Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku haluaa olla kotona lapsen kanssa monta vuotta?

Vierailija
20.11.2014 |

Ymmärrän sen ensimmäisen vuoden, mutta se lapsi pärjää sen jälkeen hyvin hoidossa työpäivän ajan.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olin 9 vuotta :) Tutkinnon opiskelin tosin sinä aikana mutta senkään takia lasten ei tarvinnut olla hoidossa vieraalla. 

Miksi halusin? KOska nautin valtavasti siitä elämästä niin. Ja koska uskon, että vaikka lapset toki pärjää päiväkodissakin, niin parasta on oma rauhallinen koti. Kyllä sitä työtä ehtii tehdä elämässään varmasti ihan tarpeeksi vaikka olisi vähän kotiäitinäkin, niin minä ajattelin. Enkä ole koskaan katunut, kotiäitiysvuodet oli kyllä minun elämäni parasta aikaa. 

Vierailija
2/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nautin siitä kun sain vain olla lasteni kanssa. Ja samoin nauttivat hekin kotona olosta! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se hienoa olla kotona. Minä olin ja opiskelin samalla. En tehnyt töitä opiskeluaikana ja nyt töitä ei löydy, vaikka alan työtilanne on ok. Olen taas lähdössä opiskelemaan enkä tee toiste samaa virhettä.

Vierailija
4/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten parasta ajatellen. Pieni lapsi kyllä näennäisesti pärjää siellä eläintarhassa päivän, mutta ei se kotihoitoa voita.

Vierailija
5/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:07"]Olisihan se hienoa olla kotona. Minä olin ja opiskelin samalla. En tehnyt töitä opiskeluaikana ja nyt töitä ei löydy, vaikka alan työtilanne on ok. Olen taas lähdössä opiskelemaan enkä tee toiste samaa virhettä.
[/quote]

Ja sama ongelma on kyllä valmistuneillakin. Naisen asema useiden kotonaolovuosien jälkeen työmarkkinoilla on huono.

Vierailija
6/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkkoja aikatauluja, kiireettömyys ja fiiliksen mukaan eläminen.

Aivan ihanaa aikaa oli :)

Vierailija
7/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:07"]

Olisihan se hienoa olla kotona. Minä olin ja opiskelin samalla. En tehnyt töitä opiskeluaikana ja nyt töitä ei löydy, vaikka alan työtilanne on ok. Olen taas lähdössä opiskelemaan enkä tee toiste samaa virhettä.

[/quote]

Onpa kurja tilanne :( Itselleläni kävi aika hyvä tuuri, pääsin nimittäin heti toiseen hakemaani työpaikkaan töihin, koulutustani vastaaviin töihin. Jännitin kyllä asiaa, koska alallani on tosi vähän naisia yleensä, ja sitten vielä nainen joka on ollut 9 vuotta kotiäiti, tutkinto kyllä mutta ei yhtään alan työkokemusta, ei opintoja edeltävää harrastuneisuutta alalta (monilla on). Mutta iso alan yritys palkkasi kuitenkin ja töitä on siitä asti riittänyt, jopa tänä päivänä jona alallani on Suomessa aika huono työllisyystilanne.

t. 2

Vierailija
8/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska halusin olla. Nautin elämästä, tykkään olla lasten kanssa ja paljon mukavampi harrastaa illalla kun on sitä lasta päivällä nähnyt. En oikeastaan nää yhtään syytä palata töihin, koska tulomme ovat hyvät vaikka olen kotiäiti ja mieskin tykkää, kun on siistiä ja ruoka valmiina.

Vierailija
9/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:07"]

[/quote]

Onpa kurja tilanne :( Itselleläni kävi aika hyvä tuuri, pääsin nimittäin heti toiseen hakemaani työpaikkaan töihin, koulutustani vastaaviin töihin. Jännitin kyllä asiaa, koska alallani on tosi vähän naisia yleensä, ja sitten vielä nainen joka on ollut 9 vuotta kotiäiti, tutkinto kyllä mutta ei yhtään alan työkokemusta, ei opintoja edeltävää harrastuneisuutta alalta (monilla on). Mutta iso alan yritys palkkasi kuitenkin ja töitä on siitä asti riittänyt, jopa tänä päivänä jona alallani on Suomessa aika huono työllisyystilanne.

t. 2
[/quote]

Tuurista varmaan pitkälti kiinni. Molemmat tutkintoni ovat korkeakoulututkintoja.

Vierailija
10/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen työelämässä 40 vuotta. Siitä kotona 3 vuotta. En ota lastensaamista itsestään selvyytenä ja haluan olla läsnä kun lapset pieniä. Ihan tajutonta että tehdään lapsia ja sitten töihin 10kk kuluttua.

Vierailija
11/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:13"]olen työelämässä 40 vuotta. Siitä kotona 3 vuotta. En ota lastensaamista itsestään selvyytenä ja haluan olla läsnä kun lapset pieniä. Ihan tajutonta että tehdään lapsia ja sitten töihin 10kk kuluttua.
[/quote]

Siis saat nauttia Suomessa sosiaalietuuksia, jotta voit kasvattaa itse lapsesi kotona. Tämä ei onnistu lähes missään muussa maassa maailmassa eikä Suomessakaan varmaan kovin kauaa enää. Olisit kiitollinen meille työssäkäyville, mehän kotonaolosi mahdollistamme. Kotona oleva nainen ei tuota yhteiskunnalle mitään.

Vierailija
12/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:13"]olen työelämässä 40 vuotta. Siitä kotona 3 vuotta. En ota lastensaamista itsestään selvyytenä ja haluan olla läsnä kun lapset pieniä. Ihan tajutonta että tehdään lapsia ja sitten töihin 10kk kuluttua.
[/quote]

Siis saat nauttia Suomessa sosiaalietuuksia, jotta voit kasvattaa itse lapsesi kotona. Tämä ei onnistu lähes missään muussa maassa maailmassa eikä Suomessakaan varmaan kovin kauaa enää. Olisit kiitollinen meille työssäkäyville, mehän kotonaolosi mahdollistamme. Kotona oleva nainen ei tuota yhteiskunnalle mitään.

Vierailija
13/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:13"]olen työelämässä 40 vuotta. Siitä kotona 3 vuotta. En ota lastensaamista itsestään selvyytenä ja haluan olla läsnä kun lapset pieniä. Ihan tajutonta että tehdään lapsia ja sitten töihin 10kk kuluttua.
[/quote]

[/quote]Työssäoleva kolmen alle kouluikäisen lapsen äiti sitten tuottaisi vai? Jos palkka on 2500 ja siitä menee veroja x-määrä... ja arvaapa huviksesi, paljonko ne kullannuppujen tarhapaikat yhteiskunnalle maksavat vrt. kotihoidontuki? Aaaaika paljon enemmän ;)

Vierailija
14/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi, siksi että en halunnut tehdä lapsia toisten hoidettavaksi. Rakastan lapsiani enemmän kuin mitään, en olisi voinut kalleimpiani jättää. Kukaan ei olisi voinut olla parempi hoitaja lapsilleni kuin minä, oma äiti! Oli aivan ihanaa elellä kiireettömästi omien aikataulujen mukaan, missä se onnistuisi muualla kuin omassa kodissa, aina huomiota ja syliä tarjolla, eivätlä lapset sairastaneet koslaan. Elämäni parhaat 15 vuotta. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus hyvään ja yksilölliseen turvalliseen lapsuuteen. Ennemmin kysyisin miksi joku voi ja ylipäätään raaskii luopua pienestä lapsestaan ja viedä pois kotoa, parhaasta paikasta. No joillekin se ei ole paras paikka, silloin on parempi tietysti olla muualla. Kehtaan vielä olla ylpeä siitä että olen voinut antaa lapsilleni parhaan alun elämään, olen hyvä äiti eikä kukaan vieras olisi voinut minua korvata!

Vierailija
15/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli perhepäivähoidossa ennen nuoremman syntymää, hoitopaikka oli ihana. Mitta sitten ne tasoitusvapaat, lomat ja sairauslomat jolloin piti mennä milloin mihinkin varahoitopaikkaan, jotka olivat aivan hirveitä! Lähes joka viikko oli varahoitopäiviä ja lasta pompotettiin milloin minnekin. Se on pienellä lapsella todella stressaavaa. Olisi aikuisellakin jos uuteen työpaikkaan pitäisi mennä joka viikko. Meidän kunnassa alle 3-vuotiaille ei ole päiväkotipaikkoja kuin muutama (eli sinne ei pääse) joten hoidan lapsia vielä kotona. Isot ryhmät hieman huolettavat jos ja kun lapset päiväkotipaikat joskus saavat, mutta ainakin hoitajat ovat yleensä samat tutut.

Vierailija
16/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:13"]olen työelämässä 40 vuotta. Siitä kotona 3 vuotta. En ota lastensaamista itsestään selvyytenä ja haluan olla läsnä kun lapset pieniä. Ihan tajutonta että tehdään lapsia ja sitten töihin 10kk kuluttua.
[/quote]

[/quote]

Ainut etuus jonka kotiäiti saa, on kotihoidontuki jotain 300 euroa. Aika pieni summa siis. Yhteiskunta säästää, kun huono- tai keskipalkkainen äiti jää kotiin hoitamaan itse lapsensa. Se on myös lasten etu, jos äiti pitää lastensa kanssa olosta. Näen enemmänkin niin, että päiväkotiin lapsensa kuskaavien on käytävä töissä, jotta he mahdollistavat lastensa lähes ilmaisen hoidattamisen yhteiskunnalla. Päivähoito on kallista puuhaa. Todella harva työssäkäyvä kustantaa maksamillaan veroilla sen, kuinka paljon itse käyttää palveluja, saa tukia (lapsilisät ym.). Ovat siis pelkästään kustannusten kannalta katsottuna usein isompia loisia yhteiskunnalle kuin kotiäidit. Ainut ero on työpanos; antaako sen yhteiskunnalle vai perheelleen. Töitä ehtii tehdä, pikkulapsiaika on lyhyt.

Vierailija
17/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:00"]

Ymmärrän sen ensimmäisen vuoden, mutta se lapsi pärjää sen jälkeen hyvin hoidossa työpäivän ajan.

[/quote]

Kyllä lapsi pärjää hoidossakin, mutta ei se ole paras mahdollinen paikka lapselle. Se on todistettu, että lapsi hyötyy vielä noin pienenä tiiviistä yhteydestä vanhempiinsa eikä saa mitään lisää siitä, että on ulkopuolisen hoidossa 40 tuntia viikossa tai enemmän.

Vierailija
18/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse tehnyt sijaisuuksia päiväkodeissa ja ryhmisiksissä, ja sen perusteella olen päättänyt, etten vie pieniä lapsia päivähoitoon.

Vierailija
19/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:04"]

Koska nautin siitä kun sain vain olla lasteni kanssa. Ja samoin nauttivat hekin kotona olosta! :)

[/quote]

Kivahaahan se on kotona maata :)

Vierailija
20/29 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:04"]

[/quote]

Kivahaahan se on kotona maata :)
[/quote]

Niin, vähän sama kuin ne laiskottelevat perhepäivähoitajat tai päiväkodin tädit. Lapsista huolehtiminen on ihanan rentoa puuhaa. Kuten työssäkäyntikin, voi vaan av:lla palstailla rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi