PROSENTTILASKUASIAA!
Millä kaavalla laskette prossalaskut? Jos kysymys on vaikka tällanen:
Juhlissa on 142 ihmistä, kuinka monta ihmistä on 20%?
Eli laittakkaa se kaava et miten te laskisitte! :)
Kommentit (35)
On kait se looginen, kun sen osaa :D Itse en koskaan muista, miten nuo luvut täytyy muokata ja pitääkö kertoa vai jakaa. Jospa mää sen nyt muistaisin...
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:10"]
Joo ilmankos mää en oo tuota koskaan oppinu... Ei pysy päässä tommoset kaavat. Tiedän sentään, kuinka paljon on 50%.
[/quote]
No ei se kyllä oo mikään kaava jos laskee vaikka 40 prosenttia 140:stä näin 0,4 * 140. Tuossa ei tarvi mitään muuta kuin tajuta se, että 1 on yhtä kuin sata prosenttia, eli yksi kokonainen. Sitten esim. tuo 40 prosenttia on 0,4. (Siihen kun laittaisi lisää 0,6 tulisi taas kokonainen eli 100%).
[/quote]
Pitäähän tuo muistaa ulkoa, että osaa laskea.
[/quote]
Niin siis mikä asia tuossa pitää muistaa ulkoa? Molemmat luvutkin on annettu valmiiksi.
Mä en ole koskaan pitänyt itseäni minään varsinaisena matematiikan taitajana, mutta näköjään niitäkin on, jotka ei vaan oikeasti tajua perusasioitakaan.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:23"]
Joo ilmankos mää en oo tuota koskaan oppinu... Ei pysy päässä tommoset kaavat. Tiedän sentään, kuinka paljon on 50%.
[/quote]
No ei se kyllä oo mikään kaava jos laskee vaikka 40 prosenttia 140:stä näin 0,4 * 140. Tuossa ei tarvi mitään muuta kuin tajuta se, että 1 on yhtä kuin sata prosenttia, eli yksi kokonainen. Sitten esim. tuo 40 prosenttia on 0,4. (Siihen kun laittaisi lisää 0,6 tulisi taas kokonainen eli 100%).
[/quote]
[/quote]
Niin siis mikä asia tuossa pitää muistaa ulkoa? Molemmat luvutkin on annettu valmiiksi.
[/quote]
No että tuo luku täytyy muuttaa 0,4 ja sitten vielä kertoa. Yläasteella näitä yritettiin minulle opettaa, mutta en vain tajua. Kuulen myös sitä usein, että matikka on loogista, mutta itse en näe sitä ollenkaan loogisena! Mielestäni siinä täytyy nimenomaan muistaa ulkoa nuo laskukaavat, eli miten se lasketaan. Ja kai minä sitten ole niin tyhmä, etten osaa sitä loogisesti päätellä :(
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:03"]
Mulla on tapana laskea siis toi eka sillain että 100%/142kpl*20%=14kpl. Ja kakkoslasku tällain 8%/15kpl*100%=53kpl. . Pointti on siinä että amiksessa matikanmaikat ihmetteli suuresti tätä laskutapaa, vaikka vastaukset olikin oikein. En koskaan prossalaskuja laskiessa muuta mitään desimaaleiksi. AP
[/quote]
Mutta eihän nuo vastaukset oo oikein! 142:sta ihmisestä 20 % on 0,2 x 142 = 28,4
ja jos 8 % on 15, niin 15/0,08 = 187,5 on 100 %.
Yleensä nuo prosenttilaskut on ihan helposti pääteltävissä, mutta jos jotain kaavaa pitää käyttää, niin se on
p/100 x a = b, jossa
p on prosentti
a on alkuperäinen määrä, josta prosentit otetaan ja
b on luku, joka vastaa prosenttiosuutta.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:23"]
On kait se looginen, kun sen osaa :D Itse en koskaan muista, miten nuo luvut täytyy muokata ja pitääkö kertoa vai jakaa. Jospa mää sen nyt muistaisin...
[/quote]
Ei kyse ole muistamisesta/osaamisesta vaan ihan simppelin asian tajuamisesta. Sata prosenttia on yksi kokonainen, se lienee ihan selkeä asia ainakin? Kun sata on vähän niin kuin "täysi", ei vain osa jostakin määrästä vaan se koko määrä. "Lukujen muuntamiseenkaan" ei liity mitään mystiikkaa. Yksi prosenttihan on yksi sadasosa, tämäkin toivon mukaan on selvää kaikille. Täten aivan loogisesti esim. kaksikymmentä prosenttia on kaksikymmentä sadasosaa. Kaikki "nolla pilkku jotain" -luvuthan ovat vähemmän kuin yksi (toivon mukaan tämäkin on päivänselvää). Esim. 0,20 on nolla kokonaista ja kaksikymmentä sadasosaa eli tadaa, 20 %. Mikä tässä on sillä tavalla epäselvää, että se pitäisi jotenkin erikseen muistaa?
Sehän se onkin, että kun ei ole nuo "perusjutut" hallussa (Yksi prosenttihan on yksi sadasosa), niin vähän hankala se on siitä edetä. Ei siis edes pysty käyttämään mitään logiikkaa. Mun mielestä ainakin tuo "yksi prosentti = yksi sadasosa" täytyy muistaa ulkoa, että pystyy laskemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:41"]
Sehän se onkin, että kun ei ole nuo "perusjutut" hallussa (Yksi prosenttihan on yksi sadasosa), niin vähän hankala se on siitä edetä. Ei siis edes pysty käyttämään mitään logiikkaa. Mun mielestä ainakin tuo "yksi prosentti = yksi sadasosa" täytyy muistaa ulkoa, että pystyy laskemaan.
[/quote]
Miten on voinut läpäistä peruskoulun, jos on noinkin perustavanlaatuiset asiat kateissa? :O
Ainoa asia, jonka minä muistan ulkoa on se, että yksi prosentti tarkoittaa yhtä sadasosaa. Kun tämän on tajunnut, pystyy joka ikisen tarvittavan kaavan päättelmään. En muista yhtäkään kaavaa ulkoa (paitsi tuon edellä mainitun, jos sitä voi sanoa kaavaksi), mutta pystyn silti laskemaan jokaisen prosenttilaskun, joka tulee eteen (olettaen, että ko. lasku on ylipäänsä ratkaistavissa). Ihmisten suurin ongelma matematiikassa on se, että he yrittävät päntätä kaavoja ulkoa sen sijaan, että opettelisivat ymmärtämään itse asian niin, että voivat aina tarvittaessa päätellä tarvitsemansa kaavat.
DI
Onko tuo ihan itse keksimäsi esimerkki, ap? Muuten on vähän vaikea käsittää, jos tavoitellaan vastaukseksi 28,4 henkilöä :) Minkälainen mahtaa olla tämä 0,4 henkilä? Entä 0,6? Vähintään 20 % olis ymmärrettävää, 29 henkilöä. Henkilöt eivät ole välttämättä kokonaisia amiksessa?
Aika paljon on tullut työelämässä vastaan "prosenttiummikkoja" eli niitä, joilla ei ole pienintäkään käsitystä siitä mitä prosentti tarkoittaa. Tähän mennessä kamalin kuulemani kommentti oli henkilöltä, joka oli kolmessa osa-aikaisessa työssä. Hän haki jokaista varten oman verokortin, joista jokaiseen sai veroprosentiksi 33. Hän piti todella pahana sitä, että saa palkkaa yhteensä vain yhden prosentin! Hänellä tosin ei ollut edes amistaustaa...
Sis luvut ja esimerkit keksin ihan päästäni, joten tarkotus ei ollut saada mitään kokonaislukuja. Ja sen ekan laskun "kaavan" kirjotin uudelleen, ensin laitoin sen väärin. :)
Ja siis koskaab en ole prossalaskuissa laittanut mitään desimaalilukuja.. :/ ja kokeet meni aina tosi hyvin, matikka oli 9.lk päättötodistuksessa 9, ja amiksessa 3. (<- arvosteluasteikko amiksessa 1-3). Ja prossalaskut oli ihan mun lemppareita, aina. :D sillo amiksessa opettaja ihan otti mu matikanvihkon opettajanhuoneeseen tutkittavaksi muiden matikkaopejen kanssa (joita oli 2), ja yhdessä ihmetteli että miten vastaukset oli oikein vaik ei ollu desimaaleina ja muuteki laskib aina ihan eri tavalla ku muut. :)
Ja siis toi ykkönen, lasken sen näin että 100% ihmisiä on yhteensä siis se 142. Yksi prosentti ihmisiä on siis 142/100%=1,42kpl. Tämä kerrotaan 20%:lla, koska halutaan tietää paljonko se on ihmisinä. Eli 1,42*20%=28,4 ~ 28 "kokonaista" ihmistä. Ja vastaus on oikea, vaik en käytä desimaaleja. AP
Jahas, kakkosesimerkkikin viturallaan. :D siis 15 kappaletta on 8%. Tämä tarkoittaa että yksi prosentti sisältää 1,875 kappaletta, koska 15kpl/8%=1,875. Ja halutaan saada 100% kappalemäärä, niin 1,875*100%=187,5 kpl. Tämäkin lasku oikein ilman desimaaleja.
Vika laskuissa oli sis eka siinö että jaoin prosentit kappalemäärällä eli 8/15*100. :)
AP
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 13:23"]
Sis luvut ja esimerkit keksin ihan päästäni, joten tarkotus ei ollut saada mitään kokonaislukuja. Ja sen ekan laskun "kaavan" kirjotin uudelleen, ensin laitoin sen väärin. :) Ja siis koskaab en ole prossalaskuissa laittanut mitään desimaalilukuja.. :/ ja kokeet meni aina tosi hyvin, matikka oli 9.lk päättötodistuksessa 9, ja amiksessa 3. (<- arvosteluasteikko amiksessa 1-3). Ja prossalaskut oli ihan mun lemppareita, aina. :D sillo amiksessa opettaja ihan otti mu matikanvihkon opettajanhuoneeseen tutkittavaksi muiden matikkaopejen kanssa (joita oli 2), ja yhdessä ihmetteli että miten vastaukset oli oikein vaik ei ollu desimaaleina ja muuteki laskib aina ihan eri tavalla ku muut. :) Ja siis toi ykkönen, lasken sen näin että 100% ihmisiä on yhteensä siis se 142. Yksi prosentti ihmisiä on siis 142/100%=1,42kpl. Tämä kerrotaan 20%:lla, koska halutaan tietää paljonko se on ihmisinä. Eli 1,42*20%=28,4 ~ 28 "kokonaista" ihmistä. Ja vastaus on oikea, vaik en käytä desimaaleja. AP
[/quote]
Eli ainoa ero on se että muut kertoo 0,01:llä, sä jaat sadalla. Siitä tulee sama tulos. (Mutta nuo prosenttimerkit tuolla laskutoimitusten seassa ei taida teknisesti olla oikein, sillä % tarkoittaa 1/100. Et ole ottanut sitä laskutoimituksissa huomioon, siksi vastaus on oikein)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ks. viesti 16. Ei tuossa nyt muistamisesta ole kyse, kun asia on aivan looginen. Ei kai kukaan nyt millään haukionkala-menetelmällä yritä väkisin "muistaa ulkoa" tuollaista, kun asia on aivan selvä ja looginen.