Mikä on pahin tutkimus/toimenpide, missä olet ollut?
Kommentit (150)
Keskenmenon jälkeen kävin yksityisellä ultrauttamassa kohdun, kun kunnallinen jälkitarkastus oli raskaustesti. Mulla oli pitkittynyttä vuotoa mutta ultra ei näyttänyt juuri mitään, ehkä paksua kohdun limakalvoa. Lääkäri kysyi saako koittaa limistä katetrilla varovasti ja nopeasti, että varmistuu onko siinä vielä raskausmateriaalia joka vuodon aiheuttaa. Mulla sattuu kohdunkaula vielä tekemään pienoisen mutkan, voin kertoa että se parin sekunnin kipu oli jotain aivan hirveää. Voinette kuvitella, ilman puudutuksia kohtuun työnnetään katetri ja pyöräytetään. No, itsepä halusin...
Kynnen poisto sormesta ja se, kun sideharso pääsi kasvamaan kynnen pohjaan kiinni siteen alla. Jouduin repimään sen väkivalloin irti itkien koko ajan. Kipua ei voi sanoin kuvata.
Luuydinpunktio suoliluusta. Epäonnistuneita yrityksiä tunnin verran, ei tulosta. Paitsi muutaman viikon liikuntakyvyttömyys ja järkyttävät kivut, jotka tulevat joskus vieläkin, vaikka toimenpiteestä on pari vuotta.
Selkäydinpunktio. Sekään ei mennyt ihan putkeen, mutta tulos kuitenkin saatiin.
Nielurisaleikkaus puudutuksessa. Jälkikivut aivan karseat ja lopulta selvisi, että haavat oli puhdistettu huonosti ennen ompelua ja sain hengenvaarallisen tulehduksen.
Episiotomiat on ommeltu kolme kertaa ilman puudutusta, koska " siellä on niin hyvä verenkierto, että puudutudaine ei kuitenkaan vaikuta". Lapset yli nelikiloisia ja repeämät isoja.
Tulehtunut viisaudenhammas (olin paikassa, josta en heti päässyt lääkäriin kipujen yltyessä helvetillisiksi) ja uusi tulehdus poiston jälkeen oli myös aika paha.
Olen myös menossa gastro- ja kolonoskopiaan. Minun tuurillani niissäkin menee jotain pieleen. :)
gastroskopia myös mulla pahin. vaikka sain lääkityksen, olin ihan paniikissa. yökkäilin ja oksensin myös ihan koko ajan.
ompelu synnytyksen jälkeen, kovakouraisen ja töykeän mieslääkärin toimesta
sektiohaavan painelu
peräpukamien poisto polttamalla. lääkäri ei onnnistunut puuduttamaan koko aluetta koska "emätin liian lähellä"
korvanlehden sisään jumittuneen korviksen lukon kaivaminen esiin päivystyksessä, kun mies oli ensin kotona yrittänyt
Ruokatorventähystys! Sain esilääkityksen muttei se toiminut...
Tuo synnytyksen yhteydessä tapahtuneiden repeämien ja haavojen ompelu ilman toimivaa puudutusta on jotain niin pöyristyttävää. Miten vielä tänäpäivänä voidaan niin julmasti kohdella naisia? Itsekkin sen kokenut ja mitään niin kamalaa ei vaan voi olla. Itkin ja huusin ihan hysteerisenä ja kätilö vaan tyytyväisenä parsii alapäätä kuin jotain villasukkaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:40"]Kierukan asennus.
[/quote]
Kerro lisää!
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:13"]Tuo synnytyksen yhteydessä tapahtuneiden repeämien ja haavojen ompelu ilman toimivaa puudutusta on jotain niin pöyristyttävää. Miten vielä tänäpäivänä voidaan niin julmasti kohdella naisia? Itsekkin sen kokenut ja mitään niin kamalaa ei vaan voi olla. Itkin ja huusin ihan hysteerisenä ja kätilö vaan tyytyväisenä parsii alapäätä kuin jotain villasukkaa.
[/quote]
Allekirjoitan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:40"]Kierukan asennus.
[/quote]
Kerro lisää!
[/quote]
No siis. Kuparikierukka. Olin kaksi lasta synnyttänyt alateitse, ensimmäisen jälkeen ommeltiin tunti ilman toimivaa puudutusta, toisen synnytin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Silti tuo kierukan asennus oli pahinta mitä olen kokenut. Se sattui ihan saatanasti eivätkä lääkäri ja hoitaja muuta kuin hokivat että ei se noin kipeää voi tehdä. Meinasin pyörtyä siihen pöydälle ja vielä kotimatkalla auton rattiin. Kolme päivää kipu oli sellaista etten pystynyt kunnolla kävelemään, saati edes matkustamaan autossa puhumattakaan että olisin itse ajanut. En tiedä mitä meni pieleen. Jälkiseuraamuksiakin sillä oli, jatkuvat lonkkakivut kunnes poistatin kierukan ja kuukautiskierto lyheni kierukan aikana 35stä päivästä 23-26päivään. Eikä ole palautunut vaikka kierukan poistosta on jo kaksi vuotta. Lääkäri ei tietenkään usko mitään tästä..
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:40"]Kierukan asennus.
[/quote]
Kerro lisää!
[/quote]
No siis. Kuparikierukka. Olin kaksi lasta synnyttänyt alateitse, ensimmäisen jälkeen ommeltiin tunti ilman toimivaa puudutusta, toisen synnytin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Silti tuo kierukan asennus oli pahinta mitä olen kokenut. Se sattui ihan saatanasti eivätkä lääkäri ja hoitaja muuta kuin hokivat että ei se noin kipeää voi tehdä. Meinasin pyörtyä siihen pöydälle ja vielä kotimatkalla auton rattiin. Kolme päivää kipu oli sellaista etten pystynyt kunnolla kävelemään, saati edes matkustamaan autossa puhumattakaan että olisin itse ajanut. En tiedä mitä meni pieleen. Jälkiseuraamuksiakin sillä oli, jatkuvat lonkkakivut kunnes poistatin kierukan ja kuukautiskierto lyheni kierukan aikana 35stä päivästä 23-26päivään. Eikä ole palautunut vaikka kierukan poistosta on jo kaksi vuotta. Lääkäri ei tietenkään usko mitään tästä..
[/quote]
Argh. Kauheaa! Olen itse menossa hormonikierukan asetukseen...
Synnytyksen jälkeinen alapäätikkaus (hyi helvata) ja ohutsuolen varjoainekuvaus oli kans minusta ihan hirveää!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 23:03"]
Miten magneettitutkimus muka on paha? Eihän se satu edes.
[/quote]
Tuossa taidettiin mainita magneettikuvaus raskaana, en nyt muista viikkoja, mutta pitkällä kuitenkin. Raskaana ollessa selällään makaaminen on monille todella epämiellyttävää, jopa kivuliasta. Mulla teki toisessa raskaudessa heikkoa pelkästään se, kun käänsin kylkeä ja piti hetken aikaa olla selällään. Magneettikuvaus kestää kauan ja siinä pitää tosiaan olla liikkumatta (se vastaaja taisi kertoa kuvauksen kestäneen 45 min), joten varmasti on raskaana ollessa todella tukalaa.
En ole ollut ikuna missään toimenpiteessä.
Gastroskopia. Sain rauhouttavia, jotka eivät auttaneet. En saanut puudutusta edes. Oksensin, en meinannut saada henkeä ja sain paniikkikohtauksen. Onneksi kesti vain 5-10min eikä sen jälkeen ollut kuin kurkkukipeä muutaman päivän.
Gastroskopia ja kolonoskopia (tehtiin samalla kerralla). Ei siinä muuten mitään, mutta heräsin kolonoskopian jälkeen kun alkoivat tunkea letkua kurkusta. Yäk.
Näytteenotto virtsaputkesta.
Olin raskaana ja hoitaja sanoi "eihän tämä ole mitään verrattuna siihen, mitä sulla on edessä."
Ihan tavallinen verikoe ala-asteikäisenä. Olin sairaalassa muutaman päivän nielu- ja kitarisaleikkauksen jälkeen kun verenvuoto ei lakannut. Tippa oli laitettu siihen ainoaan käteen, josta minkäännäköinen suonien löytäminen on mahdollista, minulla on aika huonosti näkyvät suonet. Tympeä hoitaja tuli ottamaan verikoetta, eikä se meinannut millään onnistua kun ei voinut ottaa samasta kädestä missä tippa. Pyöritteli ja nitkutteli neulaa kun se oli sisällä ja yritti monta monta kertaa. Kipu ja hoitajan asenne oli todella epämiellyttäviä, tuli todella avuton olo ja pelkäsin ettei se lopu koskaan.