Väsynyt lapsen opettajaan
Lapsella on ongelmia käytöksessä koulussa. Olemme istuneet palavereissa. Koskaan koululla/opettajalla ei ole antaa mitään ehdotuksia miten tukea lasta. Valittaa samalla virrellä milloin mistäkin, mutta ei tee mitään asian eteen itse. Tunnen olevani keinoautomaatti kun yritän tarjota opelle sitä ja tätä mitä voisi lapsen kanssa kokeilla jotta hommat sujuisi. Mikään ei kuitenkaan kelpaa opelle, sama narina jatkuu. Opettaja on asenteeltaan todella negatiivinen. On kirjallisesti sanonut, että jakaa nihkeästi kehuja ja positiivisia viestejä wilmassa. Pitää kuulemma mennä hommat erityisen hyvin ennen kuin kehuu. Miten tällaisen opettajan kanssa voi tehdä?
Lapsella on rajat kotona. Kaikki koulussa tapahtunut käsitellään kotona, pohditaan omaa käytöstä, mikä siihen on johtanut ja mitä käytöksestä on seurannut. Palkitaan hyvästä käytöksestä itse herkästi, ja mieluummin tuetaan positiivisesti kuin huudellaan heti sanktioita ja rangastuksia mikä taas tuntuu olevan koulun tyyli.
Alan olla aika keinoton mitä tehdä.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:30"]Normaalisti ja sääntöjen mukaan koulussa käyttäytyvän lapsen vanhempana pistää vihaksi tällainen erityishuomion vaatiminen! Miksi minun lapseni pitäisi kärsiä siitä, että sinun lapsesi ei osaa käyttäytyä koulussa?
[/quote]
Niimpä. Vastaappa ap tähän.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:13"]
Minä kun olen luullut, että opettajan tehtävä on opettaa ja vanhempien tehtävä on kasvattaa. Nyt ap olettaa, että opettajan tulee jatkaa kasvattamista koulussa ap:n ohjeilla.
Ope tekee oikein kun laittaa muikkareita ja jälki-istuntoja, vanhempien tulee reagoida niihin ja open tulee jatkaa motivoituneiden opettamista. Jos ei Pentti-Hillevi opi käyttäytymään niin se on voivoi, ehkä se on Pentti-Hillevin kohtalo varttua syrjäytyneeksi äidinhakkaajanarkkariksi.
[/quote]
Koulun tehtävä on opettaa, mutta myös tukea vanhempia lapsen kasvattamisessa. Ja kyllä, opettajan tehtävä on tukea ja opettaa myös sitä vaikeaa lasta, ei vain niitä helppoja ja kivoja oppilaita. Näin sanoo laki, lapsella on oikeus tarvitsemaansa tukeen. Jos opettaja ei kykene työhönsä niin kannattaa hakeutua muualle. Kaikista ei ole opettajiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:08"]
Miten me voimme auttaa, jos ette ole saaneet kasvatettua lapsestanne koulukelpoista. Sitä paitsi sijaisopejen ei tarvitse ruveta laittaamaan ongelmalapselle viestejä - ei hyviä, eikä huonoja- , heillä on kuule ihan tarpeeksi työtä selvitä "hengissä" Nico-Pettereiden kanssa.
[/quote]
Me pärjämme lapsen kanssa, kotona ei ole ongelmia. lapsi oli koulukelpoinen vielä eskarissa, ekalla muuttui kun luoja lahjoitti tämän opettajan luokalle. Sijaisena oli koulun oma ope joka on ennenkin laittanut palautetta wilmaan (positiivista). ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:30"]Normaalisti ja sääntöjen mukaan koulussa käyttäytyvän lapsen vanhempana pistää vihaksi tällainen erityishuomion vaatiminen! Miksi minun lapseni pitäisi kärsiä siitä, että sinun lapsesi ei osaa käyttäytyä koulussa? [/quote] Niimpä. Vastaappa ap tähän.
[/quote]
Minun lapseni ei vielä osaa kuten sinun jo osaa, hän tarvitsee tehostettua tukea. laki takaa hänelle siihen oikeuden. Näin sanoo koulukin. Kerotko miten sinun lapsesi on kärsinyt? Minu istuu kiltis rangastuksensa, yrittää käyttäytyä paremmin, mutta ei vielä aina osaa. Ja on itsekin sanonut, kun ei ope sitten sano mitään kun teen hyvin. Kerropa minulle, miksi sitten ne normisti käyttäytyvät saa tunnilla kehuja. ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:25"]
Mitä ne asiat ovat, joita te olette ehdottaneet, mutta opettaja ei suostu?
[/quote]
Eriyttäminen silloin tehtävät lapselle helppoja, eli koko ekan luokan. Osaa jo kertotaulut mutta nyt opettelee niitä muiden kanssa. Stressipallo jotta lapsi voisi siihen purka kineettisyytensä, ei käy, mitä sitten muut oppilaat sanoo. Toinen oppikirja, voidaan vaikka ostaa itse, ei käy. Positiivinen huomioiminen, ei kuulemme kuulu hänen tapoihinsa. Jne. ap
Ap, siis millä luokalla lapsesi on nyt - ekalla?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:25"]
Millaista tehotettua tukea lapsen tilanne vaatisi? Monessa kunnassa on se tilanne, että vaikka esim. lääkäri suosittelisi jotain tukea, kunta/koulu ei sitä kustannussistä kuitenkaan myönnä. Tällaisessa tapauksessa opettajan pommittaminen on ihan turhaa, hän ei päätä resursseista. Silloin yhteys rehtoriin tai koulutoimenjohtajaan.
[/quote]
Rehtoriin otan yhteyttä ensi viikolla. ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:42"]
Ap, siis millä luokalla lapsesi on nyt - ekalla?
[/quote]
Tokalla. ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:13"]
Minä katosn, että päävastuu kasvatuksesta ja lapsen käytöksen ohjaamisesta on kotona. Toki koulu tukee sitä ja on mukana, mutta päävastuussa ovat vanhemmat. Onko kuraattori/koulupsykologi/terkkari mukana asiassa? Jos ei, voisit kysyä, saisiko sieltä apua. Jos lapsi tarvitsee ammattilaisen apua jollain osa-alueella, niin siinäkin vanhempien on oltava ensisijaisesti aktiivisia.
[/quote]
Tottakai kasvatusvastuu on ensisijaisesti vanhemmilla, mutta kun ne vanhemmat eivät pysty olemaan paikalla koulupäivän aikana. Mielestäni on melko kummallista, että kotona ollaan saatu kehitystä aikaiseksi pitkäjänteisellä työllä ihan ilman mitään pedagogista koulutusta, mutta koulussa eivät kouluttautuneet kasvatuksen ammattilaiset saa mitään aikaan. Ja kyllä, ymmärrän, että oppilaita on paljon ja opettajilla vähän aikaa per lapsi, mutta on se nyt kumma, jos vanhempien pitää antaa opettajalle toimintaohjeita siitä, miten lapsen kanssa ollaan!
En ole ap, mutta ihan samojen ongelmien kanssa tässä painitaan.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:09"]
Opettajan tehtävä on opettaa KOKO luokkaa ei keskittyä VAIN sinun lapsesi käytöshäiriöihin. Taidat kuulua niihin uusavuttomiin curlingvanhempiin, jotka eivät ole opettaneet lapselle käytöstapoja. Niin ja lastahan ei saa kieltää eikä määrätä rangaistuksia kuten jälki-istuntoa, eikö vain?
[/quote]
On opetettu. Saa kieltää ja pitääkin ja jos rikkoo sääntöjä vastaan niin tottakai saa laittaa jälki-istuntoon. Mutta kohtuus kaikessa silti. Olemme sanoneet opettajalle, että lapselle pitää olla jämpti ja napakka. Mutta ope on sellainen viitsisitkö, voisitko, tekisitkö nyt, viestii että tässä voit valita vaikka oikeasti ei voi. Meillä kotona sanotaan tee, lopeta jne. ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:30"]
Normaalisti ja sääntöjen mukaan koulussa käyttäytyvän lapsen vanhempana pistää vihaksi tällainen erityishuomion vaatiminen! Miksi minun lapseni pitäisi kärsiä siitä, että sinun lapsesi ei osaa käyttäytyä koulussa?
[/quote]
Miksi se pistää vihaksi? Jos sinun lapsellesi joskus tulee ongelmia ja hän tarvitsee tukea niin silloin hänelläkin on siihen erityishuomioon oikeus. Vai onko se vaan niin että sun lapsen pitää saada erityishuomiota ongelmissaan, mutta muiden lasten ei? Vai eikö sinunkaan lapsesi ansaitse erityishuomiota jos hänelle sattuu tulemaan ongelmia? Ja se häirikön saama tuki kyllä auttaa sitä sinun kilttiä lastasikin. Kun häiriköivä lapsi saa apua niin se yleensä rauhoittaa koko luokkaa ja takaa kaikille oppimisrauhan. Sun mielestä mitään tukea ei pidä saada vaan häirikön pitää vaan jatkaa häiriköintiään ja vaikeuttaa kaikkien lasten oppimista. Ja tämä vain siksi, että on epäreilua ettei sun lapsi saa "erityishuomiota". Mieluummin lisää syrjäytyneitä lapsia ja nuoria.
Kaikkea se kateus teettää, ei riitä että oma lapsi on ok ja pärjää koulussa. Lasten pitää antaa syrjäytyä jo heti alakoulusta jottei kukaan vaan saa enmpää kun mamman kiltti kultamussukka.
t: Kiltin 10 kokeista saavan tytön äiti joka ei kadehdi erityislasten saamaa huomiota vaan iloitsee siitä että omalla lapsella menee hyvin ja toivoo että kaikki lapset sais sen tuen mitä tarvitsevat. Se on ihan jokaisen lapsen etu.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:30"]Normaalisti ja sääntöjen mukaan koulussa käyttäytyvän lapsen vanhempana pistää vihaksi tällainen erityishuomion vaatiminen! Miksi minun lapseni pitäisi kärsiä siitä, että sinun lapsesi ei osaa käyttäytyä koulussa? [/quote] Niimpä. Vastaappa ap tähän.
[/quote]
Minun lapseni ei vielä osaa kuten sinun jo osaa, hän tarvitsee tehostettua tukea. laki takaa hänelle siihen oikeuden. Näin sanoo koulukin. Kerotko miten sinun lapsesi on kärsinyt? Minu istuu kiltis rangastuksensa, yrittää käyttäytyä paremmin, mutta ei vielä aina osaa. Ja on itsekin sanonut, kun ei ope sitten sano mitään kun teen hyvin. Kerropa minulle, miksi sitten ne normisti käyttäytyvät saa tunnilla kehuja. ap
[/quote]
Muut lapset kärsivät, kun opettajan aika menee näihin erityislapsiin. Se on pois heiltä ja ennenkaikkea opettamisesta. Oppimisen takiahan koulussa ollaan. Kantakaa nyt vaan kiltisti oma vastuunne vanhempina. Ei se kehuminen aina vain riitä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:13"]
Minä kun olen luullut, että opettajan tehtävä on opettaa ja vanhempien tehtävä on kasvattaa. Nyt ap olettaa, että opettajan tulee jatkaa kasvattamista koulussa ap:n ohjeilla.
Ope tekee oikein kun laittaa muikkareita ja jälki-istuntoja, vanhempien tulee reagoida niihin ja open tulee jatkaa motivoituneiden opettamista. Jos ei Pentti-Hillevi opi käyttäytymään niin se on voivoi, ehkä se on Pentti-Hillevin kohtalo varttua syrjäytyneeksi äidinhakkaajanarkkariksi.
[/quote]
En oleta että opettaja käyttää minun keinojani, hänellä vaan ei ole edes omia keinoja. ja siksi minun lapsella on se tehostetun tuen tarve, että hän tarvitsee tehokkaampaa tukea. Onko jatkuva narina lapsen käytöksestä tehokasta tukea? Eikö parempa tukea olisi se, että keskustelisi lapsen kanssa miten toimi tilanteissa jotka lapsi kokee haastaviksi. Ohjata lapsen käytöstä positiivisempaan suuntaan. Okei, tosiaan jos nämä ei kuulu opettajan työnkuvaan niin sitten väsymykseni on ihan turhaa. Ensi viikolla haetaan apua rehtorilta ja psykologilta. ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:25"]
Meillä autto luokan vaihto. Ja ero entiseen on todella suuri. Nyt Wilmassa on paljon hyvä merkintöjä, kun taas ennen oli vaan valitusta silmät suut täyteen. Haluttiin viedä tyttö kuraattorille ja juteltiin rehtorin kanssa ja oli tyttö vaan niin kauhea, että ei toista löydy samanlaista. Väittäisin, että myös on opesta kiinni, miten lapset koulussa viihtyy. Edellinen ope ei saa " kiinni" lapsista ja on hyvinkin etäinen. Kun taas uusi ope on kiiinnostunut oppilaista jopa halaa tarvittaessa, jos on joku mennyt hyvin tai lohduttaakseen. Samalta luokalta on siirretty toinenkin "häirikkö" tälle samalle uudelle luokalle ja ei ole kummoisempia ongelmia ollut.
[/quote]
Ei se luokan vaihto noin vain käy. Luuletko, että opettajat haluavat omalle luokalleen, jonka ovat saaneet hyvin ryhmäytettyä, jonkun uuden (ongelma)tapauksen, joka sekoittaa taas pakan ja aiheuttaa ryhmälle hallaa. Ei opettajia voi noin "rankaista". Opettajien pitäisi muka osata korjata teidän Nico-Petterien ongelmat koulupäivän ja opettamisen ohella, kun omat vanhemmat eivät saa häntä ruotuun.
[/quote]
Onneksi opettajan vaihto käy jos ei luokan, viimeistään elokuussa. Otan yhteyttä rehtoriin ja aletaan purkaa ongelmaa sitäkin kautta. On hyvä että opettajaa ei voi rankaista, mutta lasta voi. Taputetaan opea olalle, että hyvä homma, ja potkaistaan lasta persuuksille, mitäs et osaa. Vaan mitäs jos opettaja ottaisi itseään niskasta, ja alkaisi kertoa lapselle miten hänen odotetaan toimivan, eikä vaan latelisi matraansa, sääntöjä on noudatettava, sääntöjä on noudatettava, sääntöjä on noudatettava... Me saamme Nico-Petterimme ruotuun, mutta ammattilainen ei saa. On kuule katsottu peiliin, on korjattu omaa toimintaamme, on keskusteltu lapsen kanssa kuin ruuneperit, on kerrottu lapselle toimintamalleja, on vaadittu ja edellytetty. Olisko sulla vielä jotain konkreettista ja positiivista neuvoa kuinka vielä voisimme paremmin kasvattajan työmme hoitaa? ap
[/quote]
Mitä tarkoittaa tuo eka lause?
Tämä wilma on aasimaisin keksintö mitä on tehty. Ennen lähetettiin lappuja kotiin tai opettaja soitti. Nyt on kehitetty lapsen Musta Lista.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:32"] [quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:30"]Normaalisti ja sääntöjen mukaan koulussa käyttäytyvän lapsen vanhempana pistää vihaksi tällainen erityishuomion vaatiminen! Miksi minun lapseni pitäisi kärsiä siitä, että sinun lapsesi ei osaa käyttäytyä koulussa? [/quote] Niimpä. Vastaappa ap tähän. [/quote] Minun lapseni ei vielä osaa kuten sinun jo osaa, hän tarvitsee tehostettua tukea. laki takaa hänelle siihen oikeuden. Näin sanoo koulukin. Kerotko miten sinun lapsesi on kärsinyt? Minu istuu kiltis rangastuksensa, yrittää käyttäytyä paremmin, mutta ei vielä aina osaa. Ja on itsekin sanonut, kun ei ope sitten sano mitään kun teen hyvin. Kerropa minulle, miksi sitten ne normisti käyttäytyvät saa tunnilla kehuja. ap [/quote] Muut lapset kärsivät, kun opettajan aika menee näihin erityislapsiin. Se on pois heiltä ja ennenkaikkea opettamisesta. Oppimisen takiahan koulussa ollaan. Kantakaa nyt vaan kiltisti oma vastuunne vanhempina. Ei se kehuminen aina vain riitä.
[/quote]
Vaan entä jos lapseni kanssa auttaisikin jokin keino jota ope ei suostu käyttämään. Pääsisi itse helpommalla ja olisi luokassa työrauha. Mutta toki voidan mennä näinkin ettei kenelläkään ole kivaa. Aika harvassa on työ jossa ei pidä nähdä vaivaa, ei sellainen ole edes opettajan työ. Omassa työssäni mietin jos asiakas on haastava miten voin itseäni muuttaa hänen kohtaamisessa, miten tilanne saataiisin paremmaksi molemmille. Mitä keinoja olisi. Olen yllättynyt ettei tätä odoteta opettajilta. ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:25"]
Meillä autto luokan vaihto. Ja ero entiseen on todella suuri. Nyt Wilmassa on paljon hyvä merkintöjä, kun taas ennen oli vaan valitusta silmät suut täyteen. Haluttiin viedä tyttö kuraattorille ja juteltiin rehtorin kanssa ja oli tyttö vaan niin kauhea, että ei toista löydy samanlaista. Väittäisin, että myös on opesta kiinni, miten lapset koulussa viihtyy. Edellinen ope ei saa " kiinni" lapsista ja on hyvinkin etäinen. Kun taas uusi ope on kiiinnostunut oppilaista jopa halaa tarvittaessa, jos on joku mennyt hyvin tai lohduttaakseen. Samalta luokalta on siirretty toinenkin "häirikkö" tälle samalle uudelle luokalle ja ei ole kummoisempia ongelmia ollut.
[/quote]
Ei se luokan vaihto noin vain käy. Luuletko, että opettajat haluavat omalle luokalleen, jonka ovat saaneet hyvin ryhmäytettyä, jonkun uuden (ongelma)tapauksen, joka sekoittaa taas pakan ja aiheuttaa ryhmälle hallaa. Ei opettajia voi noin "rankaista". Opettajien pitäisi muka osata korjata teidän Nico-Petterien ongelmat koulupäivän ja opettamisen ohella, kun omat vanhemmat eivät saa häntä ruotuun.
[/quote]
Onneksi opettajan vaihto käy jos ei luokan, viimeistään elokuussa. Otan yhteyttä rehtoriin ja aletaan purkaa ongelmaa sitäkin kautta. On hyvä että opettajaa ei voi rankaista, mutta lasta voi. Taputetaan opea olalle, että hyvä homma, ja potkaistaan lasta persuuksille, mitäs et osaa. Vaan mitäs jos opettaja ottaisi itseään niskasta, ja alkaisi kertoa lapselle miten hänen odotetaan toimivan, eikä vaan latelisi matraansa, sääntöjä on noudatettava, sääntöjä on noudatettava, sääntöjä on noudatettava... Me saamme Nico-Petterimme ruotuun, mutta ammattilainen ei saa. On kuule katsottu peiliin, on korjattu omaa toimintaamme, on keskusteltu lapsen kanssa kuin ruuneperit, on kerrottu lapselle toimintamalleja, on vaadittu ja edellytetty. Olisko sulla vielä jotain konkreettista ja positiivista neuvoa kuinka vielä voisimme paremmin kasvattajan työmme hoitaa? ap
[/quote]
Mitä tarkoittaa tuo eka lause?
[/quote]
Kolmannelta muuttuu yleensä opettaja. Tämä negatiivisen palautteen ylistys ei opeta kuin 1-2 luokkia. ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:13"]
Minä katosn, että päävastuu kasvatuksesta ja lapsen käytöksen ohjaamisesta on kotona. Toki koulu tukee sitä ja on mukana, mutta päävastuussa ovat vanhemmat. Onko kuraattori/koulupsykologi/terkkari mukana asiassa? Jos ei, voisit kysyä, saisiko sieltä apua. Jos lapsi tarvitsee ammattilaisen apua jollain osa-alueella, niin siinäkin vanhempien on oltava ensisijaisesti aktiivisia.
[/quote]
Tottakai kasvatusvastuu on ensisijaisesti vanhemmilla, mutta kun ne vanhemmat eivät pysty olemaan paikalla koulupäivän aikana. Mielestäni on melko kummallista, että kotona ollaan saatu kehitystä aikaiseksi pitkäjänteisellä työllä ihan ilman mitään pedagogista koulutusta, mutta koulussa eivät kouluttautuneet kasvatuksen ammattilaiset saa mitään aikaan. Ja kyllä, ymmärrän, että oppilaita on paljon ja opettajilla vähän aikaa per lapsi, mutta on se nyt kumma, jos vanhempien pitää antaa opettajalle toimintaohjeita siitä, miten lapsen kanssa ollaan!
En ole ap, mutta ihan samojen ongelmien kanssa tässä painitaan.
[/quote]
Ja näille alapeukuttajille tiedoksi, että mitään erityiskohtelua tai lässyttämistä ei olla kaivattu eikä kaivata. Päinvastoin, erikseen piti anella, että jos lapsi ei osaa olla tunnilla hiljaa, laittakaa se rauhoittumaan käytävään. Ja kun vihdoin oltiin saatu opettajat tajuamaan, että se on tämän lapsen kohdalla toimiva ratkaisu, meni pari kuukautta, ja yhtäkkiä oli koulussa unohdettu käyttää meidän neuvomaamme keinoa ja taas oli wilma täynnä merkintöjä.
Mikä hitto siinä on, että edes annetut neuvot eivät kelpaa käytettäviksi, mutta energiaa on kuitenkin purnata ja valittaa wilman kautta? Soittaisivat edes, niin voitaisiin jutella asioista aikuisten kesken. Parin sanan viesti wilmassa ei oikein kerro, mitä on tapahtunut ja miten asiaa on käsítelty.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:32"] [quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:30"]Normaalisti ja sääntöjen mukaan koulussa käyttäytyvän lapsen vanhempana pistää vihaksi tällainen erityishuomion vaatiminen! Miksi minun lapseni pitäisi kärsiä siitä, että sinun lapsesi ei osaa käyttäytyä koulussa? [/quote] Niimpä. Vastaappa ap tähän. [/quote] Minun lapseni ei vielä osaa kuten sinun jo osaa, hän tarvitsee tehostettua tukea. laki takaa hänelle siihen oikeuden. Näin sanoo koulukin. Kerotko miten sinun lapsesi on kärsinyt? Minu istuu kiltis rangastuksensa, yrittää käyttäytyä paremmin, mutta ei vielä aina osaa. Ja on itsekin sanonut, kun ei ope sitten sano mitään kun teen hyvin. Kerropa minulle, miksi sitten ne normisti käyttäytyvät saa tunnilla kehuja. ap [/quote] Muut lapset kärsivät, kun opettajan aika menee näihin erityislapsiin. Se on pois heiltä ja ennenkaikkea opettamisesta. Oppimisen takiahan koulussa ollaan. Kantakaa nyt vaan kiltisti oma vastuunne vanhempina. Ei se kehuminen aina vain riitä.
[/quote]
Vaan entä jos lapseni kanssa auttaisikin jokin keino jota ope ei suostu käyttämään. Pääsisi itse helpommalla ja olisi luokassa työrauha. Mutta toki voidan mennä näinkin ettei kenelläkään ole kivaa. Aika harvassa on työ jossa ei pidä nähdä vaivaa, ei sellainen ole edes opettajan työ. Omassa työssäni mietin jos asiakas on haastava miten voin itseäni muuttaa hänen kohtaamisessa, miten tilanne saataiisin paremmaksi molemmille. Mitä keinoja olisi. Olen yllättynyt ettei tätä odoteta opettajilta. ap
[/quote]
Monenko asiakkaan kanssa olet samanaikaisesti ja mitä ne muut ovat mieltä siitä että sinä kehut yhtä asiakasta puolet ajasta, kun hän käyttäytyy suhteellisen normaalisiti, samalla tavalla, mistä muita ei kehuta yhtään?
Ja tällaiseen kehumiseen ja palkitsemisseen tottuu, erityiskohteluun.
Mutta trollihan tämä on, ap on kiusaaja, ei opettajasta tuohon sävyyn puhuta jos oikeasti haluaa lapsestaan kasvattaa kunnollisesti käyttäyvyää
Itse menisin kouluun mukaan pitämään kuria tai jos ei työn puolesta onnistu, niin lapsi huostaan tai muuta järeämpää.
Normaalisti ja sääntöjen mukaan koulussa käyttäytyvän lapsen vanhempana pistää vihaksi tällainen erityishuomion vaatiminen! Miksi minun lapseni pitäisi kärsiä siitä, että sinun lapsesi ei osaa käyttäytyä koulussa?