Mitä eroa on psykiatrisella sairaanhoitajalla ja lähihoitajalla?
Tarkoitan työn parissa eroa.? Ja onko teillä minkälaisia kokemuksia työstä, jos täällä yhtään alan ihmistä on?
Mielenkiinnolla odottelen vastauksia :)
Kommentit (76)
Olen mielenterveys- ja päihdetyöhön erikoistunut lähihoitaja. Osasto työhön ei meitä lähihoitajia oteta (vaikka opiskelemme vuoden pelkästään psykiatriaa, jos siis erikoistumme siihen), asumisyksiköistä saa vielä töitä. Itae työskentelen nykyään kehitysvammaisten kanssa.
No itselläni hulluna sen verran kokemusta, että psyk.polilla kaikki minua hoitaneet hoitajat ovat olleet psykiatrisia sairaanhoitajia. Heillä laajempi koulutus siihen hommaan. Sairaalassa ollessani yksi omahoitajistani oli mielenterveyshoitaja ja sairaalassa en mielenterveyshoitajan ja sairaanhoitajan eroa huomannut. Saman asian ajoivat eli päivittäiset keskustelut hoitivat kanssani + muunlaisen tuen :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:10"]
Psykiatrinen sairaanhoitaja = sairaanhoitaja (ylempi tutkinto) Lähihoitaja = entinen perushoitaja (alempi tutkinto)
[/quote]
Ei ihan noin. Psykiatrisella puolella lähihoitaja on sama kuin entinen mielenterveyshoitaja ja sitä ennen mielisairaanhoitaja.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:01"]
Näin se on, ettei lähihoitajia juuri poleilla näy. Siksi puhun tuossa itsekin mielenterveydenhoitajasta (mth), joka vastaa aikalailla lähihoitajan (mielenterveyteen erikoistunut) koulutusta tänäpäivänä. Heitä on joitakin, mutta hyvin vähän. Sairaanhoitajilla ainakin riittää töitä.
-Psyk.sh
[/quote]
Ei vastaa aikalailla vaan on ihan sama asia.Mielenterveyshoitajia ei enää valmistu, vaan nykyisin valmistuu lähihoitajia.
Onko avoimesta ammattikorkeasta kellään tietoa tai kokemusta?
Avoimen kautta pitää opiskella tietty määrä opintoviikkoa, olikohan 60? ja saa vuodessa suunnilleen. Sen jälkeen sen kautta voi hakea. Siihen et saa kela tukia ja työssä käyntikin voi olla aika raskasta samaan aikaan. Tähän on Suomi mennyt että rikkaat pääsevät mihin lystää ja köyhiltä evätty kaikki.
Jos oululainen olet ja nainen niin psyk. puolella ei ole helppo työllistyä edes sh:na. Miehet saa sijaisuuksia paremmin lähihoitajinakin, mutta ensisijasesti palkataan sh:ta. Vakipaikkaa saattaa joutua "odottamaan" pitkäänkin ja persoonalla on merkitystä. Tämä siis minun kokemus kymmenen vuotta näitä hommia tehneenä ja onneksi sain toimen.
t. Toinen psyk. sh
Ääh eli AMK kutsuu :") ovatko opinnot vaikeita? Muuten tykkään ideasta ja aionkin hakea mutta 3,5 vuotta koulua lisää vähän houkastuttaa. Ehkä se on sitten sen arvoista!
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:08"]
Ääh eli AMK kutsuu :") ovatko opinnot vaikeita? Muuten tykkään ideasta ja aionkin hakea mutta 3,5 vuotta koulua lisää vähän houkastuttaa. Ehkä se on sitten sen arvoista! Ap
[/quote]
Hae ihmeessä! Vaikeudesta en tiedä, itselläni kokemusta vaan potilaana olosta. Työ on rankkaa, mutta varmasti palkitsevaa. Hienon ammatin olet itsellesi valitsemassa. Arvostan teidän hoitajien työtä todella paljon. Teidän ansiostanne mun elämänlaatu on parempaa kuin mitä se luultavasti muuten olisi :) Viimeksi tänään omahoitajaa moikkaamassa :) Tällä kertaa oli opiskelija mukana. Pitäähän se työkokemus jostain aloittaa. Itse koen erittäin positiivisena asiana nämä harjoittelijat. Kiva jos mun hulluudesta on jotain hyötyä opetuskäytössäkin :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:08"]
Ääh eli AMK kutsuu :") ovatko opinnot vaikeita? Muuten tykkään ideasta ja aionkin hakea mutta 3,5 vuotta koulua lisää vähän houkastuttaa. Ehkä se on sitten sen arvoista! Ap
[/quote]
Hae ihmeessä! Vaikeudesta en tiedä, itselläni kokemusta vaan potilaana olosta. Työ on rankkaa, mutta varmasti palkitsevaa. Hienon ammatin olet itsellesi valitsemassa. Arvostan teidän hoitajien työtä todella paljon. Teidän ansiostanne mun elämänlaatu on parempaa kuin mitä se luultavasti muuten olisi :) Viimeksi tänään omahoitajaa moikkaamassa :) Tällä kertaa oli opiskelija mukana. Pitäähän se työkokemus jostain aloittaa. Itse koen erittäin positiivisena asiana nämä harjoittelijat. Kiva jos mun hulluudesta on jotain hyötyä opetuskäytössäkin :)
[/quote]voi, ihanasti sanottu :) kyllä tämä on se ala mikä ei isosta alan valinta kategoriasta mihinkää katoa! Olisi todella mielekästä ja kiintoisaa päästä auttamaan kyseisiä potilaita.
Ja tsemppiä sinullekin jatkoon :)!
Ap
Saako psykiatrisella puolella enemmän palkkaa?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:17"]
Sairaanhoitaja ei saa kyllä nimittää itseään terapeutiksi. Pitää pikkuisen pidempi koulutus käydä jos haluaa terapiaa antaa.
[/quote]
Jos on terapiakoulutus käyty ja Valviran rekisterissä, voi kutsua itseään terapeutiksi.
Itse olen psyk pkl:n sh (erityistason psykoterapiakoulutus + oma 4 v psykoterapia ), toimin myös työnohjaajana ja suunnitelmissa on oma yksityisvastaanotto.
Onko psykiatrinen puoli henkisesti raskasta työtä?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:24"]
Onko psykiatrinen puoli henkisesti raskasta työtä?
[/quote]
Sitähän se on, täytyy olla kohtalaisesti sinut itsensä kanssa. Kohtaat kaikki ihmiselämän ongelmat ja ristiriidat, jotka tulevat lähelle omaa elämääsi. Aiemmin ainakin psyk sh:lle jopa suositeltiin omaa terapiaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:08"]
[/quote]
Ei ole vaikeaa. Itse olen ollut seiskan kasin oppilas ja koen sh opinnot hyvin helppoina. Ekat puoli vuotta tuntui hiukan haastavalta, johtuen ehkä useasta välivuodesta, minkä jälkeen opiskelu on ollut lasten leikkiä.
Joo elikkä sairaanhoitajaksi siis ensisijaisesti :) noh mitenkäs nämä mthoitajat?? Onko täällä semmoisia? Voisiko kuvitella tekevänsä esim sairaalassa tai kuntoutuslaitoksessa töitä mt puolella?
Ap
Niin ja siitä työllistymisestä! Miten on kummankin laidalla? Hyvä? Kohtalainen? Pätkätöitä?