Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa paluu lähitöihin, kun olen lihonut lähes 50 kg etätöissä

Vierailija
28.09.2021 |

Enkä ennenkään ollut mikään laiheliini. Nyt ahdistaa niin että olen valmis irtisanoutumaan. Apua, mitä mä teen! Miks annoin itseni paisua juin pulkataikina, vaikka olis ollut kaikki mahdollisuudet elää terveesti ja liikkua koronan aikana, koska etätyöt on niin helppoja ja joustavia!

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mitä olet syönyt tänään, Ap. Voitaisiin neuvoa ja tsempata sinua paremmin!

Joo, kiinnostaisi kyllä tietää milkaisella ruokavaliolla lihotaan 1,5 vuodessa 50 kg.

Ja mikä on Ap:n pituus ja paino tällä hetkellä?

No voihan tuon sanoa. Olen 166 cm pitkä ja painoa on 147 kg. Tai oli kuukausi sitten kun kävin vaa’assa.

Tänään söin:

Aamulla 4 palaa leipää ja oltermanni juustoa, paprikaa.

Välipalaksi rahkaa (maustettua purkista)

Kahvia maidolla ja sokerilla, voisilmäpulla.

Klo 13 lounas: eilistä kanapastaa kaksi lautasellista (kanaa, kermaa, sipulia, ketsuppia, pastaa, juustoa), kaksi reissumiestä oltermanni juustolla ja psprikalla, maitoa kolme lasia

Iltapäiväkahvi kaksi kuppia ja pulla, kaksi riviä fasun sinistä,

Välipala: vispipuuroa ja maito (paljon kun oli jo perhantaina tehty)

Illalla pitsa ja kaksi lasia maitoa, kuppi teetä ja keksejä myöhemmin (en ole vielä keittänyt teetä mutta kohta aion)

Päivän mittaan juotu ehkä 1-1,5 litraa rainbow sekamehua (tiivisteestä)

Ap

Aika hyvin sävelsit ruokavalion, annan 5/5. Lisäpisteet vielä 166 cm ja 147 kg, tuo on aivan jumalaton ylipaino.

Vierailija
82/101 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänkin tulee katsottua telkkaria, pullan ja mokkapalojen leipominen on halpaa. Antaa eläkeläisten käydä tansseissa ja uimahallissa, kun heillä on rahaa.

Ohis mutta huvittaa tämä suomalainen käsitys hyvästä elämästä: rahalla pääsee tansseihin ja uimahalliin!

Olette te kyllä köyhää kansaa!

Yleistät yhden vauvapalstakommentin perusteella 🙄 En kyllä tunne ketään, kenen mielestä tanssit ja uiminen on hyvää elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lihonut noin 25kg 2020 alkuvuodesta lähtien. Töiden lisäksi myöskään harrastuksissa ei enää tavannut ihmisiä ja ei vain ollut syytä kärsiä ruokavaliosta joka pitää normaalipainoisena.

Samat tunnelmat täällä kuin ap:lla, ei kehtaisi mennä toimistolle näin painavana.

Siis millainen ruokavalio sulla  jos tulee 2kg per kuukausi painoa ?

No eihän se edes ole paljon per kuukausi. Ei tarvitse tehdä montaakaan vikavalintaa viikossa että noin käy.

No kyllä tuohon pitää tehdä hieman enemmän kuin pikku vikavalintaa.

Pitää olla koko elämä vialla että jatkais vaan vikavalintojen tekoa viikosta toiseen  ja kiloista toiseen.

Ai että ihan koko elämä vialla? Aika kovasti sanottu. Mutta hei "nothing tastes as good as thin feels" eikös vaan.

En ymmärrä tuota, että kirjoitetaan englanniksi ja sitten sekin menee väärin. Saman voi sanoa myös suomeksi.

Vierailija
84/101 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei läski tässä vinkki sinulle: Syö vähemmän ja liiku enemmän.

Vierailija
85/101 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap väitti: „Puolitoista vuotta. Kevään 2020 kotonamääräyksistä asti. Lähityöt alkais 18.10.“

Joten aloitus on provo. Eihän kukaan 18-20 kuukaudessa liho 2,5 kiloa per KUUKAUSI ihan tuosta vaan. Pysy totuudessa niin saat oikeita vastauksiakin.

Vierailija
86/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihonut 30 kg ja painoin 90 kg jo ennestään... Perjantaina konttorille ekaa kertaa, kyllä työkaverit varmaan pari kertaa perään katsoo...

Mutta siis kun paino-ongelma on tätä luokkaa kuin mulla tai ap:llä, ei mitään mehuja tai kuureja kannata kauheasti suositella. Ne toimii lyhytaikaiseen rytistykseen jolla saa 5-15 kg pois. 

Itse kävin pari viikkoa sitten Eiran sairaalassa (sen hurja painonpudotus ohjelman myötä) lihavuusyksikössä katsomassa mitä aletaan tekemään. Mulla ei yllättäen löytynyt mitäänvikaa veriarvoista tai verenpaineesta vielä onneksi, ja koska olen ollut sairaalloisen lihava vasta noin vuoden, niin yritetään ensin laihdutusta ilman lihavuusleikkausta. Omasta halustanii myös alkuun ilman lääkkeitä (sitä suolistohormonia), mutta jos ei lähde sujumaan niin lääkkeen otan kyllä.

Kävin myö spsykologilla ja raviitsemusterapeutilla tuolla. Psykologi totesi sen ettei mulla ole sellaista merkittävää ahminntatyyppistä käytöstä tai vaikeaa tunnesyömistä, joka tarvitsisi erityistä hoitoa. Kertoi yleensä siitä miten ihminen muuttaa tapojaan, miten se onnistuu ja mitä haasteita siinä tulee vastaan. Ravitsemusterapeutti terotti sitä, että EN SAA lähteä millekään kovalle kuurille, en nutrata, en karpata, en rajata kaloreita 1200 kcal. Että asia pitää ottaa siltä kantilta, että terveeseen painoon pääsemiseen menee todennäköisesti noin 3 vuotta. Ja se 3 vuotta tulee olemaan minulle siedettäviä kaloritasapainoa muuttavia säätöjä elämäntapoihini, sellaisia jotka pystyn pitämään loppuelämäni. Nyt alkuun vähennän energiajuomien juomista, ja samalla ruokavaliooni lisättiin pari välipalaa ja aterioille proteiinia, jotta nälänhallinta helpottuu.

Miten on mennyt nyt? Sait paljon hyvää tukea heti alkuun, niin kiinostaa tietää että saitko kurssin kuntoon?

T. +5kg/5kk

Vierailija
87/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap väitti: „Puolitoista vuotta. Kevään 2020 kotonamääräyksistä asti. Lähityöt alkais 18.10.“

Joten aloitus on provo. Eihän kukaan 18-20 kuukaudessa liho 2,5 kiloa per KUUKAUSI ihan tuosta vaan. Pysy totuudessa niin saat oikeita vastauksiakin.

miten ei muka?

jos syö päivässä 600 kcal enemmän kun kuluttaa, niin saa 18000 extra kcal mikä vastaa reilua 2.5 kiloa.

noin simppeliä lihominen on!

Vierailija
88/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten ei muka?

jos syö päivässä 600 kcal enemmän kun kuluttaa, niin saa 18000 extra kcal mikä vastaa reilua 2.5 kiloa.

noin simppeliä lihominen on!

yhdessä kuukaudessa siis..

Vierailija
89/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut etätöissä yli 20 vuotta ja lihonut sinä aikana alle 10 kg, josta puolet koronan aikana. Koronan aikana paino on noussut lähes 10 kertaa nopeammin kuin sitä ennen. Ennen tuli 1 kg lisää viidessä vuodessa, nyt 1 kg puolessa vuodessa. En ole päässyt harrastamaan sisäliikuntaa ja olen nyt vältellyt sellaisia ulkolajeja joissa on tapaturmariski, ja ruokaostoksia tulee tehtyä kerralla enemmän kaiken varalta, kun yritän välttää tekemästä monia kauppareissuja. Ennen kaapit olivat usein tyhjillään, nykyään ostan asioita varastoon. Tulee siis syötyä enemmän, myös herkkuja.

Vierailija
90/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut etätöissä yli 20 vuotta ja lihonut sinä aikana alle 10 kg, josta puolet koronan aikana. Koronan aikana paino on noussut lähes 10 kertaa nopeammin kuin sitä ennen. Ennen tuli 1 kg lisää viidessä vuodessa, nyt 1 kg puolessa vuodessa. En ole päässyt harrastamaan sisäliikuntaa ja olen nyt vältellyt sellaisia ulkolajeja joissa on tapaturmariski, ja ruokaostoksia tulee tehtyä kerralla enemmän kaiken varalta, kun yritän välttää tekemästä monia kauppareissuja. Ennen kaapit olivat usein tyhjillään, nykyään ostan asioita varastoon. Tulee siis syötyä enemmän, myös herkkuja.

Pysyin hoikkana käymällä kaupassa usein ja ostamalla aina vain sen, mikä oli juuri sillä hetkellä välttämätöntä, eikä mitään enempää. Marjoja pidin varastossa sekä näkkileipää, vähärasvaista Oltermannia ja tonnikalaa. En tarkoitutuksella tehnyt niin, ei vain riittänyt ajatusta ruokaostoksille.

Vierailija
91/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyin hoikkana käymällä kaupassa usein ja ostamalla aina vain sen, mikä oli juuri sillä hetkellä välttämätöntä, eikä mitään enempää. Marjoja pidin varastossa sekä näkkileipää, vähärasvaista Oltermannia ja tonnikalaa. En tarkoitutuksella tehnyt niin, ei vain riittänyt ajatusta ruokaostoksille.

Sama jatkaa: aloin hamstrata ruokaa kun alettiin puhua kotivarasta ja koska ei enää voinut luottaa siihen että hirveän nälän iskiessä voisi turvallisesti poikeata kahvilaan tai lounasravintolaan. Oma vähäisempi painonnousuni ei paljoa haittaa mutta osoittaa sen ettei etätyö sinänsä välttämättä lihota.

Vierailija
92/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ap:lla menee? Kiinnitin tuossa ruokavaliossa huomiota tietenkin huimiin määriin, jotka eivät mitenkään voi vastata todellista kulutusta eli siitähän ne kilot on tulleet ja lisäksi mehun juominen. Ruoasta sentään saa jotain hyödyllistäkin, mutta mehusta ei kertakaikkiaan mitään. 1,5 litraa jotain sokerimehua on aivan järkyttävä määrä turhia kaloreita. 

Oletko onnistunut pienentämään annoskokoja? Oletko saanut aloitettua liikuntaa?

Vierailija
93/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama jatkaa: aloin hamstrata ruokaa kun alettiin puhua kotivarasta ja koska ei enää voinut luottaa siihen että hirveän nälän iskiessä voisi turvallisesti poikeata kahvilaan tai lounasravintolaan. Oma vähäisempi painonnousuni ei paljoa haittaa mutta osoittaa sen ettei etätyö sinänsä välttämättä lihota.

Musta tässä on hyvä esimerkki siitä miksi ylipainoa on nykyään niin paljon. Ei siedetä yhtään nälän tunnetta ja ajatuskin siitä, että nälän tullessa ei heti saisi ruokaa, kauhistuttaa. Sitten hamstrataan kaapit täyteen ja syödään säännöllisesti ettei vaan ehdi tulla nälkä. Mä ymmärrän tämän pula-ajan ihmisillä, mutta nykymaailmassa en. Itse en hamstrannut yhtään mitään koronan alettua (nelihenkinen perhe) ja hyvin pärjättiin.

Vierailija
94/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaa'at mittaavat vain 120 kiloon joten en usko tuota painoa. Vielä merkittävämpi moka tässä provossa on se, ettei 50kg lihomisen aikana ole tarvinnut ostaa uusia vaatteita. Et sinä kotonakaan paria vuotta ihan alasti ole ollut. Tuolla lihomisella olisi pitänyt viiteen kertaan jo uusia kaikki alusvaatteita myöten.

Vierailija
95/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei edes ole nälästä vaan glukoosivajeesta. 150-kiloisen läskivuoren kehossa on varastossa 1000000 kcal energiaa. Hän ei tule näkemään nälkää vaikka olisi syömättä pari vuotta putkeen.

Musta tässä on hyvä esimerkki siitä miksi ylipainoa on nykyään niin paljon. Ei siedetä yhtään nälän tunnetta ja ajatuskin siitä, että nälän tullessa ei heti saisi ruokaa, kauhistuttaa. Sitten hamstrataan kaapit täyteen ja syödään säännöllisesti ettei vaan ehdi tulla nälkä. Mä ymmärrän tämän pula-ajan ihmisillä, mutta nykymaailmassa en. Itse en hamstrannut yhtään mitään koronan alettua (nelihenkinen perhe) ja hyvin pärjättiin.

Vierailija
96/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aika tyhmä olit jos et ostanut varastoon PERHEELLESI ruokaa ja muuta

Vierailija
97/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaa'at mittaavat vain 120 kiloon joten en usko tuota painoa. Vielä merkittävämpi moka tässä provossa on se, ettei 50kg lihomisen aikana ole tarvinnut ostaa uusia vaatteita. Et sinä kotonakaan paria vuotta ihan alasti ole ollut. Tuolla lihomisella olisi pitänyt viiteen kertaan jo uusia kaikki alusvaatteita myöten.

Nykypuntareista useimmat mittaavat vähintään 150 kiloon. Minun pari vuotta sitten ostamassani on max paino 180 kg. Ja itse painan noin 80 kg, ettei tarvi siitä irvailla.

Vierailija
98/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mitä olet syönyt tänään, Ap. Voitaisiin neuvoa ja tsempata sinua paremmin!

Joo, kiinnostaisi kyllä tietää milkaisella ruokavaliolla lihotaan 1,5 vuodessa 50 kg.

Ja mikä on Ap:n pituus ja paino tällä hetkellä?

No voihan tuon sanoa. Olen 166 cm pitkä ja painoa on 147 kg. Tai oli kuukausi sitten kun kävin vaa’assa.

Tänään söin:

Aamulla 4 palaa leipää ja oltermanni juustoa, paprikaa.

Välipalaksi rahkaa (maustettua purkista)

Kahvia maidolla ja sokerilla, voisilmäpulla.

Klo 13 lounas: eilistä kanapastaa kaksi lautasellista (kanaa, kermaa, sipulia, ketsuppia, pastaa, juustoa), kaksi reissumiestä oltermanni juustolla ja psprikalla, maitoa kolme lasia

Iltapäiväkahvi kaksi kuppia ja pulla, kaksi riviä fasun sinistä,

Välipala: vispipuuroa ja maito (paljon kun oli jo perhantaina tehty)

Illalla pitsa ja kaksi lasia maitoa, kuppi teetä ja keksejä myöhemmin (en ole vielä keittänyt teetä mutta kohta aion)

Päivän mittaan juotu ehkä 1-1,5 litraa rainbow sekamehua (tiivisteestä)

Ap

Tässä on se hyvä puoli, ettei tarvi edes aloittaa välttämättä mitään kuuria heti, kunhan normalisoi syömisen.

Aamulla 2 palaa leipää ja oltermanni juustoa, paprikaa.

Kahvia maidolla

Klo 13 lounas: eilistä kanapastaa yksi lautasellinen. Pastasta juusto pois, kerma puoliksi, pasta puoliksi, tilalle salaattia

Iltapäiväkahvi kaksi kuppia kahvia, yksi pala suklaata jos ei laukaise ahmimista mutta saa suun makiaksi

Illalla rahkaa ja hedelmiä

Illalla myöhemmin teetä

Päivän mittaan 1,5 litraa vettä

En usko että noinkaan suuri muutos on (ainakaan alkuun) edes tarpeen. Jos ruokamääriä vähentää noin paljon totutusta, tulee luultavasti vain älytön nälkä. Vaihtaisin mehun veteen, vähentäisin makeiden herkkujen syöntiä, pastaruokaa lounaaksi yksi lautasellinen kahden sijasta, iltaruuaksi pizzan sijasta jotain terveellisempää kotiruokaa.

Itsekin olen reilusti ylipainoinen, mutta mulla korona-aika ja etätyöt ovat vaikuttaneet niin, että aiempi painonnousu on tasaantunut. En siis ole lihonut enkä laihtunut. Minusta kotona on helpompi syödä oikeaan nälkään ja jossain määrin järkevämmin. Työpaikkaruokalassa tuli helposti syötyä liikaa, kun yritti varmistaa että jaksaa koko iltapäivän (jos ja kun ei ollut jaksanut ottaa mitään välipalaa mukaan). Kotona ruokamäärät ja -ajat ovat paremmin omassa kontrollissa, vaikka herkkuja tuleekin mätettyä liikaa.

Vierailija
99/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma motivaatio painon hallinnassa on ainakin osittain perustunut ulkonäköön, siihen että entiset vaatteet mahtuu ja ehkä vasta sen jälkeen terveyssyihin. Koronan aikana on kyllä motivaatio ulkonäön osalta mennyt täysin. Ja onhan tänä aikana ehtinyt vanhentuakin. Joten onhan tuo paino vähän noussut, mutta niinhän se on kausittain vaihdellut muutenkin. Ei kannata sen takia ihan mahdotonta ongelmaa tehdä koronakiloista, oli niitä nyt tullut vaikka se 50 kg.

Vierailija
100/101 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo lähtenyt 45kg. Jäi työpullat ja piirakat pois. Korvasin salaatilla kaikki. Ihanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä