissä lämpötiloissa elämä on helpompaa. Ei tarvitse pukea niin montaa kerrosta itselleen ja lapsille. Ei tarvitse tehdä töitä päästäkseen ovesta ulos ja autolle ja vielä autolla tielle. Julkisenliikenteen pysäkeillä seisominen kylmässä ja lumessa on ikävää ja samat syyt saavta julkiset viivästymään.

Vierailija
4/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumessa on vaikea liikkua. Pitää tarpoa. Tiet toki aurataan, mutta lopputalvesta lumikasoja on siellä täällä estämässä jalankulkua. Sitten pitää henkensä kaupalla hyppiä autoteitä pitkin.

Kaikkien matkojen kulkemiset viivästyy talvella, meni sitten jalan, autolla tai julkisilla.

Sekin ärsyttää kun lunta tulee ja se sulaa pois, ja taas tulee lunta ja sulaa pois jne. Tässä välillä ns. pääkallokelit kruunaa talven. Niin v-maista liukastella joka askeleella.

Postikortissa luminen maisema voi olla ihan kaunis, mutta minun puolesta voisi puoli vuotta kelata eteenpäin ihan helposti.

Vierailija
5/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:18"]

Inhoan lumitöitä ja lumen aiheuttamaa liukkautta ja sitä että jalkoja palelee vaikka olis minkälaiset kengät. Asennekysymyshän tämä on. En vain tykkää kylmästä ja pimeästä vuodenajasta. Olen kesäihminen, rakastan hellettä, valoa, aurinkoa, vihreyttä, lintuja ja kesäkukkia. Talvi on mulle horroksen aikaa, elämä alkaa kun kevätaurinko alkaa lämmittää. Talvi on sitä varten että odotetaan kevättä ja kesää. Kyllä mä vähän pidän tässä pimeydessä siitä että voi olla kotona, laittaa takkaan tulet, sytyttää kynttilöitä ja rentoutua. Ulkonaolo ei kiinnosta.

[/quote]

Mä voisin kirjoittaa saman päinvastoin :) Vihaan kesää, lämpöä (hellettä!!), sitä ettei koskaan ole pimeää yölläkään kunnolla, nurmikonleikkuuta, ampiaisia (vie pisto useimmiten sairaalaan), ja mulle kesä on sitä varten että odotetaan talvea, lunta, laskettelukautta ja ihanaa viileyttä, kylmäkään ei tule kun pukeutuu oikein. Näin me ihmiset ollaan erilaisia :)

Vierailija
6/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:31"]

Minä oon ymmärtänyt että suurin osa suomalaisista tykkää talvesta, lumesta ja kylmästä ja inhoaa kesää ja lämmintä. Ainakin mun tutuista kaikki oottaa aina lunta ihan innolla ja kesällä jos on lämmin niin valitus on ihan uskomatonta. Ainoa joka ei tykkää lumesta oon minä, mun ja mummoni. Mutta onhan se kiva että suurin osa täällä on tyytyväisiä talveen ja lumeen, kun sitä meillä piisaa. Lämmintä on vain muutama päivä vuodessa.

[/quote]

Anteeks, nyt on pakko kysyä, että missä sitä lunta oikein piisaa vielä nykyään? Viime talvena täällä aurattiin vissiin ihan kaikki kolme kertaa kun ei ollu enempää lunta mitä aurailla...

Vierailija
7/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:31"]

Mulla on huonot renkaat autossa.

[/quote]

Osta paremmat, sillähän siitä selviät.

Vierailija
8/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lenkkeilijä enkä halua siirtyä pururadalta asfaltille, joka aurataan ehkä viikko sateen jälkeen jos silloinkaan. Pidän lumesta ja hiihtämisestä joskus helmi-maaliskuussa, mutta ei mikään muukaan vuodenaika puolta vuotta kestä.

Vierailija
9/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on märkää, kylmää, tarttuu kiinni koiran turkkiin, josta sitä saa sulatella suihkulla vartin joka lenkin jälkeen. Lumi kastelee housunlahkeet ja vaatteet, on liukasta, lumessa kahlaaminen on perseestä huonoilla jaloilla, auton kaivaminen hangesta aamuviideltä on raivostuttavaa puuhaa. Lumi näyttää nätiltä ehkä noin 15 minuuttia satamisen jälkeen (ja muuttuu sitten harmaaksi paskaksi) ja kyllä, lumityöt on syvältä. Koko talvi nyt on perseestä muutenkin, yök.

Vierailija
10/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei niinkään haittaa se lumi, mutta kun sitä lunta ei tule ilman pakkasta, jota en voi sitä. 

Vierailija
11/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukkaus eniten vituttaa. Maalla se ei ole niin paha, mutta Helsingissä lumi tallautuu hetkessä saatanan liukkaaksi laataksi, jonka päällä pannuttaa keskimäärin kolme kertaa vuodessa. Eteneminen on hidasta mummotöpsyttelyä, ja korkkarit voi melkein unohtaa, pitää ehkä ostaa jotkut nastakengät, jospa ET-lehden tilaajalahjana saisi?

Lumi on rumaa harmaata massaa, joka tekee koko maisemasta värittömän ja valjun. Tykkään pimeästä ja syvistä väreistä, kuten tummanvihreästä, kuolleesta keltaisesta ruohosta, asvaltista. Lumi peittää värit.

Asun kerrostalossa enkä omista autoa, mutta silti vihaan lunta. 

http://breakbrunch.com/wp-content/uploads/2012/11/i-hate-slush-funny-rage-comic.jpg

Vierailija
12/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin kaupunki pihtaa lumitöiden tekemistä. Kun lunta sataa, kadut aurataan tosi pitkän ajan päästä. Tosi hankala rypeä rattaiden kanssa lumihangessa ja yrittää mennä eteenpäin kun on polviin asti lunta.

Vierailija
13/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on just se, että kun on Suomessa koko ikänsä asunut niin alkaa kyllästyttää talvi ja lumi, jotka tässä ärsyyntymismielessä ovat yksi ja sama asia!

Vierailija
14/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lunta tulee joka vuosi, minulla ei ole mitään velvollisuutta nauttia siitä yhtään sen enempää kuin nautin lumen alta keväällä paljastuvista koiranpaskoista. Pelkästään se, että joku asia on olemassa ja toistuu, ei ole peruste sille, että siitä täytyy pitää. Jos tuo sinun logiikkasi olisi toimiva, pitäisimme rattijuopoistakin, koska onhan niihin nyt jo totuttu, kun joka vuosi niitä ajaa Suomen teillä ja välillä teiden ulkopuolellakin.

Kesä ja puiden lehdet tuovat huomattavasti enemmän hiljaisuutta kuin lumi, ja on se valoisuuskin ihan toista luokkaa kesällä.

Vierailija
15/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lumityöt vain välillä ottavat päähän. Onhan se toki hyötyliikuntaa, mutta pahimillaan ison pihan saa pukata kolmekin kertaa päivässä. Aura- auto muistaa tukkia tiensuun ja lopputalvesta ei tiedä, mihin sitä lunta enää kasaisi. Yksi riesa lumesta on sen mukanaan tuoma liukkaus liikkuessa. Lumen sulaessa ja jäätyessä saa välillä taiteilla, että pysyy pystyssä. Viime talvena kompuroin juuri auratulla pyörätiellä ja seurauksena oli kipsi kädessä kaksi kuukautta. Ei se ole tottumiskysymys. Olen itse alkanut inhota talvea vasta viime vuosina. Minulle riittäisi aivan hyvin, jos lunta olisi maassa vain joulukuussa. Pahimmillaan lumi tulee maahan jo syyskuun lopussa ja sulaa vasta toukokuussa. Kyllä siinä on vain liikaa!!

Vierailija
16/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen 3 km työmatkan pyörällä, kun on sulaa. Talvella siis kävelen ja on tosi kurjaa kahlata lumessa/liukastella ja hyvällä tuurilla uutta lunta tuiskuttaa samalla suoraan kasvoihin.

En pidä.

Vierailija
17/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tykkään lumesta, vielä kun sitä saatais! Tuo kahen millin harmaa kerros ei paljon valaise. Ja täällä korvessa kun ei katuvaloista ole koskaan kuultukaan, lumi helpottaa vähän pimeällä liikkumista. Ei haittaa edes lumityöt, hyötyliikuntaa parhaasta päästä. 

Vierailija
18/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumityöt vituttaa. Meidän pitää pitää toista autoa tienreunassa tontilla. Lumiaura jättää siihen joskus jopa 30-50 cm jäätyvän barrikadin jota pitää välillä hakata rautakangen kanssa hajalle noin 10 metrin matkalta yhteensä.. Jos ei tee lumitöitä heti ennen kuin pakastuu niin kusessa ollaan.

Mulle on se ja sama miltä se näyttää, vihaan vain lumitöitä. Joku kevyt polun kolaaminen on ok mutta monen tunnin hikihatussa huhkiminen.... Pitäis olla oma traktori mutta eipä oo varaa sitä ostaa eikä oo tilaakaan säilyttää. Lumilinko meillä on mutta se ei pysty muuta kuin kevyempään lumeen.

Vierailija
19/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lunta, on pakko laittaa varrelliset talvinilkkurit tai -saappaat. En tykkää, kulkisin mielummin pikkukengissä. Mitään korollisia ei voi ajatellakaan, mulla pitää olla telaketjupohjat, että pysyn pystyssä, kun on lunta.

Lumi olisi ihan ok, jos se sataisi parina päivänä ja sitten olisi pari kuukautta hanget korkeat nietokset. Mutta kun ainakin täällä Varsinais-Suomessa talvet on yleensä sitä, että ensin sataa lunta. Sitten lapioit sitä ne sadepäivät, kaivat autoa töiden jälkeen kinoksesta, jne. Menee pari päivää tai viikko. Tulee suojaa ja sataa vettä. Lumi sulaa osaksi. Sitten pakastaa. Ja sen jälkeen kaikkialla on järkyttävän liukasta, ulkona ei voi edes kävellä, kun jalat vaan luistaa alta. Ja tätä pritkuttamista on sitten koko talvi.

Ennemmin musta talvi eikä lainkaan lunta kuin tuota, että on lunta vähän, se sulaa pois, on jäätä, sataa vähän lunta, se sulaa, tulee lisää jäätä, jne.

Talvi olisi myös ok, jos kaupungit hoitaisi lumityöt kuten vielä ennen 90-luvun lamaa. Silloin hiekoitettiin kadut useasti, oikealla hiekalla. Nyt heitetään vähän soraa, jos heitetään, sitäkään ei tarpeeksi usein ja sitten se sora pyörii jään päällä ja on vielä liukkaampaa.

Ennen 90-luvun lamaa kadut aurattiin heti vaikka yöllä ja lumet kärrättiin saman tien lumenkaatopaikoille. Nyt lumet aurataan pääasiassa virka-aikana. Lumi kasataan parkkipaikoille ja siinä se sitten saa olla kaikkien tiellä kunnes sulaa. Ei kaduilla kaupungissa 80-luvulla ollut sellaisia lumirantuja esimä kävelytien ja parkkipaikkojen tai parkkipaikkojen ja ajoväylän välissä kuin nykyään. Eikä kaduille annettu lumesta muodostua sellaisia ajouria kuin nyt. Nykyään ei vaan enää välitetä.

Noiden huonosti ylläpidettyjen katujen takia esim. Turussa ei talvella pärjää enää ilman nelivetoista autoa. Aiemmin mulla ei ollut nelivetoa, joka talvi jäin monta kertaa jumiin noihin parkkipaikkojen lumirantuihin...

Vierailija
20/60 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tottunut. En lapsenakaan pitänyt kylmästä ja lumesta. Ei kai se sen erikoisempaa syytä tarvitse. Jotkut eivät pidä jostain mausta, tuoksusta, näystä tai tunteesta.