Te jotka ette kuulu kirkkoon: miten kerrotte lapselle kuolemasta?
Kaikki lähipiirissä olevat on sellaisia tapakristittyjä jotka on sanoneet lapsilleen tän perusselityksen että "mummo meni taivaaseen jumalan luokse" jnejne. Mieheni ja minä emme kuulu kirkkoon ja nyt olemme miettineet miten selitämme lapsellemme kuolemasta? Jotenkin selitys "ihmistä ei vain enää ole" tuntuu hieman karulta, miten pieni lapsi sen ymmärtää ja kokeeko ahdistavana. Miten kerrotte kuolemasta, tai miten teille on kerrottu?
Kommentit (45)
Sano vaikka, että Liisa mummon keho on nyt poissa mutta siellä kehon sisällä on sielu, joka on täällä meidän kanssa. Ja että kaikille käy joskus niin. Eiköhän lapsi sen äkkiä sisäistä.
Mua ainakin lohdutti lapsena kun äiti sanoi että kuolleella ihmisellä on kaikki hyvin eikä häntä enää voi sattua.
Mä sain aivan karseat pelot tuosta, kun äiti vastasi, että lakkaa olemasta. Mietin usein nukkumaan mennessä sitä, kuinka en kuolleena muista mitään elämästäni, en vanhempia tai mitään. Ja kuolleena on ikuisuuden, silloin tämä hetki ei merkitse mitään. Etenkin ajatus, että MINÄ kuolen myös joskus, enkä koskaan enää näe, kuule tai tunne. Käytännössä siis olen jo kuollut, koska tulee se päivä, kun siirryn ikuisuuteen.
Jos teillä on lapsia, joilla on todella hyvä mielikuvitus, niin älkää sanoko noin...
Täällä oli kesällä keskustelu Mitä ateistit kertovat lapsilleen kuolemasta. En saa linkitettyä.
Kerron, että Jeesukseen uskovat pääsevät taivaaseen. Lapseni tietävät, että Jeesus on Jumalan ainoa Poika, joka on kuollut meidän kaikkien syntien takia. Tähän uskovat pelastuvat. Kuoleman jälkeen on elämää ja taivaassa näemme kaikki rakkaamme uudestaan.
En todellakaan kuulu kirkkoon, joka ei tätä näkemystäni jaa. Kirkossa voi kaikenlaiset kylliäiset opettaa, ettei Raamattu ole totta, kaikki pääsevät taivaaseen, homojen liittoja pitäisi siunata ja vaikka mitä.
Kuulun seurakuntaan, joka lukee Raamattua ja pitää sitä pyhänä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:45"]
Lapset (7v. ja 10v.) eivät oikein sisäistä ajatusta, että joku ei tule koskaan takaisin. Olen selittänyt, että mummo oli sairas ja se oli sellainen vanhojen ihmisten sairaus, josta ei parane. Että siksi mummo kuoli.
[/quote]
Onko ihan oikeasti nykyään niin että kuolemasta ei "uskalleta" puhua lapsille? Mä muistan omasta lapsuudesta että mentiin mummon kanssa naapurin vanhalle tädille kylään, mutta täti olikin sängyssä kuolleena ja kyllä mä silloin jo tiesin mitä tarkoittaa kun joku kuolee, olin siis tuolloin ehkä 4v. Isomummi kuoli kun olin 9 ja näin myös hänet kuolleena ja ihan asiallisesti mulle kerrottiin sekin että isosisä teki itsemurhan, olin silloin 10v.
Eli kyllä 7-ja 10-vuotiaille tänä päivänäkin pitäis olla ihan selvää mitä kuoleminen tarkoittaa.
Ja älkää nyt ihan oikeasti sotkeko siihen mitään taivaita ja jumalaa, kuulutte kirkkoon tai ette. Jossain vaiheessa kai niille lapsille selviää että toi on vaan yhden sortin satu.
Tätä varten olen vienyt pienetkin lapset aina hautajaisiin. Kuollut on kuollut, elämä on päättynyt. Ruumis haudataan tai tuhkataan ja haudataan. Kuollutta muistellaan ja saa olla ikävä.
Varmaan konkreettisin esimerkki oli 4-vuotiaana, kun mummon kissa kuoli. Toimme sen meille ja hautasimme pihalle. Kissa oli lapselle rakas, käärittiin yhdessä peittoon, kannettiin hautaan ja keväällä istutettiin kukkia päälle.
Kerron että kukaan ei voi varmuudella tietää mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Jotkut uskovat taivaaseen ja helvettiin mutta minä en. Jotkut uskovat jälleensyntymiseen, itse en siihenkään. Varmasti on vielä paljon monenlaisia eri uskomuksia kuolemaan liittyen, sitä kun ei vain tosiaan voi kukaan tietää etukäteen. Itse uskon että ihminen lakkaa olemasta eikä enää ajattele olevansa kuollut tai elävä. Ihmiset toisaalta jatkavat tietyllä tavalla olemassaoloaan muiden ihmisten muistoissa, itsekin muistelen kuollutta äitiäni ja hänen tekemisiään ja sanomisiaan hyvin usein.
Kyllä lapset jollain tapaa tajusivat kuoleman lopullisuuden 6-vuotiaina. Mummin koira kuoli ja mummi oli kertonut että koira vietiin eläinlääkäriin ja sitä ei voitu enää auttaa. Yhdessä haudattiin koiran tuhkat mökillä, pojat olivat mukana haudan kaivuussa ja halusivat jättää viimeiset hyvästit. Tähän ei sisältynyt mitään dramatiikkaa ja toinen poika itse päätti, että mummin koira on nyt tähtenä taivaalla ja katselee sieltä meitä.
Nyt muistelevat että koira oli ja eli ja sitten se kuoli ja sama käy ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:08"]Minä olen sanonut että kuolema on se kun menee meidän maailmasta pois ja että kukaan ei ihan tiedä minne. Olen ihan suoraan siis kertonut että tässä on nyt sellainen juttu mitä äiti tai isi ei tiedä, muistan itse kuinka lapsena sain kauheat kuolemanpelot kun joka tuutista tuli eri infoa: mummi kertoi että mennään taivaaseen, äiti sanoi että meitä ei ole olemassa, koulussa joku kertoi helvetistä ja siitä että voi syntyä lehmäksi. Olisin halunnut suoran vastauksen.
[/quote]
Siis tässä on se miksi meitä tämä kysymys mietityttää, kuulin lapsena samalla tavalla monta eri versiota mutta suoraa vastausta ei tullut. Varsinkin kun uskonnon opettaja oli sellainen vanha harppu joka oli vain ehdoton että Jeesus hakee meidät pois ja sillä selvä, kaikki muu on höpöjuttuja, niistä ei tarvitse puhua.
Tuo aloitus nyt on vähän huonosti muotoiltu ehkä, mutta kysymys selvisi kuitenkin. Kirkkoon kuulumisesta joku kysyi. Yksinkertaisesti ei kuuluta kirkkoon koska ei uskota. Lapselle aiomme kuitenkin kertoa uskonnoista ja saa uskoa siihen minkä omakseen kokee.
Kiitos vastauksista
-Ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:30"]
Kaikki lähipiirissä olevat on sellaisia tapakristittyjä jotka on sanoneet lapsilleen tän perusselityksen että "mummo meni taivaaseen jumalan luokse" jnejne. Mieheni ja minä emme kuulu kirkkoon ja nyt olemme miettineet miten selitämme lapsellemme kuolemasta? Jotenkin selitys "ihmistä ei vain enää ole" tuntuu hieman karulta, miten pieni lapsi sen ymmärtää ja kokeeko ahdistavana. Miten kerrotte kuolemasta, tai miten teille on kerrottu?
[/quote]
Vittu, että nää hihhulien avaamat provot on säälittäviä.
Ensinnäkään evlut kirkolla, tai ortodokseilla ei ole minkään sortin yksinoikeutta uskontoihin, tai ylipäätään jumaluskoon. Kirkkoon kuulumattomatkin saa ihhuloida ihan niin paljon kuin lystäävät. Vai pitäisikö mielestäsi Sari Essayahin ja muiden kaltaistensa kirkkoon kuulumattomien hellarihihhulienkin pidättäytyä kertomasta lapsilleen jumalsatuja? Entä jehovien?
Toisekseen minä olen ihan normi tapauskovaisesta perheestä. Olen rampannut pyhäkoulut (sisko pakotti kun sieltä sai kuulemma kiiltokuvia) seurakuntakerhot (sai pelata koronaa ja pingistä) ja seurakuntaleirit (hyvä vetäjä, saatiin mm ajaa mikroautolla) ja erosin kirkosta vasta yli nelikymppisenä. Vanhempani kuuluvat kirkkoon edelleenkin. Silti minulle ei ole yhdenkään mummon tai vaarin, tai nuorena kuolleiden serkkujeni hautajaisten yhteydessä sepitelty mitään taivassatuja. Samoin en minäkään ole sepitellyt omalle lapselleni, vaikka siis hautajaisten aikaan olen kirkkoon kuulunutkin.
Ymmärränhään minä sen, että teitä hihhuleita vituttaa ihan sairaasti, kun kirkosta maksava yleisö kaikkoaa ja teillä verot nousee, mutta tällaisilla avauksilla te ette saa muuta kuin erokäyrät nousemaan entisestään.
Tänään muuten käppyrä näyttää taas oikein mallikaalta, eli kohti taivasta sojottaa. Kiitos taas siitä teille hihhuleille, jotka jaksatte näillä umpisurkeilla avauksillanne edesauttaa käppyrää iana vaan jyrkempään nousuun :)
https://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/tanaan.html
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:30"]
[/quote]
Vittu, että nää hihhulien avaamat provot on säälittäviä.
Ensinnäkään evlut kirkolla, tai ortodokseilla ei ole minkään sortin yksinoikeutta uskontoihin, tai ylipäätään jumaluskoon. Kirkkoon kuulumattomatkin saa ihhuloida ihan niin paljon kuin lystäävät. Vai pitäisikö mielestäsi Sari Essayahin ja muiden kaltaistensa kirkkoon kuulumattomien hellarihihhulienkin pidättäytyä kertomasta lapsilleen jumalsatuja? Entä jehovien?
Toisekseen minä olen ihan normi tapauskovaisesta perheestä. Olen rampannut pyhäkoulut (sisko pakotti kun sieltä sai kuulemma kiiltokuvia) seurakuntakerhot (sai pelata koronaa ja pingistä) ja seurakuntaleirit (hyvä vetäjä, saatiin mm ajaa mikroautolla) ja erosin kirkosta vasta yli nelikymppisenä. Vanhempani kuuluvat kirkkoon edelleenkin. Silti minulle ei ole yhdenkään mummon tai vaarin, tai nuorena kuolleiden serkkujeni hautajaisten yhteydessä sepitelty mitään taivassatuja. Samoin en minäkään ole sepitellyt omalle lapselleni, vaikka siis hautajaisten aikaan olen kirkkoon kuulunutkin.
Ymmärränhään minä sen, että teitä hihhuleita vituttaa ihan sairaasti, kun kirkosta maksava yleisö kaikkoaa ja teillä verot nousee, mutta tällaisilla avauksilla te ette saa muuta kuin erokäyrät nousemaan entisestään.
Tänään muuten käppyrä näyttää taas oikein mallikaalta, eli kohti taivasta sojottaa. Kiitos taas siitä teille hihhuleille, jotka jaksatte näillä umpisurkeilla avauksillanne edesauttaa käppyrää iana vaan jyrkempään nousuun :)
[/quote]
:D onko pms?
Mua ei liikuta kenenkään muiden uskomukset, mua ei vituta kirkkoon kuuluvat, siihen kuulumattomat taikka siitä eroavat, enkä koe olevani mikään hihhuli. Jokainen tavallaan, ja sitä tapaa tässä kyselin. Saa vastata mun puolesta vaikka lentävään spagettimonsteriin uskovat, itseasiassa olis mielenkiintoista kuulla heidän näkemyksensä.
So calm down.
-Ap
Niin ja hei 34, ymmärsithän sä että me ei kuuluta kirkkoon?
Ap
Miten tää kirkkoon kuulumattomuus muuttaa asiaa?
Ei minulla mitenkään. Erosin itse kirkosta vajaa vuosi sitten verojen vuoksi. Ei silti muuta uskoani mitenkään. Laskimme mieheni kanssa, että riittää, kun toinen maksaa kirkollisverot. No, 4kk eroamiseni jälkeen mieheni kuoli äkillisesti yllättäen sairaskohtaukseen. En silti osaa sanoa lapsille, mihin isä joutui nyt. Yhdessä kävimme hakemassa ja katsomassa ruumishuoneella ja saatoimme krematorioon kylmiöön muiden kahdenkymmenen arkun viereen odottamaan siunaamistilaisuutta. Yhdessä haimme tuhkat ja laskimme hautaan. En ole yrittänyt keksiä asioille henkisempiä selityksiä ja olla jollain tavalla "oikeassa". Kun en tiedä itsekään, mitä sielulle tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:17"]
Niin ja hei 34, ymmärsithän sä että me ei kuuluta kirkkoon? Ap
[/quote]
Höpöhöpö. Tuhannen kilsan päähän paistaa, että provo on nimenomaaan kirkkohihhulin väkästämä, jonka tarkoitus oli nimenomaan tuoda esiin valheellinen väittämä, että muka vain kirkkouskovaisilla olisi yksinoikeus taivassatuihin.
Jos olisit ihan tavallinen kirkosta eronnut (tai et olisi siihen koskaan kuulunutkaan) uskonnoton, niin satavarmasti et tollasia kyselis.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:40"]
[/quote]
Höpöhöpö. Tuhannen kilsan päähän paistaa, että provo on nimenomaaan kirkkohihhulin väkästämä, jonka tarkoitus oli nimenomaan tuoda esiin valheellinen väittämä, että muka vain kirkkouskovaisilla olisi yksinoikeus taivassatuihin.
Jos olisit ihan tavallinen kirkosta eronnut (tai et olisi siihen koskaan kuulunutkaan) uskonnoton, niin satavarmasti et tollasia kyselis.
[/quote]
Sä tosissas nyt mietit tämän vissiin jotenkin syvällisemmin kuin tarkotin, en tosiaan ole mikään kirkkohihhuli. Selvästikin aloitus oli huonosti muotoiltu, kun otit siitä noin itsellesi ongelman. Eli kokeilaas uusiks:
Miten kerrotte lapsellenne kuolemasta?
Kaikki lähipiirissä olevat ovat uskovaisia, jotka kuuluvat itse valitsemaansa uskontoon X, on kertoneet lapsilleen että "mummo meni taivaaseen jumalan luokse" jnejne. Mieheni ja minä emme usko jumalaan, jeesukseen, buddhaan, lentävään spagettimonsteriin, emmekä mihinkään muuhun jumalolentoon jota voisimme hyödyntää kuolemasta puhuttaessa ja nyt olemme miettineet miten selitämme lapsellemme kuolemasta? Kokemuksemme kuoleman selittämisestä lapsille ovat varsin suppeat. Jotenkin selitys "ihmistä ei vain enää ole" tuntuu hieman karulta, miten pieni lapsi sen ymmärtää ja kokeeko ahdistavana. Miten kerrotte kuolemasta, tai miten teille on kerrottu?
No, onko parempi sulle.
-Ap, uskomaton ei-hihhuli
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
Sä tosissas nyt mietit tämän vissiin jotenkin syvällisemmin kuin tarkotin, en tosiaan ole mikään kirkkohihhuli. Selvästikin aloitus oli huonosti muotoiltu, kun otit siitä noin itsellesi ongelman. Eli kokeilaas uusiks:
Miten kerrotte lapsellenne kuolemasta?
Kaikki lähipiirissä olevat ovat uskovaisia, jotka kuuluvat itse valitsemaansa uskontoon X, on kertoneet lapsilleen että "mummo meni taivaaseen jumalan luokse" jnejne. Mieheni ja minä emme usko jumalaan, jeesukseen, buddhaan, lentävään spagettimonsteriin, emmekä mihinkään muuhun jumalolentoon jota voisimme hyödyntää kuolemasta puhuttaessa ja nyt olemme miettineet miten selitämme lapsellemme kuolemasta? Kokemuksemme kuoleman selittämisestä lapsille ovat varsin suppeat. Jotenkin selitys "ihmistä ei vain enää ole" tuntuu hieman karulta, miten pieni lapsi sen ymmärtää ja kokeeko ahdistavana. Miten kerrotte kuolemasta, tai miten teille on kerrottu?
No, onko parempi sulle.
-Ap, uskomaton ei-hihhuli
[/quote]
Sinä itsehän tässä teet kuvitteellista ongelmaa sellaisesta asiasta, joka ei ole kenellekään muulle minkäänlainen ongelma. Jos joku on jotain satuja vääntänyt taivaaseen menemisestä, niin siinähän on. Suurin osa tavallisesta kirkkokansasta tuskin on mitään sepittelyjä kehitellyt. Itse olen melko monet hautajaiset jo lapsena rampannut, enkä yhdenkään kirkkoon kuuluneen sukulaiseni kuullut lapsilleen moisia satuja höpisseen. Ainakaan minulle ei ole yksikään vanhempi mitään taivassatuja kertonut. Niimpä tuo boldattu väittämäsi kuulostaa vähintäänkin koomiselta, että muka kaikki lähipiirisi kirkkouskovaiset ovat moisia satuja lapsilleen höpisseet. Toki jos johonkin lahkoon kuuluvat, niin se on erittäin todennäköistäkin, mutta ei tavallisilla tapauskovaisilla.
Sinä siis teit kuvitteellisen ongelman, jota ei ole olemassa. Miksi sen teit, jos kerran et itsekään mihinkään jumalaan, tai spakettihirviöön usko? Ei lapselle tarvi mitään höpöhöpöjä satuilla. Kyllä lapsi ymmärtää satuilemattakin, että se mummo siellä arkussa on kuollut.
Tuollaisia ei kukaan uskonnoton kysele, se nyt on itsestään selvä juttu, joten kannattaisi hihhulin lopettaa provoilu.
Toki minun puolesta saat jatkaa ja se on jopa ihan suotavaakin, käppyrä kun näyttää jälleen oikein kivalta ja vaikka Päivi, sekä lakivaliokunnan jäärät siitä suurimmat krediitit tällä kertaa saakin, niin oma panoksesi on kuitenkin vähintään kunniamaininnan arvoinen ja varmaan muutama eroaja on näistä sinunkin höpinöistäsi inspiksen saanut :)
No, mä kuulun kirkkoon. Ja mä selitän kuolemasta ihan kuoleman, että ei me tiedetä mitä sen jälkeen on tai onko mitään. Mutta toivon, ett jotain on. Se on usko.
kyllähän sä voit kertoa jotain pehmeetä...et säkään tiedä muuta kuin, että tää maallinen taival loppuu.
Kerro se.
Satujahan voi aina kertoa ja mielikuvitusmatkalla. Lapset ja aikuisetkin tykkää kuvitella asioita.
miks sä et kuulu kirkkoon?
kuullostat jotenkin harhaillevalta. Se nyt ei ole yhteydessä kirkkoon tai pakanan elämään toki.
mietinpä vaan.