Miten joillakin on jatkuvasti varaa matkustella?
ERäskin indiedays-bloggaaja tuntuu lähtevän parin viikon välein jonnekn reissuun. Miten toisilla on varaa?
Kommentit (35)
Yksin jos elää ja matkustaa niin äkkiä sen muutaman satasen säästää.
Matkan voi saada yllättävänkin halvalla ja kohteessa voi elää vieläkin halvemmin.
-matkakuumeinen, taas
Olisiko mahdollista, että joillakin ihmisillä olisi suuremmat tulot kuin joillakin toisilla?
Me mieheni kanssa matkustelemme jonkun verran. Matkamme eivät ole todellakaan mitään ökymatkoja, vaan ihan tavallisia pakettimatkoja etelään tms. Tykkäämme käydä myös parin päivän hotellimatkoilla eri puolella Suomea.
Olemme ihan tavallinen keskituloinen pari, mutta emme käytä rahaa juurikaan mihinkään erityiseen. Syömme hyvin, mutta edullisesti (käytämme paljon kauppojen omia merkkejä), emme käytä juurikaan alkoholia, harrastuksemme eivät ole kalliita, emme käy bilettämässä jne. Lisäksi siirrämme kuukausittain pari sataa per henkilö säästötilille, josta sitten teemme näitä reissuja tai hommaamme esim. jotain huonekaluja. Lisäksi kyttään paljon matkatarjouksia ja olen kantiksenä esim. hotelliketjuilla, näillä kantis-alella säästää useita kymppejä.
Tämä matkustelumme tuntuu herättävän närää esim. sukulaisissani, jotka puhuvat paskaa selän takana ja oikeasti luulevat että olemme jotain todella rikkaita. Todellisuudessa heillä on suuremmat tulot kuin meillä...
Yhden ja kahden hengen matkoja saa halvalla, kun vain etsii.
Neljänkin hengen matkoja saa suht edullisesti, mutta kun haetaan viiden hengen tai isompia, missä lapset ovat vanhempa, niin tosi vaikea löytää edes kohtuullisen hintaisia.
Rahaa nyt vaan on kertynyt säästöön, esim. perimällä. Mulla ei ole esim. asuntolainaa, en välitä shoppailusta kotimaassa enkä reissuilla eikä ole kalliita harrastuksia, paitsi ehkä just se matkustelu ja hyvä ruoka.
Edelleen taitaa olla niin, että toiset vaan on varakkaampia kuin toiset. Toisilla on isommat tulot kuin toisilla. Ja toisilla on pienemmät menot kuin toisilla. Jos ei ole erityisen varakas, kyse on myös siitä, mihin rahansa haluaa käyttää ja mitä asioita priorisoi. Ja kaikilla, jotka eivät matkusta, syy ei ole köyhyys, kaikki vaan ei halua matkustaa.
Kyllähän ne on ne tulot suhteessa menoihin. Ja toiset on vain säästävämpiä ja elää muuten sitten pienemmällä kuin joku toinen.
Mutta kyllä sitäkin porukkaa löytyy, jotka maksaa retkensä luottokortilla.
Me matkustellaan kerran pari vuodessa, ihan normaaleja työssäkäyviä ollaan. Eipä me nyt kaupassa kauheesti katota mitä ostetaan ja ulkona käydään syömässä kun huvittaa. Mutta meillä ei ole lapsia ja eletään suht halvassa asunnossa, joten rahaa jää suht hyvin ihan vaan elämiseen. Sitten on tuttavia joilla on useampia lapsia ja iso asuntolaina, eivät he käy juuri missään tai aniharvoin. Valintoja kaikki. Jokainen tyylillään.
Omalla kohdallani koska asun matkalla hostelleissa tai couchsurfingissa ja koska en käytä autoa arjessa.
Meidän perheellä on varmaan monen mielestä surkeat tulot, mutta matkusteluun on varaa kun pidetään kaikki menot pieninä. Shoppaillaan Lidlissä, ei syödä ulkona, ei osteta mitään kallista (ellei kyse ole rakkaasta harrastuksesta tms)... ja woot, sitä rahaa yleensä jää jopa reissailluun. ;)
Olen saanut myös kuulla, kuinka paljon paskaa musta puhutaan selän takana matkusteluni takia. Luullaan, että olen rikas tai mulla on rikkaat vanhemmat, vaikka sitä en todellakaan ole eivätkä myöskään vanhempani. Palkkani on alle 2000€/kk, mutta elän todella säästeliäästi ja vaatimattomasti täällä Suomessa. En polta, en juo, ostan vaatteita vain kirpparilta tai alennusmyynneistä, en syö kalliita ruokia, en osta uusinta elektroniikkaa ja niin edelleen. Matkustelen paljon, koska se on minulle intohimo ja se avartaa elämänkatsomusta käsittämättömän paljon. Kaiken lisäksi minulla on paljon ystäviä eri puolilta maailmaa ja saan usein majoittua ystäväni luo, eli hotelliakaan ei sen seurauksena yleensä tarvitse miettiä.
Kannattaa ottaa myös huomioon, että lentoja saa nykyään todella halvalla, jos ja kun niitä osaa bongata. Nimim. meno-paluu Chicagoon 149€ viime keväänä.
me matkustellaan paljon ja kulutetaan muutenkin paljon rahaa esim. ravintoloissa ruokailuun. ja nimenomaan miehen suuren palkan ansiosta. rahaa laitetaan myos sijoituksiin eli ei tuhlata kaikkea.
Ei se matkustelukaan aina ole varallisuudesta kiinni. :-) Joku matkustaa halpalennoilla, yöpyy halvimmassa mahdollisessa hostellissa ja on laatinut budjetin käyttörahoilleen kun taas joku toinen saattaa matkustaa lentokoneella jonkin sortin luxus-luokassa, yöpyy viiden tähden hotellissa ja syö joka päivä matkansa aikana viiden tähden ravintolassa. Kahdessa edellämainitussa voi helposti olla tuhansien eurojen eroavaisuudet hinnassa. Matkoja on paljon erilaisia. :-) Tyttäreni (opiskelija) matkusteli koko viime kesän Aasiassa ja hänellä oli tiukka budjetti, mutta halvat lennot ja pääasiassa ilmaiset yöpymisvaihtoehdot edesauttoivat häntä todella paljon ja koko matkalle taisi tulla hintaa vain n. 1500€ lähes kahdelta kuukaudelta.
Jos voinottaa äkkilähtöjä. Kävin juuri turkissa. Viikon matka maakuntakentältä oli 295.
Minä teen vuodessa yleensä pari pidempää, 2-3vk, matkaa ja 5-6 lyhyempää, yleensä pitkiä viikonloppuja tai enintään viikko. En tiedä onko tuo jatkuvasti matkustelua, enemmänkin voisin matkustaa jos olisi mahdollisuus.
Rahat matkoihin kertyy ihan niin, että joka palkkapäivänä siirrän edellisestä palkasta jääneet rahat 'matkakassaan' ja lisäksi puolivuosittaisista bonuksista yleensä noin puolet.
Elän kotosalla aika askeettisesti, harrastukset (paitsi matkustus) on halpoja eikä ole lapsia tai autoa, joihin rahansa tuhlata. 10 vuoden päästä kun asunto on maksettu voi alkaa matkustelemaan enemmänkin ja eläkeikää silmällä pitäen olen jo pitkään sijoittanut rahastoihin joka kuukausi, joten eläkkeelläkin tulee olemaan varaa matkustella, mikäli sinne asti elää.
Varsinkin noita lyhyempiä matkoja saa välillä tosi halvalla, kun on periaatteessa vapaa lähtemään koska vaan jos mielenkiintoisen tarjouksen huomaa. Samoiten siinä säästää, kun ei tarvitse matkustaa sesonkiaikoihin esim lasten takia.
Valintoja ne vain on, lopulta. Jos tupakoi puoli askia vähemmän päivässä, se on noin 1000e lisää matkusteluun vuodessa. Jos juo neljä tuoppia vähemmän viikossa, se on toinen 1000e vuodessa. Auton pitäminen maksaa useita satoja euroja kuukaudessa, epäilisin että esim kollegani maksavat autoistaan luokkaa 1000e/kk, koska autot ovat poikkeuksetta uusia ja kalliita. Sillä rahalla ajelee ihan mukavasti jo pakolliset ajot taksilla tai vaikka vuokra-autolla ja matkakassaankin jää vielä jotain.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:21"]
No pienet muut kulut.
[/quote]
Meinaat että muotivaatebloggaaja joka esittelee jatkuvasti uusia asuja säästää esim. vaatteissa?
Matkustan aika paljon vaikka olen pienituloinen. Matkustaa voi todella edullisestikin jos vain näkee vähän vaivaa. En yövy koskaan missään ökyhotelleissa vaan kavereiden luona tai korkeintaan hostellissa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:29"]
Minä teen vuodessa yleensä pari pidempää, 2-3vk, matkaa ja 5-6 lyhyempää, yleensä pitkiä viikonloppuja tai enintään viikko. En tiedä onko tuo jatkuvasti matkustelua, enemmänkin voisin matkustaa jos olisi mahdollisuus.
Rahat matkoihin kertyy ihan niin, että joka palkkapäivänä siirrän edellisestä palkasta jääneet rahat 'matkakassaan' ja lisäksi puolivuosittaisista bonuksista yleensä noin puolet.
Elän kotosalla aika askeettisesti, harrastukset (paitsi matkustus) on halpoja eikä ole lapsia tai autoa, joihin rahansa tuhlata. 10 vuoden päästä kun asunto on maksettu voi alkaa matkustelemaan enemmänkin ja eläkeikää silmällä pitäen olen jo pitkään sijoittanut rahastoihin joka kuukausi, joten eläkkeelläkin tulee olemaan varaa matkustella, mikäli sinne asti elää.
Varsinkin noita lyhyempiä matkoja saa välillä tosi halvalla, kun on periaatteessa vapaa lähtemään koska vaan jos mielenkiintoisen tarjouksen huomaa. Samoiten siinä säästää, kun ei tarvitse matkustaa sesonkiaikoihin esim lasten takia.
Valintoja ne vain on, lopulta. Jos tupakoi puoli askia vähemmän päivässä, se on noin 1000e lisää matkusteluun vuodessa. Jos juo neljä tuoppia vähemmän viikossa, se on toinen 1000e vuodessa. Auton pitäminen maksaa useita satoja euroja kuukaudessa, epäilisin että esim kollegani maksavat autoistaan luokkaa 1000e/kk, koska autot ovat poikkeuksetta uusia ja kalliita. Sillä rahalla ajelee ihan mukavasti jo pakolliset ajot taksilla tai vaikka vuokra-autolla ja matkakassaankin jää vielä jotain.
[/quote]
En tupakoi, juo, omista autoa, harrasta tai shoppaile mutta ei mulla silti ole varaa kahdeksaan ulkomaanmatkaan vuodessa. Mistähän sitä säästäis. Lopettaisko syömisen?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:29"]
[/quote]
En tupakoi, juo, omista autoa, harrasta tai shoppaile mutta ei mulla silti ole varaa kahdeksaan ulkomaanmatkaan vuodessa. Mistähän sitä säästäis. Lopettaisko syömisen?
[/quote]
Syömiseenkö kaikki sun rahat menee?
No pienet muut kulut.