70-luku, minkä ikäinen olit, vieläkö muistat?
Kerätään tarinoita kultaiselta 70-luvulta:
Täytin 10v vuonna 1970. Menin kouluun jo 6 vuotiaana, joten olin jo iso tyttö. Puhelinta ei ollut, ei telkkaa...siis ei edes mustavalkoista😉 värithän keksittiin vasta paljon myöhemmin...
Kommentit (90)
Olen 70-luvulla syntynyt, kerkesin elää 5v ja pari kk 70-luvun puolella. En paljoa muista, mutta jostain syystä Youtube on alkanut tuputtaa 70-lukuun liittyviä videoita viime aikoina, onko nyt joku 70-luku buumi menossa?
Vietin villiä teini-ikää. Olisi paljonkin sellaista jota ei voinut kertoa äidille eikä poliisille. Eikä teillekään.
TV mainoksia vuodelta 1973, olisikohan jonkun mainostoimiston arkistonauhalta kun on tuommoinen aikaleimapalkki tuossa yläreunassa? Eihän silloin ainakaan yleisesti lie ollut tavallisilla kuluttajilla videonauhureita? En tosin itse ollut vielä syntynytkään 1973, vasta seuraavan vuoden viimeisellä kvartaalilla.
Onko nyt 70-luku jotenkin trendaavana ilmiönä pinnalla kun youtube ehdottelee kaikenlaista 70-lukuun liittyvää sisältöä? Olen syntynyt 70-luvun puolivälissä itse.
Olin teini, pääsin ripiltä juhannuksena 1975, käytiin lavatansseissa ja nuorisotalon disko illoissa. Seuraavana vuonna muutimme maalta kaupunkiin ja aloin seurustella, menin naimisiin 1978 ja sain eka lapsen 18v.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että se oli elämänkoulua. Opin monenlaista. Sain myös pahan trauman, nimittäin syömisvaatimuksista. En vielä yli 50-vuotiaanakaan ole sinut ruuan kanssa.
Näistä en saanut traumoja vaikka nykyihminen voisi niin luulla:
- sain piiskaa, luunappeja, tukkapöllyä ja suljettiin komeroon.
- koulussa opettajat olivat pelottavia ja ilkeitä. Rehtori nosti poikia seinälle, karjui ja ravisteli. Pakkosyöttö oli traumaattisinta, vaikka jouduin vain näkemään sitä.
- jouduin pahoinpidellyksi monesti saman luokkakaverin taholta, sain päähäni erilaisia heitettyjä ja ritsalla ammuttuja ammuksia, minua ja kaveriani jahdattiin uhaten pahoinpitelyllä. Aikuisten selitys asiaan oli että rakkaudesta se hevonenkin potkii. Hyväksyin selityksen.
- Seksistä sain tietää lähes kaiken jo 7-8 -vuotiaana. Luokkakaverit esittelivät rivoja runoja ja lauluja ja lehdestä leikattuja kikkelinkuvia. Näin varmaan kymmeniä itsensäpaljastajia ja kerran jouduin tekemisiin ehdan pedofiilin kanssa.
- Opin että on erilaisia ihmisluokkia ja minua eivät monet hyväksy siksi kun olen porvarin pentu. Ja myöskään siksi ei hyväksytä enkä saa kavereita, että vanhempani eivät anna bilettää ja vaativat tulemaan ajoissa kotiin.
- Opin valehtelemaan. Minulla oli säännöt toisin kuin toisilla. Rikoin niitä, enkä yleensä jäänyt kiinni.Oli myös paljon hyviä muistoja. Lähikorttelit lapsilauman yhteiset leikit ennen kouluikää. Iso ja läheinen suku. Mummu, jonka hoidossa olin paljon. Lentävä mielikuvitus. Kivat harrastukset.
Eläisin kyllä paljon mieluummin 70-luvun yhteiskunnassa kuin tässä nykyisessä. Kaikkein mieluiten 80-luvulla. Olen syntynyt -68.
Sähän olet täysin traumatisoitunut.
Ihan tyypillistä, ettei sitä huomaa itse. On vain kovan kuoren sisällä.
70 luvulla drensas 50 luku.70 luvulla ihmiset oli luonnollisia. Vaatteet oli yksinkertasia ja kouluruoka oli halpaa. Ei ollut salaatteja. Kotona syötiin åerunaa ja kalaa. Tomaatitkin harvassa ja salaatit. Joillain oli mansikkamaa ja tuottoisa.Koulukiusaaminen oli tuntematon.
Olisi parempi kun ei muistaisi. Kouluruoka oli ravintoköyhää. Sai kiusata koulussa. Kukaan ei välittänyt. Pulpetit vierekkäin. Jos ei ollut tasaluku oppilaissa niin joku jäi yksin pulpettiin eikä saanut kavereita. En haluaisi muistella mutta näin painajaisia 70 koulumaailmasta pitkään.
Tulin täysi ikäiseksi -70 luvulla, aloitin töissä käynnin ilman mitään ammattia ja töitä riitti, valitsin parhaimman aukiolevista paikoista mihin olisin päässyt. Ja ensimmäinen lapsikin syntyi.
Tavaraa oli kaupoissa tosi vähän nykyiseen valikoimaan verrattuna. Ei kaivattu, kun paremmasta ei juurikaan tietoa. Eipä ollut juurikaan valinnan vaikeutta että kaupastakin selvis nopsaan ulos.
Ainakin maalaiskylän koulut oli rauhallisia. Jonossa sisään ja viitattiin tunnilla, istuttiin vasta kun lupa annettiin.
Hyvää aikaa.
Hämärä muistikuva siitä, kun olin Torremolinoksessa 5-vuotiaana vanhempien kanssa v. 1979. Paikalliset kävivät epäuskoisema nykimässä vaaleita hiuksiani: onko aidot?