Paljonko sinulla on puskuria tilillä?
Kommentit (286)
Käyttötili 80€, säästötili 7000€ ja yhdellä tilillä 110 000€.
Lähes miljoona ja toinen mokoma sijoituksissa. Olen parempi ihminen kuin te rahvaat. ;)
Käyttötilillä 6000€, säästötilillä 500000€ (myin juuri sijoitusasunnon, enkä ole ehtinyt sijoittaa), salkussa 80000€. Ja teille, jotka väitätte, että sijoitukset eivät ole puskuria: mitä ne sit muka on? Kai tiesitte, että ne rahat voi realisoida?
Kyllä itse ainakin lasken sijoitukset puskuriksi. Ne myydään, jos tilillä olevat rahat ei riitäkään. Tietenkin tilillä kannattaa pitää sen verran, ettei heti ensimmäisenä tarvitse sijoituksia myydä.
Jollei oikeasti ole rahaa sijoittaa huomattavia summia, se on älytöntä nappikauppaa, josta voi tietty saada kiksit tai stressata, kukin luonteensa mukaan. Parhaimmillaan 10 v tuotto on lähes sama kuin minkä voi säästääkin, jos on hyvä palkka ja vähän katsoo, miten elää.
Sen vuoksi todellakin pidän tilillä ja omaisuudessa rahat. Ykkösasuntona omakotitalo, joka on perheen koti, eikä näin ollen sen arvolla ole väliä. Kakkosasunnosta vuokratulot 1200 kk, siitä menee tietty kuluja, eli käteen jäävä osa tällä hetkellä n. 400, koska lainaa on vielä vähän jälkellä. Vuokrasta voi päätellä, että kämpän myyntiarvo on hyvä, mutta ei ole myynti tällä hetkellä suunnitelmissa.
Käyttötilillä 11 000, säästötilillä 37 000, miehen kanssa taloustilillä 10 000 (siis mun osuus 5000, tämä on ns. pahan päivän vara), s-tilillä 3000.
Eli heti käytettävissä olevia varoja 49 000.
Olen tällä hetkellä työttömänä, joten varat ei juuri kartu, tarkoitus on pitää ne balanssissa, eli käyttötili ei saa laskea alle 10 000, sen mukaan eletään.
Tällä hetkellä vain kuukauden palkka. Olen palannut työelämään vasta hiljattain kotihoidontuelta, joka söi kyllä kaikki säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse ainakin lasken sijoitukset puskuriksi. Ne myydään, jos tilillä olevat rahat ei riitäkään. Tietenkin tilillä kannattaa pitää sen verran, ettei heti ensimmäisenä tarvitse sijoituksia myydä.
Sulla on rahaa niissä kiinni, joten sen vuoksi ne ei ole puskuria. Yhtä hyvin voisit väittää, että auto on puskuri, kun voihan senkin myydä.
Puskuria on 10000€ säästötilillä.
En laske tähän kulutukseen tarkoitettuja omia tai puolison kanssa yhteisiä taloustilin varoja, ehkä sijoitettuja varoja.
Kyllähän se totuus on, että tilivarojen arvoa syö inflaatio, mutta sijoittaa kannattaa kerrallaan vain sen verran kuin voi menettää, joten tilivarat ovat ns. hätävara.
Niin ja ei, en ole mitenkään erityisen varakas tai hyväpalkkaisessa työssä, mutta puskuri on hyvä olla. En ole päivääkään katunut harkitsevaa rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä lainaus saldo.com:sta:
Puskurirahasto on säästöön kerättyä rahaa, jota ei ole tarkoitus kuluttaa, vaan joka säästetään yllättävien tilanteiden varalle. Puskurirahasto toimii suojaverkkona, kun on tehtävä suuria hankintoja tai palkkatulot yhtäkkisesti lakkaavat.
Jos siis lasket sijoitukset puskuriksi niin silloihan asuntosi, autosi, kotisi irtaimisto eli koko omaisuutesi on puskuria.
Sinulle ei todennäköisesti myöskään ole tapahtunut sellaista että olisit lauantai- iltana saanut helvetinmoisen hammassäryn ja joutunut menemään kalliiseen päivystykseen toiseen kaupunkiin 130 km päähän koska omassa pikkukaupungissasi ei ole päivystävää hammaslääkäriä. Lauantaina on vaikea muuttaa osakkeita käteiseksi ja sen tiedät itsekin jos sijoitusuraa 30 vuotta.
Sinulla ei todennäköisesti luottokorttia ole? Sillähän tuollaiset hoituu, arkena sitten maksetaan pois niin ei mene korkoakaan.
Siis miksi ihmeessä täällä luetellaan omat säästöt, sijoitusasunnot, osakkeet, rahastot, asunnot ja puolison rahat kun kysyttiin ainoastaan oman puskurin arvoa??
Tällä hetkellä tileillä on yhteensä vain noin 8.000€.
Sijoitettuna on noin 160.000€.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä täällä luetellaan omat säästöt, sijoitusasunnot, osakkeet, rahastot, asunnot ja puolison rahat kun kysyttiin ainoastaan oman puskurin arvoa??
Koska ne kaikki ovat omaa puskuria. Siis siinä mielessä, kuin puskuri yleisesti ottaen ymmärtään: rahaa, jonka voi realisoida, kun rahaa tarvitsee.
Puskuria taas käytetään useamalla eri tavalla: voidaan käyttää johonkin äkilliseen, yllättävään menoon tai harkitusti pidemmällä aikavälillä, kuten vaikkapa työttömyys tai vanhempainvapaat.
Mitä sinä siis kelpuutat puskuriksi, ainoastaan käyttötilillä olevat varat? No, se on mulla tällä hetkellä 22 000 e, mutta eihän se pelkästään mun puskurini ole. Mullakin on säästöjä säästöpossussa, mistä niitä voi nostaa omalle tilille minuutissa. Sustako se ei kelpaa puskuriksi?
Vierailija kirjoitti:
Aha kuulut heihin, jotka ei tykkää, että asioihin vastataan laajemmin kuin kyllä tai ei, saatika sitten useammalla rivillä.
No mun vastauksesta se kyllä löytyi: tällä hetkellä heti käytettävää rahaa on 49 000 e. Ja tää on mun ihan ikiomaa, jos se sitten toisaalta täytyykin täsmentää.
Vierailija kirjoitti:
85€
Tämä on varmaan lähempänä totuutta useimpien täälläkin vastanneiden kohdalla.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne kaikki ovat omaa puskuria. Siis siinä mielessä, kuin puskuri yleisesti ottaen ymmärtään: rahaa, jonka voi realisoida, kun rahaa tarvitsee.
Puskuria taas käytetään useamalla eri tavalla: voidaan käyttää johonkin äkilliseen, yllättävään menoon tai harkitusti pidemmällä aikavälillä, kuten vaikkapa työttömyys tai vanhempainvapaat.
Mitä sinä siis kelpuutat puskuriksi, ainoastaan käyttötilillä olevat varat? No, se on mulla tällä hetkellä 22 000 e, mutta eihän se pelkästään mun puskurini ole. Mullakin on säästöjä säästöpossussa, mistä niitä voi nostaa omalle tilille minuutissa. Sustako se ei kelpaa puskuriksi?
Omaisuus, varallisuus ja puskuri ovat mielestäni kolme eri asiaa.
Minäpä olen ollut vielä fiksumpi ja puskurin sijasta sijoittanut. Näin saan tonneja käteen ihan joka kuukausi vaikken tekisi sekuntiakaan töitä.