Mikkeli, uhka vai mahdollisuus?
Olen pitkään miettinyt muuttoa ihanaan mökkipaikkakuntaan Mikkeliin. Paikka on siis tuttu, mutta vain kesällä, ja silloin on kaunista ja elävää, ihmisiä kuhisee keskustassa.
Mikkeliläiset, uskaltaisiko muuttaa? Vai onko kaupunki syöksykierteessä ja viimeinen sammuttaa valot -väestötappiossa? Oletko onnellinen ja tyytyväinen? Onko elämä laadukasta?
Pk-seudun ruuhkista kaipaan siis pois.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Mun ainoa murhe Mikkelissä on se et mun mielestä keskustaan rakennetaan liikaa. Siitä on tulossa ahtaampi ja luonto vähenee koko ajan. Itse tykkäsin siitä uneliaasta pikkukaupunkimeiningistä. Viimeisin hanke on se että sataman kylkeen aiotaan rakentaa jätti-Prisma.
Ei tää mikään kuoleva kaupunki kyllä ole, työpaikkoja tänne toivoisi aina enemmän. Ympäryskuntiin vuotaa paljon verotuloja kun jengi käy sieltä töissä täällä.
Mitä ne aikoo Graanin Prismalle tehdä vai onko se yhä siellä?
Vierailija kirjoitti:
Onko muutan mikkelissä yökerhoja, discoja? Siis ollenkaan? Mietin tätä kesällä kun en ”nähnyt” sellaisia ollenkaan siellä käydessäni.
Eipä juurikaan ole, kun pari yökerhoa ja pubeja. Talvella aika kuollutta meinikiä ja itse käyn viihteellä isomassa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muutan mikkelissä yökerhoja, discoja? Siis ollenkaan? Mietin tätä kesällä kun en ”nähnyt” sellaisia ollenkaan siellä käydessäni.
Eipä juurikaan ole, kun pari yökerhoa ja pubeja. Talvella aika kuollutta meinikiä ja itse käyn viihteellä isomassa kaupungissa.
Mikä se ainoa yökerho on? Amarillo? En oikeasti löytänyt niitä ensimmäistäkään ;)
En oikeastaan tajua miksi Mikkeliin ei ole muuttoryntäystä. Ja siis muihinkin lähellä pk-seutua oleviin pieniin kaupunkeihin.
Noista taitaa olla sellainen 2h junamatka helsinkiin? Ja autolla 2,5h. Eli voisi hyvin tehdä etätyötä ja käydä pk-seudulla kerran pari viikossa konttorilla.
Elämänlaatu on varmasti parempaa ja ihmisiä vähemmän, on siis ihanan väljää eikä kamalia ruuhkia kutrn pk-seudulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ainoa yökerho on? Amarillo? En oikeasti löytänyt niitä ensimmäistäkään ;)
Wilhelm ja Vaakuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ainoa murhe Mikkelissä on se et mun mielestä keskustaan rakennetaan liikaa. Siitä on tulossa ahtaampi ja luonto vähenee koko ajan. Itse tykkäsin siitä uneliaasta pikkukaupunkimeiningistä. Viimeisin hanke on se että sataman kylkeen aiotaan rakentaa jätti-Prisma.
Ei tää mikään kuoleva kaupunki kyllä ole, työpaikkoja tänne toivoisi aina enemmän. Ympäryskuntiin vuotaa paljon verotuloja kun jengi käy sieltä töissä täällä.
Mitä ne aikoo Graanin Prismalle tehdä vai onko se yhä siellä?
Emmätiä, kai ne meinaa että molempiin riittää asiakkaita.
Helsingistä muuttaneena voin sanoa, että millä tahansa pienehköllä paikkakunnalla on PK-seutuun verrattuna nämä edut:
- edullinen asuminen, voi asua laveasti ja vehreästi
- palvelut ajallisesti lyhyemmän matkan päässä
- rauhallisemmat ja pienemmät koulut ja päiväkodit
- luonto lähellä
- turvallista
Itse tykkään myös siitä, että kulttuurista värikkyyttä on vähemmän, silloin myös koulussa on rauhallisempi meno ja voidaan keskittyä oppimaan.
Tuurista on sen sijaan kiinni, löytääkö ystäviä aikuisiällä. Ainakin kannattaa osallistua erilaisiin aktiviteetteihin, mennä vaikka mukaan urheiluseuran tai partion toimintaan.
Mikkeli taitaa olla varmaan yksi suomen ”vähä-rikastetuimpia” kaupunkeja jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Esim Lappeenrannassa on iso migrin keskus ja siksi ”värikästä”. Mikkeli taitaa olla sen verran pussinperä ettei siellä ole vielä tätä illmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä muuttaneena voin sanoa, että millä tahansa pienehköllä paikkakunnalla on PK-seutuun verrattuna nämä edut:
- luonto lähellä
- turvallistaItse tykkään myös siitä, että kulttuurista värikkyyttä on vähemmän, silloin myös koulussa on rauhallisempi meno ja voidaan keskittyä oppimaan.
Tuurista on sen sijaan kiinni, löytääkö ystäviä aikuisiällä. Ainakin kannattaa osallistua erilaisiin aktiviteetteihin, mennä vaikka mukaan urheiluseuran tai partion toimintaan.
Olitko siis muuttanut Mikkeliin vai johonkin muuhun pikkukaupunkiin? Tuliko kulttuurishokki? Oliko yhtään ikävä entiseen?
Mikkeli kieltämättä kiinnostaisi. Lappeenranta on kauniinpi mutta niin täynnä venäläisiä, ja pelottaisi asua rajalla… vihreitä miehiä pian tunkee rajan yli.
Mikkeli olisi vähän keskemmällä (turvemmassa). Ja siellä olisi taas päämaja! ;)
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mitä ihmettä Mikkeli on sössinyt, kun sen väestöennuste on romahtava, ja samaan aikaan Lappeenrannassa tulevaisuudessa vain kasvua.
Olen molemmissa asunut 2000-l alussa ja silloin kaupungit olivat ”tasavahvat”. Nyt Mikkeli syöksyssä ja Lappeenranta nousussa. Miksi?
Mikkelinkin ovat vallanneet nämä maanvaivat ja sen takia paikallinen päättävä elin ilmeisesti vääntää rahahanat omiin etuihin, niin kauan kuin ennättävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- luonto lähellä
- turvallistaItse tykkään myös siitä, että kulttuurista värikkyyttä on vähemmän, silloin myös koulussa on rauhallisempi meno ja voidaan keskittyä oppimaan.
Olitko siis muuttanut Mikkeliin vai johonkin muuhun pikkukaupunkiin? Tuliko kulttuurishokki? Oliko yhtään ikävä entiseen?
Muutin perheen kanssa Mikkelin naapurikuntaan. Yllätyin, miten samanlaista elämä oikeastaan on kuin PK-seudun lähiössä. On kuitenkin nuo mainitsemani edut.
Ei tullut kulttuurishokkia: sukuni on itäsuomalainen, joten ilmapiiri on ollut kotoisa. Sukua ei kyllä juurikaan täällä enää ole, mutta olemme onnistuneet mm. lasten harrastusten kautta aika kivasti tutustumaan ihmisiin, kutsuneet naapurit illanviettoon jne.
Isoin asia, jota kaipaan, ovat Pk-seudulle jääneet läheisemmät ystävät. Sinne on kyllä nopea mennä käymään, kun nyt saa taas liikkua. Eniten taas nautin laadukkaasta asumisesta ja lasten hyvästä koulusta. Vaikka palkkani on pieni, sillä saa täällä kivan talon.
Tulkaa muutkin tänne rauhallisempiin ympyröihin!
Nyt kaikki av mammat Mikkeliin, väestö nousuun.
Vakavasti ottaen, saatan toteuttaa tän oikeasti. 
Elämä on aika lailla kaikkialla samaa, en lopulta oikein tiedä onko eroa siinä asuuko Utsjoella, Mikkelissä vai Espoossa.
Mikkelin keskussairaalassa saa maan parasta hoitoa.
Kiitos sinne🥰💝
T.ulkokuntalainen, joka muuttaisi Mikkeliin, jos olisi mikään muutto mielessä..
Viehättävä kaupunki, josta lyhyt matka nuualle, paitsi Lappiin. En ole asunut,mutta voisin harkita.
Uhka. Jos haluat neuvostoliittoon muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki av mammat Mikkeliin, väestö nousuun.
Vakavasti ottaen, saatan toteuttaa tän oikeasti.
On jo oltu ja tultu jo poiskin. Suosittelen kuitenkin. Ruskeaan sisustusreikään sillan päässä tottuu ja eihän se nyt niin paljon enää näytä kekkos slovakialle kuin vielä pari vuosikymmentä sitten.
Se on. Aina siitä tulee ajettua läpi, silloin maisema vaihtuu harmaaksi ja Mikkelin kaupunkikin näyttää neuvostoliiton aikaiselta bunkkerilta siitä sillan yli ajaessa. Mikkelin pitää edistyä mikäli haluaa lisää asukkaita sinne.