HELSINKILÄISET apua! Maunula, Pihlajamäki vai Puotila
Asunto pitäisi ostaa, rahaa ei paljoa ole. Jos olisi niin muutettaisiin Kumpulaan tai Käpylään :) Mikä olisi vähän pienituloisemmalle, kuitenkin ihan sivistyneelle perheelle hyvä paikka?
Maunulasta, Pihlajamäestä ja Puotilasta olen kuullut kaikista hyvää ja huonoa. Onko näissä suuria eroja? Asumme mieluummin vähän vanhemmassa kuin uudemmassa talossa. Erityisesti kiinnostaa tarhat ja koulut tunnelmaltaan sekä rakennuksiltaan. En missään nimessä halua lapsiani homekouluun. Olemme molemmat töissä keskustan suunnalla eli hyvät yhteydet keskustaan pakolliset.
Kommentit (74)
Olen asunut nyt 3v Pihliksessä ja voinkin täysin katkaista siivet noilta negatiivisilta jutuilta. Ja kuten sanottua, ostariuudistuksen jälkeen hintojen arvioitu nousevan. Tätä ennen oon asunut pukinmäessä ja vallilassa, mutta täntyyppistä kyläyhteisömäisyyttä ja luonnonkauneutta yhdistettynä edullisuuteen ei ole tullut vielä vastaan. Arviolta 3v päästä hinnat oulunkylän ja käpylän tasolla, nyt toistaiseksi pihlis kantaa vanhaa mainettaan, jolla ei enää ole perää. Suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:55"]Olen asunut nyt 3v Pihliksessä ja voinkin täysin katkaista siivet noilta negatiivisilta jutuilta. Ja kuten sanottua, ostariuudistuksen jälkeen hintojen arvioitu nousevan. Tätä ennen oon asunut pukinmäessä ja vallilassa, mutta täntyyppistä kyläyhteisömäisyyttä ja luonnonkauneutta yhdistettynä edullisuuteen ei ole tullut vielä vastaan. Arviolta 3v päästä hinnat oulunkylän ja käpylän tasolla, nyt toistaiseksi pihlis kantaa vanhaa mainettaan, jolla ei enää ole perää. Suosittelen!
[/quote]
Kyllä maunulan hinnat on myös nousussa uudistusten vuoksi. Uusi ostari just tuli ja siihen viereen tulossa uusi kirjasto. Maunulassa on myös nimenomaan kyläyhteisöllisyyttä ja jos jostain luonnonkauneutta hakee niin maunulasta. Pirkkolan metsässä löytyy palstatkin :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:42"]
Asunto pitäisi ostaa, rahaa ei paljoa ole. Jos olisi niin muutettaisiin Kumpulaan tai Käpylään :) Mikä olisi vähän pienituloisemmalle, kuitenkin ihan sivistyneelle perheelle hyvä paikka?
Maunulasta, Pihlajamäestä ja Puotilasta olen kuullut kaikista hyvää ja huonoa. Onko näissä suuria eroja? Asumme mieluummin vähän vanhemmassa kuin uudemmassa talossa. Erityisesti kiinnostaa tarhat ja koulut tunnelmaltaan sekä rakennuksiltaan. En missään nimessä halua lapsiani homekouluun. Olemme molemmat töissä keskustan suunnalla eli hyvät yhteydet keskustaan pakolliset.
[/quote]
En vielä ole lukenut muiden vastauksia, joten anteeksi jos tulee toistoa.
Olen asunut sekä Puotilassa että Pihlajamäessä, kyläillyt Maunulassa. Parhaat yhteydet keskustaan on varmaan Puotilasta, koska sieltä pääsee metroon. Maunulasta ja Pihliksestä joutuu kulkemaan bussilla.
Pihliksessä oli ennen 90-luvun lamaa loistopalvelut, sen jälkeen ne vähenivät radikaalisti. Nythän siellä on aika lähellä joku maailmanlopun Latokartanon Prisma, mutta jos on paljon kantamuksia, joutuu käyttämään bussia. Kirjastoa kehuvat Pihliksessä ja Pihlajistossa asuvat tuttavat.
Hienointa Pihliksessä on upea (makuasia, tiedän) 60-luvun arkkitehtuuri, pitkät lamellitalot ja korkeat kerrostalot. Polar ja Haka rakensivat lähiön aikoinaan aika kunnianhimoisin perustein. Sieltä on hyvä pääsy mainoille kävelyretkille Vantaanjoen varteen, Vanhankaupunginlahden rannoille ja Viikin metsiin. Koska Pihlis on mäellä, valoa on asunnoissa paljon, näkee kauas, jonkun mikroilmastotukimuksen mukaan ilma on puhtaampaa kuin stadissa keskimäärin. Sen muistan, että talvella oli tosi liukasta!
Paras osa Maunulaa rakennettiin 50-luvulla. Asunnot on pienempiä, ahtaamman oloisia, mutta hienoja nekin on. Sekä Puotilasta että Maunulasta tekisi mieli käyttää sanaa "kodikas".
Kiitos kaikille vastaajille! Vielä jos löytyy lisäkokemuksia päiväkodeista ja kouluista niin otetaan vastaan. Ilmeisesti ei homeongelmaa näillä alueilla?
AP
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 22:34"]Puotila on hyvä, rauhallinen lähiö, söpöjä kerrostaloja. Puotilan ala-aste löytyy, joka on hyvä koulu, mutta Vartiokylän ala-aste on vielä parempi, yritä saada lapsesi sinne jos mahdollista. Yläaste löytyy löytyy kanssa, vaikka se onkin nimeltään Vartiokylän yläaste. Ulkoilualueita, uimarannat, metro, pikkuostari, Itis lähellä enempine palveluineen ( mutta riittävän kaukana), rauhallinen, siisti. Mä muuttaisin Puotilaan.
[/quote]
Puotila on loistava. Todella rauhallinen ja vihreä. Perustelisitko miksi Vartiokylän koulu on parempi? Jos asuu Puotilassa, eikä halua lastaan esim. saksankieliseen kouluun tms., niin eikö arki ole joka suhteessa helpompaa, kun lapsi on koulussa, joka on ihan vieressä.
Wanha Maunula on todella viehättävä ja rauhallinen paikka asua. Lapsiperheitä on paljon. Hyvät yhteydet ja palvelut. Keskuspuisto vieressä.
Minäkään en ymmärrä Pihliksen mainetta. Pihlajisto on se slummi, jossa ne narkkarit hengaavat. TOSIN kyllä tuossa ostarilla pyörii juoppoja (harmittomia minusta tosin), sillä ilmeisesti jossain lähellä on joku tukiasuntola alkoholisteille. Pihlajamäkeä luonnehtii kylämäisyys; paljon tapahtumia mm. Pihlisfest ja Pihlis goes blues. Plussaa myös luonnonläheisyydestä ja rauhoitetusta asemakaavasta (Suomen eka lähiö). Ainakaan Pihlistä ei voida rakentaa yltiötäyteen (vrt. Arabianranta ja Viikin tietyt osat). Pihliksessä on paljon lapsiperheitä ja mummoja, joten ei voi olla paha :D Suosittelen!
t. Pihlisläinen 4life
Asun Maunulassa ja Hekan asunnossa. Olen viihtynyt, naapurit ovat kivoja, liikenneyhteydet hyvät, vaikka ei ole radan varrella. Pikkasen loukkasi tuo yksi kommentto: "kaupungin vuokra-asuntoja paljon niin naapurit nyt oli vähän mitä oli". Minä ainakin olen ihan kunnon ihminen ja niin myös naapurini.
Maunulassa on hyvä asua. Lapsiperheitä on paljon. Päiväkodit ja koulut ovat hyviä. Kulkuyhteydet ovat erinomaiset moneen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Maunulassa on hyvä asua. Lapsiperheitä on paljon. Päiväkodit ja koulut ovat hyviä. Kulkuyhteydet ovat erinomaiset moneen suuntaan.
Eiköhän ap kuudessa vuodessa ole tämän asian itselleen jo jotenkin selvittänyt...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 22:53"]
Oon asunut maunulassa, kouluista ei kyllä mitään tietoa. Bussit kulkee ihan hyvin ja tykkäsin kyl asua siellä :) kaupungin vuokra-asuntoja paljon niin naapurit nyt oli vähän mitä oli, tunsin itseni maunulalaiseks vasta kun yks arki-ilta kävin ostamassa pelkkää kaljaa ja eineslihapullia :D lapsiperheitä oli tosin myös paljon, ja keskuspuisto ihan vieressä, siitä tykkäsin!
Oho! Missä ne lapsiperheet tekivät ostoksensa?
Kokemuksia Pihlajamäestä ja Puotilasta?
AP
Pihlis on ankea ja Puotila matkalla ghetoksi. Toki jos rikastuttaminen tuo sinusta vain mukavaa väriä ja tykkäät edullisesta halal-lihasta ja merestä, niin Puotilakin käy. Luultavasti koulujen taso vaan on aika alhainen. Omistusasunnon arvonnonusun kannalta suosittelisin myös Maunulaa.
Kyllähän tuo Maunulan koulun kiusaamistapaus kertoo jotain alueesta. Itse on sieltä ostaisi asuntoa.
Noista kahdesta ehdottomasti Puotila, ei ainoastaan metro, mutta meri. Jos vähääkään kiinnostaa veneily, melonta tai uimarannat (Puotilan lähistöllä paljon uimarantoja, Puotila, Marjaniemi, Rastila, Kallvik).
Näille rannoille ajaa maksimissaan vartissa polkupyörälläkin.
Puotilan kartano (iso terassi kesällä) ja kappeli ovat kauniita. Puotila on hiljainen ja turvallinen lähiö.
Maunulaa edes ympäröi "paremmat alueet" eli se.