Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vajaa 50v. parilla pitää olla varallisuutta, että voi eläköityä etelän lämpöön?

Vierailija
28.09.2021 |

Jos esimerkiksi asuisi osan vuodesta vaikka Kreikassa, kylmimmän talven Kaakois-Aasiassa, ja kesällä hetken Suomessa. Mitä palstalaiset ajattelevat?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli miljoonaa.

Vierailija
2/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa.

No siinä tapauksessa voimme eläköityä tänään. Mihin perustit ajatuksesi?

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa.

Tuskin riittää, ellei aio kituuttaa.

Vierailija
4/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,5 - 1 miljoonaa.

Vierailija
5/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa.

No siinä tapauksessa voimme eläköityä tänään. Mihin perustit ajatuksesi?

ap.

Teidän elinajanodotteeseen ja vuosittaiseen rahanmenoon. Voit toki itse laskea sen myös.

Vierailija
6/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään miljoona. Siis rahaa. Osakkeet ja vuokra kiintestöt toinen mokoma. Että on jatkuvaa tuloa.

Vierailija
7/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu siitä kuinka kauan aiotte elää. Voi olla että tonnikin on tarpeeksi. Ei elämästä tiedä.

Vierailija
8/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaata varallisuutta noin 1,5 miljoonaa, jolloin vain noin 3% vuosittainenkin tuotto riittää kohtuulliseen elämään matalan kustannustason maissa.

Vierailija
9/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa.

Tuo nyt ei riitä ap:n skenaariossa mihinkään. Järjetön idea muutenkin olisi asua kolmessa eri paikassa, todella kallista. Mutta jos noin haluaisi joka tapauksessa tehdä, niin esim. pari miljoonaa euroa, josta suurehkoa osaa aktiivisesti treaidailisi pörssissä/kryptoissa, voisi riittää. Sillä edellytyksellä että saa pottia pörssissä kasvatettua, ja oletettavasti alkaa joskus saada eläkettä (jota nuorempi sukupolvi ei tule tietenkään enää saamaan). 

Vierailija
10/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähintään miljoona. Siis rahaa. Osakkeet ja vuokra kiintestöt toinen mokoma. Että on jatkuvaa tuloa.

Ihan noin paljon ei ole varallisuutta, mutta olemme myös ajatellet syövämme kuormasta koska todennäköisesti kuolemme myös joku päivä. 

Vierailija
11/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ajatus, että käyttäisitte sen pääoman ennen eläkepäiviä ja palaisitte sitten Suomeen tyhjätaskuina ja asuisitte vuokralla pienen eläkkeenne kanssa?

Aina kun esittää tällaisia kysymyksiä, niin pitää antaa mahdollisimman tarkat speksit. Paljonko tarvitsette käyttörahaa vuodessa, kuinka pitkän aikaa, haluatteko pystyä elämään pelkillä tuotoilla vai voiko säästöt käyttää, haluatteko että eläkepäivien alussa on vielä rahaa?

Karkeasti voidaan laskea, että 800000€:n sijoituksilla saa nettotuoton, joka on kuukaudessa 2000€. Itse ajattelisin, että tuo riittää vaatimattomaan elämään, jos oma asunto on velaton (eikä siis tarvitse maksaa vuokraa, vaan pelkkää yhtiövastiketta). Pariskunnalle riittäisi siis velaton asunto ja 1,6M€. Ja niihin säästöihin ei tarvitsisi kajota, osingoilla pystyisi elämään vaatimattomasti.

Annas nyt meille vähän tarkemmat parametrit, niin kyllä me sitten lasketaan. Tosin itse ajattelisin, että henkilö joka ei osaa tehdä näitä laskelmia itse, ei ehkä ole oikea kandidaatti tällaiseen elämänmuutokseen.

Vierailija
12/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 x 30v,  25000 euroa/vuosi/nuppi  x 60v ois 1500000 euroa. Kyllä tuo menee helposti jos ei savimajoissa asustele  ja lentoja tulee myös. 

Vierailija
13/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa.

Tuo nyt ei riitä ap:n skenaariossa mihinkään. Järjetön idea muutenkin olisi asua kolmessa eri paikassa, todella kallista. Mutta jos noin haluaisi joka tapauksessa tehdä, niin esim. pari miljoonaa euroa, josta suurehkoa osaa aktiivisesti treaidailisi pörssissä/kryptoissa, voisi riittää. Sillä edellytyksellä että saa pottia pörssissä kasvatettua, ja oletettavasti alkaa joskus saada eläkettä (jota nuorempi sukupolvi ei tule tietenkään enää saamaan). 

Esim. Kaakois-Aasiassa 2000 euroa kuukaudessa on riittänyt meillä mukavaan elämään. Tyydymme aika vähään.

ap.

Vierailija
14/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oma asunto etelässä niin 20000 vuodessa riittää elämiseen ennen eläkkeelle pääsyä. Eli jotain 320000 käteistä tarvitset jos et ala rällästämään siellä.

Vierailija
15/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis ajatus, että käyttäisitte sen pääoman ennen eläkepäiviä ja palaisitte sitten Suomeen tyhjätaskuina ja asuisitte vuokralla pienen eläkkeenne kanssa?

Aina kun esittää tällaisia kysymyksiä, niin pitää antaa mahdollisimman tarkat speksit. Paljonko tarvitsette käyttörahaa vuodessa, kuinka pitkän aikaa, haluatteko pystyä elämään pelkillä tuotoilla vai voiko säästöt käyttää, haluatteko että eläkepäivien alussa on vielä rahaa?

Karkeasti voidaan laskea, että 800000€:n sijoituksilla saa nettotuoton, joka on kuukaudessa 2000€. Itse ajattelisin, että tuo riittää vaatimattomaan elämään, jos oma asunto on velaton (eikä siis tarvitse maksaa vuokraa, vaan pelkkää yhtiövastiketta). Pariskunnalle riittäisi siis velaton asunto ja 1,6M€. Ja niihin säästöihin ei tarvitsisi kajota, osingoilla pystyisi elämään vaatimattomasti.

Annas nyt meille vähän tarkemmat parametrit, niin kyllä me sitten lasketaan. Tosin itse ajattelisin, että henkilö joka ei osaa tehdä näitä laskelmia itse, ei ehkä ole oikea kandidaatti tällaiseen elämänmuutokseen.

Ei ole lapsia ja emme pidä asuntoa Suomessa mikäli toteutamme haaveemme.

ap.

Vierailija
16/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa.

Esim. Kaakois-Aasiassa 2000 euroa kuukaudessa on riittänyt meillä mukavaan elämään. Tyydymme aika vähään.

ap.

Miksi sitten kyselet täällä tyhmiä?

Vierailija
17/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hvä idea ja olen itse miettinyt samaa mutta Kreikassa??? Ei helvetissä. Itselläni on työeläkekertymää sen verran, että kun eläke alkaa 65 vuotiaana juoksemaan saan sitä sen verran, että käteen jää nykyrahassa 2000 € / kk. Nykyisen elämäntyylini rahoittaminen edellyttää 50 t€ vuotuisia nettotuloja. Tosin töissä käymisestä aiheutuvat kustannukset jää tietysti pois. Tällä hetkellä on sen verran säästöjä, että noin kolme vuotta teen vielä duunia ja jään sitten pois työelämästä. Olen silloin 54 vuotias. Tämän kolmen vuoden aikana karttuu tietysti tuota eläkettäkin jokunen satanen lisää.

Vierailija
18/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oma asunto etelässä niin 20000 vuodessa riittää elämiseen ennen eläkkeelle pääsyä. Eli jotain 320000 käteistä tarvitset jos et ala rällästämään siellä.

Tämä on jotain mitä olemme ajatelleet. Tosin luulen että vuokraaminen on meidän juttu koska olemme liikkuvaista sorttia.

ap.

Vierailija
19/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotain mitä olemme ajatelleet. Tosin luulen että vuokraaminen on meidän juttu koska olemme liikkuvaista sorttia.

ap.

Miksi muutenkaan tuossa iässä pitäisi omistusasuntoa? Siinä on kuitenkin paljon rahaa kiinni ja senkin voi käyttää elämästä nauttimiseen.

Vierailija
20/37 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, toimeentulotuki maksaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme