Miten antaa työkaverin tietää, että hyväksyn lesbouden?
Tilanne on se, että yksi työkaveri on selvästi lesbo. En tiedä, kuinka moni muu työkaveri on tajunnut asian, mutta haluaisin jotenkin antaa kyseisen ihmisen tietää, että ainakin mulle asia on todellakin enemmän kuin okei. Moni muu työkaveri heittää joskus sopimatonta vitsiä yms. Puhumattakaan siitä, että kaikki puhuvat suhteistaan, lapsistaan... Haluaisin antaa tälle ihmiselle signaalin, että myös hän voi puhua suhteestaan. Miten teen sen?
Kommentit (20)
Anna olla, en usko että hän kaipaa hyväksyntääsi, ellette sitten ole läheisempiä kavereita.
Olen kyllä ihan hetero. Mutta kiitos huolenpidosta.
Mitä jos on kaapissa, tai muuten vaan yksityisyyttään vaaliva? Niin että annat vaan asian olla. Kohtelet samoin kuin muitakin ihmisiä.
Mä en tajua, että miksi pitäisi erikseen eritellä kuka se kumppani on.. Puhutaan vaan puolisosta tai puolisosta nimeltä.
Mäpä luulen, että APn tapauksessa muille kaikki on ok, mutta hän nyt sitten päätti hoksata asioita. Entäpä jos olet väärässä?
Kyse ei todellakaan ole tuosta, 2. Totta kai suhtaudun kuin kehen tahansa, mutta näen kyllä kun ihminen on itse vaikeana tietyissä tilanteissa. Haluaisin vain olla tukena sikäli kun pystyn.
Mä olen todellakin sinut asian kanssa, koska itsekin olen bi ja naiskokemuksia taustalla.
Puhut vihjaillen. Kerrot kahvipöydässä, että näit viime kesänä lepakon läheltä ja kuinka ne mielestäsi ovat tosi söpöjä otuksia. Seuraavalla tauolla alat tarinoida, että haluaisit matkustaa Kreikkaan, Lesbokselle. Olet katsonut matkaesitettä ja todennut, että Lesbos olisi juuri sinun juttusi. Jos ei vieläkään ymmärrä, niin kerro kuinka tykkäät Ellen de Generesistä, että kuinka hänen huumorinsa uppoaa juuri sinuun ja että Eva Dahlgren on mieliartistisi, artisti ylitse muiden.
Okei, ilmeisesti kysymykseni ei ansaitse asiallisia vastauksia...
Ajattelin vaan, että vastaisin joskus vaikka noihin toisten työkavereiden homofobisiin kommentteihin, että olisitte hiljaa, jos teillä ei ole omakohtaista kokemusta, toisin kuin joillain... Ja siis sitten kertoisin omasta historiastani sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 01:28"]
Ajattelin vaan, että vastaisin joskus vaikka noihin toisten työkavereiden homofobisiin kommentteihin, että olisitte hiljaa, jos teillä ei ole omakohtaista kokemusta, toisin kuin joillain... Ja siis sitten kertoisin omasta historiastani sen jälkeen.
[/quote]
Mä en ainakaan haluaisi tuollaista holhoamista omalle kohdalleni. Lesbouteni ei ole mulle ongelma ja pystyn ohittamaan homofobistiset kommentit. Mulle ei tarvitse tulla esittämään 'hyväksyntää', sillä parisuhteeni on yksityisasiani. Eivät heterotkaan odota saavansa työkavereidensa hyväksyntää liittyen omiin kumppanivalintoihinsa. Ennakkoluuloisia kommentteja kuulee tyhmiltä ihmisiltä jatkuvasti, esim. liittyen vain siihen, että on nainen. Niihin en jaksa uppoutua.
t. 9
Jos kysymys olisi ollut tummaihoisesta työkaverista, miettisitkö silloin miten ilmaisisit hänelle, että on ihan ok että hän on tumma? Totta kai muille työkavereille voi sanoa ihan suoraan, jos he vitsailevat jotain asiatonta. Aika vaikeaa vaan noin yleisesti ottaen kommentoida, kun ei tiedä millaisista tilanteista kyse.
Aloituksesi perusteella annat kyllä itse kuvaa et oot aika sukupuolirajoittenen kusipää. Sori vaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 01:11"]
Tilanne on se, että yksi työkaveri on selvästi lesbo. En tiedä, kuinka moni muu työkaveri on tajunnut asian, mutta haluaisin jotenkin antaa kyseisen ihmisen tietää, että ainakin mulle asia on todellakin enemmän kuin okei. Moni muu työkaveri heittää joskus sopimatonta vitsiä yms. Puhumattakaan siitä, että kaikki puhuvat suhteistaan, lapsistaan... Haluaisin antaa tälle ihmiselle signaalin, että myös hän voi puhua suhteestaan. Miten teen sen?
[/quote]
Sun tehtävä ei ole olettaa kenestäkään mitään saati pakottaa ihmisiä puhumaan yksityisasioistaan yhtään enempää kuin he itse haluavat. Sopimattomiin vitseihin sun sen sijaan tulisi puuttua, oli työpaikallasi sitten lesboja tai ei.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 01:28"]
[/quote]
Mä en ainakaan haluaisi tuollaista holhoamista omalle kohdalleni. Lesbouteni ei ole mulle ongelma ja pystyn ohittamaan homofobistiset kommentit. Mulle ei tarvitse tulla esittämään 'hyväksyntää', sillä parisuhteeni on yksityisasiani. Eivät heterotkaan odota saavansa työkavereidensa hyväksyntää liittyen omiin kumppanivalintoihinsa. Ennakkoluuloisia kommentteja kuulee tyhmiltä ihmisiltä jatkuvasti, esim. liittyen vain siihen, että on nainen. Niihin en jaksa uppoutua.
t. 9
[/quote]
Minullekin tuli samantyyppisiä ajatuksia mieleen.
En usko, että tämä nainen kaipaa mitään erityismainintaa tyyliin "voi ole hyvä, minun seurassani saat olla vapaasti lesbo. Olen sen verran parempi ihminen kuin nuo muut." Omista homoystävistä ainakin tiedän jo sen verran, että kyllä he ihan itse huomaavat kelle asia on ok ja kelle ei.
Toki jos olet ap itse naisesta binä kiinnostunut, niin sitten toki noilla omien kokemusten kertomisella voi tuoda esille, että olet potentiaalinen partneriehdokas. Muuten en ehkä lähtisi mitään omia naiskokemuksia hänelle jakamaan?
Ap hei: työkaverillesi ei edes kuulu hyväksytkö, vai etkö. Se on sinun ajatusmaailmasi ja voit pitää sen omanasi. Jos hän omaa itsetunnon, niin ei ole kiinnostunut mielipiteestäsi. Oletko jo kartoittanut heterot työkaverisi? Oletko antanut heidän tietää, että hyväksyt heidän heteroutensa? Tee itsellesi palvelus äläkä tee itsestäsi täyttä pelleä.
Kahden kesken voit ilmaista tukesi ja vaikka sanoa, että olipas noilla työkavereilla taas juntit puheenaiheet. Julkisesti ei ole sinun asiasi tuoda kaverin lesboutta mitenkään esiin. Itse asiassa se olisi melkoinen karhunpalvelus homofobisessa työyhteisössä, kun hän on itse halunnut pitää yksityisasiansa omana tietonaan.
Miten tämän nyt selittäisin...? En yritä olla mikään parempi ihminen, enkä ole kiinnostunut naisesta seksuaalisessa mielessä. Jotenkin mussa vaan asuu syvällä halu tukea heikompia (jolla en tarkoita homoseksuaaleja tässä yhteydessä ennen kuin joku sanoo) ja tavallaan tavoitella oikeudenmukaisuutta ja pyrkiä parempaan maailmaan sikäli kuin mahdollista. Äh, taisin sohaista muurahaispesää ja asettaa sanani väärin, mutta vannon että tarkoitukseni oli hyvä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 01:58"]
Miten tämän nyt selittäisin...? En yritä olla mikään parempi ihminen, enkä ole kiinnostunut naisesta seksuaalisessa mielessä. Jotenkin mussa vaan asuu syvällä halu tukea heikompia (jolla en tarkoita homoseksuaaleja tässä yhteydessä ennen kuin joku sanoo) ja tavallaan tavoitella oikeudenmukaisuutta ja pyrkiä parempaan maailmaan sikäli kuin mahdollista. Äh, taisin sohaista muurahaispesää ja asettaa sanani väärin, mutta vannon että tarkoitukseni oli hyvä.
[/quote]
Oikeudenmukaisuutta tuleekin tavoitella, ja jatka ehdottomasti sitä! Pointti vaan on, että tee se yleisellä tasolla, esimerkiksi juuri puuttumalla syrjiviin vitseihin, eikä niin, että kuvittelet jonkun olevan jotakin ja sotket hänet henkilökohtaisesti mukaan. Vastustamalla epäoikeudenmukaisuutta itsessään samalla kunnioittaen oikeutta yksityisyyteen "tuet heikompia" parhaiten, et marginalisoimalla ja holhoamalla.
Kiitos asiallisesta kommentista, 19! Tuota juuri yritänkin.
Haluaisin vielä kysyä teiltä homoseksuaaleilta, että ettekö te tahdo puhua parisuhteistanne niiden ihmisten kanssa, joita näette päivittäin? Tarkoitan tätä peruspuhetta, että "mieheni sitä ja tätä". Minunkin suhteeni on tavallaan "sopimaton", en nyt halua kuvailla tarkemmin, mutta siis vaikka kyse on perus mies-nainen suhteesta, tiedän että moni voisi sen silti tuomita. Kuitenkin olen valinnut puhua siitä. Toki kenenkään ei ole pakko puhua henkilökohtaisista ihmissuhteistaan...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 02:31"]
Kiitos asiallisesta kommentista, 19! Tuota juuri yritänkin.
Haluaisin vielä kysyä teiltä homoseksuaaleilta, että ettekö te tahdo puhua parisuhteistanne niiden ihmisten kanssa, joita näette päivittäin? Tarkoitan tätä peruspuhetta, että "mieheni sitä ja tätä". Minunkin suhteeni on tavallaan "sopimaton", en nyt halua kuvailla tarkemmin, mutta siis vaikka kyse on perus mies-nainen suhteesta, tiedän että moni voisi sen silti tuomita. Kuitenkin olen valinnut puhua siitä. Toki kenenkään ei ole pakko puhua henkilökohtaisista ihmissuhteistaan...
[/quote]
Kyllä monet meistä puhuvat aivan avoimesti parisuhteistaan. Puhetta ei välttämättä alleviivata sanoilla kuten kumppani/mies/vaimo, mutta läheisten työkavereiden kesken luulisi tietävän, että puheissa usein esiintyvä nimi tuskin postinkantajaankaan viittaa ;) Toisaalta jotkut taas eivät halua puhua yksityiselämästään työkavereilleen mitään, olivat sitten homoja, heteroita tai marsilaisia.
Minusta vaikuttaa siltä, että olet enemmän sekaisin omasta "epätavallisesta suhteestasi". Mikset rohkeasti jatkossakin puhuisi siitä ja antaisi toisten suhteiden olla? Sitäkin voi miettiä, kuinka paljon tuonkaltaiset jutut edes kuuluvat työpaikoille; läheisyyttä duunikavereiden välillä ja loukkaavien puheiden tuomitsemista = inhimillistä kohtaamista kun voi aivan hyvin olla ilman höpötystä itse kunkin priva-elämän tahmeista (ja usein tylsistä) yksityiskohdista ;)
Dorka. Suhtaudu siihen ihmisern niin kuin suhtautuisit kehen tahansa. Miksi homoseksuaalisuudesta pitää tehdä joku juttu ja numero? Selvästi et ole ihan niin sinut asian kanssa kuin itse luulet, vaan koet tarvetta korostaa omaa suvaitsevaisuuttasi.