Miten joillakin on jatkuvasti varaa matkustella?
ERäskin indiedays-bloggaaja tuntuu lähtevän parin viikon välein jonnekn reissuun. Miten toisilla on varaa?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:36"]
En tupakoi, juo, omista autoa, harrasta tai shoppaile mutta ei mulla silti ole varaa kahdeksaan ulkomaanmatkaan vuodessa. Mistähän sitä säästäis. Lopettaisko syömisen?
[/quote]
Jos ei säästäminen riitä niin sitten pitää nostaa ansiotasoa.
Ketjun otsikko muuten oli "miten JOILLAKIN on jatkuvasti varaa matkustella", eikä "miksei persaukisella ole varaa matkustaa 8 kertaa vuodessa".
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:57"]
En tupakoi, juo, omista autoa, harrasta tai shoppaile mutta ei mulla silti ole varaa kahdeksaan ulkomaanmatkaan vuodessa. Mistähän sitä säästäis. Lopettaisko syömisen?
[/quote]
Jos ei säästäminen riitä niin sitten pitää nostaa ansiotasoa.
Ketjun otsikko muuten oli "miten JOILLAKIN on jatkuvasti varaa matkustella", eikä "miksei persaukisella ole varaa matkustaa 8 kertaa vuodessa".
[/quote]
Sulla on vissiin hiekkaa pillussa. Ota se pois sieltä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:29"]
Minä teen vuodessa yleensä pari pidempää, 2-3vk, matkaa ja 5-6 lyhyempää, yleensä pitkiä viikonloppuja tai enintään viikko. En tiedä onko tuo jatkuvasti matkustelua, enemmänkin voisin matkustaa jos olisi mahdollisuus.
Rahat matkoihin kertyy ihan niin, että joka palkkapäivänä siirrän edellisestä palkasta jääneet rahat 'matkakassaan' ja lisäksi puolivuosittaisista bonuksista yleensä noin puolet.
Elän kotosalla aika askeettisesti, harrastukset (paitsi matkustus) on halpoja eikä ole lapsia tai autoa, joihin rahansa tuhlata. 10 vuoden päästä kun asunto on maksettu voi alkaa matkustelemaan enemmänkin ja eläkeikää silmällä pitäen olen jo pitkään sijoittanut rahastoihin joka kuukausi, joten eläkkeelläkin tulee olemaan varaa matkustella, mikäli sinne asti elää.
Varsinkin noita lyhyempiä matkoja saa välillä tosi halvalla, kun on periaatteessa vapaa lähtemään koska vaan jos mielenkiintoisen tarjouksen huomaa. Samoiten siinä säästää, kun ei tarvitse matkustaa sesonkiaikoihin esim lasten takia.
Valintoja ne vain on, lopulta. Jos tupakoi puoli askia vähemmän päivässä, se on noin 1000e lisää matkusteluun vuodessa. Jos juo neljä tuoppia vähemmän viikossa, se on toinen 1000e vuodessa. Auton pitäminen maksaa useita satoja euroja kuukaudessa, epäilisin että esim kollegani maksavat autoistaan luokkaa 1000e/kk, koska autot ovat poikkeuksetta uusia ja kalliita. Sillä rahalla ajelee ihan mukavasti jo pakolliset ajot taksilla tai vaikka vuokra-autolla ja matkakassaankin jää vielä jotain.
[/quote]
[/quote]
Tottakai tilanteeni olisi vähän erilainen jos antsaitsisin reilusti alle enkä yli keskiarvon, saattaisi matkat harventua ja kohteet vaihtua huokeampiin.
Viestiin vastatessani ajattelin enimmäkseen ystäviäni ja näitä ökyautoilla ajelevia kollegoitani, joilla tulot ovat kuitenkin samaa luokkaa kuin itselläni mutta siitä huolimatta jatkuvasti päivittelevät, että miten minulla on varaa matkustella kun heillä ei.
Elämä on valintoja. Itsellä on todella pienet tulot, mutta reissuja tulee tehtyä paljon. Taulutelevision, sohvan, oman auton, ison asunnon jne hinnalla pääset todella pitkälle ja pitkäksi ajaksi. Sitten menopuolesta: matkusta lomasesonkien jne. ulkopuolella, unohda hotellit ja mieluiten hostellitkin ja yövy tutustumiesi paikallisten luona/vuokrahuoneissa/kimppakämpissä jne. Syö paikallisten kanssa paikallista ruokaa ja pyri tekemään ruokasi itse. Älä käytä ketjuja ravintoloita tms. Älä tuhlaa rahoja viinaan ja huumeisiin. Käytä julkisia jne. taksien sijaan. Onhan näitä ja itse keksit sitten lisää. Monella saattaa ennä myös käsitteet matkustelu ja lomailu sekaisin. On eri hintaluokan juttuja matkustaa vaikka kehitysmaahan vapaaehtoistyöntekijäksi, kuin lomailla viiden tähden hotellissa vauraassa teollisuusmaassa.Halpa lomailu on mahdollista, jos pitää halvoista lomista, tai on varakas.
Kyllä mun 1700e bruttopalkallakin matkustelee melkein joka kuukausi, kun elän muuten säästäväisesti ja valkkaan kohteet, lennot ja hotellit huolella. Isommat haavet vielä tietysti odottaa vakavaraisempia aikoja.
Se on mihin rahansa laittaa :) itellä auto, koira ja lapset, mihin ne rahat hupenee. Huollot, eläinlääkärit, toppavaatteet jne. Mut sellasta se on. Jossain vaiheessa alan säästää ja panostaa matkusteluun!
Valintoja. En tuhlaile juurikaan turhuuksiin. 2 tienaavaa talossa. Ei muita harrastuksia ja kulueriä. Talous kunnossa. Matkailu on meidän intohimo ja harrastus. Ostamme valmiita pakettimatkoja. Viikon reissuja. 5-6 kertaa vuodessa.
Kyllä esim autoiluharrastuksiin ja lemmikkeihin + eläinlääkäriin saa kulumaan huimia summia vuodessa.
Sitten on niitä "ökymatkailijoita" jotka kuvaavat selfieitä instagramiin viiden tähden luksushotelleissa, niiden käytävillä, kattoterasseilla ja uima-altailla. Hotellikuvia juu, mut ei oman hotellin.
Saman suuruisilla tuloilla tosiaan voi toinen matkustella paljon, toisella taas ei ole varaa. Mulla yksi työkaveri naukui mulle, että kun teillä on varaa matkustella, mutta heillä ei. Ihmettelen vaan, että eikö hän itse ymmärrä mistä Se johtui... Heillä vaihdettiin molempien autoja todella usein, vähintään joka toinen vuosi, lisäksi aviomiehellä oli kesä-auto, prätkä ja rouvalla skootteri. Minusta ihan ok että noin on, mutta oikeastiko hän ihmettelee miksi meillä on varaa useammin matkustella.
Mulla ei ole autoa, ei lapsia, en tupakoi.
Noilla säästää jo tuntuvasti. Valintoja.
Ja melkein missä tahansa muualla on halvempaa elää kuin Suomessa :)
Nyt kun työttömänä ollessa ei ole enää matkustuskieltoa, niin säästeliäänä elelen "herroiksi" työkkärin rahoilla monessa halvemmassa maassa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:29"]
Minä teen vuodessa yleensä pari pidempää, 2-3vk, matkaa ja 5-6 lyhyempää, yleensä pitkiä viikonloppuja tai enintään viikko. En tiedä onko tuo jatkuvasti matkustelua, enemmänkin voisin matkustaa jos olisi mahdollisuus.
Rahat matkoihin kertyy ihan niin, että joka palkkapäivänä siirrän edellisestä palkasta jääneet rahat 'matkakassaan' ja lisäksi puolivuosittaisista bonuksista yleensä noin puolet.
Elän kotosalla aika askeettisesti, harrastukset (paitsi matkustus) on halpoja eikä ole lapsia tai autoa, joihin rahansa tuhlata. 10 vuoden päästä kun asunto on maksettu voi alkaa matkustelemaan enemmänkin ja eläkeikää silmällä pitäen olen jo pitkään sijoittanut rahastoihin joka kuukausi, joten eläkkeelläkin tulee olemaan varaa matkustella, mikäli sinne asti elää.
Varsinkin noita lyhyempiä matkoja saa välillä tosi halvalla, kun on periaatteessa vapaa lähtemään koska vaan jos mielenkiintoisen tarjouksen huomaa. Samoiten siinä säästää, kun ei tarvitse matkustaa sesonkiaikoihin esim lasten takia.
Valintoja ne vain on, lopulta. Jos tupakoi puoli askia vähemmän päivässä, se on noin 1000e lisää matkusteluun vuodessa. Jos juo neljä tuoppia vähemmän viikossa, se on toinen 1000e vuodessa. Auton pitäminen maksaa useita satoja euroja kuukaudessa, epäilisin että esim kollegani maksavat autoistaan luokkaa 1000e/kk, koska autot ovat poikkeuksetta uusia ja kalliita. Sillä rahalla ajelee ihan mukavasti jo pakolliset ajot taksilla tai vaikka vuokra-autolla ja matkakassaankin jää vielä jotain.
[/quote]
[/quote]
Syömiseenkö kaikki sun rahat menee?
[/quote]
Yrität olla hauska?
Tietysti myös vuokraan, sähkölaskuun, puhelinlaskuun, matkakorttiin, lääkkeisiin joita joudun käyttämään säännöllisesti.