Miksi joku haluaa olla kotona lapsen kanssa monta vuotta?
Ymmärrän sen ensimmäisen vuoden, mutta se lapsi pärjää sen jälkeen hyvin hoidossa työpäivän ajan.
Kommentit (29)
Koska lapseni ovat tärkeimpiä minulle, en halua laittaa niitä muualle kasvatettavaksi suurimmaksi osaksi päivää. Haluan itse olla heidän kanssaan ja nähdä heidän kasvun ja kehityksen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:13"]olen työelämässä 40 vuotta. Siitä kotona 3 vuotta. En ota lastensaamista itsestään selvyytenä ja haluan olla läsnä kun lapset pieniä. Ihan tajutonta että tehdään lapsia ja sitten töihin 10kk kuluttua. [/quote] Siis saat nauttia Suomessa sosiaalietuuksia, jotta voit kasvattaa itse lapsesi kotona. Tämä ei onnistu lähes missään muussa maassa maailmassa eikä Suomessakaan varmaan kovin kauaa enää. Olisit kiitollinen meille työssäkäyville, mehän kotonaolosi mahdollistamme. Kotona oleva nainen ei tuota yhteiskunnalle mitään. [/quote] Ainut etuus jonka kotiäiti saa, on kotihoidontuki jotain 300 euroa. Aika pieni summa siis. Yhteiskunta säästää, kun huono- tai keskipalkkainen äiti jää kotiin hoitamaan itse lapsensa. Se on myös lasten etu, jos äiti pitää lastensa kanssa olosta. Näen enemmänkin niin, että päiväkotiin lapsensa kuskaavien on käytävä töissä, jotta he mahdollistavat lastensa lähes ilmaisen hoidattamisen yhteiskunnalla. Päivähoito on kallista puuhaa. Todella harva työssäkäyvä kustantaa maksamillaan veroilla sen, kuinka paljon itse käyttää palveluja, saa tukia (lapsilisät ym.). Ovat siis pelkästään kustannusten kannalta katsottuna usein isompia loisia yhteiskunnalle kuin kotiäidit. Ainut ero on työpanos; antaako sen yhteiskunnalle vai perheelleen. Töitä ehtii tehdä, pikkulapsiaika on lyhyt.
[/quote]
Niinhän se meidän yhteiskuntamme säästää, mutta ajattelepas kun muualla päivähoito maksetaan itse ja kotona ei saa mitään. Tällöin työssäkäyvä maksaa veroja ja maksaa vielä lapsistaan. Suomessa tilanne on vääristynyt, ei yhteiskunnalle pitäisi olla edullisempaa että joku makaa kotona ja saa rahaa. Tämä tilanne ei voi näin jatkua kauaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:04"]
Koska nautin siitä kun sain vain olla lasteni kanssa. Ja samoin nauttivat hekin kotona olosta! :)
[/quote]
Kivahaahan se on kotona maata :)
[/quote]
Odotinkin tätä kommenttia :)
Mun kotona makoilu ja siitä nauttiminen mahdollisti myös sen että ehdin tehdä rakastamaani harrastustyötä, eli valmensin urheiluseurassa useana päivänä viikossa. Harmi ettei työssä käyvänä päällikkötasolla enää sitä ehdi niin paljoa, koska haluan edelleen viettää mahdollisimman paljon aikaa noiden mun 5 ja 6 vuotiaan kanssa ;)
Tässähän tulee ihan ikävä kotiaikoja
Ei ole mikään ihme, että yhteiskunta ei kestä, jos sille on edullisempaa se, että nainen tekee useita lapsia, jää kokopäivätyöstä kotiin makaamaan kuin se, että työssäkäyvä ihminen vie lapset hoitoon. Tilanne korjaantuu sillä, että tuet lopetetaan kotiin ja hoidosta aletaan maksaa todellista hintaa.
Oman lapsen kanssa on mukavaa ja haluan antaa lapselleni parasta. Minkään vieraan ihmisen hoito ei voi olla oman äidin hoitoa ja läsnäoloa parempaa.
Mutta provohan tämä aloitus tietenkin oli.
Kyllähän minäkin olisin mielummin kotona koirani kanssa, joten ymmärrän hyvin, että vanhempi on mielellään lapsensa kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:00"]Ymmärrän sen ensimmäisen vuoden, mutta se lapsi pärjää sen jälkeen hyvin hoidossa työpäivän ajan.
[/quote]
Sovitaanko että jokainen tekee sillä tapaa mikä itselle ja perheelle sopii. Jos on pakko ihmetellä asiaa niin voitko ystävällisesti tehdä sen ilman av-palstaa :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:00"]Ymmärrän sen ensimmäisen vuoden, mutta se lapsi pärjää sen jälkeen hyvin hoidossa työpäivän ajan. [/quote] Sovitaanko että jokainen tekee sillä tapaa mikä itselle ja perheelle sopii. Jos on pakko ihmetellä asiaa niin voitko ystävällisesti tehdä sen ilman av-palstaa :)
[/quote]
Mistä saisi näin hyvin kuultua monen erilaisen ihmisen mielipiteen kuin täältä?
Koska työ on ihan paksaa