Te jotka ette kuulu kirkkoon: miten kerrotte lapselle kuolemasta?
Kaikki lähipiirissä olevat on sellaisia tapakristittyjä jotka on sanoneet lapsilleen tän perusselityksen että "mummo meni taivaaseen jumalan luokse" jnejne. Mieheni ja minä emme kuulu kirkkoon ja nyt olemme miettineet miten selitämme lapsellemme kuolemasta? Jotenkin selitys "ihmistä ei vain enää ole" tuntuu hieman karulta, miten pieni lapsi sen ymmärtää ja kokeeko ahdistavana. Miten kerrotte kuolemasta, tai miten teille on kerrottu?
Kommentit (45)
Mä pelkäsin pienenä jopa kävellä hautausmaalla, kun oli liian vilkas mielikuvitus ja ajattelin ruumiiden nappaavan mua jaloista... Muistan vieläkin kun isä vastasi mun kuolema kysymykseen, että "kuollessa ihminen lakkaa kokonaan hengittämästä ja ei enää ikinä herää" kysyin tietty että minne se menee ja vastaukseksi sain jotain että "ei minnekään, ruumis maatuu ja palaa maaksi, ja uutta elämää syntyy" Ei ollut musta ollenkaan ahdistava vastaus kun isä sen niin rauhallisesti selitti ja oli valmis vastaamaan mun kysymyksiin :)
Vaikka että ihminen poistuuu joskus. Eikä häntä näe enää koskaan.
Kerron lapselle että kuollut on nyt siellä minne Jumala on tarkoittanut hänen menevän. Musta on vähän outoa sanoa lapselle että joku ois mennyt Taivaaseen koska enhän mä sitä voi tietää vaikka vainajan synnit olisivatkin vieneet hänet Helvettiin. Itsestä ainakin tuntuu huojentavalta tietää että kuollut läheinen on siellä missä Jumala haluaa hänen olevan, oli se sitten Taivas tai Helvetti (jonne en tietenkään halua kenenkään joutuvan). Enkä muuten pelottele lastani Helvetillä, ne jutut kerron vasta kun se on isompi.
2