Pidättekö televisiota päällä kotoisuuden takia?
Siinä se jo tulikin eli minä ja mies koetaan eri tavoin television päällä olo silloin, kun sitä ei katso kukaan. Hänen mielestään televisio tuo mukavaa kotoisuutta, vaikka sitä ei kukaan varsinaisesti katso ja itseäni taas häiritsee yksi ylimääräinen taustahälyn lähde lisää ja haluaisin mieluummin television olevan noissa tilanteissa kiinni.
Asia ei ole vakava, kunhan kyselen muiden tuntemuksia.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, välillä jätän päälle kun lähden esim. kauppaan. On sitten valmiiksi jo päällä kun palaan. On sähkölämmitteinen talo, joten se lämmittääkin samalla. Ei liene ympäristön kannalta väliä lämmittääkö asuntoa 65" televisiolla, kattolampuilla vai sähköpattereilla.
Se menee juuri näin
🤣 porukka ei täällä tajua fysiikan laeista mitään kun käyvät alapeukuttamassa viestiäni. Luulevat että sähköpatteri lämmittää asuntoa jotenkin tehokkaammin kuin tv, kahvinkeitin, lamppu, puhelimen laturi tai kiuas.
Nyt kun kaikki valot on vaihdettu entisten 60-100w hehkulampuista ledeihin, niin patterit ovat päällä paljon enemmän.
Telkkari on rikki, mutta mulla on läppäri päällä ja laitan usein jonkun youtube videon taustalle pyörimään kun teen jotain muuta, esim kokkaan.
Pidän päällä ostetun nettitreenitunnin ajan, silloin tulee tehtyä rästiin jääneitä kotihommia kuten vaatekaapin viikkausta, muulloin yleensä häiritsee koska en kestä jatkuvaa puheäänimaisemaa.
Ei kiitos tausta mölylle; siitä on kotoisuus mielestäni kaukana kun se mökää siinä.
Vanhemmillani tv huutaa aina, taivaallinen meteli, ei sovi mulle ollenkaan😣
Vierailija kirjoitti:
Ei, kauhistuttaa koko ajatuskin telkkarista taustahälynä :D
Pyrin säästämään sähköä ja televisio on yksi säästökohde. Kiinni silloin kun ei katsota. Kuuntelen sitten hiljaisuuden musiikkia...
Tv on aina kiinni, ellen katso sitä. Netti sen sijaan on koko ajan auki, mutta en tykkää taustaäänistä, joten en anna minkään videon tai musiikin pyöriä taustalla, jos en sitä erityisesti katsele ja kuuntele.
Tarkemmin ajatellen joskus harvoin kyllä laitan tv:n / nettivideon päälle kodikkuutta luomaan. Esim. jos menen illalla suihkuun, laitan joskus tv:n päälle, jotta olisi kiva takaisin tullessa heti kuunnella jotain ohjelmaa. Ei tuo mikään tapa kyllä ole.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, välillä jätän päälle kun lähden esim. kauppaan. On sitten valmiiksi jo päällä kun palaan. On sähkölämmitteinen talo, joten se lämmittääkin samalla. Ei liene ympäristön kannalta väliä lämmittääkö asuntoa 65" televisiolla, kattolampuilla vai sähköpattereilla.
Se menee juuri näin
🤣 porukka ei täällä tajua fysiikan laeista mitään kun käyvät alapeukuttamassa viestiäni. Luulevat että sähköpatteri lämmittää asuntoa jotenkin tehokkaammin kuin tv, kahvinkeitin, lamppu, puhelimen laturi tai kiuas.
Nyt kun kaikki valot on vaihdettu entisten 60-100w hehkulampuista ledeihin, niin patterit ovat päällä paljon enemmän.
Kaukolämpö on edullisempaa jos sitä on saatavilla. Televisiolla lämmittäminen on kallista.
Eipä nuo meidän patterit ( kaukolämpö ) ole juurikaan vielä tänä syksynä lämminneet. Silti juuri nyt 25,1 astetta lämmintä sisällä tässä uudehkossa kerrostalon ylimmän kerroksen kaksiossa.
Kyllä minä nimenomaan pidä toisinaan telkkua päällä, pelkästään kotoisuuden takia.
Teen töitä usein makuuhuoneessa,myös vkonloppuisin, lauantaina ja sunnuntaisin tietokoneella.
Usein minulla jää telkku auki olohuoneeseen, kun menen koneelle makuuhuoneen työpöydän ääreen.
Uppoudun duuniin täydellisesti, ja kun sitten havahdun, tuntuu kivalta palata todellisuuteen, kun olohuoneen telkkarista kuuluu joko uutiset tai jokin muu vaikkapa Avara luonto lähetys.
Olen sinkku nainen ja työskentelen asiantuntija hommissa, mutta toki muutakin elämää on kuin työ.
Mutta yksin asuvilla on usein taustalla auki radio, tai telkkari, vaikka eivät aktiivisesti sitä varten vasten kuuntele. Mutta se on siellä taustalla, ja sitä alitajunnassa seurataan kuitenkin sen verran, että suuret uutiset herättävät mielenkiinnon.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos tausta mölylle; siitä on kotoisuus mielestäni kaukana kun se mökää siinä.
Vanhemmillani tv huutaa aina, taivaallinen meteli, ei sovi mulle ollenkaan😣
Mitä muka tausta mölyä se on, jos telkkari tai radio on pienellä volyymilla toisessa huoneessa?
Jos sen vertaa ei kestä edes mietoja taustaääniä omassa elämässään, niin miten henkilö pärjää työelämässä? Siellähän on jatkuvia keskeytyksiä, puhelin soi, sähköposti piippaa ja työhuoneen liikennevalot vilkkuvat jatkuvasti sisäänpyrkijöitä.
Toki vapaa-ajallaan jokainen voi järjestää asiat siten, ettei kukaan häntä häiritise.
Mutta jos joku jatkuvasti, vuodesta toiseen haluaa olla myös vapaa-ajallaan aivan yksin joka ikinen hetki, eikä osallistu mihinkään, edes lähimpien sukulaisten niin ilo-kuin surujuhlaankin, niin jotain täytyy olla vakavaseti pielesssä tuollaisen ihmisen mielenterveydessä.
Aina TV päällä. Illallakin nukahdan ja TV jää yöksi päälle. Jos laitan TV:n kiinni, niin uni ei tule.
Kannattaa huomata, että monille yksinäisille niin nuorille, kuin aikuisille ja etenkin vanhuksille,
televisio on se ainoa yhteys muuhun maailmaan.
Ei ollenkaan kummallista että vanhukset pitävät telkkarin auki koko päivän, aivan aamulähetyksistä alkaen, myöhäiseen iltaaan.
Sieltä näkee maailman menon, elävää kuvaa ja ääntää.
Vanhuksillä ei ole nettiä eikä älypuhelimia, ja vaikka heillä nykyisin useillä ne onkin, he eivät käytä niitä aktiivisesti.
Telkkari on vanhuksille se, jota he seuraavat, uutiset kuulevat ja josta he seuraavat ovat lempisarjansa. Heille telkkarin aukiolo on myös merkki siitä, että elämää on edelleen olemassa, vaikka tässä yksinäisessä kodissa ei enää käykään muita, kuin kotihoidon hoitajat.
Mulla ei ole koskaan ollut telkkaria. Vapaa-aika kuluu läppärin äärellä ja puoliso omalla läppärillään, josta välillä kuuluu englanninkielistä selostusta (sarja, asiaohjelma tms.) läpi joka häiritsee vaikka itse lukisi tai kirjoittaisi. Oma "metelöinti" ei sen sijaan häiritse. Yli 10 vuotta sitten mulla oli radionkuuntelukausi mikä tuntuu nyt ihan oudolta. En kuuntele enää radiota. Töitä tehdessä mulla ei soi taustalla mitään, mutta pieni taustaääni ei toki häiritsekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tv päällä, jollei katsota. Eikä radio. Kodikkuus on ihan muuta. Hän on ehkä tottunut noin.
Minä en välttämättä avaa tv:tä ennen klo 18 YLE:n tv-uutisia ja yleensä katson etukäteen ohjelmatiedoista esimerkiksi mitä elokuvia tulee klo 21 jälkeen. Pyrin aikuisena ihmisenä säätelemään tietoisesti oma ruutuaikaani. Tällä hetkellä katson YLE TV 1 HD kanavalta tulevaa A-Studiota samalla kun istun pöytätietokoneen ääressä. Myöhemmin Subilta alkaa klo 22:50 Total Recall (2012), jonka uudemmassa versiossa pääosissa Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel. Siinä välillä laitan telkkarin tunniksi kiinni ja teen jotain muuta.
Muuten kuuntelen päiväsaikaan usein YLE:n puheohjelmia etenkin YLE Puheen ja YLE Radio 1 kanavilta. Radion kuuntelu ei samalla tavalla sido kuin tv:n katselua.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomata, että monille yksinäisille niin nuorille, kuin aikuisille ja etenkin vanhuksille,
televisio on se ainoa yhteys muuhun maailmaan.Ei ollenkaan kummallista että vanhukset pitävät telkkarin auki koko päivän, aivan aamulähetyksistä alkaen, myöhäiseen iltaaan.
Sieltä näkee maailman menon, elävää kuvaa ja ääntää.
Vanhuksillä ei ole nettiä eikä älypuhelimia, ja vaikka heillä nykyisin useillä ne onkin, he eivät käytä niitä aktiivisesti.
Telkkari on vanhuksille se, jota he seuraavat, uutiset kuulevat ja josta he seuraavat ovat lempisarjansa. Heille telkkarin aukiolo on myös merkki siitä, että elämää on edelleen olemassa, vaikka tässä yksinäisessä kodissa ei enää käykään muita, kuin kotihoidon hoitajat.
Nykyajan vanhuksella alkaa olemaan kaikki älylaitteet. Ja kaikkia käytetään. Iso smart tv, älykello, jolla mitataan unta, askelia, verenpainetta, happisaturaatiota jne, sitten läppäri, älykännykkä, tabletti, mitä vielä puuttuukaan...terv 75v nainen
Kiitos vastauksista, antoi perspektiiviä. Ja toki ymmärrän television päällä pidon yksinäisyyden karkoittajana ja seuran tunteen takia ja muistakin syistä mitä täällä mainittu.
Meillä tilanne sillä tavoin eri, että kotona on ääntä muutenkin niin televisio on mun mielestä siihen yksi mölyäjä lisää ja mies taas kokee ihan toisin.
ap
Kiitos ketjusta. Ei sitä koskaan tiedä miten toisia vahingossa auttaa. Tajusin juuri aloittaessani vastaamaan, että hiljaisuudentarpeeni johtuu tietenin siitä, että isäni oli vuorotyössä. Meillä piti siis olla hipihiljaista, että isä sai yövuoron jälkeen nukuttua. En siedä tv:n tai radion ääniä.
Mulla on vähemmän yksinäinen olo jos TV on päällä. Eli kyllä, pidän telkkaria auki vaikken sitä katsoisikaan.
Mulla on aina telkkari päällä, paitsi kun olen töissä tai matkoilla. Jätän sen päälle kun käyn kaupassa tai koiran kanssa lenkillä ja nukun myös tv auki. Se on kotoisaa ja mukavaa kuulla höpötystä, milloin mistäkin aiheesta.
En. Lapsuudenkodissa pidettiin aina telkkua auki, vaikka kukaan ei sitä katsonut. Silloin jo kävin sata kertaa päivässä sitä sammuttelemassa, kun jätetty päälle (yleensä äiti). Itse inhoan kaikkea extrahälinää. Lapsia on, joten sitä piisaa ilman telkkuakin. En kuuntele radiotakaan tai yhtään mitään. Hyvä jos lasten seikkaperäisen selostuksia asiasta x jaksan aina kuunnella.