Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Ikäsi, sukupuolesi, ammattisi ja kantasi homojen avioliitto-oikeuteen?

Vierailija
21.11.2014 |

Voit myös kertoa argumenttejasi, miksi kannatat/vastustat samaa sukupuolta olevien avioitumista. Tehdäänpä vähän galluppia!

Kommentit (670)

Vierailija
361/670 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, 41v, asiantuntija. Vastustan, ja ihan vaan siksi, koska asiaa tuputetaan joka perkeleen tuutista (jopa työpaikalla) ja sitä tuputtavat henkilöt ovat lähes poikkeuksetta TODELLA ärsyttäviä hipsteri-vasuri-viherpiipertäjä-hörhöjä.

Vierailija
362/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26-vuotias nainen, AMK-opiskelija: Kannatan, koska kuten moni muukin tässäkin keskustelussa on jo sanonut, tämä on ihmisoikeus- ja tasa-arvokysymys, josta ei edes tällä vuosisadalla pitäisi syntyä näin järjetöntä vääntöä! Epäilen että surullisen harva näistä vastustajista on edes lukenut koko aloitetta. Itse laitoin siihen nimeni, tietenkin.

On se jännä että avioliitto mielletään niin vahvasti kirkolliseksi asiaksi, se kun ei pelkästään kirkon nimissä ole enää ollut vuosiin (maistraattivihkimiset!). Eikä se myöskään ole alunperin ollut kirkon, se vain omi sen itselleen. Ja muutenkin tällaiset näin on ihan hyvä, kyllähän rekisteröity parisuhde nyt niille pitäisi riittää-argumentoinnit ontuvat ja pahasti. Yhteiskunta tarvitsee jatkuvaa kehittymistä pysyäkseen ajan kelkassa mukana, eikä mitään lakia voida vaan päättää valmiiksi ja kelpaavaksi, jos se sortaa jonkin kansanosan perusoikeuksia. Johan sen järkikin sanoo, ainakin pitäisi.

Ja lapsia ei tule pelkästään sillä että siitin laukeaa emättimeen, emmehän enää elä luolamiesajoissa! Vaikka yhtäkkiä koko maailman ihmiset muuttuisivat homoiksi ja lesboiksi (järjetön ajatusleikki, mutta olkoon kun kerran pyydettiin), kyllä niitä lapsia yhä siunaantuisi tavalla tai toisella :). Ja lapsia hlbt-suhteissa on ollut aina ja tulee aina olemaan, vaikka joku ei sitä hyväksyisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/670 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjä. Vasemmisto ja en kannata.

Vierailija
364/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 42, toimistosihteeri. Kannatan. Samat oikeudet kuuluvat kaikille, en myöskään ymmärrä miksi homo-tai lesboparit eivät saisi adoptio-oikeutta.

Vierailija
365/670 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:36"]

Te jotka perustelette että vain mies ja nainen voivat solmia avioliiton, koska homoparit eivät voi saada lapsia luonnollisesti; Saako sellainen heteropari mennä naimisiin joka ei halua lapsia? Tai saako jo vaihdevuosi-ikään tullut nainen mennä naimisiin? Entä parit jotka eivät voikaan saada lapsia, tuleeko heidän avioliittonsa mitätöidä tai kuuluisiko heidän erota lapsettomuustuomion myötä? Miksi heteroparit sitten saavat adoptpoida?

Toisaalta,takaako hyvän/kelvollisen vanhemmuuden se, että kaksi ihmistä osaa laittaa värkkinsä yhteen niin että sukusolut yhtyvät? Vai kuuluuko siihen jotain muutakin? Monta kertaa on valitettavaa, että lisääntyminen on niin helppoa, monen päihteidenkäyttäjän/narsistin/aggressiivisen tai epäkypsän yksilön lapsi ansaitsisi paremmat vanhemmat, mutta minkäs teet, yksi yhdyntä ja se on siinä. Eihän siihen mitään parisuhdettakaan tarvita, hetken hurmio vain. Adoptioprosessissa vanhemmuuteen soveltumista onneksi selvitellään hyvinkin tarkasti etukäteen. Voisin melkein väittää että huonoja heterovanhempia olisi suhteellisesti aika paljon enemmän.

[/quote]

Minä sanoin tuolla aiemmin, että en kannata homoparien adoptio-oikeutta, koska luonto on tarkoittanut, että nainen ja mies voivat saada lapsen. Jos luit tarkkaan, sanoin myös, että muutoin laki kyllä kelpaisi. Eikä tuota tarvinnut lukea edes mitenkään rivien välistä... En siis vastusta ollenkaan homoparien avioliittoa enkä yhteisen sukunimen ottoa ilman byrokratiaa. Olen skeptinen vain tuon adoptioasian suhteen.

Mies ja nainen eivät tietenkään ole automaattisesti kelvollisia vanhempia. Homoparien adoptio-oikeus ei kuitenkaan ole vastaus siihen, miten kaikki heterot saataisiin tolkullisiksi vanhemmiksi.

Toisaalta homoparien ulkoisen adoptio-oikeuden evääminen tuntuu oudolta, koska perheen sisäinen adoptio on jo sallittu.

Mielestäni kysymys sukupuolineutraalista avioliittolaista ei ole mustavalkoinen, kuten ei ole kovin moni muukaan asia.

"Mailmassa monta ,ihmeellistä asiaa.." niinkuin jo lastenlaulussa sanottiin , mutta toisaalta: nyt ei kuitenkaan ole enää aivan loputtomiin  aikaa jäädä tätä nimenomaista asiaa ihmettelemään ja päätös noiden ihmeiden puntaroinnikin jälkeen voi olla vain ´kyllä´ tai ´ei´. Sillä miten pitkään päätöstä  on harkinnut,ei sinänsä ole kuitenkaan  mitään erityispainoa, tai  lisäarvoa asialle.

Sitäpaitsi:kyllä tästä asiasta on ollut jo ihan tarpeeksi  aikaa keskustella ja kyllä siitä on jo  näillä,monilla  jo pitkälti  toista vuottakin  jatkuneilla keskustelupalstoilla keskusteltukin.

Kukaan ei voi väittää muuta sillä melkein  kaikki nuo keskustelut nimittäin löytyvät vielä.

[/quote]

Vierailija
366/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, 28v, lääkäri, vas/vihr, kannatan koko sydämestäni. Minä saan heterona itse päättää siitä, haluanko avioliittoon vai en, tämän oikeuden soisin homoseksuaaleillekin. Minä melko suurella todennäköisyydellä saisin ilman ehkäisyä lapsen ja pääsisin lapsettomuuden ilmetessä hoitoihin, vaikka en lasta edes halua enkä varmasti olisi yhtä hyvä vanhempi kuin tuntemani lasta kovasti toivovat homoseksuaalit. Toki lapsia sateenkaariperheisiin syntyy, oli adoptio-oikeutta tahi ei, mutta adoption pitäisi olla mahdollista niille, joille muumimukimenetelmät sun muut eivät sovi. Kyse on myös periaatteesta - vaikka sateenkaariperheiden ulkoiset adoptiot jäisivät aivan marginaaliseksi ilmiöksi, ei ole lainsäätäjän tehtävä toimia tätä rajoittavana tekijänä. 

Vierailija
367/670 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:17"]

Mies, 41v, asiantuntija. Vastustan, ja ihan vaan siksi, koska asiaa tuputetaan joka perkeleen tuutista (jopa työpaikalla) ja sitä tuputtavat henkilöt ovat lähes poikkeuksetta TODELLA ärsyttäviä hipsteri-vasuri-viherpiipertäjä-hörhöjä.

[/quote]

Etkö pysty muodostamaan omaa, itsenäistä mielipidettä? Minä kannatan. Nainen 38 v. Asiantuntijatehtävissä. 

Vierailija
368/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 v, nainen, kotirouva, kannatan! Itse olen hetero, muttei se ole mielestäni syy viedä toisislta oikeuksia.

En myöskään ymmärrä, miksi jotkut luulevat homojen automaattisesti haluavan seksiä pojilta (homot eivät muka saisi adoptoida poikia). Samalla logiikallahan heteropareilta pitäisi kokonaan kieltää adoptoiminen, koska miehet käyttäisivät tyttöjä ja naiset poikia hyväkseen! Vai homoseksuaalitko vain ovat mielestänne pedofiilejä?

En myöskään ymmärrä luonnottomuus-kommenttia. Onhan luonnossakin normaalisti homoja. Ei se ole keneltäkään pois, jos homo antaa hyvän perheen lapselle! Ja tuskin se homo pakottaa adoptiolastaan myös homoksi, vaikka joku näinkin luulee! Omasta päästä vetästyjä tarinoita monet näistä jutuista on, vailla mitään kunnon perusteluja.

En nyt jouda enempää juttelemaan, mutta saatan myöhemmin jatkaa.

Vierailija
369/670 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:14"]

Ja miksi muuten kaikkien kolmen suuren päivälehden lukijagallupit katosivat näkyvistä, kun niihin tuli tuloksena, että noin 75% vastusti lakia?  Siitä puuttuu vielä suuren kansanosan mielipide: vanhusten. 

[/quote]

hehe, mitkähän kolme suurta päivälehteä ovat näin toimineet. Varmaan joku Iltasanomat ja Iltalehti, jotka muutenkin on uutisarvoltaan ja lukijakunnaltaan mitä sattuu. 

Ja oikeasti, me nuoret tämän maan perimme, kaikkine ongelmineen mitä meille olette te vanhemmat polvet jättämässä. Meihin nämä päätökset vaikuttavat paljon enemmän. 

Vierailija
370/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 30v, psykologi, kannatan tottakai, kyse on ihmisoikeuksista.

Vierailija
371/670 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, 20v, ylioppilas (lääkikseen tähtään!), Kannatan

kannatan, koska kaikista suvaitsevaisuusyrityksistäni huolimatta en ole oppinut ymmärtämään enkä suvaitsemaan homofoobikkoja. En vain ymmärrä heitä, the end. Kannatan ihmisoikeuksia, kanatan tasa-arvoa, kannatan suvaitsevaisuutta.

Vierailija
372/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, 24-vuotias, yliopisto-opiskelija, vihreät. Ja KANNATAN totta kai!

Vierailija
373/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 v, nainen, myyjä, kannatan, äänestän kokoomusta

Vierailija
374/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23v nainen. Yo-merkonomi ja insinööriopiskelija. Oikestaan mulla ei ole mielipidettä. Asia on minulle yhdentekevä. Kavereissa on homoja ja lesboja eli ihan kivahan se niiden kannalta olisi, mutta en silti jaksa osallistua addressikirjoituksiinkaan. En mä silti vastaankaan oe. Asia on vain itselleni ihan se ja sama.

Vierailija
375/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 v mies, muusikko, kannatan tietenkin.

Vierailija
376/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, 28, hetero, ammatiltani lääkäri. Kannatan tietenkin, en ymmärrä miten voisin tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin uskovana ihmisenä edes olla kannattamatta? Koen tämän kysymyksen vertautuvan voimakkaasti esim. naisten äänestyskysymykseen ja siinä käytettyihin argumentteihin (että nainen miestä huonompi kirkon, moraalin ja biologian näkökulmista ja näin eivät ansaitse oikeutta äänestää).

Vierailija
377/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-v., mies, asiantuntijatehtävissä, pol. sitoutumaton. Kannatan, mutta asia ei näyttele mulle mitään suurta roolia ajatusmaailmassani.

Ihmettelen vähän sitä, miten oma ikäluokkani ja itseäni nuoremmat ovat ottaneet tämän asian lyömäaseekseen rakentaakseen kuilua toisin ajatteleviin nähden: väärin ajattelevia on jälleen ihan oikein vainota ja eristää, ainakin pehmeällä tavalla. Samoin ihmetyttää vastapuolen raivokas puolustautuminen ja välillä retoris-älyllisesti erittäin ontuvat argumentit, kuten se YK:n ihmisoikeusjulistukseen vetoaminen. Tulee vähän mieleen se, mitä olen 1970-luvun poliittisesti latautuneesta ilmapiiristä lukenut.

Keskusteluilmapiiri on minusta tässä hommassa siis se häiritsevä osa. Ja toki, tunnen itsekin kaksi homoparia enkä kyllä voisi kieltää heiltä oikeutta rakastumiseen ja kumppaniin sitoutumiseen. Siksi kannattaisin ehdottomasti, jos asiasta esim. järjestettäisiin kansanäänestys.

Vierailija
378/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:14"]

Ja miksi muuten kaikkien kolmen suuren päivälehden lukijagallupit katosivat näkyvistä, kun niihin tuli tuloksena, että noin 75% vastusti lakia?  Siitä puuttuu vielä suuren kansanosan mielipide: vanhusten. 

[/quote]

hehe, mitkähän kolme suurta päivälehteä ovat näin toimineet. Varmaan joku Iltasanomat ja Iltalehti, jotka muutenkin on uutisarvoltaan ja lukijakunnaltaan mitä sattuu. 

Ja oikeasti, me nuoret tämän maan perimme, kaikkine ongelmineen mitä meille olette te vanhemmat polvet jättämässä. Meihin nämä päätökset vaikuttavat paljon enemmän. 

[/quote]

Pötyä. Mamut perii tämän maan. Ei suomalaiset. Who really cares..

Vierailija
379/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:02"]

Kannatan, 24v nainen, yliopisto opiskelija :)

[/quote]

Hyvä ihminen, yliopisto-opiskelija on yhdyssana viivan kanssa.

Ja kannatan.

Nainen, 42v. ja äidinkielen opettaja. RKP.

Vierailija
380/670 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan lakia, mutta inhottaa sen tuputtaminen ja etenkin tuputtajat. Propagandakone pötpöttää täysillä nyt.

Juu, puoluekannaltani olen mahdollisimman kaukana puna-vihreydestä. Silti mulla on järkeä kuitenkin päässäni ja ystäväpiiristä löytyy monenlaisia elämäntapavalintoja tehneitä ihmisiä.

Maailmalla muuten homoasia ei ole vain vasureiden ja vihreiden juttu, homoja on ihan oikeasti koko poliittisen spektrumin joka sopessa. Hollannissahan juuri homoseksuaalit ovat alkaneet gravitoitua oikeiston suuntaan viime aikoina.