Mitä eroa on psykiatrisella sairaanhoitajalla ja lähihoitajalla?
Tarkoitan työn parissa eroa.? Ja onko teillä minkälaisia kokemuksia työstä, jos täällä yhtään alan ihmistä on?
Mielenkiinnolla odottelen vastauksia :)
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:08"]
Ääh eli AMK kutsuu :") ovatko opinnot vaikeita? Muuten tykkään ideasta ja aionkin hakea mutta 3,5 vuotta koulua lisää vähän houkastuttaa. Ehkä se on sitten sen arvoista! Ap
[/quote]
Ei ole vaikeaa. Itse olen ollut seiskan kasin oppilas ja koen sh opinnot hyvin helppoina. Ekat puoli vuotta tuntui hiukan haastavalta, johtuen ehkä useasta välivuodesta, minkä jälkeen opiskelu on ollut lasten leikkiä.
[/quote]selvä, kiitos vastauksesta! Eli ei muutakun lukemaan oamkin sivuille miten valmistautua pääsykokeisiin!
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:08"] Ääh eli AMK kutsuu :") ovatko opinnot vaikeita? Muuten tykkään ideasta ja aionkin hakea mutta 3,5 vuotta koulua lisää vähän houkastuttaa. Ehkä se on sitten sen arvoista! Ap [/quote] Hae ihmeessä! Vaikeudesta en tiedä, itselläni kokemusta vaan potilaana olosta. Työ on rankkaa, mutta varmasti palkitsevaa. Hienon ammatin olet itsellesi valitsemassa. Arvostan teidän hoitajien työtä todella paljon. Teidän ansiostanne mun elämänlaatu on parempaa kuin mitä se luultavasti muuten olisi :) Viimeksi tänään omahoitajaa moikkaamassa :) Tällä kertaa oli opiskelija mukana. Pitäähän se työkokemus jostain aloittaa. Itse koen erittäin positiivisena asiana nämä harjoittelijat. Kiva jos mun hulluudesta on jotain hyötyä opetuskäytössäkin :) [/quote]voi, ihanasti sanottu :) kyllä tämä on se ala mikä ei isosta alan valinta kategoriasta mihinkää katoa! Olisi todella mielekästä ja kiintoisaa päästä auttamaan kyseisiä potilaita. Ja tsemppiä sinullekin jatkoon :)! Ap
[/quote]
Kiitokset tsempeistä! Hyvin tässä elämä nykyään rullailee :) Sairaalassakin olin viimeksi 6 vuotta sitten. Säännölliset käynnit psyk.polilla jossa todella mukava uusi omahoitaja. Kaikki kohdalle sattuneet hoitajat ovat kyllä olleet mukavia. Olen käynyt säännöllisesti nyt 8 ja puoli vuotta. Monta vuotta kävin 1-2 kertaa viikossa, nykyään riittää kahden viikon välein. Kyllä se päivä aina paranee kun saa puhuttua taas mieltä painavista asioista. Musta tuntuu tällä hetkellä, että saadaan tämän uuden hoitajan kanssa vielä paljon aikaiseksi! :)
Tsemppiä opiskeluihin! Susta tulee vielä varmasti hyvä hoitsu :) Rento mutta jämäkkä asenne ja meitä hulluja vaan hoitamaan, ei me kaikki purra :)
[/quote]no hyvä kuulla!:) ja kiitos sinullekin! täytyy painaa mieleen tämä asennoituminen :)
Ap
Psykiatrinen sairaanhoitaja voi tehdä erittäin vastuullista ja itsenäistä työtä, keskustelua ja terapiaa. Lapseni oli asiakkaana, ja olen ikuisesti kiitollinen.
Jos on pelokas ihminen kannattaako lähteä psykiatriselle puolelle?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:42"]
Jos on pelokas ihminen kannattaako lähteä psykiatriselle puolelle?
[/quote]
No sosiaalista fobiaa ei voi olla, koska psykiatrisella puolella pitää olla rohkeutta lähestyä potilasta. Potilaat ovat usein pelokkaita ja heitä pitää pystyä rohkaisemaan vuorovaikutukseen.
Jos tuollaista ongelmaa on, kannattaa hakea itselleen apua ja sen jälkeen harkita uudelleen alalle hakeutumista.
Sinänsä puheliaisuus ei ole välttämättä edes hyvä asia, hoitajan pitää antaa tilaa potilaalle, eikä täyttää tunteja omalla puheellaan. Kuunteleminenhan on tärkeää.
Vaatiiko vankimielisairaanhoitaja erillisen tutkinnon? Ei riitä sairaanhoitajan tutkinto?
Eiks näil oo iha hemmetin huano palkka?
Ja eikö vankimielisairaalan porukka ole kans"sairaita" ..?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:05"]
Eroaa kuin yö ja päivä.
[/quote]
Ite oon tehnyt sijaisuutta psykiatrisessa sairaalassa lähihoitajana ja työtehtäväni olivat lähes samat kuin sairaanhoitajalla. Sairaanhoitaja laittoi vain injektiolla laitettavat lääkkeet, ja niitäkin oli kuukauden välein vain muutamalla potilaalla. Sairaanhoitaja teki myös lääketilauksen. Muutoin samat työtehtävät. Palkkaero oli 200 euroa perusliksassa.
Se ero vaan on ettei lähärinä irtoo vakipaikkaa :( Yks lähäri oli odottanut 4 vuotta!
Olen itse psyk.osastolla mielenterveyshoitajana. Sain 1,5 vuoden jälkeen vakipaikan. Tehtävät samoja kuin SH:lla, myös injektioiden antoon saa suorittaa luvat. En enää tästä jatkaisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska palkassakin vain 200€ eroa ja somatiikan puoli ei yhtään kiinnosta. Olen kuitenkin kuullut, että joissain paikoissa tosiaan vaihdetaan mth-toimia SH:n toimiksi sitä mukaa kun jengi jää eläkkeelle. Joten suosittelen myös amkia paitsi jos olet valmis tekemään muitakin lh:n hommia, jos psyk.puolella ei töitä olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:00"]
Eiks näil oo iha hemmetin huano palkka? Ja eikö vankimielisairaalan porukka ole kans"sairaita" ..?
[/quote]
Mistä tuollainen käsitys?? Outo luulo :(
on ne oikeuspsykiatrisissa sairaaloissa ihan SH ja lh -koulutuksen käyneitä hoitajia :)
Ja lisänä vielä se että tärkein tehtävä psykiatrisessa hoitotyössä on oman persoonan laittaminen peliin. Kentällä näkee valitettavan usein näitä hoitajia joiden persoona ei vain kerta kaikkiaan sovi näiden potilaiden kanssa työskentelyyn. Sen sijaa että olisi aikaa keskustella potilaan ahdistuksesta annetaan tarvittavaa lääkettä. On pitkälti kiinni omasta persoonasta miten työ sopii! Silloin jos persoona on sopiva työ on todella antoisaa! Muistan vieläkin kun eräs potilas halasi minua itkien ja kiitti kaikesta kun sijaisuuteni loppui. Hänen kanssaan keskustelimme paljon ja sain hänet motivoitua kotiinpaluu kuntoon.
T: Lähihoitaja
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:00"]
Eiks näil oo iha hemmetin huano palkka? Ja eikö vankimielisairaalan porukka ole kans"sairaita" ..?
[/quote]
Mistä tuollainen käsitys?? Outo luulo :(
[/quote]
Siis palkka on huono, niin kuin muillakin hoitoaloilla. Mutta mistä käsitys, että vankimielisairaalan hoitajat olisi "sairaita". Tunnen monia ja ihan normaaleja ihmisiä ovat.
Ap:lle vielä koulutuksesta, olet varmaanki yo-papereilla pyrkimässä? Jos sairaanhoitajaksi siis lähdet lukemaan?
Joo. Toisaalta kun hakeudun vihdoin oikealle alalle opiskelemaan, haluan myös työllistyäkin heti eli mielellään ihan vakipaikkaa. Että kallistun varmaan amk puolelle :) mutta millainen tässä sitten on palkka? Mitä tämä "paska" tarkoittaa? 1600?1700?1800??
Ap
Ei, ammattikoulun arvosanoilla
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:08"] Ääh eli AMK kutsuu :") ovatko opinnot vaikeita? Muuten tykkään ideasta ja aionkin hakea mutta 3,5 vuotta koulua lisää vähän houkastuttaa. Ehkä se on sitten sen arvoista! Ap [/quote] Hae ihmeessä! Vaikeudesta en tiedä, itselläni kokemusta vaan potilaana olosta. Työ on rankkaa, mutta varmasti palkitsevaa. Hienon ammatin olet itsellesi valitsemassa. Arvostan teidän hoitajien työtä todella paljon. Teidän ansiostanne mun elämänlaatu on parempaa kuin mitä se luultavasti muuten olisi :) Viimeksi tänään omahoitajaa moikkaamassa :) Tällä kertaa oli opiskelija mukana. Pitäähän se työkokemus jostain aloittaa. Itse koen erittäin positiivisena asiana nämä harjoittelijat. Kiva jos mun hulluudesta on jotain hyötyä opetuskäytössäkin :) [/quote]voi, ihanasti sanottu :) kyllä tämä on se ala mikä ei isosta alan valinta kategoriasta mihinkää katoa! Olisi todella mielekästä ja kiintoisaa päästä auttamaan kyseisiä potilaita. Ja tsemppiä sinullekin jatkoon :)! Ap
[/quote]
Kiitokset tsempeistä! Hyvin tässä elämä nykyään rullailee :) Sairaalassakin olin viimeksi 6 vuotta sitten. Säännölliset käynnit psyk.polilla jossa todella mukava uusi omahoitaja. Kaikki kohdalle sattuneet hoitajat ovat kyllä olleet mukavia. Olen käynyt säännöllisesti nyt 8 ja puoli vuotta. Monta vuotta kävin 1-2 kertaa viikossa, nykyään riittää kahden viikon välein. Kyllä se päivä aina paranee kun saa puhuttua taas mieltä painavista asioista. Musta tuntuu tällä hetkellä, että saadaan tämän uuden hoitajan kanssa vielä paljon aikaiseksi! :)
Tsemppiä opiskeluihin! Susta tulee vielä varmasti hyvä hoitsu :) Rento mutta jämäkkä asenne ja meitä hulluja vaan hoitamaan, ei me kaikki purra :)